Pahintahan ei ole se pakkaslumi edes kesäkumeilla. Sitten kun alkaa olla jäistä sohjoa nollan tietämissä jäisestä sateesta puhumattakaan. Päivällähän ongelma häipyy mutta aamulla voi olla melkoisen jännittävä tilanne. Onneksi rouvan autossa on talvikumit niin ei tarvitse kesäkumeilla lähteä uhmaamaan luontoa.
Yleisesti ottaen onhan kesäkumeissakin pitoa, ei se nyt mitään curlingia sentään tien päällä ole(ehkä pl.se jäätävä sade). Tätäkin vähän aina liioitellaan. Toki et voi ajaa toisen kontissa kiinni ja ennakoida täytyy potenssiin kaksi tai kolme.
Itsellä ollut välillä huono tapa viedä auto rengaiden vaihtoon liian myöhään, eli kun lumet ovat jo maassa. Silloin on päässyt konkreettisesti kokemaan kesä- ja talvirenkaiden eron, kun on täytynyt ajella kesärenkailla renkaiden vaihtoon muutama kilometri.
Voin kertoa, että se ero on ihan älytön. Kesärenkailla meinaa jäädä jumiin joka väliin, jos tiet ovat ehtineet vähänkin jäätymään tai lunta on vähänkin enemmän, eikä auto meinaa pysähtyä pienestäkään vauhdista oikein millään. Talvirenkailla liikkuminen samassa kelissä on hyvin helppoa.
Mutta lumen tuleminen ei automaattisesti tarkoita, että kesärenkaista tulee täysin käyttökelvottomia. Ohut lumikerros voi olla ihan ok, jos alla oleva tien pinta ei ole jäässä.
Mutta aina jos on lunta maassa tai muuten pientäkin syytä epäillä tien pinnan olevan jäässä, niin kesärenkailla on syytä ajaa perkeleen varovaisesti. Pidempää matkaa en lähtisi ajamaan ollenkaan.