Ainoa asia mikä tässä itseä häiritsee, on se, että turhan paljon kuumuudesta ihannoivat eivät meinaa muistaa miten vaarallisia kuumat kelit ovat isolle osalle Suomen väestöä. Siis ihan terveyden puolesta vaarallisia.Mulla on ollut ongelma vain kääntäen sen kanssa, että kun sanoo ääneen, että nauttii kuumista keleistä, niin siitä tulee sitä vittuilua ja marisemista. Kyllä mä sen tajuan aivan hyvin, että kaikki eivät helteistä diggaa. Mutta sitä en ole voinut koskaan käsittää, että miten se että minä ja moni muu nauttii niistä ilmoista on jotenkin joltain toiselta pois.
Sama kun minä alkaisin valittamaan joillekin talvi-ihmisille, että olette te kyllä perkele rasittavia, kun jaksatte kertoa miten on hienoa kun on lunta. Ja olette te hiihtoniilot sitten muuten melkoisia juntteja, kun siitä hiihtämisestä niin pidätte.
Kyllä se joskus tosiaankin ärsyttää, koska Suomen kesä tosiaankin ON lyhyt ja kuumat kelit hyvin vähäinen ilmiö, ja tätä kaikkea muuta on aivan ylivertainen enemmistö ilmastomme vuosikierrosta.
Muutama kesä sitten kun oli pitkään jatkuneet hellejaksot (olikohan vuosi 2021?), niin ne kelit aiheuttivat valtavan määrän ylimääräisiä kuolemia, kun ihmisten terveys petti kuumuuden vuoksi.
Eikä tietysti tarvitse mennä kuolemaan saakka, että kuumuus aiheuttaa vakavia terveydellisiä ongelmia ja häiriöitä.
Itsekin omaan erään perussairauden, joka oireilee voimakkaasti, jos kroppa kärsii, kuten se kuumuudessa tekee. Kärsin silti varsin vähän verrattuna merkittävään määrään muita ihmisiä - ja tietysti eniten tästä kärsivät vanhukset.
Tämän vuoksi en hirveästi pidä siitä, että ihannoidaan mitään äärimmäisyyksiin meneviä säätiloja, jotka aiheuttavat haittaa ihmisille. Kyllä niistä saa tykätä, jos on itsellä olosuhteet kunnossa, eikä joudu niistä kärsimään, mutta silti sellainen liiallinen hekumointi ei välttämättä ole kaikkien mielestä mukava asia.