Hienoa säätä pidellyt?

  • 985 543
  • 8 628

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hyvä näin. Sinulta jäi kuitenkin huomioimatta se, että näille helteille ilmastointilaitteita ei vaan saa mistään. Ja vaikka saisi, niin ihan kaikissa tapauksissa se ei ole kannattavaa. Esimerkiksi minun olisi ihan turhaa ryhtyä tähän asuntoon laittamaan ilmalämpöpumppua, kun kerran suunnitelmissani on laittaa tämä vuokralle ja muuttaa itse pois. Enkä edes usko, että asennukseen saisi edes lupaa. Voin olla väärässäkin, mutta kukaan ei kuitenkaan ole sellaista tässä yhtiössä asentanut.

Siirrettävä ilmastointilaite olisi ollut hyvä, mutta ei-oota joka paikassa...

Ei se siis ole ihan oma valinta. Ja et kai sinä ihan tosissasi ollut, kun puhuit mahdollisuudesta vaihtaa asumispaikkaa? Ei sekään ihan kädenkäänteessä tapahdu reaalimaailmassa...
ebay.de jne. kyllä toimittaa tälläkin hetkellä. Se että tässä pienessä saaressa ei jotain ole ei EU aikana tarkoita että koko EU:sta olisi laitteet loppu. Kyse on enemmän siitä ymmärtääkö että me elämme EU:ssa missä on tavaroilla vapaa liikkuvuus. Postitkaan ei hirveästi maksa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se siis ole ihan oma valinta.
Ei tietenkään vuorokauden, viikon tai kuukaudenkaan sykkeellä. Mutta jos nyt ajatellaan ihmisiä, jotka ovat kokenee edes vuosien 2010 ja 2014 kesät, niin eikö siinä ole jo neljä vuotta ollut aikaa järjestelmä elämänsä malliin, "ei koskaan enää tätä"? Mutta kaipa se on sama juttu kuin ensilumissa, jotka yllättävät suomaliset autoilijat joka vuosi.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ensi kesäksi täytyy kyllä vakavasti harkita ilmastointilaitetta. Muutamaan vuoteen sille ei olisi ollut kyllä käyttöä, mutta tänä kesänä senkin edestä. Tänään on tosiaan ollut aivan pilvistä koko päivä, mutta silti lämpötila noin kolmenkympin korvilla. Ei aivan tyypillistä Suomea.

On mukava, että ulkona voi vaikka läpi yön kulkea t-paidalla, mutta nämä sisälämpötilat jos saisi jotenkin kuriin. Kroppa sentään on vetreä aamusta iltaan, kun on lämmintä.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Minulla on tuossa siirrettävä vieressä sen maksimi viilennys teho on 3500W, mutta tuo ilmoittaa kyllä ottotehoksi vain 1300W. Tuo 1300W sitten kerrotaan 24h (jos olettaa että laite on jatkuvasti päällä) ja sähkön hinnalla. Lopputulema on jotakuinkin 1.3*24*0.10€ = 3€ ja 12c per päivä. Tekee sitten kuussa sen 90€, minkä maksan mielelläni siitä että en paistu. (ja kyllä huomasin että puhuit pilkkuvirheestä)
Ostin myös hiljattain 890W siirrettävän ja tuleva lasku on aiheuttanut välillä orastavaa stressiä. 8h/pvä käyttötarpeilla en kuitenkaan aivan konkurssia ole tekemässä. Eli sellaiset parikymppiä kuukaudessa ylimääräistä maksettavaa. Onhan se heittämällä sen arvoista.

Niin ja mikäli laitteesi on Linda 3.5(3500/1300), niin onneksi olkoon. Kävin viime viikolla asentamassa kyseisen laitteen äidilleni ja helkkarin kateelliseksi siinä tuli. Yllättävän hiljainen ja puhaltaa huomattavasti kylmempää ilmaa kuin tuo oma vekotin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmatieteenlaitoksen hetki sitten päivitetty ennuste viikon päähän tänne Tampereen kupeeseen lupailee +16 astetta ja vesisadetta. Tuskin noin alas painpainu, mutta ehdottomasti tarpeeseen tuo tulisi.

Ja kun jotkut hivenen yksinkertaiset tekevät todennäköisesti johtopäätöksen, että minun on joko tykättävä tuollaisesta kelistä, tai sitten tultava järkiini, ja tajuttava näiden tappohelteiden olevan parasta maailmassa, niin kommentoidaan nyt seuraavaa: paras keli olisi tappohelteiden ja tuon kylmän sadesään välimuoto. Ei tuo sadesää myöskään hauskaa ole, mutta monta pykälää näitä trooppisia olosuhteita parempi vaihtoehto kuitenkin.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ilmatieteenlaitoksen hetki sitten päivitetty ennuste viikon päähän tänne Tampereen kupeeseen lupailee +16 astetta ja vesisadetta. Tuskin noin alas painpainu, mutta ehdottomasti tarpeeseen tuo tulisi.

Mahdollistapa hyvinkin. Povailee aika reippaan puoleisen matalapaineen painelevan Suomen yli ja tuulet kääntyvät pohjoisenkin suuntaan. Kyllä sieltä sitten jo tulee kylmääkin mukana. Ja tod.näk. aika reippaasti vettäkin.

paras keli olisi tappohelteiden ja tuon kylmän sadesään välimuoto. .

Niinhän tuo olisi. Tämä korkeapaine-keli voisi tulla toukokuussa ja sittwn vasta elokuun lopulla ja syyskuun puolella. Silloinhan oltaisiin tuossa mukavassa tilanteessa, kun päivät on lämpöisiä ja viileät yöt tasaa sitten hellehuiput pois. Toukokuussahan oli oikein mukavaa keliä, sellaista tukalaa hellettä ei päässyt tulemaan vaikka aurinko paistoikin kirkkaalta taivaalta suurimman osan kuukaudesta.

Näin juhannuksen jälkeen ja heinäkuussa taitaa päälle osuva kunnon korkeapaine-keli valitettavasti tarkoittaa myös näitä tappohelteitä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toukokuussahan oli oikein mukavaa keliä, sellaista tukalaa hellettä ei päässyt tulemaan vaikka aurinko paistoikin kirkkaalta taivaalta suurimman osan kuukaudesta.

Näin juhannuksen jälkeen ja heinäkuussa taitaa päälle osuva kunnon korkeapaine-keli valitettavasti tarkoittaa myös näitä tappohelteitä.

Viileämpien öiden lisäksi maaperä ja etenkin vesistöt ovat vielä kylmiä ja tasaavat lämpöä maanpinnalla. Jossain tiheämmässä metsässä saattaa olla vielä routaa toukokuun puolivälissä. Tänä vuonna oli vielä luntakin maassa poikkeuksellisen pitkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tietenkään vuorokauden, viikon tai kuukaudenkaan sykkeellä. Mutta jos nyt ajatellaan ihmisiä, jotka ovat kokenee edes vuosien 2010 ja 2014 kesät, niin eikö siinä ole jo neljä vuotta ollut aikaa järjestelmä elämänsä malliin, "ei koskaan enää tätä"? Mutta kaipa se on sama juttu kuin ensilumissa, jotka yllättävät suomaliset autoilijat joka vuosi.

No joo, tämän pointin ymmärrän hyvinkin. Kesä 2010 oli kamala. Asuin silloin vielä vuokralla Tampereen Kalevassa 50-luvun kerrostalossa, ikkunat suoraan länteen ja puistoon. Ei parveketta, ei mahdollisuutta läpivetoon. Se oli tuskaa.

Seuraavana talvena ryhdyin asuntovelalliseksi. Ostin kuitenkin melko edullisen asunnon, kun avovaimo oli vielä opiskelija. Tarkoituksena olikin, että kämppä olisi suurelta osin maksettu sitten joskus kun hän valmistuu, työskentelee alaansa liittyvät muutamat määräaikaiset alta pois, ja löytää sitten sen vakiviran. No nyt näin on käynyt, joten on aika siirtyä eteenpäin.

2010 opetti sen, että asunnossa pitää olla parveke ja mahdollisuus läpivetoon. Luhtitalon yläkerrasta kaksio oli ratkaisu. En ole katunut, kesän 2010 tuska ei ole toistunut. 2014 helteiden hirveydestä minulla ei ole suoraa muistijälkeä, mutta kaipa se aika tuskallista oli. Tänä vuonna helle on tuntunut taas ahdistavalta, ja kyllä se vituttaa, että olin siirrettävien ilmastointilaitteiden suhteen siinä uskossa, että ne ovat lähinnä valohoitoa. Oppia ikä kaikki.

Silti olen sitä mieltä, että ei tätä hikoilua täysin omana valintana voi pitää. Jos ilmastointilaitteita saisi jatkuvalla syötöllä vaikka omasta lähikaupasta, asia voisi ehkä olla eri...

@BlackWolf: Toki ulkomaat ovat yksi vaihtoehto. Minun tuurilla paketti kulkisi kuitenkin niin kauan, että saisin sen vasta helteiden päätyttyä. Muutenkin rajallinen säilytystila asunnossa, joten pitää sinnitellä ilman, ja katsoa tilannetta, kun muuttaa eteenpäin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on ennusteet olleet jo pari päivää yksimielisiä siitä, että sää olisi vihdoin viilenemässä ainakin hieman. Eikä sen viilenemisen alkamispäiväkään ole siirtynyt. Voisiko siihen jo alkaa luottaa?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Nyt on ennusteet olleet jo pari päivää yksimielisiä siitä, että sää olisi vihdoin viilenemässä ainakin hieman. Eikä sen viilenemisen alkamispäiväkään ole siirtynyt. Voisiko siihen jo alkaa luottaa?
Kohta tulee joku virnuileva tv-meteorologi ilmoittamaan että painostavan tuskainen helle jatkuu vuodenvaihteeseen saakka. Kestäkää kansalaiset.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Onhan tämä ketju aikamoinen ikiliikkuja. Aina vituttaa, ainakin säännölisesti. Jos ei tässä ketjussa, niin väintään joko työnteko, vaimo, rahan puute tai naapurin kalliimpi auto. Sitten ihmetellään, jos joku on eri mieltä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onhan tämä ketju aikamoinen ikiliikkuja. Aina vituttaa, ainakin säännölisesti. Jos ei tässä ketjussa, niin väintään joko työnteko, vaimo, rahan puute tai naapurin kalliimpi auto. Sitten ihmetellään, jos joku on eri mieltä.
Toi naapurin kalliimman auton vituttaminen kyllä minua aina ihmetyttää. Mitäs pahaa se naapurin auto on sulle tehnyt? Vaimo ja rahanpuute ne toki vituttaa, samaten toi sää välillä vähäsen. Mutta hei, aina on jalkapallosää.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaimosta puheen ollen täytyy täälläkin jakaa pieni tarina. Kun ostin keväällä ilmastointilaitteen parvekeremontin pelossa (josta ei lopulta mitään haittaa ollut) kahden viinipullon hinnalla, aiheutin kunnon perheriidan kun toin kysymättä kotiin sellaisen ruman ja äänekkään helvetinkoneen. Ja onhan se toki äänekäs. Silti vitutti aika rankasti se ehdoton suhtautuminen asiaan.

No, helteiden yllyttyä sietämättömiksi totesi vaimoni lopulta, että vaikka laite onkin kamala, niin ilman olisi kyllä ollut tukalaa. Totesinkin, että arvostan sitä, että hän pystyi asian myöntämään.

Eilen kiinnostuin täällä kehutusta Linda-laitteesta. Pitäisiköhän hommata sellainen toiseksi?
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Eilen kiinnostuin täällä kehutusta Linda-laitteesta. Pitäisiköhän hommata sellainen toiseksi?
No ainakin tuohon omaan 300e laitteeseen verratuna se Linda 3.5(450e) on ihan eri laite. 300e halpis ajaa asiansa ja pitää huoneen/yksiön viileänä, mutta sen melun aikana ei niitä suosikkisarjoja katsota ilman kuulokkeita. Puhumattakaan nukkumisesta laitteen ollessa päällä. Niin kuin monen muunkin laitteen kanssa, koskaan ei pitäisi sortua siihen edullisimpaan vaihtoehtoon. Kaduttaa perhanasti.

Ihania nämä öiset, loppumattomat tappotropiikit. Mukava kieriskellä sängyssä selkä ja perse märkänä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihania nämä öiset, loppumattomat tappotropiikit. Mukava kieriskellä sängyssä selkä ja perse märkänä.

Näio. Oikeastaan tämä helle alkoi vasta eilen vaikuttamaan omaan mielialaan. Eka kertaa olin eilen totaalisen vittuuntunut kaikkeen ja kaikkiin. Alkaa käymään hermoille. Silti jotenkin tykkään tästä vaikka kuumuus on kropalle vähintään tuplasti kovempi rasitus kuin terveellä ihmisellä. Kerran jo joutui lähtemään lanssilla sairaalaan ja toinenkin kerta oli lähellä kun meinasin tuupertua ostosreissulla. Kovaa leikkiä tämä on, ei sillä.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
Näio. Oikeastaan tämä helle alkoi vasta eilen vaikuttamaan omaan mielialaan. Eka kertaa olin eilen totaalisen vittuuntunut kaikkeen ja kaikkiin. Alkaa käymään hermoille. Silti jotenkin tykkään tästä vaikka kuumuus on kropalle vähintään tuplasti kovempi rasitus kuin terveellä ihmisellä. Kerran jo joutui lähtemään lanssilla sairaalaan ja toinenkin kerta oli lähellä kun meinasin tuupertua ostosreissulla. Kovaa leikkiä tämä on, ei sillä.
Voimia sinne. Pahin paahde näyttää tosiaan loppuvan viikonlopun jälkeen. Kyllähän tästä paahteesta olisi nauttinut enemmän kunnollisella ilmastointilaitteella, josta on ollut paljon puhetta aiemmilla sivuilla. Onhan se kuitenkin siistiä kun voi olla sortseissa yötä myöten. Ainakin ensi vuodeksi monet tietää varmasti varautua paremmin, minä mukaanlukien. Tai sitten vastaavaa helleputkea saa taas odottaa 4 vuotta...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitenköhän tästä paahteesta pääsisi nauttimaan, kun lomakin loppui jo? Kotona on edelleen ihavvitun kuuma. Töissä on viilennys, mistä kiitokset. Nautinko siis tästä sisäviileydestä, kun töissä on kivampaa kuin kotona? Eli paahteesta voisi teoriassa nauttia kotimatkalla, mutta julkisessa liikenteessä on taas ne kaksi vaihtoehtoa. Joko on se viilennys, tai sitten ihavvitun kuuma. Kotiin päästyä pitää viedä koira ulos, mutta sekään (hän?) ei nauti kuumuudesta, pikemminkin päinvastoin, joten lenkit ovat minimaalisen lyhyitä.

Missä se nautinto siis on havaittavissa/koettavissa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitenköhän tästä paahteesta pääsisi nauttimaan, kun lomakin loppui jo? Kotona on edelleen ihavvitun kuuma. Töissä on viilennys, mistä kiitokset. Nautinko siis tästä sisäviileydestä, kun töissä on kivampaa kuin kotona? Eli paahteesta voisi teoriassa nauttia kotimatkalla, mutta julkisessa liikenteessä on taas ne kaksi vaihtoehtoa. Joko on se viilennys, tai sitten ihavvitun kuuma. Kotiin päästyä pitää viedä koira ulos, mutta sekään (hän?) ei nauti kuumuudesta, pikemminkin päinvastoin, joten lenkit ovat minimaalisen lyhyitä.

Missä se nautinto siis on havaittavissa/koettavissa?
Jos hellettä pääsee pakoon, siis kotiin, niin kyllä näistä voi jopa nauttia. Ongelmahan ei itsessään ole siis se helle, vaan se jos kotona on ihan vitun kuuma ja sitä hellettä ei halutessaan/tarvittaessa pääse pakoon, nukkumisesta ei tule mitään jne. Sitten jos näitä ongelmia ei ole, niin helteistä voi hyvinkin nauttia. Eihän sinne eteläänkään matkustettaisi biitseille siinä määrin kuin tehdään jos siitä kelistä ei nautittaisi. Eli kyllä iso osa ihmisistä nauttii. Itse olen kylläkin enemmän kaupunkilomailija.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Säkylässä olivat avanneet jäähallin vanhusten vilvoittelupaikaksi. Aika mahtava juttu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän sinne eteläänkään matkustettaisi biitseille siinä määrin kuin tehdään jos siitä kelistä ei nautittaisi. Eli kyllä iso osa ihmisistä nauttii. Itse olen kylläkin enemmän kaupunkilomailija.
Ne matkustaa, jotka toimivat aurinkoenergialla. Mun matkustus on puoliksi kaupunkilomaa ja puoliksi fyysisempää touhua, eli patikointia tai laskettelua. Laskettelussa helle ei ole kovasti haitannut, patikoilla siihen pitää varautua. Mieluummin patikoin helteessä kuin sateessa. Se on ihan ok, kun patikoidessa hikoilu kuuluu muutenkin asiaan ja päivän päätteeksi ensin hyvin ansaitut bisset ja sitten pesulle. Ja noin yleisestikin ajateltuna, helle on lomalla ihan jees, mutta arkea se hiukan pilaa. Ihan sama kaikilla sään ääri-ilmiöillä. Helteen kohdalla lasken ääri-ilmiöksi sen, kun se jatkuu viikkotolkulla. Rupeaa rassaamaan, jos ette ole huomanneet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenköhän tästä paahteesta pääsisi nauttimaan, kun lomakin loppui jo? Kotona on edelleen ihavvitun kuuma. Töissä on viilennys, mistä kiitokset. Nautinko siis tästä sisäviileydestä, kun töissä on kivampaa kuin kotona?

Kai tämäkin on vain oma valinta?

Noin se on itsellänikin. Loma meni, pois lukien elokuun loppuun jätetty viikko. Loma loppui onneksi silloin kun nämä hirmuhelteet alkoivat. Töissä ilmastointi pelaa, ja se on hyvä. Kotimatka julkisilla, joissa ilmastointi pelaa vain joskus, on tuskaa, mutta taas oma valinta. En minä viitsi autoa ostaa, kun joukkoliikenne toimii niin hyvin. Rahaa säästyy.

Kotona olen viiden aikaan. Kärsimystä kestää noin kolme tuntia. Tuolloin ei kannata avata ovia tai ikkunoita, kun ulkona on kuumempaa. Parvekkeelle ei viitsi mennä, koska aurinko paistaa sinne suoraan. Musiikkia kuunnellen ja tuulettimen edessä istuen elämä on edes näennäisesti siedettävää. Puoli kahdeksan pintaan pystyy avaamaan ovia tai tekemään lähtöä fillaroimaan.

Tai no, ei mikään estä niitä ovia aukomasta tai urheilemaan pahimpien lämpötilojen aikaan... Mutta järkeä siinä ei mielestäni ole, kun ei se sovi minulle ollenkaan.

Kai näistä helteistä nauttii, jos tykkää käristää itseään uimarannalla. Tai sitten näistä tykkäämisen taustalla on joku useamman sukupolven ajan jatkunut aivopesu, jossa paukutetaan kalloon mantraa siitä, kuinka kuuma hellesää on parasta, ja siitä on pakko nauttia, vaikka oma kroppa sanoisi muuta.

Minulla on muuten sama kuin sinulla. En itsekään perusta rantalomista yhtään. Olisiko se niin, että helteistä nauttimisen ja rantalomilla käymisen välillä on oikein selvä tilastollinen yhteys.
 

Acid

Jäsen
Rannalla makoilu ei kiinnosta, mutta lämpimästä olen aina nauttinut. Suomessa ei ole koskaan ollut liian kuuma urheilla/tehdä ulkohommia mökillä keskellä päivää. Talvella taas on useasti aivan liian kylmä mennä ulos tekemään mitään fyysistä.

Ymmärrän hyvin ettei nämä säät kaikille sovi. Jokaisen kroppa käyttäytyy hieman eri tavalla. Sitä en ymmärrä kun jatkuvasti toistetaan että kylmyys on ainoastaan pukeutumiskysymys. Sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon sitä vaatetta päällensä laittaa, kun sitä saatanan pakkasilmaa on kuitenkin pakko hengittää.

Jos vain mahdollista niin suosittelen ilmanlämpöpumppua. Siitä kun on hyötyä niin talvella kuin kesällä. Riippu tietenkin missä asuu.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kyllähän rannoilta löytyy yleensä kai varjoisiakin paikkoja? Ja pääsee joka tapauksessa veteen vilvoittelemaan, jos nyt otetaan tästä pois se mahdollisuus, että on sinilevää. Olen huomannut, että kun olen ulkona ollut koko päivän, niin uni kyllä tulee kuumemmassakin.

Ja mitä se "kroppa sanoo" teille, jotka ette kuumemmista keleistä tykkää? Kyllä minä sairaudet ymmärrän jne. mutta jotenkin kuulostaa omituiselta, että kroppa jotenkin negatiivisesti reagoisi kuumuuteen, jos sitä nyt on mahdollista kuitenkin ihan normikonstein vähän edes viilennellä ja vettä on tullut juotua yms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös