Hienoa säätä pidellyt?

  • 1 047 999
  • 9 151

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, monille vain superhelteet tuntuvat olevan sitä oikeaa kesää. Nythän on ollut mitä mainioin kesä jo kohta 2kk.

Otetaan myös huomioon yksi lämpimimmistä vapuista viime vuosikymmenien aikana. Sekä huhtikuun puolen välin lämpöjakso, kun täällä ihmiset oli jo uimarannallakin istuskelemassa.

Niin, oliskos tässä nyt viimeisen 3 kk aikana oikeasti paskaa keliä muuta kuin se 5 päivän takatalvi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä on sitä aikaa vuodesta, kun keleistä ei tarvitse missään olosuhteissa pahoittaa mieltään. Hyvä homma. Marraskuukin koittaa sitten taas aikanaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on sitä aikaa vuodesta, kun keleistä ei tarvitse missään olosuhteissa pahoittaa mieltään. Hyvä homma. Marraskuukin koittaa sitten taas aikanaan.
Tarvitseeko keleistä koskaan pahoittaa mieltään?

Marraskuusta tykkään todella paljon. Pimeää ja rauhallista. Ilma on raikasta ja sateen ropinakin mukavaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tarvitseeko keleistä koskaan pahoittaa mieltään?
Lukuisat kaamosmasennuksesta ja muista pimeyden sekä talven tuomista lieveilmiöistä kärsivät saattaisivat sanoa tähän jotakin.

Vähän sama kuin menisi kysymään näillä kuumilla hellekeleillä joltakin sydänvaivaiselta, että tarviiko noista oireista kärsiä näillä kuumilla keleillä?
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Joo, monille vain superhelteet tuntuvat olevan sitä oikeaa kesää. Nythän on ollut mitä mainioin kesä jo kohta 2kk. Välillä oli mukavan viileää, eivätkä yöt ole ehkä ensi yötä lukuun ottamatta olleet tukalia. Ehkä ensi yö on hyvä myös heille, joille vain trooppinen yö on tarpeeksi hyvä.
Eikai 25 astetta mikään superhelle ole. En minä ainakaan mitään +40 helteitä toivo, tuskin kovin moni muukaan. Tuollainen 25 plussaa on mukavan kesäinen lämpötila, ei palele, mutta ei ole vielä tukalakaan.
 
Eikai 25 astetta mikään superhelle ole. En minä ainakaan mitään +40 helteitä toivo, tuskin kovin moni muukaan. Tuollainen 25 plussaa on mukavan kesäinen lämpötila, ei palele, mutta ei ole vielä tukalakaan.
Siis tuolla viittasin kirjoittajaan, jonka mukaan kesä on ohi 11 kuukauden odotuksen jälkeen. Odottiko hän myös viimeiset 2 kuukautta, kun kesä oli täydessä käynnissä ja helteitä on ollut jo enemmän kuin keskimääräisenä kesänä yhteensä?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Odottiko hän myös viimeiset 2 kuukautta, kun kesä oli täydessä käynnissä ja helteitä on ollut jo enemmän kuin keskimääräisenä kesänä yhteensä?

Taidetaan huomenna saada tuolla idässä nauttia näiden helteiden lieveilmiöistä.

Aika rujon näköisiä ennusteita - huomenna itä-Suomessa saattaa rytistä vähän reilummin.
 

30 asteen sisälämpötila ylitetään helteillä jopa joka kolmannessa asunnossa. 32 asteen yli lämpötila nousee noin viidessä prosentissa asuntoja.

Vanhoihin vuokra-asuntoihinkin pitäisi hiljalleen alkaa asentaa ilmalämpöpumppuja, ei kenenkään pitäisi joutua asumaan yli 30 asteen sisälämpötiloissa. Tuossa ei auta edes siirrettävä vehje, ellei sitä pidä päällä 24/7. Eikä tuo edes koske pelkästään vanhoja vuokrataloja. Uusissa kerrostaloissa varsinkin yläkerrokset ovat kesällä ihan pätsejä, vaikkei ulkona olisi edes hellettä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lukuisat kaamosmasennuksesta ja muista pimeyden sekä talven tuomista lieveilmiöistä kärsivät saattaisivat sanoa tähän jotakin.

Vähän sama kuin menisi kysymään näillä kuumilla hellekeleillä joltakin sydänvaivaiselta, että tarviiko noista oireista kärsiä näillä kuumilla keleillä?
No pimeyteen liittyvät mielenterveydelliset ongelmat ovat toki asia erikseen. En kuitenkaan pidä siitä, että vertaat tätä kammohelteisiin, jotka voivat kirjaimellisesti tuhota ihmisen fyysisen terveyden ja jopa tappaa. Todella huono vertaus.

Enkä sano tätä sillä, että vähättelisin mielenterveydellisiä asioita. Satun vain kärsimään näistä molemmista, vaikka pimeys ei itseeni negatiivisesti vaikutakaan. Pidän fyysistä terveyttä ja aitoa hengenvaaraa pahempana, kuin pimeyden heikentämää mielenterveyttä.

Mutta ylipäätään heitin tuon kommentin aika kevyellä mielellä. Olen ennenkin puhunut erilaisten kelien vaikutuksista ihmisten terveyteen, mutta tarkoitin tuota kommenttia siinä mielessä, että jos kelit eivät aiheuta terveydellistä haittaa, niin ei niistä nyt kauheasti tarvitse pahoittaa mieltään. Terveyteen vaikuttavat asiat ovat erikseen ja niihin tulee suhtautua vakavasti, mutta ei niitä nyt ihan jokaisessa kommentissa tarvitse huomioida.

Vai pitäisitkö itse siitä, että olisin tuohon alkuperäiseen kommenttiisi sanonut, että esimerkiksi sydänvikaisilla voi olla kuumuudesta jotain sanottavaa? Nähdäkseni heitit kommenttisi aika kevyellä mielellä ja itse tein samoin.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Tänään ja eilen ihan täydellinen 29-31 päivälämpötila, kunhan sen vain osaa oikealla tavalla viettää. Eilen 14-20 varjoisalla rannalla eväiden kanssa, ja tänään 15-21 maauimalassa viileiden juomien ja hyvien eväiden kanssa. Eipä voisi enää kesältä enempää pyytää.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tänään ja eilen ihan täydellinen 29-31 päivälämpötila, kunhan sen vain osaa oikealla tavalla viettää. Eilen 14-20 varjoisalla rannalla eväiden kanssa, ja tänään 15-21 maauimalassa viileiden juomien ja hyvien eväiden kanssa. Eipä voisi enää kesältä enempää pyytää.

Joo kyllä toi n.30 tai pari astetta alle on vaan niin perfetto. T-paita/shortseilla tarkenee merellistä Helsinkiä tarkkailla, ja Suomen oloissa jopa varjoa pitää välillä etsiä. Se on harvinaista täällä se.

Voi ettien että, joku on menny Suomen laittaa 1000-2000km liian ylös. Kuka on vastuussa tästä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vai pitäisitkö itse siitä, että olisin tuohon alkuperäiseen kommenttiisi sanonut, että esimerkiksi sydänvikaisilla voi olla kuumuudesta jotain sanottavaa? Nähdäkseni heitit kommenttisi aika kevyellä mielellä ja itse tein samoin.
Tarkoitukseni oli sanoa, että kaamosmasennuksesta kärsivät eivät sille voi mitään, että kaamosaika tuo tiettyjä seurauksia olotilaan. He voivat asialle yhtä paljon, kuin sydänvaivaiset voivat oireilleen kesähelteillä. Sitä yritin sanoa.

Itse en esimerkiksi voi sille mitään, että kärsin talvella tietyistä oireista, ja se on minun ollut vaan hyväksyttävä, että tällä tavalla pääni toimii. Pystyn omilla toimenpiteilläni kylläkin lievittämään oireita. Sohvalle ei minun kannata jäädä marisemaan ja masentumaan, vaan olen kehittänyt harrastuksia joita pystyy talvella tekemään.

Eli vaikka mitä tekisin, niin minulle on aivan mahdotonta olla täysin "pahoittamatta mieltäni" talviaikaan. Pääsen vielä moniin verrattuna kuitenkin omaksi onnekseni melko helpolla, koska monilla oireet ovat paljon pahempia.

Aika keväästä syksyyn on lepoa tuosta kaamosajasta, ja se korostuu etenkin näin kesänä. Me olemme erikoisia me ihmiset, kun niin eri tavoin reagoimme eri olosuhteisiin. Itse en esimerkiksi ole koskaan voinut käsittää sitä, että miten keväällä monilla puhkeaa tosi pahoja masennuksen oireita. Itse kun taas nimenomaan päinvastoin saan siitä kevään tuomasta lämmöstä ja valoisuuden lisääntymisestä energiaa.

Tai siis voin tuon käsittää, mutta minun on vaan vaikea samaistua tuollaisiin fiiliksiin. Monille se kuitenkin on todellisuutta.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth

30 asteen sisälämpötila ylitetään helteillä jopa joka kolmannessa asunnossa. 32 asteen yli lämpötila nousee noin viidessä prosentissa asuntoja.

Vanhoihin vuokra-asuntoihinkin pitäisi hiljalleen alkaa asentaa ilmalämpöpumppuja, ei kenenkään pitäisi joutua asumaan yli 30 asteen sisälämpötiloissa. Tuossa ei auta edes siirrettävä vehje, ellei sitä pidä päällä 24/7. Eikä tuo edes koske pelkästään vanhoja vuokrataloja. Uusissa kerrostaloissa varsinkin yläkerrokset ovat kesällä ihan pätsejä, vaikkei ulkona olisi edes hellettä.
Nyt ei näillä helteillä meikäläisen kämpässä päästy yli 30 asteen lämpöihin. Eilen oli mittarin mukaan 29,1...

Toukokuun helleaalto oli sen verran pitkä että silloin paukkui kolmen kympin raja komeasti. Tää ukkonen tuli kyllä tarpeeseen.
 

444

Jäsen
Tänään ja eilen ihan täydellinen 29-31 päivälämpötila, kunhan sen vain osaa oikealla tavalla viettää. Eilen 14-20 varjoisalla rannalla eväiden kanssa, ja tänään 15-21 maauimalassa viileiden juomien ja hyvien eväiden kanssa. Eipä voisi enää kesältä enempää pyytää.
Ei tommosia tänne.
Täällä päivän huiput ennusteen mukaan 20 astetta ja koko päivä tulee vettä. Parasta kesäsäätä. Eikö kukaan ajattele eläkeläisiä ja aurinkomasennusta?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En tiedä, jahka tuo kuurosade-alue siirtyy itään ja alkaa seljetä, tästä on tulossa tänne länteen oikeinkin mukava päivä.

20 astetta ja aurinko paistaa. Huomenissa vähä pilvisempää, samat ja illalla sitten sadetta.

Josko tuo sekoittais taas uimavettäkin sen verran, että sinilevät häviäis.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Huuhkajat
Olipahan yö täällä Hämeenlinnassa. Vaikka en ole +25 ylittävien lämpöjen ja trooppisten öiden ystävä, eilen illalla/yöllä oli oikein mukava lueskella kirjaa +20 asteessa ja vienossa iltatuulessa. Neljä aikaan olikin nopea, mutta sitäkin äkäisempi ukkoskuuro, iski melko lähelle pariin otteeseen.

Nythän on taas oikein hyvä kesäkeli, vähän vettä alle ja kohtuulliset lämmöt.
 
Täällä satoi 0,5 mm ja iltapäiväksi pitäisi seljetä. Lämmöt silloin 22-24 astetta. Ihan hyvältä kesältä se mielestäni kuulostaa, kun kosteuden pitäisi myös vähetä. Eikä kyllä ainakaan sadetutkan/ennusteen mukaan näytä siltä, että missään Suomessa sataisi koko päivää tänään. Ehkä pari tuntia ja sitten poutaa. Piste-ennusteet nyt näyttävät koko päiväksi sadetta vähän milloin sattuu, mutta sellainen päivä on kesällä todella harvinainen. Syksyllä sitten yleisempää. Ja vaikka piste-ennusteessa olisi kesäpäivänä koko päivän sadesymbolit, se tarkoittaa, että sadekuurot ovat mahdollisia, mutta ei sitä, että yhtenäisesti sataisi 12h putkeen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olipa tuskainen viime yö. Päivällä sai ilmanviilentimellä tiputettua asunnon lämpötilan 25 asteen alapuolelle, ja illalla ennen nukkumaanmenoa kun piti läpivetoa, päästiin vielä aste alemmas. Mutta kun meni nukkumaan, lämpötilat paukahtivat välittömästi nousuun, tai ainakin tuntui siltä. Alkuyö meni katkonaisesti sängyssä pyörien. Joskus kolmen jälkeen heräsin kaatosateeseen, ja pistin vartiksi läpivedon. Sillä sai viilennettyä kämppää sen verran, että tuon jälkeen nukahdin muutamaksi tunniksi kunnon yöuneen.

Nyt on onneksi kunnolla viileämpää, niin nyt on helpompi olla.

Pitää kyllä selvittää, että onnistuisiko sen viilentävän ilmalämpöpumpun asennus tänne... Ikävästi ulkoyksikkö pitäisi laittaa lämpimämmälle seinustalle, mikä ei kai niin suositeltua ole...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitukseni oli sanoa, että kaamosmasennuksesta kärsivät eivät sille voi mitään, että kaamosaika tuo tiettyjä seurauksia olotilaan. He voivat asialle yhtä paljon, kuin sydänvaivaiset voivat oireilleen kesähelteillä. Sitä yritin sanoa.

Itse en esimerkiksi voi sille mitään, että kärsin talvella tietyistä oireista, ja se on minun ollut vaan hyväksyttävä, että tällä tavalla pääni toimii. Pystyn omilla toimenpiteilläni kylläkin lievittämään oireita. Sohvalle ei minun kannata jäädä marisemaan ja masentumaan, vaan olen kehittänyt harrastuksia joita pystyy talvella tekemään.

Eli vaikka mitä tekisin, niin minulle on aivan mahdotonta olla täysin "pahoittamatta mieltäni" talviaikaan. Pääsen vielä moniin verrattuna kuitenkin omaksi onnekseni melko helpolla, koska monilla oireet ovat paljon pahempia.

Aika keväästä syksyyn on lepoa tuosta kaamosajasta, ja se korostuu etenkin näin kesänä. Me olemme erikoisia me ihmiset, kun niin eri tavoin reagoimme eri olosuhteisiin. Itse en esimerkiksi ole koskaan voinut käsittää sitä, että miten keväällä monilla puhkeaa tosi pahoja masennuksen oireita. Itse kun taas nimenomaan päinvastoin saan siitä kevään tuomasta lämmöstä ja valoisuuden lisääntymisestä energiaa.

Tai siis voin tuon käsittää, mutta minun on vaan vaikea samaistua tuollaisiin fiiliksiin. Monille se kuitenkin on todellisuutta.
Lähdit nyt selittämään kaamosmasennusta sellaiseen sävyyn, että olisin sanonut etten ymmärrä koko asiaa. Suosittelen lukemaan edellisen viestini uudelleen. Myös viimeisen kappaleen.

Minun on vaikea samaistua kelien tai vuodenaikojen tuomaan masennukseen, mutta kykenen silti ymmärtämään niitäkin, jotka jostain tällaisesta kärsivät. Omalla kohdalla oireita tulee tiettyinä aikoina vuodesta, mutta se johtuu traumoista ja menneistä tapahtumista, eikä kelistä tai vuodenajasta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipa tuskainen viime yö. Päivällä sai ilmanviilentimellä tiputettua asunnon lämpötilan 25 asteen alapuolelle, ja illalla ennen nukkumaanmenoa kun piti läpivetoa, päästiin vielä aste alemmas. Mutta kun meni nukkumaan, lämpötilat paukahtivat välittömästi nousuun, tai ainakin tuntui siltä. Alkuyö meni katkonaisesti sängyssä pyörien. Joskus kolmen jälkeen heräsin kaatosateeseen, ja pistin vartiksi läpivedon. Sillä sai viilennettyä kämppää sen verran, että tuon jälkeen nukahdin muutamaksi tunniksi kunnon yöuneen.

Nyt on onneksi kunnolla viileämpää, niin nyt on helpompi olla.

Pitää kyllä selvittää, että onnistuisiko sen viilentävän ilmalämpöpumpun asennus tänne... Ikävästi ulkoyksikkö pitäisi laittaa lämpimämmälle seinustalle, mikä ei kai niin suositeltua ole...
Mä päädyin lopulta loman alkamisen kunniaksi valvomaan pitkään, vaikka olinkin väsynyt jo alkuillasta. Valvoin ihan siksi, että sain yöllä läpivedolla viilennettyä kämppää.

Kämpässä oli +31 astetta, kun laitoin läpivedon klo 00:30. Kävin sulkemassa ovet klo 03:00, jolloin kämpässä oli enää +23.

Vaikka oli tuskaa valvoa noin pitkään, niin nukuin lopulta parhaat yöunet moneen kuukauteen, kun kämpän lämpötila oli juuri sopiva - ja tietysti pohjilla hirveä väsymys, kun tuli noin pitkälle väkisin valvottua.

Heräsin siis juuri äsken ja kämpässä on edelleen mukava lämpötila tuon yöllisen tuuletuksen ansiosta. Kyllä kannatti.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vielä se näköjään jaksaa itä-Suomessa nousta 30 asteeseen ennen tuota rintamaa.

Huomenna ympäri Uuttamaata, kaakonkulmalla, Savossa ja Karjalassa tullaan hätyyttelemään hellerajaa ja todennäköisesti ylittämäänkin se.

Näillä näkymin laskuriin tulee se 31 hellepäivää, joka olisi siis tämän digitoidun historiamme kärkinoteeraus touko-kesäkuun helteiden osalta. Vuosi 2021 oli edellinen (30), joten eipä sekään kauaa vanhenemaan ehtinyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös