Ok, mittailetteko te kärsivät verenpaineita ja sykkeitä ihan koko ajan? Ei kai tuo nyt kauhean vaarallista ole perusterveellä ainakaan?
Ja vaikka kuulostaakin vähättelyltä, niin se ei ole tarkoitukseni.
No ainakin juostessa sykemittaus on päällä. Pari vuotta sitten olin elämäni ensimmäisellä puoli(½)maralla ja sattui olemaan kesän ainoa kuuma päivä, n. 26 C. Lähtö oli keskellä päivää, eli miltei kuumimpaan mahdolliseen aikaan. En ole ihan
@DAF :in määriä kisaillut, itse asiassa tuo on ainoa lappu rinnassa -suoritus tähän mennessä. Tunnen kuitenkin kroppani toiminnan melko hyvin, joten uskalsin lähteä matkaan. Mukana oli melkoinen joukko minua parempikuntoisia ja kokeneempia juoksijoita mukana, joten tulin jälkijoukon seassa. Laskin kahdeksan (8) kuumuuteen kuukahtanutta juoksijaa sen reilun kahden tunnin aikana, lopullinen lukema luultavasti hiukan korkeampi, koska laskin vain edellä juosseita. Olivat siis pötköllään saamassa tai odottamassa hoitoa lääkintäjoukoilta Varmaan perusterveitä olivat, koska olivat kehdanneet ilmoittautua. En ole tuota ennen ja sen jälkeen tarvinnut nestettä juoksun aikana, nyt sitä meni reilusti jokaikisellä juottopisteellä, eli n. 5 km välein. Pumppu veti juoksuvauhtiin nähden n. 15 pykälää liian suuria lukemia. Minun iässäni se on prosentuaalisesti aika iso lukema juoksuvauhdissa. Pökränneiden joukkoon en halunnut liittyä, joten vaihdoin välillä suosiolla kävelyn puolelle. Koska en ole hullu, en muuten lähtisi noihin keleihin lenkille, varsinkaan tuon kokemuksen jälkeen.
Kroppa sanoo kuumuudessa, että nyt ahdistaa. Saunassakaan en viihdy mahdottomia aikoja putkeen, vaikka löylystä muuten tykkäänkin. Kroppa vaan käskee lähtemään ulos vilvottelemaan. Se ei siis ole se pelkkä lämpötila, vaan ajan funktio on olennaisena osana prosessia.
@Acid Mulla on varmaan kylmyyden kanssa just toi, että ihmettelen siitä vouhkaamista. Ei ole vielä sellaista pakkasta tullut, ettei olisi ulkona pystynyt olemaan, jos vaatetus on vastannut olosuhteita. Vaakasuoran tuiskun kanssa mulla on kyllä ongelmia pakkasen määrästä riippumatta. Voi olla vesisadekin, ei vaan kestäisi yhtään, jos on voimakas tuuli mukana. Mutta vaikka itse kestän kylmää, en kiistä ollenkaan, jos joku toinen kertoo sen olevan hellettä ikävämpi ilmiö.