Tarkoitukseni oli sanoa, että kaamosmasennuksesta kärsivät eivät sille voi mitään, että kaamosaika tuo tiettyjä seurauksia olotilaan. He voivat asialle yhtä paljon, kuin sydänvaivaiset voivat oireilleen kesähelteillä. Sitä yritin sanoa.
Itse en esimerkiksi voi sille mitään, että kärsin talvella tietyistä oireista, ja se on minun ollut vaan hyväksyttävä, että tällä tavalla pääni toimii. Pystyn omilla toimenpiteilläni kylläkin lievittämään oireita. Sohvalle ei minun kannata jäädä marisemaan ja masentumaan, vaan olen kehittänyt harrastuksia joita pystyy talvella tekemään.
Eli vaikka mitä tekisin, niin minulle on aivan mahdotonta olla täysin "pahoittamatta mieltäni" talviaikaan. Pääsen vielä moniin verrattuna kuitenkin omaksi onnekseni melko helpolla, koska monilla oireet ovat paljon pahempia.
Aika keväästä syksyyn on lepoa tuosta kaamosajasta, ja se korostuu etenkin näin kesänä. Me olemme erikoisia me ihmiset, kun niin eri tavoin reagoimme eri olosuhteisiin. Itse en esimerkiksi ole koskaan voinut käsittää sitä, että miten keväällä monilla puhkeaa tosi pahoja masennuksen oireita. Itse kun taas nimenomaan päinvastoin saan siitä kevään tuomasta lämmöstä ja valoisuuden lisääntymisestä energiaa.
Tai siis voin tuon käsittää, mutta minun on vaan vaikea samaistua tuollaisiin fiiliksiin. Monille se kuitenkin on todellisuutta.