Itse asiassa Helsinki-Vantaan mittauspisteessä tuli 2010-2019 yhtenä huhtikuuna lunta (2017), eli huhtikuun lumisateet ovat olleet suht harvinaisia. Sen jälkeen on lunta satanut huhtikuussa 2020 ja nyt 2022, eli onkohan trendi kasvava?En muista nyt tarkemmin viime vuoden sateita (hiihtokelejä oli vielä pari viikkoa tästä), mutta liki joka vuosi ainakin etelässä tulee huhtikuussa lunta. 2020 legendaarisen heikkona talvena satoi puolessavälissä huhtikuuta hiihtolumien verran lunta Helsingissä, täysin sulaan maahan. Lyhyeltä vaikuttaa muistisi.
Itse asiassa Helsinki-Vantaan mittauspisteessä tuli 2010-2019 yhtenä huhtikuuna lunta (2017), eli huhtikuun lumisateet ovat olleet suht harvinaisia. Sen jälkeen on lunta satanut huhtikuussa 2020 ja nyt 2022, eli onkohan trendi kasvava?
Tässä hyvä sivusto lumen syvyyksiin ja lämpötiloihin ympäri Suomen.
Mille taholle minun tulee kohdistaa valitukseni Helsingin viimeaikaisista keleistä? Kuka on vastuussa?
Edit: Foreca ennustaa edelleen tuon perjantain sateen vetenä (16.5mm), mutta Ilmatieteen laitos lumena (suunnilleen sama sentteinä).
Mille taholle minun tulee kohdistaa valitukseni Helsingin viimeaikaisista keleistä? Kuka on vastuussa?
Viimenen GFS-ajo liputtaisi vesisateen puolesta. Lukitaanko se?
Voiko näistä lyödä vetoa jossain? :)
Meinaan, jos nyt yhtä asiaa tähän ei enää kaivata, on se, että täräyttää vielä tämänkin jälkeen jossain toukokuun alussa jonkun kylmän poikkeaman Suomen päälle. Saadaan nimittäin ihan vähän odotella kesän alkua silloin.
Tuossa kohtaa en enää tiedä, että kumpi vituttaa enemmän: säät vai se, kuinka tietyt vanhan liiton juntit hokevat jatkuvalla syötöllä kulunutta mantraansa: "Heh heh, onneksi on kuitenkin tämä ilmastonmuutos. Heh heh. Mitenhän kylmää sitä olisi, jos ei sitä olisi..."
Ja vielä ymmärtämättä, että nämä ovat monesti sen kolikon toinen puoli. Se, että meidän päällä on nyt selvästi tavanomaista kylmempää, tahtoo tarkoittaa, että jossain muualla on selvästi tavanomaista lämpöisempää.
Ja se lämpötila-ero nimenomaan ruokki näitä poikkeusilmiöitä.
"Nyt tulevat trooppiset yöt" kuultaneen taas loppukesästä. Ennen pitkää talvi kuitenkin yllättää autoilijat.No, minua ei enää touko- ja kesäkuussa se viileys niinkään haittaa, kun lumista on päästy. Ei ainakaan tule sitten niitä vihaamiani seksihelteitä.