Todetaan lopuksi, että en ole todellakaan tässä julistamassa etteikö kaikkia pelaajia saisi arvostella keskustelupalstalla miten tykkää. Totta kai saa. Kunhan otin esiin hieman toisen näkökulman.
Tokihan meillä kaikilla on omia sympatioita tiettyjä pelaajia kohtaan ja kukaan meistä ei ole absoluuttisen objektiivinen, ei kukaan. Hirson suhteen mulla on sama tilanne kuin sinulla Kiben suhteen; tunnen pelaajan henkilökohtaisesti. Se ei voi olla vaikuttamatta asioihin. Ja niinhän sen pitää ollakin. Se ei ole totta, että olen pelkästään dumannut Kibeä hänen huonona aikanaan. Kun katsot peliesitykset-ketjua, sieltä löytyy parin viikon takaa viesti, jossa backuppaan BOL:n ehdotusta antaa Kibelle vielä enemmän peliaikaa. Myös ylivoimassa. Alkukaudesta en ollut ollenkaan huolissani ja pidin sitä aivan oikeana, että Kibe saa pelipaikan. Yhdessä asiassa olen kuitenkin ollut aivan superlooginen noin vuodesta 2002: Kiben paikka on 1-2 -ketjuissa tai filassa. Tämä mielipiteeni ei ole muuttunut ja siksi mua vituttaa nykytilanne, missä Kibe pelaa alemmissa ketjuissa. Näkisin siellä mieluummin kenet tahansa junnuistamme. Mutta en mä mikään anti-Kibe tosiaankaan ole - 58 esimerkiksi kutsuu mua Kibe-faniksi.
Pengoin vielä hieman lisää tämän syksyn Kibe-viestejäni ja löysin tällaisen, missä tulee kyllä kunnioitukseni pelaajaa kohti hyvin selväksi: "
Kiben nykyinen taaperrus ei ole ikonin arvolle sopivaa" sekä "
jos Kibe olisi ripustanut hokkarit naulaan viime keväänä, nyt olisi paita #9 katossa ja kaikilla hyvä mieli". Kyllä näistä paistaa läpi se, että olen surullinen siitä, että suuresti arvostamani pelaaja on täysin alamaissa. Lisäksi ottaisin esiin sen, että pelaajat ovat erilaisia. Hirso on taitava sentteri, Hade on lujasti raatava fyysiseen peliin kykenevä laitahyökkääjä, Kibe on puhdas vanhan koulun snaipperi. Mun mielestäni näistä pelaajatyypeistä puhdas snaipperi on "helpoin" arvosteltava. Hänen pelinsä toimii, jos maaleja tulee ja ei toimi, jos maaleja ei tule. Sentteri tai duunarisieluinen laituri saattaa hyödyttää joukkuettaan kuitenkin jotenkin myös kuivalla kaudellaan. Siksi ehkä enemmän lenkkiä heille. Täähän on Kiben oma vika, hän on opettanut meidät siihen, että verkko heiluu vähintään 20 kertaa per kausi yhtä varmasti kuin aurinko nousee. Tähän hymiö.
edit: Reaaliaikaisuudella en tarkoita tosiaankaan koko pelaajan ylistämistä/dumaamista ottelu kerrallaan. Mun mielestäni pelaaja kuin pelaaja ansaitsee vähintään 6-8 matsia aikaa, ennenkuin hänestä voi vetää jonkunlaisia lopullisia johtopäätöksiä. Hade pelasi mielestäni kuivallakin kaudella aina joukkueen eduksi, vaikka se ei näkynyt pisteissä. Tämähän olisi maailman tylsin saitti, jos kaikki olisivat täysin kliinisiä arvioijia. Hienoa, että ihmisillä on tunteita ja monilla on omat adoptiolapsensa ja inhokkinsa. Se tuo vain väriä keskusteluun.