Svante kirjoitti:
Joo, kaikki kunnia Maxille (ja miksei myös Jonille). Mielestäni on vain niin, että Max on liian nuori (synt. 88) ja kokematon johonkin neloskentän tai muuhun tehtävään liigatasolla - tässä vaiheessa. Pituutta on ihan kiitettävästi mutta kiloja on, ymmärrettävästi tässä vaiheessa, liian vähän. Vertailemalla esim. Seppäseen, joka on huomattavasti lyhyempi, niin kiloja pitäsi tulla lisää sekä runsaasti kovempia otteluita kuin B- ja A-junnujen pelejä. Tom Nybondaskin sanoi kerran, että on helvetin pettynyt siihen, että A-junnujen ja liigan välinen ero onkin niiiiiin s..tanan suuri ja kestää yllättävän kauan ennenkuin junnut pääsevät liigan tasolle.
Mielestäni meillä Suomessa on liian suuri hinku nostaa ns. lupaavia junnuja ylimmille tasoille, olkoon laji mikä tahansa (joukkueurheilu). Minä edustan tässä asiassa malttia vaikka muuten olen valmis dyykkaamaan ekaan mukavaan asiaan.
Kyllä Max sieltä vielä tulee, odotellaan hiukan.
Ymmärrän kyllä pointtisi ja olen itsekkin sitä mieltä, ettei fyysisesti liian kevyttä pelaajaa kannata nostaa ylös liian aikaisin. Hautamaakin sanoi jossain Ilveksen jutussa, että tälläisten pelaajien nostaminen edes kesäharjoituksiin on älytöntä liian suuren loukkaantumisriskin vuoksi.
Kokematon Max varmasti on, mutta iästä ja kiloista ei voi suoraan olla samaa mieltä. Ensinnäkin, jos otetaan ikä käsittelyyn, niin jo tällä kaudella liigajoukkueissa on pelannut samanikäisiä pelaajia ja toisekseen Ilveksen kokoonpanossa on ollut tänä vuonna vaikka kuinka monta 87-syntynyttä peluria jopa merkittävissä rooleissa. Tuomo Ruutu pelasi samanikäisenä kuin Max on nyt jo ensimmäisen kokonaisen kautensa. Laakso nostettiin liigaan jo viime vuonna ja Joensuukin taitaa olla pelannut jo muutaman vuoden.
Kiloista puhuttaessa on ehkä turha ottaa vertailukohdaksi Seppästä, ei miestä turhaa Bumbaksi kutsuta. Sen sijaan voisit vaikka vilkaista paljonko esim. Hirsolle on ilmoitettu painoa. Ei ne kaikki vakituiset liigapeluritkaan niin isoja ole. Toisekseen se paino saattaa nuorilla kavereilla olla jo aivan muuta ensi kauden alussa. Nopeasti se bumbakin näytti kasvavan.
Jos tämän kauden joukkuetta pohditaan, niin aika kevyitä kavereitä sinun mittapuillasi sielläkin on ollut. Otetaan esimerkiksi vaikka Tobias Salmelainen joka pelasi alkukaudesta jopa viivamiehenä. Itse olen sitä mieltä, ettei Tobbarin pelilliset taidot täysin tätä edellyttäneet vaan se peliaika saatiin asenteella ja ehkä hieman Salmelaisen sukunimellä. Jouhkimainen on myös muutaman pelin pelaillut eikä hänkään mikään jättiläinen ole, asennetta sen sijaan löytyy. Minkä takia sitten Max Wärn ja Nyholm eivät voisi muutamaa peliä nelosessa ensikaudella vetää? Molemmat ovat röyhkeitä ja ennakkoluulottomia kavereita ja tällä korvaa jo muutaman puuttuvan kilon. Jos valmennusjohto katsoo heidät valmiiksi kesärinkiin, niin olisihan se hienoa jos parissa pelissä tulisi näytönpaikkakin. Jos taas katsotaan, ettei valmiuksia vielä ole, niin ei siinä sitten mitään. Seuraavalla kaudella katsotaan tilanne uudestaan. Se on kuitenkin tällä hetkellä tosiseikka, että vanhemmista A:n ikäluokista ei löydy vastaavia pelureita, jos tarve vaatii. Tähän mennessä melkein joka vuosi loukkaantumisia on sen verran ollut, että reservi ei pahitteeksi ole ollut. Hyvin se Seppänenkin pärjäsi, kun lopulta uskallettiin peluuttaa.