HIFK fanitoiminta ja -matkat kaudella 2013–2014

  • 109 067
  • 303

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Tämä nyt tuskin ainakaan Ilmalan huutelijoita kiinnostaa mutta ihan karmeata on istua oman 2-vuotiaan kanssa katsomossa kun vastapuoli huutaa jotain paskaa ja näyttää keskisormia. Ymmärränhän mä sen ettei teitä kiinnosta ja jos haluatte pistää paukkujanne muiden haukkumiseen niin se on teidän valinta mutta itse toivon ettei IFK:n fanit koskaan lähtisi moiseen paskajuttuun vaan keskittyisi omien kannustamiseen. Ja sellaisen fanikulttuurin haluaisin lapsellenikin opettaa, tämän vuoksi en enää viime kaudella omaa taaperoa paikallispeleihin tuonut ollenkaan.

Ihan turhaa kärjistämistä. Eihän meillä käytetä paljon yhtään panosta muiden haukkumiseen. Lähes kaikki huudot ovat Jokereiden matseissa omia kannustavia. Jos joskus sieltä tulee muutama vihahuuto(alle 5 kertaa/peli) niin se on minusta vain tervettä. Kun kentällä on kova peli menossa niin ei katsomossa silloin myöskään kuulu halailla tai tehdä tifoja vastustajalle samalla kun omille tehdyt ovat täysin luokattomia.

Lapsikortin kun vedit esiin niin kysyn vain miksi vaikkapa ruotsalaiset eivät kasva sen enempää kieroon vaikka otteluissa kuulee välillä aika rajujakin pilkkalauluja tai voi nähdä vastustajan maskotin hirttoköyden päässä? Ei kukaan lapsi opi kiroilua tai pahoja tapoja matseissa. Jos derbyissä keskisormia näkevä junnu heiluttelee niitä myöhemmin teininä kadulla lippis päässä ja housut puolitangossa, niin silloin vika on kyllä jossain ihan muualla kuin niissä ilkeissä Jokereiden faneissa, jotka niitä aikanaan heiluttelivat.

Itselleni matsit ovat muutenkin tavallaan pakopaikka arjesta ja sen takia diggaan linjasta, jonka meidän faniyhdistys on ottanut(oman käsitykseni mukaan). Selviin ylilyönteihin puututaan mutta matseissa saa huutaa, raivota, käyttäytyä agressiivisesti, heilutella centeriä jne. Voin myöntää, että käyttäydyn peleissä todella huonosti ja teen noita kaikkia edellämainittuja asioita mutta en näe sitä miksi se tekee minusta yleisesti jotenkin huonomman ihmisen sivistykseltään tai käytökseltään.
 

Päivi11

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ei kukaan lapsi opi kiroilua tai pahoja tapoja matseissa. Jos derbyissä keskisormia näkevä junnu heiluttelee niitä myöhemmin teininä kadulla lippis päässä ja housut puolitangossa, niin silloin vika on kyllä jossain ihan muualla kuin niissä ilkeissä Jokereiden faneissa, jotka niitä aikanaan heiluttelivat.
En suinkaan väittänytkään, että ne tavat sieltä opitaan mutta kun on vaihtoehtona jättää paikallismatsit väliin niin olen valinnut sen. Onpa ainakin yksi tilanne vähemmän jossa mun pitää yrittää selittää ympäristöstään liki kaiken imevälle taaperolle, että miksi noi tekee noin.
(Näin IFK:n kausikorttilaisena en ole huomannut muiden jengien faneilta tuota järjestelmällistä, joka matsissa toistuvaa vihahuutelua.)


Itselleni matsit ovat muutenkin tavallaan pakopaikka arjesta ja sen takia diggaan linjasta, jonka meidän faniyhdistys on ottanut(oman käsitykseni mukaan). Selviin ylilyönteihin puututaan mutta matseissa saa huutaa, raivota, käyttäytyä agressiivisesti, heilutella centeriä jne. Voin myöntää, että käyttäydyn peleissä todella huonosti ja teen noita kaikkia edellämainittuja asioita mutta en näe sitä miksi se tekee minusta yleisesti jotenkin huonomman ihmisen sivistykseltään tai käytökseltään.
Mullekin matseissa käynti on pakopaikka arjesta ja nasta tilaisuus tavata frendejä arkisinkin, arki kun normisti on aika hektistä eikä vapaa-aikaa liiemmin ole. Mun tapoihin ei kuitenkaan kuulu huudella kellekään paskajuttuja tai heilutella keskisormia ja vähän tylsältä tuntuu niiden kohteeksi itsekään joutua. Taapero ei siis suinkaan ole se ainoa syy miksi mua vituttaa teidän käytös. Mutta hei, tää on elämää ja kukin tavallaan. Eikä teitä onneksi tartte enää kestää kuin enimmillään se vajaa 8 kuukautta. ;)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onpa ainakin yksi tilanne vähemmän jossa mun pitää yrittää selittää ympäristöstään liki kaiken imevälle taaperolle, että miksi noi tekee noin.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että paikallismatsit ovat ainoa tilaisuus, missä matseissa kuuluu kaikenlaista shittiä katsomoista? Kyllähän siellä kuulee vaikka minkälaista kielenkäyttöä, oli vastustaja mikä tahansa. Viikonloppuna ei matseihin kannata mennä ollenkaan jälkikasvun kanssa.
 

Päivi11

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Oletko tosiaan sitä mieltä, että paikallismatsit ovat ainoa tilaisuus, missä matseissa kuuluu kaikenlaista shittiä katsomoista? Kyllähän siellä kuulee vaikka minkälaista kielenkäyttöä, oli vastustaja mikä tahansa. Viikonloppuna ei matseihin kannata mennä ollenkaan jälkikasvun kanssa.

No kyllä mä sanoisin, että ainakin siinä katsomonosassa jossa me ollaan vuosikaudet istuttu niin aika harvassa on olleet vastustajan fanien huudot - poislukien narrit. Ja narreilla kun on tosiaan nämä ihan tietoiset haukkumachantit, sekin on vähän eri juttu kuin jonkun yksittäisen fanin huuto silloin tällöin. Eli joo, omalla kokemuksellani sanoisin näin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No kyllä mä sanoisin, että ainakin siinä katsomonosassa jossa me ollaan vuosikaudet istuttu niin aika harvassa on olleet vastustajan fanien huudot - poislukien narrit.

Nyt puhuin kyllä ihan yleisestä kielenkäytöstä matseissa. Siellä harvemmin kuulee mitään kaunokirjallisuutta, oli se katsomonosa mikä tahansa.
 

Päivi11

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Nyt puhuin kyllä ihan yleisestä kielenkäytöstä matseissa. Siellä harvemmin kuulee mitään kaunokirjallisuutta, oli se katsomonosa mikä tahansa.

Mitä sä haluat, että mä sanon? Mä koen asian noin ja piste. Viikonloput on ainoa vaihtoehto jolloin voin muksun kanssa ylipäätään paikan päälle tulla (pitkät välimatkat hallin ja himan välillä) joten niistä vain on (muksun kanssa) kokemusta. Ehkä meidän ympärillä on sit ollut vain "sivistynyttä" porukkaa? ;)
 

Päivi11

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ei sinun tarvitse sanoa välttämättä mitään. Minä kerroin vain oman mielipiteeni asiaan.

Ja minä omani. :) Tosin jouduin sitä sitten vielä perustelemaan pariinkin otteeseen mutta ei siinä mitään. :)

Yksinkertaisesti sanottuna: En diggaa narrifanien vihahuudoista ja keskisormien heiluttelusta katsomossa mutta tämä on toki vain minun mielipiteeni. Piste.
 

Sleep

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulihan ne fanikortit kun pääsi valittamaan. nykyään ihan paperiset, ei kai se mitään, toivottavasti ei mene rikki. Ja apolloon pääsee ilmaiseksi sisään(varmaan kuitenki narikka tai joku hv-maksu pitää suorittaa), sinne siis nimikirjoituksia hankkimaan!
 

Smeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Olisi mukava myös kuulla mitä Late97!! ja kumppanit ovat keksineet kotiavaukseen. Muutakin kuin keskaria ja savupommeja?
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
HIFK Fan Clubin keskustelupalsta on jälleen avattu. Valitettavasti vanhat käyttäjätunnukset tuhoutuivat, joten ne pitää rekisteröidä uudelleen.

Tervetuloa keskustelemaan! www.hifkfans.com keskustelupalsta Etusivu
 

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
Eihän meillä käytetä paljon yhtään panosta muiden haukkumiseen. Lähes kaikki huudot ovat Jokereiden matseissa omia kannustavia.

Köh. Anteeksi nyt meni leipä väärään kurkkuun. Ja tähän isot naurut päälle!
Te narrit ootte tehny tosta muille vittuilusta jo melkeen oman kulttuurin Suomessa, että älä nyt jauha paskaa!
 

Mr.Nacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idrottsföreningen Kamraterna i Helsingfors
Köh. Anteeksi nyt meni leipä väärään kurkkuun. Ja tähän isot naurut päälle!
Te narrit ootte tehny tosta muille vittuilusta jo melkeen oman kulttuurin Suomessa, että älä nyt jauha paskaa!

Jännä mielipide, koska tietääkseni IFKn faneilla on enemmän viha chanteja kun narreilla, niin jos niillä on oma kulttuuri niin mitä meillä on?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Jännä mielipide, koska tietääkseni IFKn faneilla on enemmän viha chanteja kun narreilla, niin jos niillä on oma kulttuuri niin mitä meillä on?

Johan (lausutaan nyt kaksikielisyyden kunniaksi "juuhan") menee perverssiksi, mutta täytyyhän tämä korjata. En nopealla vilkaisulla löytänyt HIFK:n fanisivujen laulukirjasta kuin yhden narri-viittauksen ("ei narrit, ei HJK"), kun taas meidän virsikirjasta löytyy useampi (hata IFK, "ootte Sipoosta", "joojoo Jokerit, eiei IFK", "vi hatar IFK, me vihataan teitä kaikkii" ja niin edelleen). Toki on sanottava, ettei noista nykyään kuule oikeastaan muuta kuin tuota väsynyttä hatahataa, enkä tiedä onko tuo teidän puolen arsenaali päivittynyt. Niin ja onhan jokeripuolella tietysti omat pilkkahuutonsa ainakin porilaisille, raumalaisille ja etenkin turkulaisille ja oululaisille. Junnut siellä raivoaa, antaa raivota.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Junnut siellä raivoaa, antaa raivota.

Junnut ja junnut. Käsittääkseni nuo vittuiluchantit(sic!) ovat ihan aikuisten kehittelemiä. Pääosin noita vedetään viinanhuuruisissa illanvietoissa hauskanpidon yhteydessä. Tuntuu, että tällä palstalla vanhemmat kannattajat nostavat itsensä jollekin ihme jalustalle ja ovat olevinaan parempia kannattajia kuin uuden sukupolven kannattajat. Ärsyttävä ilmiö, vaikka itsekin olen jo teini-iän taakse jättänyt aikoja sitten.

Tuntuu, että osa ottaa nämä jutut vähän turhan vakavasti. Tietysti 95% katsomohuudoista tulisi olla omaa joukkuetta tukevia, mutta pienet piikit ja vittuilut vastustajille kuuluvat myös asiaan urheilukatsomoissa. Suomessa nuo vastustajille vittuilut ovat vielä aika kevyttä tavaraa, jos vertaa vaikkapa länsinaapurissa vedettäviin "mörda djurgårdsbarn"-chantteihin.
 

Mr.Nacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idrottsföreningen Kamraterna i Helsingfors
Johan (lausutaan nyt kaksikielisyyden kunniaksi "juuhan") menee perverssiksi, mutta täytyyhän tämä korjata. En nopealla vilkaisulla löytänyt HIFK:n fanisivujen laulukirjasta kuin yhden narri-viittauksen ("ei narrit, ei HJK"), kun taas meidän virsikirjasta löytyy useampi (hata IFK, "ootte Sipoosta", "joojoo Jokerit, eiei IFK", "vi hatar IFK, me vihataan teitä kaikkii" ja niin edelleen). Toki on sanottava, ettei noista nykyään kuule oikeastaan muuta kuin tuota väsynyttä hatahataa, enkä tiedä onko tuo teidän puolen arsenaali päivittynyt. Niin ja onhan jokeripuolella tietysti omat pilkkahuutonsa ainakin porilaisille, raumalaisille ja etenkin turkulaisille ja oululaisille. Junnut siellä raivoaa, antaa raivota.

Tuskin Fan Club päivittäisivät pilkkalauluja laulukirjaan , nehän tunnetusti vastustavat tämänlaisia lauluja. Mutta kyllä näitä kuulee maatseissa ja vuosien saatossa niitä on tullut lisää, ja uskallan väittää että niitä löytyy enemmän kun naapurilla. Itse en tälläisia lauluja vastusta, mielestäni tälläinen pilkkaaminen kuuluu urheiluun ja ihmettelenkin mitä jotkut meinaavat sillä että nämä laulut olisivat lapsellisia, mielikuvituksettomia ja hyvän maun vastaisia. Etenkin IFK fanien vanhemmassa leirissä kritisoidaan tätä kuuluisaa "Jos sä vihaat" chantia, olen varma että useimmat vihaavat narreja ja että aika moni kiroileekin matsien yhteydessä, miksi juuri tästä chantista tehdään sitten hirviötä? Pilkkalaulujahan ei kuule kun ehkää 1% verran kauden aikana, silti näistä lauluista puhutaan kuin niitä laulettaisiin 100% kaudesta. Kaikki eivät tykkää pilkkaamisesta ja se sallittakoon, mielestäni pitäisi myös sallia pilkata vastustajaa niille jotka sitä haluavat tehdä, sitä kumminkin tapahtuu niin harvoin ettei kukaan millään voisi vetää herneitä nenään. Harmi vain että tästäkin postauksesta moni saa itkupotkuraivarit. Parempaan suuntaan ollaan menty kun Fan Club on hyväksynyt sen että jotkut haluaa vihata narreja ja klubia, antaa kaikkien huolehtia itse omasta kannustustyylistään rauhassa (kyllä, pilkkaaminenkin on tietyn tyylistä kannustusta)
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ei varmaan saa valittaa, kun himassa matsia tsiigaa, mutta on se jumalauta kumma, että Blues-fanit ovat vieneet katsomossa koko matsin.
 

Mr.Nacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idrottsföreningen Kamraterna i Helsingfors
Ei varmaan saa valittaa, kun himassa matsia tsiigaa, mutta on se jumalauta kumma, että Blues-fanit ovat vieneet katsomossa koko matsin.

Olisi kiva tietää että missä noita mikkejä pidetään koska mielestäni tilanne oli juuri tosinpäin, aina vaikuttaa siltä että vierasfanit kuuluvat paremmin vaikka olis vain pienikin ryhmä. Joko mikit ovat laitettu lähempää vieraskulmaa tai sitten volyymi ei ole tarpeeksi korkealla stondiksessa. Hyvin saivat fanit uuden stondiksen vihittyä, ääntä oli paljon pieniä hetkiä lukuunottamatta, ja fanit lauloivat hyvinkin monipuolisia chanteja, tästä voi tulla oikein onnistunut projekti jos vain nuoret jaksavat yrittää. Heilutuslippuja olisin halunut nähdä enemmän heilutettavana, mutta eiköhän sekin ajan mittaan hoidu. Joku siellä kuvasikin katsomoa, luultavasti tämä tiforyhmä Supras niin saa nähdä jos he julkaisevat jonkun koosteen tms. Tsemppiä kaikille osapuolille, teette tärkeää työtä seuran eteen, toivottavasti ihmiset osaavat arvostaa panostanne.
 

Late97

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Vähän ihmetytti se, että ollaan maksettu kalliista kausarista, mutta sitten tullaan fanikatsomoon istumaan toiseen ja kolmanteen erään... Silti ihan hyvin korkattiin uusi stondis, chantteja laulettiin yllättävän monipuolisesti josta iso kiitos kaikille!

Tähän otteluun ei tifoa saatu järkättyä koska halusimme muistaa Murtsia, mutta eiköhän sekin saada siirrettyä johonkin toiseen ajankohtaan.

Nyt vaan yritetään pitää hyvä meno myös tulevissa matseissa, eiköhän meteli saada vielä sille tasolle mitä sen pitäisi Nordiksella olla!

Vi älskar IFK!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Täytyy kyllä jakaa kiitosta Supras Helsingille, eilen oli fanikatsomossa parempi meno kuin koko viime kaudella yhteensä. Myöskin visuaalinen puoli on ottanut huiman harppauksen eteenpäin viime kausista.

Itse ainakin odotan innolla tulevia tifoja, olisi hienoa joskus nähdä koko b-päädyn kokoinen overhead, en sitten tiedä antavatko resurssit ja nordiksen paloturvallisuusmääräykset tälle myöden.
 

Isokissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kyllä jakaa kiitosta Supras Helsingille, eilen oli fanikatsomossa parempi meno kuin koko viime kaudella yhteensä.

Näin ei fanikatsomolaisena jäi avausottelusta kokonaisuudessaan vähän mieto fiilis, ikävä kyllä.

Nyt se työ alkaa, että saatte koko hallin mukaan. Toisella puollla hallia on myös potentiaalia, älkää unohtako heitä. Peruspelillä liikkeelle.

Ennen Nykopin maalia oli ihan jees mökä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös