@Sistis ,
Se on kuitenkin niin näiden matalien kanssa kuin nimim @Skeletor on usein kirjoitellut. Ilmeisemmin ko nimimerkki on paljonkin on ollut tekemisissä näiden sääasioden kanssa ja usein tuo toistaa sitä samaa pointtia, että 3-5 päivää max. Ja hommaa voi pitää suht luotettavana. Ja se suht. luotettavakin meinaa vielä sitä, että nämä systeemit voivat vielä ihan juuri ennen h-hetkeäkin tehdä jonkun yllärin, jota mallit eivät pysty ennakoimaan.
Kyllä, jos matalapaineen keskus on talvella menossa Suomen yli, niin 50 km muutos keskuksen sijainnissa on jo merkittävä paikallisesti sateen olomuodon kannalta. Jos matalapaineen keskus on esimerkiksi Norjassa, niin sään ennustaminen on paljon helpompaa. Lisäksi talvikaudella Suomen päällä voimistuvien matalien kovat tuulenpuuskat pystytään monesti ennustamaan kunnolla vasta saman vuorokauden puolella. Mallit kun antavat niin erilaisia tulkintoja vaihtoehdoiksi, joista meteorologi joutuu tekemään omat päätelmänsä. Nämä osittain automatisoidut paikkakuntakohtaiset "bingorivit" ovat varmasti monen ennusteita seuraavan suosikkeja - myös jälkikäteen pieleen menneen "lupauksen" ansiosta. Pitää muistaa, että tietokone ja ihminen vain ennustavat säätä, eivät ne lupaa mitään.
Itse osaan aika paljon varsinkin äärisään puolen meteorologiaa töiden, koulutusten, harrastusten ja omien kokemusten kautta. Meteorologi en nimikkeeltäni ole, mutta tiedän ja tunnen kyllä henkilökohtaisesti hyvin heidän toimintatapansa :)
Jokainen säästä kiinnostunut voi tehdä myös itse sääennusteensa. Siihen on olemassa hyviä sivuja avoimen datan vapautumisen jälkeen. Itse olen ollut tukemassa mm. tätä sivustoa: FMI MEPS - FMI Hirlam - GFS - DWD ICON
Tuolta kun jokaisen kohdan opettelee tietämään mitä se tarkoittaa, niin voi sanoa myös tietävänsä jotain säästä.