Hienoa säätä pidellyt?

  • 1 031 682
  • 9 006

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä yksinkertaisin selitys on se, että enemmistö suomalaisista ei pidä sellaista 24-29 asteen lämpötilaa epämukavana, vaan mukavan lämpimänä kesäkelinä.
Jaa, no sitten varmaan ilmalämpöpumput ja ilmastointilaitteet ovat aivan turhia kesäaikaan.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä yksinkertaisin selitys on se, että enemmistö suomalaisista ei pidä sellaista 24-29 asteen lämpötilaa epämukavana, vaan mukavan lämpimänä kesäkelinä.

Täysin mutulla voisin väittää, että useammalle suomalaiselle sopii hieman tuota viileämpi ilma paremmin.
Ainakin ihan normi arkena.
Sen verran tulee oltua ihmisten kanssa tekemisissä työnkin puolesta, että huomaa etteivät hellejaksot tahdo sopia suurimmalle osalle suomalaisista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minulle sopisi jatkuva, sellainen 30+ keli, sopivan suurella ilmankosteudella lisättynä. Astmaatikko nauttii näistä keleistä. Vttuun talvi ja kuiva pakkasilma.
Kotona on helteestä huolimatta melko viileä sisällä, joten nukkuminen onnistuu, mutta liian kuumassa on kyllä pirullista nukkua, joten varmaan hommaisin ilmastoinnin jos makkari olisi kuin pätsi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eivät tietenkään ole turhia. Sanomattakin on selvää, ettei kotona / töissä / autossa ihannelämpötila ole suinkaan sama kuin ulkona.
Miksi? Ei kai siinä mitään metamorfoosia koe sen kummemmin ulko-ovesta astuessaan.
---

Ei ole mittaria sisällä, mutta kämppä on onneksi iltapäivällä suoralta porotukselta suojassa. Lämmin täällä on, mutta vielä olen pystynyt nukkumaan, varsinkin kun yölämpötilat ovat olleet reilusti alle +20 asteen.

Kaikkeen tottuu. Ei kai tässä muuta kuin rannalle huomenna lasten kanssa. Tänään ei ehdi, kai.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Huh, nyt on ulkona +15 astetta ja hyvinkin pilviseltä näyttää. Tällä hetkellä näyttää, että ainakin tämä viikko saadaan viilentyä ihan rauhassa, kyllähän niitä helteitä taas riittävän kauan olikin. Toisaalta minun puolesta saisi olla vaikka koko kesäkuu +30 ilmoja, kunhan vaan heinäkuussa inttiin lähtiessä olisi juuri tällaista keliä, kuin nyt. Oikeastaan ainoa, mitä jäin kaipaamaan helteistä, on tyttöjen pukeutuminen (tai oikeastaan sen puute), mutta muuten yli 25 astetta on valkoiselle miehelle tuskaa.

Mutta joka tapauksessa täytyy sanoa, että Suomi on todella hieno paikka elää, täällä on jokaiselle jotakin. Talvella on helvetin kylmää (mikä on välillä kivaa), keväällä ja syksyllä on oikeastaan parhaat ajat, sekä sitten kesällä on välillä etelän lomiin verrattavia lämpötiloja, mutta välillä luoja suo meille vähän viilennystäkin.
 

MiksuMan

Jäsen
Tuo "pikkukatin" kirjoitus on mukavimpia postauksia mitä olen lukenut. Aivan kuin suoraan jostain hyvästä kotimaisesta kirjasta. :)

Lämpö on kivaa, mutta kuumuus on hirveää...

Syksyssä on omat kivat värinät, kuten kaikissa vuodenajoissa. Kaikki on vain itsestä kiinni, että miten asioihin suhtautuu. :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se, että auringonpaiste ja lämpö tuntuvat niin hyvältä iholla, lihaksistossa ja mielessä. Auringosta saa hurjasti henkistä ja fyysistä energiaa, ja lämpö mahdollistaa sen keräämisen "talteen", kun voi paistatella mahdollisimman vähissä vaatteissa. Kaupungilla, puistoissa, rannoilla, pihoissa, mökeillä, kaikkialla huomaa, kuinka hyvälle tuulelle ja rentoutuneeksi auringonpaiste ja lämpö tekevät suurimman osan ihmisistä.
Kai tämä ihan totta on. Minä kuulun siihen vähemmistöön, että nyt kun kelit viilenivät, aloin taas saada aikaan jotain. Mieli virkeni, eikä ahdista tai hermostuta tippaakaan. Ei mulla mitään kovin suuria ongelmia ollut viime viikollakaan, mitä nyt kotona oli vähän nihkeä tehdä duunia, mutta kyllä eilen jo huomasi, että alkaa pikkuhiljaa kiristää nuppia enemmän ja enemmän. Väriä tuli haettua pintaan rannalla hiukan ja grillailimme ulkona yms., mutta olen kyllä todella tyytyväinen tämän viikon ennusteisiin. Ehkä torstai-iltana voisi vähän valo pilkistää, kun olisi tarkoitus mennä piknikille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Asenteeni elämää kohtaan yleensäkin on se, että en elä tehdäkseni töitä, vaan teen töitä voidakseni nauttia elämästä. Mitä tahansa voi hyvillä mielin siirtää siksi, että ehtii nauttia. Stressaamalla pilaa elämänsä.
Haluan käyttää osan lomastani duuniin, jotta tulevaisuus töissä olisi vähän rennompaa ja voisin silti olla tyytyväinen työni tulokseen. Jossain määrin kun tässä vielä yhdistyy duuni ja harrastus, niin eipä tämä sinänsä erityisen stressaavaa ole.

Ja toki on kyse siitäkin, mistä nautii. Itse en erityisemmin nauti kuumasta kelistä edes rannalla, vaikka siellä se on ihan ok. Kaikki muut harrastukset tai systeemit joutuukin sitten unohtamaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Taivas oli valoisan harmaa, lämpötila 19. Ei paistanut silmiin, ei paahtanut ihoa. Shortseissa ja ohuessa pitkähihaisessa oli mainio liikkua. Lihakset pysyivät lämpiminä, mutta ei läkähdyttänyt.

Loistava sää!
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Kuopiossa satanut koko päivän ja lämmöt about +15 astetta. Eipä se töissä ollessa haittaa mutta perhana se tuleva jussi tässä surettaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ai että on ollut mukava, harmaa ja synkkä sadepäivä. Varsinkin kun ei muutenkaan pysty nyt tekemään mitään vaan päivät kuluu suurimmaksi osaksi sisällä kirjoja lukien ja elokuvia katsellen niin tällaiset harmaat sadepäivät on ihan mahtavia. Sateen ropina peltikatolla kuulostaa mukavalta ja joku näiden pimeiden sadepäivien fiiliksessä miellyttää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikäs näistä helteistä on nauttiessa - saisivat jatkua koko kesän ajan aina elokuun loppuun saakka ja miksei vaikka syyskuunkin puolelle. Helteet eivät edes itketä vaikka sitä joutuu tekemään sisällä fyysisesti sekä psyykkisesti raskasta työtä, mutta ajatus siitä, että töiden jälkeen pääsee ulkoilemaan ja nauttimaan helteestä piristää suunnattomasti ja antaa virtaa eloon.

Tänäänkin sinitaivas, ei pilven pilveä ja aurinkoa täydeltä terältä koko päivän ajan. Nautinnollista!

vlad.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Mikäs näistä helteistä on nauttiessa - saisivat jatkua koko kesän ajan aina elokuun loppuun saakka ja miksei vaikka syyskuunkin puolelle. Helteet eivät edes itketä vaikka sitä joutuu tekemään sisällä fyysisesti sekä psyykkisesti raskasta työtä, mutta ajatus siitä, että töiden jälkeen pääsee ulkoilemaan ja nauttimaan helteestä piristää suunnattomasti ja antaa virtaa eloon.
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tuo aurinko ja lämpö varmaan auttavat pitämään depressiotakin omalta osaltaan kurissa? Nauttikaapa siis ihmiset auringosta ja lämmöstä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Voi kun tulis viileät ilmat jo, maksimissaan +23 astetta ja sekin pilvipoutana. Itse nyt vielä kestää jotenkin, mutta rouvan sydämelle nää on tuskaa. Tule syksy ja viileät ilmat, pian!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nauttikaapa siis ihmiset auringosta ja lämmöstä.

Niin, minä kyllä lähtökohtaisesti olen auringon ja lämmön ystävä, mutta en jaksaisi istua kaupungissa/tietokoneen ääressä sekuntiakaan näillä keleillä. Nyt just ei vaan ole vaihtoehtoa joten en saa näistä mitään irti.

Mutta jospa sinne elokuullekin vielä ilmoja riittäisi, niin kyllä sitten kelpaa viettää lomaa ja uida/saunoa/nauttia virvokkeita järven rannalla.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, minä kyllä lähtökohtaisesti olen auringon ja lämmön ystävä, mutta en jaksaisi istua kaupungissa/tietokoneen ääressä sekuntiakaan näillä keleillä.

Helteistä kitisijöille suosittelen muuttoa Helsinkiin. Täällä ei lämpötila nouse kuin harvoin yli 22-23 asteen. Minulle kyllä sopisi lämpimämmätkin kelit, kun kesä on kuitenkin vain kerran vuodessa, mutta onhan tuokin sellainen ihan mukava kesälämpötila ja tuskin ainakaan liian korkea kenellekään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Voi kun tulis viileät ilmat jo, maksimissaan +23 astetta ja sekin pilvipoutana. Itse nyt vielä kestää jotenkin, mutta rouvan sydämelle nää on tuskaa. Tule syksy ja viileät ilmat, pian!
Täältä ääni tälle.

Ulkohommia olisi tarjolla roppakaupalla, mutta päivällä ei pysty ulkona olemaan lainkaan. Iho kyllä kestää aurinkoa, mutta paahde saa pääkopan kiehumaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Just just, yöllä pitäisi mennä töihin, joten koitin nukkua päikkärit. Tuloksena pari tuntia sängyssä pyörimistä ja hiestä märät lakanat. Mennään sitten väsyneenä, mutta sitä ennen pitää vaihtaa lakanat ja käydä pari kertaa suihkussa.

Ja nyt on kuitenkin ulkona vasta +26. Kaikki mahdolliset ikkunat ovat auki, mutta silti sisällä ikkunan vieressä on +28. Minä alan kyllä vuosi vuodelta ja päivä päivältä vihaamaan näitä helteitä enemmän, kaupungissa ollessani siis. Mökillähän se on ihan jees, mutta kai sinnekin saadaan viikonlopuksi sadetta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Varmaan tyhmä kysymys, mutta tuo aurinko ja lämpö varmaan auttavat pitämään depressiotakin omalta osaltaan kurissa? Nauttikaapa siis ihmiset auringosta ja lämmöstä.

Osalla kyllä. Auringonvalolla on suuren suuri merkitys masennuksen vähentäjänä - osalla masentuneista, mutta sitten on muistettava, että on masentuneita (ahdistuneita), joita helle piinaa, koska yhteiskunnan luomat oletusarvot ovat tietynlaiset ja heitä nämä arvot ahdistavat. Ja itsessään lämpö ja aurinko voi olla ahdistava tekijä, koska oma keho tunnetaan kuvottavaksi ulkoisesti, joten liikkuminen ulkona ahdistaa entisestään. Moni näkee kehonsa fyysisesti kuvottavana ja se voi sitä useassa tapauksessa ollakin, paljon ylipainoa, hoitamaton yleisilme tms. seikat ovat luomaan negatiivista oloa ja kun ympärillä sitten on ihmisiä, jotka nauttivat helteestä, jotka ovat kauniita ja menestyviä, masennus voi iskeä päälle kahta kaueammin. Talvella ainakin fyysisen olemuksen voi kätkeä helpommin, pimeys ja kylmyys - siinä tärkeimmät seikat sille miksi se talvella onnistuu.

En sitten tiedä olenko poikkeava masentuneena mutta en koskaan ole vihannut kesää. En edes silloin kun olin todella vakavasti masentunut. Nautin kesästä ja helteistä, vaikka en aina niin edustava ollutkaan. Oli ihastuttava polkea maaseudulla pyörällä, katsella maisemia, käydä välillä uimassa etc. Ja teen tätä edelleenkin sikäli mikäli aika antaa myöten. Nautin siis kesästä... vielä Suomessa ei ole niin lämmintä ollut, että en siitä nauttisi.

vlad.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Osalla kyllä. Auringonvalolla on suuren suuri merkitys masennuksen vähentäjänä...
Kiitos taas vähän OT:ksikin menneen aiheen keskustelusta. Opin taas jotain uutta masennuksesta ja masentuneista ihmisistä.

vlad kirjoitti:
Nautin kesästä ja helteistä, vaikka en aina niin edustava ollutkaan. Oli ihastuttava polkea maaseudulla pyörällä, katsella maisemia, käydä välillä uimassa etc. Ja teen tätä edelleenkin sikäli mikäli aika antaa myöten.
No tuon asian suhteen olemme ainakin samanlaisia. Nyt olisi luvassa sitten viikonloppuna mahdollisesti jopa yli +45 C:n lämpötiloja tuolla Kalifornian autiomaassa, jonne olen menossa. Pari vuotta sitten vielä vedin parin tunnin pyöräretken tuossa lämpötilassa, mutta nyt se taitaa jäädä tekemättä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Nyt ne hienot säät alkoivat! Lahden seudulla jytkyttää ja rakeita tulee! Jeah!
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Nyt ne hienot säät alkoivat! Lahden seudulla jytkyttää ja rakeita tulee! Jeah!

Sama Hämeenlinnassa. Tämä on upeeta.
Mulla oli makuuhuoneen ikkuna auki niin rakeita oli sängyssä asti.
Ei oo kyllä kymmeneen vuoteen tässä asuessani satanut sisään asti, vaikka olisi ollut ikkunakin auki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös