En keksi syytä, miksi Suomen ylivoimaisesti tuhoisinta luonnonilmiötä pitäisi erityisesti kaivata.
Tämä pitää varmastikin paikkansa, mutta aiheuttaako ukkonen silti kovin vakavia tuhoja yleensä? Kaikenlaista pientä toki tapahtuu, mutta tietääkseni aika harvoin mitään aidosti vakavaa. Suomessa ollaan aika hyviä varautumaan kaikkiin sääilmiöihin, mitä täällä voidaan kohdata.En keksi syytä, miksi Suomen ylivoimaisesti tuhoisinta luonnonilmiötä pitäisi erityisesti kaivata.
Tämä pitää varmastikin paikkansa, mutta aiheuttaako ukkonen silti kovin vakavia tuhoja yleensä? Kaikenlaista pientä toki tapahtuu, mutta tietääkseni aika harvoin mitään aidosti vakavaa. Suomessa ollaan aika hyviä varautumaan kaikkiin sääilmiöihin, mitä täällä voidaan kohdata.
Minä ainakin kärsin ukkosista kohtalaisen paljon, sillä asuinalueellani se tuppaa aiheuttamaan sähkökatkoja usein. Myös työni kannalta katkoista on usein suurta haittaa ja aiheuttaa paljon ylimääräistä kiirettä.Taloudellista vahinkoa metsäpuolella vuosittain varsin paljon, pitkiä sähkökatkoja, liikenteen ongelmia jne. Ihmishenkiä ei tietysti joka vuosikaan mene, mutta ihan mittavaa taloudellista tuhoa ukkonen aiheuttaa. Kerrostalon parvekkeelta kaupunkikeskustassa tietysti keskimäärin ihan hauska katsella.
En keksi syytä, miksi Suomen ylivoimaisesti tuhoisinta luonnonilmiötä pitäisi erityisesti kaivata.
Se on hidas se siirtymä. Syksyllä sama juttu, kun alkaa olla pikkupakkasia niin sitkeimmät painaa shortseissa menemään. Katsokaa hyvät ihmiset lämpömittaria, älkää kalenteria.20 astetta rikkoutumassa, mutta jengillä edelleen näkee toppatakkia, minkä alla huppari/muu pitkähihainen paita. Kukin tyylillään. :)
Sadon kannalta hyvää säätä siis tiedossa. Vanha kansa tiesi, että ennen juhannusta kaikki sataa laariin. Kunhan ei tule ihan kaatamalla. Ihan kiva olisi, että tässä maailmantilanteessa ei tulisi mitään katovuotta.
Siitepölyallergikkona olen ainakin tyytyväinen eilisistä ja tämän aamun sateista. Oli mukavan raikas ilma, kun tänään tuli käytyä ulkoilemassa.
Ja ihan viime ajat P-Amerikan malleissa on ollut heinäkuun osalta viestiä, josta varmaan jatkiksen paatuneimpana hellefanina olet mielissäsi. Eli korkeapaineista heinäkuuta pukkaisi ja korkean painopiste on vielä mallia Skandinavinen blokki, tai siis hellekupoli, tai siis sexiwau.
Sorry, mä en tee säätä, mä raportoin malleissa olevia viestejä :) Ja voihan tuo toki vielä muuttua.
Eli kesä on paras vuodenaika, kun se muistuttaa kevättä ja syksyä ja sataa joka päivä?
Jos kastut, niin kastut ja toivottavaa olisi, että kesällä sitä ei tapahtuisi viikkokausia putkeen. Mutta eihän siinä, jatka sinä lehtien tutkimista ja muurahaisten liikkeiden seuraamista. Minä jatkan sen miettimistä saadaanko ensi viikonlopun yleisötapahtuma vietyä läpi.No onhan tässä nyt selkeä ero. Puissa lehdet, kaikki kukkii ja kasvaa, valoisa aika on pidempi, sateet luonteeltaan kuurottaisempia. Varsinkin syksyyn verrattuna selkeästi enemmän aurinkoa taivaalla, eikä se ankea sumu roiku puun latvojen tasolla.
Se mun pointtihan oli, että on muitakin asioita kun pelkkä lämpötila, joka kesästä kesän tekee.
En tiedä, jokin tuossa kesäsateessa viehättää. Eilen tuli ulkoiltua pikku kuuron ripsotellessa ja olihan se hienoa katseltavaa, kun kesäsade osui järven pintaan.
Sitten perään tyyni ja selkeä ilta.
Kyllä tämä kesä on vain paras vuodenaika ja ihan selkeällä erolla. Nytkin pari päivää sadellut ja tänään vähän aurinkoisempaa ja lämpöisempää ja tuolla pihalla, raikkaassa ilmassa oli suorastaan helvetin mukavaa käydä heittämässä pikku pyörälenkki ja katsella maisemia.
Huomiseksi lupailevat iltapäivä-kuurojen jälkeen selkenevää iltaa ja pistelin tuossa pari virveliä kuntoon, josko menisi vaikka kokeilemaan tärppääkö sateen jälkeen.
Summa summarum, en mä ainakaan tarvitse niitä helteitä nauttiakseni kesästä. En toki niitä vastaankaan ole, jos kohdalle sattuvat, mutta kyllä sitä aktiviteettia aina keksii. Vaikka sitten joutuukin pistämään pitkähihaista päälle.