HIFK fanitoiminta ja -matkat kaudella 2013–2014

  • 109 056
  • 303

Late97

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Luulin jo että siellä on käyty saarella haistelemassa mod-kulttuuria, mutta näköjään ei oltukaan kun ei Lontoon metron logo ole tuttu.
Royal Air Forcen -logoa varmaan luulet tikkatauluksi?
Mitä muuten Stadin Kingit ovat mieltä siitä että käytätte heidän tunnuksiaan?

Siis jos toi ensimmäinen lause oli mulle suunnattu niin aika ohi meni. Tottakai minä tiedän logon tarkoituksen ja alkuperän, mutta kavereiden kanssa arveltiin, että eiköhän joku vielä sekoita Matkahuollon logoon tämänkin.

Kingien kanssa on tehty yhteistyötä ja sovittu maalattavista lipuista ja bandiksista. Eiköhän tämä ole heille täysin ok.
 

444

Jäsen
Ai nytkö se nainen on jo raskaana? Vuoden päästä tarina kertoo että se odotti kaksosia, kolmea koiranpentua ja kahta varsaa, joista jokainen kuoli tuon pahoinpitelyn yhteydessä.

Selvennykseksi en missään nimessä puolustele tuota 25-vuotiaan perheenäidin pahoinpitelyä. Oksettava ja häpeällinen tahra Jokerifanien historiassa.

Pahoittelen asiavirhettä, muistin näemmä väärin.
Pointti oli kuitenkin selvä: yksi tai muutama hörhö riittää pilaamaan suurenkin ryhmän maineen pitkäksi aikaa. Siksi kehoitan ainakin IFK-faneja käyttäytymään, koska "Kaikki vihaa meitä, mut meitä ei kiinnosta" -maineesta ei ole mitään hyötyä.
 

Masentaja

Jäsen
Eikös nää hjalliksen huorat yms chäntit "kielletty" melko jyrkästi hifkin toimiston puolelta joskus kauan sitten? Vai onko tää vaan joku legenda tai väärin muistettu...
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Itse en näkisi, että vastustajalle kuittailussa olisi sinänsä mitään vikaa, mutta joku hjalliksen huorat/jos sä vihaat narreja ovat lähinnä noloja. Jos vastustajalle aiotaan kuittailla niin mieluummin sitten jotain nokkelaa.
 

Päivi11

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Itse en näkisi, että vastustajalle kuittailussa olisi sinänsä mitään vikaa, mutta joku hjalliksen huorat/jos sä vihaat narreja ovat lähinnä noloja. Jos vastustajalle aiotaan kuittailla niin mieluummin sitten jotain nokkelaa.

Täältä vahva sama. Narrien "hata, hata!" -huudot on olleet niin ala-arvoisia etten ikimaailmassa olisi toivonut IFK-fanien alentuvan samaan mutta minkäs teet. Mun mielestäni parasta kannustusta on sellainen joka koskettaa nimenomaan omaa jengiä ja antaa sille voimaa, olipa sitten vastassa Suonenjoen Somalit tai Ilmalan Narrit. Nämä "Hjalliksen huorat"- ym. chantit on helvetin noloja ja tuntuu tekopyhältä tuomita vastustajan lauluja kun itse käyttäydytään näin.
 

Dale Cooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Mother Nature Hockey
Vastustajalle kuittailu ja vihaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

Hyvällä maulla toteutettu kuittailu sopii mun fanikatsomoon oikein hyvin. Vastustajan pelaajille huutelu tai taputukset huonon syötön/vedon jälkeen, "Hei hei" huudot, kun vastustajan fanikatsomossa vaaditaan jäähyä jne.

Sen sijaan nämä "jos sä vihaat vitun narrei" -huudot on mun mielestä vaan idiotismia. Ne ei hetkauta vastustajan joukkuetta pätkän vertaa, eikä ne toisaalta tuo mitään buustia omalle jengille. Mikä siis on hyöty?

Ymmärrän kyllä, että tappion hetkellä on tunteet pinnassa, mutta on jotenkin luolamiesmäistä kanavoida se paha olo vihaksi.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan nämä "jos sä vihaat vitun narrei" -huudot on mun mielestä vaan idiotismia.

Poikkeuksetta. Kuulostavat lisäksi täysin paskalta hallissa yhteen ääneen mölyttynä. Epäselvää siansaksaa vailla muuta vaikutusta kuin myötähäpeä. Vertailukohdaksi valikoituu vaikka nykyään harvoin kuultu ja loikkareille osoitettu "NAARRII, NAARRII, NAARRII", joka jylisee parhaimmillaan todella vakuuttavasti, on selkeä ja silti harmiton. Käyttökelpoinen esim. Karalahden luistellessa jäähylle Nordiksella.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ehkä väärä henkilö kommentoimaan, kun en itse ole aktiivisesti fanitoiminnassa mukana, mutta yhtä juttua en kyllä ymmärrä, eli minkä takia IFK:lla pitää olla monta erillistä "fan clubia". Tietysti se yksi on se virallinen, ja muut omia epävirallisempia kerhojaan. Jotenkin vaan kuvittelisi, että saman joukkueen kannattajat mahtuisivat saman katon alle. Nyt tästä vaan tulee kuva, että vähänkin erihenkiset ryhmittymät muodostavat oman klubinsa ja sitten kilpailevat keskenään. Eikä tämä kilpailu mun mielestä näytä niinkään edistävän joukkueen kannustusta, vaan kuten joku täällä aiemmin mainitsi, niin lähinnä itsensä korostamista, kun näkyvillä olevat liput yms. korostavat melkein enemän näiden ryhmittymien omaa nimeä kuin IFK:n. En sitten tiedä kertooko tämä jostain murroksesta, tai siitä, ettei virallinen fanclub ole kaikessa kuitenkaan onnistunut, kun jotkut alkavat muodostamaan omia ryhmittymiään. Toisaalta voihan se olla niinkin, ettei virallinen fan club hyväksy näitä soihdunheittelijöitä jäsenikseen, mikä on hyväkin asia.

Toinen mitä en soisi IFK-fanien puolelta näkevän on tuo huligaanikulttuurin apinoiminen. Mulle tulee lähinnä myötähäpeän tunne nähdä kun täällä Suomessa yritetään leikkiä huligaania, kun se on olevinaan muka niin coolia, ja toivoisin että IFK:n puolella pidetään homma tyylikkäänä ja jätetään hormonihöyryissä apinoinnit ja soihtujutut ilmalan porukoille.
 

444

Jäsen
Sen sijaan nämä "jos sä vihaat vitun narrei" -huudot on mun mielestä vaan idiotismia. Ne ei hetkauta vastustajan joukkuetta pätkän vertaa, eikä ne toisaalta tuo mitään buustia omalle jengille. Mikä siis on hyöty?

Ymmärrän kyllä, että tappion hetkellä on tunteet pinnassa, mutta on jotenkin luolamiesmäistä kanavoida se paha olo vihaksi.
Tämä. Hyvin puettu sanoiksi omat fiilikseni aiheesta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan nämä "jos sä vihaat vitun narrei" -huudot on mun mielestä vaan idiotismia. Ne ei hetkauta vastustajan joukkuetta pätkän vertaa, eikä ne toisaalta tuo mitään buustia omalle jengille. Mikä siis on hyöty?

Ymmärrän kyllä, että tappion hetkellä on tunteet pinnassa, mutta on jotenkin luolamiesmäistä kanavoida se paha olo vihaksi.

Koko teksti täyttä asiaa ja olen täsmälleen samaa mieltä. Enkä myöskään kaipaa yhtään Venäjä-huutoja katsomoon (voi olla hauska läppä yksittäisen tyypin huutamana, mutta toivottavasti ei kuulla fanikatsomon chanttaavan mitään saibua).
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enkä myöskään kaipaa yhtään Venäjä-huutoja katsomoon (voi olla hauska läppä yksittäisen tyypin huutamana, mutta toivottavasti ei kuulla fanikatsomon chanttaavan mitään saibua).

Nämä venäjä yms. huudot tuskin hetkauttaa vastustajan pelaajia ja joukkuetta millään lailla, vaan on lähinnä vittuilua vastustajan faneille. Itsekin siitä samaa mieltä, että jos jotain "ei niin siistiä" huudetaan, niin pitäisi kohdistua kentällä oleviin. Turha keskittyä toisen päädyn katsomoon, vaan enemmän kenttätapahtumiin.
 

Smeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No ne pelaajat varmaan ihan helvetisti kuuntelevat mitä, jotkut fanit huutavat katsomossa :D Nojoo ilmeisesti fanit täällä ja fanit fanikatsomossa ovat sen verran vanhoja, että ollaan sen verran kaukana nuorempien näkemyksestä, että turha ees yrittää jauhaa. Ne janarit, jotka ovat fun-klubissa sen takia, että saavat alennukset muttei huuda yhtään niin hiuksista vaan sinne kuuluisaan...

PS. Tekopyhää Fan-Clubin reinojen huutaa näiden jununjen päälle, kun itse ovat opettaneet nämä chäntit niille.

Fanclubissa taisi noihin aikoihin olla kyllä täysin eri sikariporras, joten en lähtisi väittämään että nykyinen "johto" on näitä opettanut kenellekkään.

Totta on kuitenkin, että tämän hetkinen meno fanikatsomossa on liiankin konservatiivista, mutta mielummin näin kun ne ylärivien snapbackit popcornin jauhamisen välissä huutaa vitun narreja.
Monet huudot tai oikeastaan laulut ovat muutenkin liian monimutkaisia nopea tempoiseen peliin. Fudiskentille ne sopivat, mutta parikin minuuttia kestävät chantit eivät vaan toimi kuin hetken ja usein tuntuu, että fanit laulavat näitä vain itselleen. Lyhyitä ja ytimekkäitä mihin on helppo lähteä mukaan kun kentällä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Carey Wilson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ne pidemmät hieman vaikeammat kannustuslaulut sopii hyvin fanimatkoilla vieraskaukaloissa koska silloin on koossa tiivis porukka joka ne hyvin osaa eikä ole tarvetta saada hallissa muita messiin.

Sen sijaan Nordiksella kannattaisi enemmän keskittyä simppeleihin zigazaga, toinenpuoli, HIFK läpläpläp jne kannustuksiin joilla on suurempi mahdollisuus saada sitä ei-niin-hard-core-fani-porukkaa mukaan kannustukseen.
 

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Sen sijaan Nordiksella kannattaisi enemmän keskittyä simppeleihin zigazaga, toinenpuoli, HIFK läpläpläp jne kannustuksiin joilla on suurempi mahdollisuus saada sitä ei-niin-hard-core-fani-porukkaa mukaan kannustukseen.

Tämä kun toteutuisi niin varmasti olisi jengi enemmän mukana näissä. Nyt kun alakerta huutelee näittä yllämainittuja simppeli kannustuksia niin yläkerrassa semmonen 7-10hlö lauma yrittää kovaan ääneen huutaa jotain stadin kingien virsikirja veisuja, EI NÄIN!
 

Late97

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Sen sijaan Nordiksella kannattaisi enemmän keskittyä simppeleihin zigazaga, toinenpuoli, HIFK läpläpläp jne kannustuksiin joilla on suurempi mahdollisuus saada sitä ei-niin-hard-core-fani-porukkaa mukaan kannustukseen.

Eli juuri kun ollaan saatu paljon loistavia chantteja sisään myös rivikatsojille, niin koko touhu pitäisi korvata sillä vanhalla, jonka vuoksi Nordis on ollut yksi tylsimmistä halleista kannattajatoiminnan osalta viime vuosina?

Niitä perushuutoja vedetään kyllä yhä (välillä jopa omasta mielestä liikaakin), mutta arki-iltojen SaiPa yms. -otteluissa ei paljon kiimaa saada noihin yllämainittuihin huutoihin. Edelleen se kliseinen "jokaisella on oma mielipiteensä ja mielipiteistä ei voi väitellä" pitää kylläkin paikkansa, kaikkia ei voi ikinä miellyttää...

Kuitenkin edellisvuosien "alakerralle" tuntui ainakin viime vuonna uppoavan nämä vähän vaikeammatkin huudot hyvin ja ainakin omasta mielestä oli hienoa kuulla miten Stadin Kingien monipuoliset chantit kaikuivat jäähallissakin futiskenttien lisäksi. Eiköhän ensi vuonna saada erinomainen tunnelma Nordikselle kun alakerta muuttuu stondikseksi ja kaikki oikeasti huutamisesta kiinnostuneet saadaan sinne samaan läjään. Tai näin ainakin toivon.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
*koko viesti*

Pakko todeta, mutta joku puhuu nyt paljon ja asiaa. Mahtava homma huomata, että kaikista asioista ei tarvitse olla eri mieltä jos hallien välimatka on kävelymatkan verran. Täyttä asiaa koko viesti, alusta loppuun.

Henkilökohtaisesti en ole ikinä ymmärtänyt aktiivista vastustajan mollaamista. En nyt jaksa kaivella montako vuotta takaperin jo kritisoin noita pissapåifk-huutoja, mutta henkilökohtaisesti en ole niistä ikinä pitänyt pätkääkään. Omaan ajatusmalliini sopii enemmän oman joukkueen kannustaminen: loppujen lopuksi syy mennä hallille on yleensä se oma joukkue, ei vastustaja. Toki yksittäiset spontaanit huudot ovat nyt asia erikseen, näitä en halua verrata vähääkään organisoidumpaan toimintaan.

Vaikka periaatteessa hallissa ollaankin eri puolilla, ei sen mielestäni pitäisi näkyä minää lieveilmiöinä tai vastustajan epäkunnioittamisena. Loppujen lopuksi kuitenkin löytyy muutama melko suuri yhdistävä tekijä: halu nähdä oman joukkueen menestyvän kaukalossa, antavansa kaikkensa ja taistelevan voitosta. Mulle nuo tuovat suuremmat fiilikset kuin vastustajan epäonnistuminen, vaikkakin kieltämättä välillä se hyvältä tuntuukin. Kyllä mua aikanaan esimerkiksi nauratti teidän pakkien kompurointi kriittisellä hetkellä ennen meidän maalia, mutta lopulta maali oli SE juttu. Minkä takia kannatuksenkaan täytyisi liiaksi erota tästä? Omien takana seisominen ei suoraan tarkoita sitä, että omaa tekemistä pitäisi liiaksi peilata vastustajaan.

Tuo faniporukoiden kautta koko porukan leimaaminen on myös täysin totta. Isot piirit eivät näe eroa joidenkin underground hardcore extras suprasien ja normifanien välillä. Asioista uutisoidaan "jokerifaneina" tai "HIFK:n kannattajina" paneutumatta yhtään enempää asioiden sisälle. Samoin pienempienkin rivien osalta muistot haalistuvat vuosien saatossa ja silloin koko porukka saa syyllisen maineen. Ei tuolla pelleilyllä, oli se sitten väkivaltaa, ilkivaltaa tai yleistä idiotismia, saavuteta joukkueen kannalta yhtään mitään hyvää. Jos joku ajattelee joukkeensa parasta, ei hän todellakaan käy iskemässä savuja muiden keskelle, revi penkkiä irti tai piekse porukkaa junassa, hallin pihassa tai hallissa.

Näin Ilmalan riveistä katsottuna tuo leimautuminen tuntuu jotenkin melko tutulta tunteelta. Aivan sama vaikka meiltä on tullut Suomen mittakaavassa hienoja fanitapahtumia järjestetyistä reissuista ja faniradioista alkaen, tietyissä piireissä parin idiootin takia leima on otsassa. Vaikka asiaa ei tarkemmin ajattelekaan, aina tietyin väliajoin se nousee esille muiden joukkueiden fanien tai median edustajien nostaessa päitään. Helpommalla tässä pääsisi jos muutama idiootti olisi ymmärtänyt olla hieman hitaampi siittiö tai kumi ei olisi faijalla pettänyt.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ne pidemmät hieman vaikeammat kannustuslaulut sopii hyvin fanimatkoilla vieraskaukaloissa koska silloin on koossa tiivis porukka joka ne hyvin osaa eikä ole tarvetta saada hallissa muita messiin.

Sen sijaan Nordiksella kannattaisi enemmän keskittyä simppeleihin zigazaga, toinenpuoli, HIFK läpläpläp jne kannustuksiin joilla on suurempi mahdollisuus saada sitä ei-niin-hard-core-fani-porukkaa mukaan kannustukseen.

Just noin. Kuinka monessa paikassa ihan noin arviolta puolikas kotihallia lähtee mukaan? Nämä osaa lapsenlapsenikin ja veikkaan, että joku näistä kuullaan kun olen itse jo hoitokodissa. Toivottavasti toisella puolella on silloinkin joku tai edes suomenkielinen hoitsu :)
 

miikafrans

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Svedu porukka.
Onko ihmisille jo Fan Club-kortit tulleet? Meille ei ole vielä (2kpl) tullut.

Minulle tuli jo elokuun tokavikalla viikolla. Mutta eipä tolla väliä, jos on viime vuotinen tallessa, se on ainakin aikaisempina vuosina kelvannut melko pitkälle syksyyn.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Pakko myöntää että oon tästä samaa mieltä. Kaikenmaailman pissa på ifk huudot yms on todella lapsellisia. Onneksi sieltä tulee sentään hyviäkin kannustuksia eikä aina noita.

Yleensä en viitsi tulla tänne naapurin puolelle mutta tämä pisti silmään. Miten niin ''aina noita''? 95 prosenttia lauluista/huudoista on Eteläpäädyssä omia kannustavia kaikissa otteluissa derbyt mukaan luettuna. Mikä siinä on oikeasti niin kauheaa jos osoitetaan, että vastustajasta ei digata? Kunnioitukset voidaan jättää johonkin ystävyysotteluihin, tunnelman kannalta on vain hyvä jos katsomossa meno on sopivan agressiivista. Pysytään nyt ihan tosiasioissa eikä lähdetä jullien linjalle missä katsomossa ollaan jollain tavalla alistuneesti ja häpeämässä, kun joku ei käyttäydy tarpeeksi ''tyylikkäästi''. Meillähän homma on pelannut tässä suhteessa vallan mainiosti. Omat pelaajat ja suurin osa kannattajista pitää menosta ja ainakin muutamaan vastustajan kannattajaan vittuiluhuudot näyttävät tehoavan.
 

444

Jäsen
Yleensä en viitsi tulla tänne naapurin puolelle mutta tämä pisti silmään. Miten niin ''aina noita''? 95 prosenttia lauluista/huudoista on Eteläpäädyssä omia kannustavia kaikissa otteluissa derbyt mukaan luettuna. Mikä siinä on oikeasti niin kauheaa jos osoitetaan, että vastustajasta ei digata? Kunnioitukset voidaan jättää johonkin ystävyysotteluihin, tunnelman kannalta on vain hyvä jos katsomossa meno on sopivan agressiivista. Pysytään nyt ihan tosiasioissa eikä lähdetä jullien linjalle missä katsomossa ollaan jollain tavalla alistuneesti ja häpeämässä, kun joku ei käyttäydy tarpeeksi ''tyylikkäästi''. Meillähän homma on pelannut tässä suhteessa vallan mainiosti. Omat pelaajat ja suurin osa kannattajista pitää menosta ja ainakin muutamaan vastustajan kannattajaan vittuiluhuudot näyttävät tehoavan.

Olkoon tämä sitten se "hienoinen" ero seurojemme kannatustoiminnoissa. Tähänkin asiaan sopii hyvin vanha viisaus: Paljon melua tyhjästä. Kannatuksen kannalta on täysin tyhjänpäiväistä (minun mielestäni) yrittää saada aikaiseksi melua, joka ei kannusta omaa joukkuetta. Yhtä lailla mielestäni on turhaa puhua vain kuullakseen oman äänensä.

Omiaan voi kannustaa myös raivokkaasti ja kovaan ääneen. Ei se "vihan puuten" tai sen ilmaisematta jättäminen tarkoita, että pitäisi pyydellä muilta anteeksi.

DDR-bunkkerissa on tosiaan viime aikoina ollut vähän vaisumpi tunnelma kuin edelliskausilla, mutta eiköhän se siitä taas paremmaksi muutu, kun joukkue edes yrittää näyttää ansaitsevansa kannustusta. Yritetään siis me osaltamme pitää imago siistimpänä ja annetaan muiden tehdä mitä haluavat. Jos haluavat huomiota "vihaamalla" ja räyhäämällä, niin go for it. Ei sen tarvitse vaikuttaa meidän tekemisiimme eikä siitä etenkään kannata mallia ottaa.
 

Jokeri82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten niin ''aina noita''? 95 prosenttia lauluista/huudoista on Eteläpäädyssä omia kannustavia kaikissa otteluissa derbyt mukaan luettuna.

Vastataan nyt vaikka ei "oma" ketju olekaan...

Pahoititko mieles niin pahasti ettet ymmärtäny lukemaasi?

Onneksi sieltä tulee sentään hyviäkin kannustuksia eikä aina noita.

En väittänytkää että noita paljon tulisi, kerroin vaan mielipiteeni etten niistä pidä yhtään. Olis sen ehkä voinut paremminki muotoilla.

Jos haluaa vastustajiin kiinnittää jotai huomiota sen sijaan et kannustais omia niin siihen riittää mun mielestä ihan pelkkä vihellys/buuauskonsertti ja muut laulut yms voi jättää omien kannustamiseen
 

Päivi11

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Mikä siinä on oikeasti niin kauheaa jos osoitetaan, että vastustajasta ei digata?

Tämä nyt tuskin ainakaan Ilmalan huutelijoita kiinnostaa mutta ihan karmeata on istua oman 2-vuotiaan kanssa katsomossa kun vastapuoli huutaa jotain paskaa ja näyttää keskisormia. Ymmärränhän mä sen ettei teitä kiinnosta ja jos haluatte pistää paukkujanne muiden haukkumiseen niin se on teidän valinta mutta itse toivon ettei IFK:n fanit koskaan lähtisi moiseen paskajuttuun vaan keskittyisi omien kannustamiseen. Ja sellaisen fanikulttuurin haluaisin lapsellenikin opettaa, tämän vuoksi en enää viime kaudella omaa taaperoa paikallispeleihin tuonut ollenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös