Hienoa säätä pidellyt?

  • 987 646
  • 8 647

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Säät olleet ihan ok, toki vettä on tullut ajoittain varsin paljonkin. Mutta aurinkoisina päivinä tuollainen 20 astetta on tuntunut juuri sopivalta. Kalju palaa jo tuossakin ja silti varjossa viilenee täydellisesti.

Ensi viikolla näyttäisi olevan taas tuollaisen sään vuoro
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka lyhyt sun elämä on sitten ollut? En ole itsekään kovin vanha, mutta muistan lukuisia kesiä, jotka ovat kelien puolesta kunnolla alkaneet vasta juhannuksen tienoilla tai sen jälkeen.

Mun mielestä näissä keleissä ei ole toistaiseksi mitään outoa tai ihmeellistä, vaan perussettiä Suomessa kesäkuun taitteessa.
Taisi viime kesänä olla ensimmäinen kuuma juhannus vuosiin...enemmän niitä sateisia 10 asteen juhannuksia on reilussa 30 vuodessa ollut kuin hikisiä helteitä.

Näin pienellä värikynällä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turussa on nytkin shortsikeli ja aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta. Lämpötila hiukan vajaat parikymmentä astetta. Pari sadepäivää viikolla tekivät hyvää luonnolle ja viljelyksille, kun kuivuus alkoi olla jo aika ankaraa. Edellisen kerran oli kunnolla satanut ennen pääsiäistä huhtikuun alussa.
 

444

Jäsen
Kuinka lyhyt sun elämä on sitten ollut? En ole itsekään kovin vanha, mutta muistan lukuisia kesiä, jotka ovat kelien puolesta kunnolla alkaneet vasta juhannuksen tienoilla tai sen jälkeen.

Mun mielestä näissä keleissä ei ole toistaiseksi mitään outoa tai ihmeellistä, vaan perussettiä Suomessa kesäkuun taitteessa.
Lähdin kesäkuun alussa 2005 interrailille, ja Helsingissä oli lähtiessä +4 astetta. Aamupäivällä. Pari päivää aiemmin käytiin kaverin kanssa Tallinnassa, ja ihan hirveästi ei viihdytty kannella ihailemassa merimaisemia samaisessa lämpötilassa ja vesisateessa.
Eli kyllä, on ollut huomattavasti karseampiakin alkukesiä, vaikka ei vuosikymmeniä taaksepäin muistelisikaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mun mielestä näissä keleissä ei ole toistaiseksi mitään outoa tai ihmeellistä, vaan perussettiä Suomessa kesäkuun taitteessa.

Tilastollisesti toukokuu kallistui karvan verran tyypillistä vilakamman puolelle (Lapissa keskimääräistä lämpimämpi), mutta esim. sen talvettoman talven päättänyt toukokuu -20 oli laajalti tätä toukokuuta viileämpi.

Oli samalla myös neljäs toukokuu putkeen, kun lämmöt kallistuivat laajalti hieman sinne viileämmän puolelle.

Viimeksi lämmin toukokuu oli vuonna -18, mutta tuo olikin sitten samalla mitatun historian lämpimin, helteisin ja aurinkoisin.

Vastaavaa on tuskin siis ihan heti tulossa.
 

Acid

Jäsen
No mitä. Juurihan viime kesä oli ennätyskuuma ja ympäri Suomea vain toivottiin, että loppuisi jo helteet.

Otetaanpa ihan rauhassa nyt, kesä on vasta alkanut.
Suomessa ei ole koskaan ollut oikeasti kuuma. Minä en ainakaan toivonut kun kerrankin oli useampi viikko että pystyi shortseilla menemään ja nauttia lämmöstä. Ihan sopiva keli oli vielä tehdäkin asioita. Olen tietoinen että synnyin täysin väärään maahan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomessa ei ole koskaan ollut oikeasti kuuma. Minä en ainakaan toivonut kun kerrankin oli useampi viikko että pystyi shortseilla menemään ja nauttia lämmöstä. Ihan sopiva keli oli vielä tehdäkin asioita. Olen tietoinen että synnyin täysin väärään maahan.
Ymmärrän, että joku ulkomailla selvästi lämpimämmässä maassa elämänsä asunut ajattelee noin, mutta on kieltämättä hieman erikoista, että Suomessa syntyneelle ihmiselle kehittyy samanlainen suhtautuminen lämpötiloihin. Kai se jossain geeneissä sitten on, että on vaikea tottua kylmyyteen ja +20-25 aurinkoinen keli ei tunnu riittävän lämpimältä, vaikka se on valtaosalle suomalaisista ihanteellinen kesäkeli.

Olen itsekin jonkin verran lomaillut eteläisemmissä maissa, joissa on paljon kuumempia kelejä kuin Suomessa kesällä, mutta tiedän, että niitäkin lämpimämpiä maita löytyy.

Ehkä tuo "Suomessa ei ole koskaan ollut oikeasti kuuma" on hitusen liioittelua. Onhan täällä kuitenkin ajoittain koettu kesällä yli 30 asteen kelejä kirkkaalla taivaalla. Tuskin ne kelit ovat kenenkään mielestä erityisen kylmiä, mutta mihin se "oikeasti kuuman" raja sitten vedetään? Jokaisella taitaa olla tästä oma näkemys.

Jos ulkoilen kesällä, niin sellainen +23 astetta on aika sopiva ja mielellään sen verran pilviä taivaalla, että aurinko ei paista ihan jatkuvasti täysillä. Riippuu toki missä olen ja mitä teen, joskus se kirkas taivas täydellä auringolla maistuu oikein hyvin. Tuollainen +23 auringon kera on kuitenkin ihan täydellinen shortsikeli.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomessa ei ole koskaan ollut oikeasti kuuma. Minä en ainakaan toivonut kun kerrankin oli useampi viikko että pystyi shortseilla menemään ja nauttia lämmöstä. Ihan sopiva keli oli vielä tehdäkin asioita. Olen tietoinen että synnyin täysin väärään maahan.
Tämä. Suomen viime kesä oli melkeinpä minkä tahansa muun maan mittakaavalla aivan tavallinen kesä. Ei edes kuuma. Ilmastointia en kaivannut edelleenkään, koska Suomessa on sen verran kuiva ilma ettei helteet tunnu mitenkään tukalalta. Ymmärrän toki että moni kokee toisin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä. Suomen viime kesä oli melkeinpä minkä tahansa muun maan mittakaavalla aivan tavallinen kesä. Ei edes kuuma. Ilmastointia en kaivannut edelleenkään, koska Suomessa on sen verran kuiva ilma ettei helteet tunnu mitenkään tukalalta. Ymmärrän toki että moni kokee toisin.
Tää ilmankosteus on kyllä totta. Tuli kerran käytyä Japanissa heinäkuun loppupuolella. Lämpötila oli 30-35 astetta, mutta ilmankosteus sadekauden jälkeen siellä 90 prosentin tienoilla… huh. Siinä piti ihan eri tavalla vähentää liikkumista ja nesteyttää.

Itse olen kyllä shortseja käyttänyt jo monesti. Tosin saattaa ilma muuttua yhtäkkiä ja pitkille housuille tulee tarve. Ihan ok kelit olleet silti. Parin kk isyysvapaa takana ja paljon on oltu ulkona.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli se kolmas aurinkoinen hellejuhannus peräkkäin. Olisiko tänä vuonna viimein jälleen aika perinteisemmän juhannussään?
Varmaan aurinkoinen, mutta kuumempi oli viime vuonna. Viime vuonna olin lomalla ja sitä edellisinä vuosina töissä.

Edit. Tarkistin netistä ja kyllä trendi on ollut lämmin. Toki nykyään kaikki vuodet on yhtä mössöä, niin varmaan tuntuvat samalta kesältä kaikki
 
Mitä parhain kesän aloitus ja upea keli näyttää jatkuvan ensi viikolla! Sateita saatiin tällä ja edellisellä viikolla kunnolla, mikä on erittäin hyvä, jotta viime kesän kaltainen kuivuus ei toistuisi. Aivan mahtavaa ulkoilla sateessakin. Tuntui jopa vähän viileältä, mitä osaan viime kesäkuun jälkeen arvostaa. Veikkaan, että kesäkuun lopussa ja heinäkuussa tulee sellaiset helteet, joista en itse pysty nauttimaan, joten nautin nyt täysillä ja ulkoilen niin paljon kuin pystyn. Pitääkin lähteä vaeltelemaan, ennen kuin helteet saapuvat.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Keli on nyt ihan ok, mutta siitä mitä tapahtui talvella/keväällä, maksetaan hintaa nyt.

= Eli jos metsään meinaa mennä niin hyttysiä on täällä Hämeessä ainakin ihan vitusti. Ei paljon koirien kanssa parane pysähtyä ja hupparin huppu oli tiukasti lyötävä päälle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, aika täydellistä. Pärjää lyhyissä vaattehissa, muttei ole kuuma. Ylihuomenna luvattu vettä, mikä osuu oikein hyvin kohdilleen, muutama parikymppinen poutapäivä ja aurinkoinen viikonloppu, sitten jälleen sadetta. Sopii mulle ja sopii luonnolle.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä se tässä on nyt. Mittari näyttää 20, aurinko paistaa, on sopivan raikasta, kun ilma on kuivaa. Kaikki mahdollinen kukoistaa.

Tätä tässä sais olla mun puolesta koko kesä.
Vaatii 3-4 astetta lisää optimiin, sillä tuulenvireen sattuessa alkaa tulla vilu eikä shortseilla pärjää.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei pääse näille leveyksillä vielä kehumaan. Aurinko paistaa, mutta lämmintä siinä 11-15 astetta. Siihen vielä liput suorana tuuli pohjoisesta. Huppu päässä sai vetää pyörälenkillä ettei korvat palennu.
Kaipaisi noin kymmentä astetta lisää, että päästäisiin kesäfiiliksiin. Kalaankaan ei ole mitään asiaa tällaisella tuulella.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rauma, Pori, Vaasa, Kokkola, Oulu, nämä länsirannikon paikat ovat aika kylmiä tällä kelillä, kun tuuli käy alkukesästä lännen tai luoteen puolelta. Selkämeren ja Perämeren suunnasta puhallus on tähän aikaan vuotta vielä melkoisen kylmä.

Tämä täällä nyt kehuttu Etelä-Suomen parikymmentä astetta ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaaltahan on aika lailla sitä mitä Lapissa oli tässä juuri reilun viikon ajan.

Aika kivaa lämpimänpuoleista alkukesän säätähän tässä on nyt ennusteessa koko viikoksi. Ja välillä tulee vähän sadettakin. Varsinainen kaikkia miellyttävä kompromissisää.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Viime lauantaina valitsin asukseni shortsit ja hupparin ja hyvin pärjäsi merenrannassa. Vettähän siellä tuli ajoittain kuin kyseisestä, mutta ei voinut mitään. Urhoollisesti vedettiin ilmaistapahtuma läpi ja omakin levyalasseilu siinä. Perjantai puolestaan oli todella mainio kesäinen päivä. Tänään meni toipuessa, mutta huomenna voisi ulkoilla, sillä vallan mukavaa kesäsäätä on luvattu nyt toistaiseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaatii 3-4 astetta lisää optimiin, sillä tuulenvireen sattuessa alkaa tulla vilu eikä shortseilla pärjää.
Ei tuolla kyllä auringossa tänään tullut läntisellä Uudellamaalla vilu kellekään. Varjossa ehkä herkimmille tuulen vireessä, jos nyt sattui joku pieni hönkäisy kohdille. Kyllä tuo 21 astetta suoraa paistetta ihan lämmöstä käy ilman tuulta.

Hauskaa toki on se, että joskus 30 asteen putken jälkeen tuollainen 21 tuntuu viileältä. Vaan nyt ei, ja helvetin hienoa on nauttia auringosta pihatöiden lomassa. Kesä on nurmikon kuopsuttamista, hikeä ja olutta.
 

Acid

Jäsen
Ei tuolla kyllä auringossa tänään tullut läntisellä Uudellamaalla vilu kellekään. Varjossa ehkä herkimmille tuulen vireessä, jos nyt sattui joku pieni hönkäisy kohdille. Kyllä tuo 21 astetta suoraa paistetta ihan lämmöstä käy ilman tuulta.
Todellakin olisi tullut jos ei olisi pukenut riittävästi vaatteita. Nyt ei tullut kun olin pukeutunut, mutta mitään shortseja ja lyhythihaista ei kyllä noilla keleillä tee edes mieli kokeilla. Tosin täällä mittari ei noussut yli +20.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kohtuullisen perseelleen meni ennusteet JKL.n nurkilla eilen eli toissapäivänä.

Tiistai iltana katsoin Forecan ennustetta niin keskiviikkona piti olla aurinkoista +20 tai vähän päälle lämpöä. Keskiviikkona aamulla kun katsoi ulos niin ihmeen pilvistä ja harmaata oli. Sitten kurkkaamaan sääennusteita niin sadetta koko päivä.

Miten voi olla että edellisen päivän illalla seuraavan päivän ennuste on ihan perseellään? Tämä olisi melkein Tukion hommia. Tuu nyt ite selittää.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten voi olla että edellisen päivän illalla seuraavan päivän ennuste on ihan perseellään? Tämä olisi melkein Tukion hommia. Tuu nyt ite selittää.

Onhan se jo useampaan kertaan esille tullut, mutta pistetään kertauksen vuoksi.

Mallit ovat onnistuneet melko hyvin sen suuremman kuvan ennustamisessa, mutta nämä piste-ennusteet ovat epäluotettavia ja varsinkin vielä tällaisessa kuuroherkässä ja epävakaisessa säätyypissä. Ja kannattaa noista muuten mulkaista sekin osio missä lukee sateen todennäköisyys%.

Pienikin muutos noiden sateiden kulkureiteissä on mahdollista ihan juuri ennen h-hetkeä ja sehän voi merkitä vaikka sitä, että eilen malleissa Varkauteen osuvat sateet ovat tänään siirtyneet Jyskälän päälle.

Tästä maailmasta ei mallia löydy, joka ennustaa täysin nappiin jokaisen kuuropilven joka taivaalle muodostuu, mutta ne kyllä ennustvat melko hyvin nappiin sen, missä tuo kuuroherkkä alue milloinkin menee.

Ja siksi mieluummin nyt jostain Windy.comista sadetutka kehiin ja katselemaan minne nuo ovat menossa.

Ja yleisesti se on 3-5 päivää, kun ennustetta voi pitää varsin luotettavana. Ja sikäli mikäli kunnon sulkukorkeapaine pääsee muodostumaan, vielä pidempäänkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös