Laitetaanpa vaikka tähän ketjuun hieman joulun sääkokemuksia Tampereen maaseudulta, Teiskosta. Siellä pakkanen oli kireimmillään aaton vastaisena yönä -29C. Nukuin saunakamarissa, jota ei ole varsinaisesti tehty talviasuttavaksi (yksinkertaiset ikkunat ja ovi). Kaksi sähköpatteria pitivät sisäilman arviolta n. +15C pinnassa, joten siellä kyllä tarkeni peittojen alla, mutta hieman epämiellyttävältä tuntui oleskella ennen sänkyyn käymistä.
Aattoiltana saunaa lämmitettiin n. 4 tuntia, ja melkein sama aika poltettin saunatuvan kaminaa. Tarkoituksena oli saada saunan muuri lämpenemään yötä vasten. Se ei onnistunut aivan tavoitellusti. Illalla muuri oli enää lievästi lämmin, mutta ei kuuma samalla tavalla kuin varaava takka. Yllättäin tämä kuitenkin riitti, ja aattoyön pienissä calvadoshuuruissa lämpötila tuntui aivan sopivalta, vaikka käsillä ei ollutkaan mittaria, josta olisi voinut todentaa oliko ero edelliseen yöhön niin suuri kuin vaikutti. Ehkäpä pakkasen lauhtuminen auttoi osaltaan asiaa. Aamulla tuvasta poistuessa ilma tuntui heti eilistä lämpimämmältä, minkä ulkomittari vahvistikin: vain -15C!
Myös 8 vuotta vanhan Hyundain (Elantra 2l bensakoneella) kylmäkäynnistysominaisuuksia tuli testattua ensimmäistä kertaa tosissaan (Helsingissä "hän" viettää yönsä tallissa "lieassa"). Faija vähän varoitteli, että yleensä niin luotettava Audikin (A6 2,5D) oli nikotellut pahimpien pakkasien aikana, ja vaatinut useamman hehkutuksen ennen käynnistymistä. Pelko oli turha. Koreanihme ei ollut muutaman vuorokauden seisomisesta kolmea kymmentä lähestyvissä pakkasissa moksiskaan, vaan käynnistyi laakista ilman minkäänlaista viivettä tai köhimistä! Bensaa se kuitenkin hörppäsi reissun aikana 9,5 litraa satasella, mutta ehkä luotettavalla kulkuneuvolle suodaan pieni dokaaminen jouluna...
Aattoiltana saunaa lämmitettiin n. 4 tuntia, ja melkein sama aika poltettin saunatuvan kaminaa. Tarkoituksena oli saada saunan muuri lämpenemään yötä vasten. Se ei onnistunut aivan tavoitellusti. Illalla muuri oli enää lievästi lämmin, mutta ei kuuma samalla tavalla kuin varaava takka. Yllättäin tämä kuitenkin riitti, ja aattoyön pienissä calvadoshuuruissa lämpötila tuntui aivan sopivalta, vaikka käsillä ei ollutkaan mittaria, josta olisi voinut todentaa oliko ero edelliseen yöhön niin suuri kuin vaikutti. Ehkäpä pakkasen lauhtuminen auttoi osaltaan asiaa. Aamulla tuvasta poistuessa ilma tuntui heti eilistä lämpimämmältä, minkä ulkomittari vahvistikin: vain -15C!
Myös 8 vuotta vanhan Hyundain (Elantra 2l bensakoneella) kylmäkäynnistysominaisuuksia tuli testattua ensimmäistä kertaa tosissaan (Helsingissä "hän" viettää yönsä tallissa "lieassa"). Faija vähän varoitteli, että yleensä niin luotettava Audikin (A6 2,5D) oli nikotellut pahimpien pakkasien aikana, ja vaatinut useamman hehkutuksen ennen käynnistymistä. Pelko oli turha. Koreanihme ei ollut muutaman vuorokauden seisomisesta kolmea kymmentä lähestyvissä pakkasissa moksiskaan, vaan käynnistyi laakista ilman minkäänlaista viivettä tai köhimistä! Bensaa se kuitenkin hörppäsi reissun aikana 9,5 litraa satasella, mutta ehkä luotettavalla kulkuneuvolle suodaan pieni dokaaminen jouluna...