Hienoa säätä pidellyt?

  • 986 261
  • 8 635

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon helteen tukaluuteen vaikuttaa olennaisesti kastepiste. Just tällä hetkellä lähin sääasema lykkää näille seuduille 10 asteen kastepisteen, ilmankosteus% ollessa varsin alhainen. Tuo kastepiste menee vielä helposti klaarattavien puolelle.

Siinä vaiheessa kun kastepiste alkaa mennä 15 päälle alkaa hiostava ilma muuttua sitten tukalaksi.

Summa summarum, se noin 30 astettakaan ei välttämättä vielä ilmasta tukalaa tee, kunhan ilma on kuivaa.

Mutta useinhan, kuten nytkin, ollaan ikäänkuin sen itäisen korkeapaineen laitamille.

Tuon korkean länsilaitaa pitkin pääsee sitten nousemaan kuumaa, kosteata ja ukkosherkkää ilmaa ja tämä se sitten alkaa helteestä tuskaista tehdä. Yhdessä koko ajan lämpiävien asumuksien, huonojen yöunien ym. kanssa.
Mutta eikös kastepiste ole yleensä kohtalaisen korkea noissa lämpimämmissä maissa?

En ole itse välimerta etelämpänä käynyt, mutta siellä suunnalla on tullut koettua 35-40 asteen helteitä, jotka eivät ole tuntuneet niin pahalta kuin yli 30 asteen helteet Suomessa. Kastepiste on ainakin jollain reissulla ollut yli 20, eli sekään ei selitä asiaa.

Ehkä kyse on mentaalipuolen asiasta, kun etelän lomalla niitä helteitä osaa odottaa ja on niihin valmistautunut, mutta kotona Suomessa kelit ovat lähes poikkeuksetta paljon kylmempiä, niin ne yli 30 asteen helteet iskevät kovaa takavasemmalta.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta eikös kastepiste ole yleensä kohtalaisen korkea noissa lämpimämmissä maissa?

Riippuu etelän maasta. Jossain kaukoidässähän esimerkiksi on erittäin kuuman ja kostean ilman sekoitus.

Mutta esim. tuolla välimerellähän ei ilmat ihan niin kosteita ole, toki riippuu sielläkin sitten yleisestä sään kuvasta, onko ukkosia liikkeellä ym.

Jossain Espanjan tai vaikkapa Kreetan suunnalla ollaan korkeapainessa pilvettömän taivaan alla melko yleisesti suurin osa vuodesta ja tuossa kohtaa kyllä ilmankosteus ja kastepiste pysyvät alhaisina.
 
Riippuu etelän maasta. Jossain kaukoidässähän esimerkiksi on erittäin kuuman ja kostean ilman sekoitus.

Mutta esim. tuolla välimerellähän ei ilmat ihan niin kosteita ole, toki riippuu sielläkin sitten yleisestä sään kuvasta, onko ukkosia liikkeellä ym.

Jossain Espanjan tai vaikkapa Kreetan suunnalla ollaan korkeapainessa pilvettömän taivaan alla melko yleisesti suurin osa vuodesta ja tuossa kohtaa kyllä ilmankosteus ja kastepiste pysyvät alhaisina.
Kyllä rannikkokaupungeissa on yleensä jatkuvasti korkea kastepiste. Kreetallakin ehkä jossain "sisämaassa" voi olla vähän kuivempaa kastepisteen osalta. Esim Forecan mukaan Haniassa Kreetalla on tällä hetkellä aurinkoista ja 31 lämmintä, 58% ilmankosteus eli kastepiste n 21,7 astetta.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Alkaa olla ikää reilusti yli neljänkymmenen ja sarjassa pelaaminen/harjoittelu loppui viime kesään. Nyt näillä helteillä on kyllä tullut varsin selväksi, että jonkinmoisia nivelrikkoja on polvissa ja olkapäissä, puhumattakaan toisen jalan hermovaurioista. On tuskastuttavaa, mutta mennään nyt näillä ennemmin mitä +5 ja sade vaakana naamaan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Saa rauhassa juosta laittamaan numerokylttejä (1086) Paavo nurmi stadionille (Turku) päälle 30 asteessa 2018 sekä mennä samana hellekesänä pellolle raivaussahan kanssa (Stihl) 3h ilman varjoa ja sit tulikuumaan raktoriin (Valmet).
Tuon jälkeen helle ei ole kivaa kun antaa poikittaista oksennuksen muodossa (throw up)!!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitenkään tässä halua ketään nyt haukkua, tai mitään. Kummastelen nyt vain yhtä asiaa ääneen.

Kävin itse äsken patikoimassa tuollaisen noin 10 kilometrin lenkin. Suoraa auringonpaistetta ison osan matkasta, maasto paikoitellen aika haastavaa, ja asteita on suunnilleen se +30.

Ei tuo matka ollut minulle mitenkään raskas millään muotoa. Enemmänkin olisi mennyt, vaikka kuinka paljon tarpeen vaatiessa. Juomista olisi kyllä pitänyt olla sitten reilusti enemmän mukana.

Ymmärrän tietysti täysin sen, että vanhukset ja sairaat ihmiset eivät voi hyvin näillä keleillä. Ylipainoisetkin toki, mutta siinä tullaan nyt sitten jo pikkaisen sille alueelle, että se rankka ylipaino on jo sitten semmoista, että siihen pystyy itse vaikuttamaan.

Mutta kun omassa arjessani eniten nämä helteistä valittavat ihmiset ovat ihan tämmöisiä minun kaltaisiani 25-50 vuotiaita ihmisiä. Korkeintaan lievästi ylipainoisia, mutta eivät mitenkään isosti. Monet eivät edes sitä vähää, ja aivan varmasti heistä monellakaan ei ole mitään sellaisia sairauksia, joiden takia he näistä helteistä kärsisivät.

Niin mistä tuo valitus tulee, että kun helteillä ei muka jaksa tehdä mitään, ja kaikki on niin kamalan rankkaa? En ole itsekään mikään urheilija. Toki liikun säännöllisesti ja olen ihan perushyvässä kondiksessa, mutta en missään määrin minkäänlainen urheilija. Toki nämä kovimmat helteet nyt jotkut juoksulenkit karsivat pois, ja jos vaikka jotain töitä pitäisi ulkona tehdä, niin eihän sitä samalla tahdilla pystyisi tekemään, kuin viileämmässä kelissä.

Mutta että mitään ei pysty muka tekemään näillä helteillä? Tätä minun on jotenkin vaikeaa ymmärtää.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Saa rauhassa juosta laittamaan numerokylttejä (1086) Paavo nurmi stadionille (Turku) päälle 30 asteessa 2018 sekä mennä samana hellekesänä pellolle raivaussahan kanssa (Stihl) 3h ilman varjoa ja sit tulikuumaan raktoriin (Valmet).
Tuon jälkeen helle ei ole kivaa kun antaa poikittaista oksennuksen muodossa (throw up)!!
Mennä kelluntarenkailemaan Vuokselle, jossa veden lämmöt ei hirveän korkealle nouse. Jalat vedessä kalastaessa kuuma ei tule millään. Nää on näitä, että miten hellepäiviään viettää.

Tässä pihapatiolla varjossa musiikista ja kylmästä juomasta nauttiessa ei yhtään liian kuuma. Meillä talon alakerrassa lämpömittari näyttää huoneesta riippuen 17-20 astetta. Kivan viileää, jos tuota kaipaisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juurikin näin! Toiset tykkää, toiset ei. Siltikin erikoista, että demonisidaan ihmisiä, jotka näistä keleistä tykkäävät, koska ylipainoiset, sairaat, vanhukset yms.

Ei, vaan demonisoidaan mediaa (ja muutamia samanmielisiä), jotka:

1) Olettavat, että kaikki tykkäävät näistä keleistä.
2) Hehkuttavat keliä yltiöpositiivisin otsikoin, perustuen oletukseen kohdassa 1)

Ja jos joku tajuaakin, että kaikki eivät sittenkään pidä hirmuhelteistä, alkaa muistutus marraskuusta.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitenkään tässä halua ketään nyt haukkua, tai mitään. Kummastelen nyt vain yhtä asiaa ääneen.

Kävin itse äsken patikoimassa tuollaisen noin 10 kilometrin lenkin. Suoraa auringonpaistetta ison osan matkasta, maasto paikoitellen aika haastavaa, ja asteita on suunnilleen se +30.

Ei tuo matka ollut minulle mitenkään raskas millään muotoa. Enemmänkin olisi mennyt, vaikka kuinka paljon tarpeen vaatiessa. Juomista olisi kyllä pitänyt olla sitten reilusti enemmän mukana.

Tempasin eilen noin 6 km juoksutreenin ja kyllähän se kova oli, mutta toki vettä oli mukana runsaasti ja hyvin oli syötykin (helle ei ole ruokahaluun vaikuttanut). Kyllä tänään olosta huomaa, että tavallista "äkäsempi" treeni tuli heitettyä, mutta ei tämä nyt mitään täysin poikkeuksellista ole.

Kellokin näyttää, että unoset ovat ehkä karvan tavallista levottomampia, mutta näin kolmivuorotyöläisenä sekin menee spekseihin.

En mä ole kokenut, että isommin olisin tinkimään mistään joutunut. Vähän sama juttu oli tuon epävakaisemman alkukesän puolellakin, hyvin aktiviteetteihini pääsin vaikka olikin välillä pilvistä ja sateista.

Kuten olen sen kirjoittanut, mulla alkaa niiden säiden takia varsinainen koitos silloin loka-marraskuun loputtoman pimeyden ja harmauden aikana, kun iskee se kaamosvitutus silmään.

Nää kesät menee mallista riippumatta.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kuten olen sen kirjoittanut, mulla alkaa niiden säiden takia varsinainen koitos silloin loka-marraskuun loputtoman pimeyden ja harmauden aikana, kun iskee se kaamosvitutus silmään.
Tuo loka-marras ja joulukuu pimeyden takia Itsellenikin pahin aika. Koronan takia jäi muutaman vuoden verran väliin reissu aurinkoon tuossa vaiheessa. Nyt taas marraskuussa Fuengirolaan. Uskomatonta, mitä mielelle tekee tuossa vaiheessa viikon parin reissu aurinkoon. Lataa akkuja uskomattomalla tavalla!
 
Miten voi pilvisyys ja sateisuus tehdä niin tiukkaa joillekin? No en tosissaan kysy, mutta vähän sama kuin tuo, kun adolf ihmettelee, miten jotkut eivät pysty tekemään kaikkea samaa helteessä, mitä muulloin. Itse taas tykkään syksystä ja pimeydestä ihan älyttömästi. Kesäkin on mukavaa 95% ajasta.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Oikeestaan ihan vitun paskaa säätä.
No toisaalta jopa poikkeuksellisesti nauttinutkin tietyissä rajoissa näistä säistä.
Onneksein kalenteri kulkee kuitenkin oikeaan suuntaan eli nautinnosta euforiaan matkalla.
Sillä kait tätä sietää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän tietysti täysin sen, että vanhukset ja sairaat ihmiset eivät voi hyvin näillä keleillä. Ylipainoisetkin toki, mutta siinä tullaan nyt sitten jo pikkaisen sille alueelle, että se rankka ylipaino on jo sitten semmoista, että siihen pystyy itse vaikuttamaan.
Tämä kertoo, että et ole alkuunkaan ymmärtänyt mistä tässä on kyse. Useimmat perussairaudet ovat helteen kanssa huono yhdistelmä, mutta täysin terve ja hyväkuntoinen nuori ihminenkin voi kärsiä helteellä todella paljon, mikäli asumisolosuhteet eivät sovellu helteelle.

Jos helteet aiheuttavat sen, että kotioloissa on erittäin epämukavaa ja ahdistavaa kuumuuden vuoksi, niin se usein tarkoittaa myös sitä, että ei pysty nukkumaan eikä rentoutumaan, jolloin ei ole voimia tehdä yhtään mitään. Suomessa ei vain yksinkertaisesti ole riittävän hyvin varustauduttu helteisiin.

Eteläisemmissä maissa ihmisen fysiologia on muovautunut kestämään lämpöä paremmin, jonka lisäksi siellä on totuttu myös taistelemaan lämpöä vastaan ja siihen ollaan aina valmiita. Suomessa kestetään paremmin kylmää ja ollaan siihen aina valmiita, mutta lämpö onkin sitten isompi ongelmatekijä.

Nykyään alkaa olemaan sentään aiempaa huomattavasti paremmin tarjolla kylmää ilmaa tuottavia laitteita, joilla voi taistella helteitä vastaan, mutta ne eivät ole ilmaisia, eikä kaikilla ole yhtäläisiä mahdollisuuksia sellaisia hankkia. Ja jos ei laitteita pysty syystä tai toisesta hankkimaan ja käyttämään, niin voi joutua kärsimään helteistä suunnattoman paljon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä kertoo, että et ole alkuunkaan ymmärtänyt mistä tässä on kyse. Useimmat perussairaudet ovat helteen kanssa huono yhdistelmä, mutta täysin terve ja hyväkuntoinen nuori ihminenkin voi kärsiä helteellä todella paljon, mikäli asumisolosuhteet eivät sovellu helteelle.

Jos helteet aiheuttavat sen, että kotioloissa on erittäin epämukavaa ja ahdistavaa kuumuuden vuoksi, niin se usein tarkoittaa myös sitä, että ei pysty nukkumaan eikä rentoutumaan, jolloin ei ole voimia tehdä yhtään mitään. Suomessa ei vain yksinkertaisesti ole riittävän hyvin varustauduttu helteisiin.
Höpsistä. ILPejä noilla valittajilla on useilla, eikä varmasti ole kyse siitä, että eivät helteen vuoksi saa unta. Tiedän kyllä itse mitä se on, kun ei helteiden vuoksi pysty nukkumaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Höpsistä. ILPejä noilla valittajilla on useilla, eikä varmasti ole kyse siitä, että eivät helteen vuoksi saa unta. Tiedän kyllä itse mitä se on, kun ei helteiden vuoksi pysty nukkumaan.
Meinasinkin lisätä tuohon, että jos on kotona viilennykset kunnossa ja sisälämpötila normaalilla tasolla, niin silloin en ymmärrä helteistä valittamista. Poikkeuksena toki sellainen tilanne, että joutuu töissä kärsimään helteistä kohtuuttomasti, kun satun sellaisiakin tapauksia tietämään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen aina ollut luonteeltani sen verran ratkaisukeskeinen, että jos joku asia ei kotona toimi tai en pidä jostain vallitsevasta tilanteesta, niin yritän löytää siihen ratkaisut. Tämä koskee myös säätiloja tai vuodenaikoja. Suomessa vuodenaikojen väliset erot ovat suuria ja sää vaihtelee niin paljon, että ihmettelen vähän sitä, kuinka paljon ihmiset ovat tykästyneet tai vihastuneet tiettyihin keleihin tai vuodenaikoihin, kun samaa vaihtelua koetaan jatkuvasti. En minä ainakaan halua "kärsiä" joka vuosi useampien kuukausien ajan pelkästään vuodenajan takia, jos ei ole pakko.

Syksyllä ja talvella on pimeää, eli silloin on mukava nauttia pimeyden tuomasta rauhasta ja nautiskella kotiloista. Leffaa tai sarjaa tulille, pleikkarit pyörimään tai kirjaa käteen. Syksyn sateet ne vasta mukavia ovatkin, kun voi kuunnella mukavaa sateen ropinaa vielä kaupan päälle. Ulkona lenkkeily ja muu urheilu maistuu myös, kun keli on raikas ja ulkona on usein rauhallisempaa. Jos talvella sattuu olemaan normaalia kylmempää, niin on erittäin mukava piipahtaa ulkona virkistäytymässä, jonka jälkeen on vielä mukavampi palata takaisin sisälle lämpimään.

Keväällä ja kesällä sitten nautitaan lämpiävästä kelistä ja valosta, jotka tuovat omat mausteensa ulkoiluun ja lämpimillä kesäkeleillä voi istuskella myös terassilla grillailemassa.

Kannustankin kaikkia laittamaan taisteluvaihteen silmään, jos joku vuodenaika tai keli ei ihan fiiliksen puolesta maistu. Mieti mitä mukavaa voisit kelistä huolimatta tehdä tai millaisista asioista tällä kelillä voisi nauttia. Aina löytää jotain, jos oikeasti haluaa. Ei jäädä suomalaiseen tapaan valittamaan, vaan pohditaan ratkaisua tilanteeseen. Korostan edelleen, että tämä koskee vain niitä, joilla on kyse fiilispohjaisesta asiasta, eikä kyseinen säätila aiheuta mitään aitoja terveyshuolia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannustankin kaikkia laittamaan taisteluvaihteen silmään, jos joku vuodenaika tai keli ei ihan fiiliksen puolesta maistu. Mieti mitä mukavaa voisit kelistä huolimatta tehdä tai millaisista asioista tällä kelillä voisi nauttia. Aina löytää jotain, jos oikeasti haluaa.

Tämä on hyvä asenne, ja itse pyrin myös tuota viljelemään. Tekemistä löydän kyllä hyvin melkein kelillä kuin kelillä. Talven pimeydessä ja vaikka sadekelillä on kivaa makoilla sohvalla kirjaa lukien ja LP-levyjä kuunnellen. Kun valoisa ja lämpimämpi aika tulee, retkeilykausi alkaa siinä rinnalla. Hyvin pärjää. Kovista pakkasista en pidä, koska silloin on helvetin kuiva ilma, ja se vetää myös jotenkin huonovointiseksi. Mutta ei kuitenkaan niin paljoa, kuin useamman päivän ajan jatkuva helle.

No, nyt osui loma oikeaan ajankohtaan, etenkin kun olin varannut Lapin reissun jo ennalta tuohon. Juhannusaattona oli kyllä kuuma matkustaa, mutta sen jälkeen sai nauttia melko inhimillisistä keleistä. Toki patikoidessa olisi vähän viileämpi keli ollut ihan optimi, mutta kyllä tuolla pärjäsi hyvin. Kyllä ne helteet sitten löysivät lopulta tiensä tuonnekin, mutta onneksi siinä kohtaa oli heitetty jo vapaalle. Ja kun yöt pysyivät varsin viileinä, niin se auttoi kummasti asiaa. Nyt vielä pari päivää etelän helteitä, mutta ensi viikolla jo helpottaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitenkään tässä halua ketään nyt haukkua, tai mitään. Kummastelen nyt vain yhtä asiaa ääneen.

Kävin itse äsken patikoimassa tuollaisen noin 10 kilometrin lenkin. Suoraa auringonpaistetta ison osan matkasta, maasto paikoitellen aika haastavaa, ja asteita on suunnilleen se +30.

Ei tuo matka ollut minulle mitenkään raskas millään muotoa. Enemmänkin olisi mennyt, vaikka kuinka paljon tarpeen vaatiessa. Juomista olisi kyllä pitänyt olla sitten reilusti enemmän mukana.

Ymmärrän tietysti täysin sen, että vanhukset ja sairaat ihmiset eivät voi hyvin näillä keleillä. Ylipainoisetkin toki, mutta siinä tullaan nyt sitten jo pikkaisen sille alueelle, että se rankka ylipaino on jo sitten semmoista, että siihen pystyy itse vaikuttamaan.

Mutta kun omassa arjessani eniten nämä helteistä valittavat ihmiset ovat ihan tämmöisiä minun kaltaisiani 25-50 vuotiaita ihmisiä. Korkeintaan lievästi ylipainoisia, mutta eivät mitenkään isosti. Monet eivät edes sitä vähää, ja aivan varmasti heistä monellakaan ei ole mitään sellaisia sairauksia, joiden takia he näistä helteistä kärsisivät.

Niin mistä tuo valitus tulee, että kun helteillä ei muka jaksa tehdä mitään, ja kaikki on niin kamalan rankkaa? En ole itsekään mikään urheilija. Toki liikun säännöllisesti ja olen ihan perushyvässä kondiksessa, mutta en missään määrin minkäänlainen urheilija. Toki nämä kovimmat helteet nyt jotkut juoksulenkit karsivat pois, ja jos vaikka jotain töitä pitäisi ulkona tehdä, niin eihän sitä samalla tahdilla pystyisi tekemään, kuin viileämmässä kelissä.

Mutta että mitään ei pysty muka tekemään näillä helteillä? Tätä minun on jotenkin vaikeaa ymmärtää.

Helteen sieto on hyvin yksilöllinen asia, joka ei varsinaisesti liity painoindeksiin (siihen lähinnä välillisesti joidenkin sairauksien myötä). Siitä se ”valitus” tulee. Ovat terveysriski monelle täysin perusterveellekin.

Onnea sinulle, jos kuumuuden sieto on korkea - keskimääräisen suomalaisen kohdalla niin ei ole.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helteen sieto on hyvin yksilöllinen asia, joka ei varsinaisesti liity painoindeksiin (siihen lähinnä välillisesti joidenkin sairauksien myötä). Siitä se ”valitus” tulee. Ovat terveysriski monelle täysin perusterveellekin.

Onnea sinulle, jos kuumuuden sieto on korkea - keskimääräisen suomalaisen kohdalla niin ei ole.

Yllätyin pari päivää sitten, kun luin uutisen, jossa joku suomalainen professori kertoi, että +14 astetta olisi meille suomalaisille optimaalisin lämpötila sillä mittarilla, että kuolleisuus kääntyy tuon lämpötilan jälkeen tilastollisesti selvään nousuun. Yllätyin, että tuo lämpötila oli noinkin alhainen.

Itse tiedostan, että olen normaalisti usein liian laiska juomaan nestettä. Minulla saattaa olla normaaleimmissakin lämmössä usein jonkinlainen lievä nestevaje, ja tämä saattaa olla syy sille, miksi nämä hirmuhelteet tökkivät niin pahasti. Tässä tämän vuoden aikana olen alkanut tietoisesti korjata tätä juomalla vettä selvästi enemmän, mutta kuitenkin tasaisesti ja pienehköillä kerta-annoksilla, ja olen huomannut, että se on vaikuttanut selvästi olotilaan ja jaksamiseen. Esimerkiksi saunoessa on jaksanut löylytellä paljon pidempään kuin aiemmin. Olisi oikeastaan ollut ihan mielenkiintoista katsoa, että miten nämä helteet olisi ottanut vastaan näillä "korjatuilla juomatavoilla". Nyt kuitenkin tuli paettua niitä Lappiin. Ja siellä taas tuli hikoiltua päiväpatikoissa monena päivänä oikein urakalla. Ja tuohon päälle tuli vielä keskiviikkona testattua läskipyöräilyä ensimmäistä kertaa elämässä. Helteessä 30km ajoa, ja vielä reppu selässä, niin hiki virtasi todella komeasti ja vaikka kuinka on yrittänyt palautella, niin tuntuu, että kroppa edelleen kuiva.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Itse tiedostan, että olen normaalisti usein liian laiska juomaan nestettä. Minulla saattaa olla normaaleimmissakin lämmössä usein jonkinlainen lievä nestevaje, ja tämä saattaa olla syy sille, miksi nämä hirmuhelteet tökkivät niin pahasti. Tässä tämän vuoden aikana olen alkanut tietoisesti korjata tätä juomalla vettä selvästi enemmän, mutta kuitenkin tasaisesti ja pienehköillä kerta-annoksilla, ja olen huomannut, että se on vaikuttanut selvästi olotilaan ja jaksamiseen. Esimerkiksi saunoessa on jaksanut löylytellä paljon pidempään kuin aiemmin.
Yllättävän moni ei kiinnitä juuri tuohon juomiseen huomiota ja valittavat sitten ehkä hieman turhaankin, kun asiaan löytyy kuitenkin hyvin yksinkertainen ratkaisu. Ei juomisen merkitystä lääkäritkään turhaan korosta. Helteen vaikutus sairauksiin ym. sitten tietenkin eri juttu.
 

Glove

Jäsen
Minä en tykkää talven pimeästä ja kylmästä. Pakenisin etelään jos se olisi mahdollista, voisin vaikka muuttaa pysyvästi. Jotainhan siellä etelässä pitäisi työkseen tehdä, että saisi rahaa elämiseen. Siinä se suurin probleema. Nyt ei tosin ole rahaa edes menolippuun, joten yritän ratkaista tuon ensimmäisen kohdan ja kerätä sitten rahat lentolippuun. Tai voisi kai sitä kerätä rahat polttoaineeseen ja ajaa sinne mihin on menossa.

Ja ettei jää epäselväksi, rakastan näitä helteitä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Yöukkosta on mukava odotella. Tällai hippasen alkomahoolia. Koska alkaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös