Itse kun olen kertonut useasti, että mikä on huonoa keliä, niin voisin toki kertoa vastavuoroisesti, että mikä on hyvää. Sitäkin löytyy.
Aloitetaan talvesta. En ole ollut talven ystävä aikuisiällä. Lapsena ja teininä se oli taas melkeinpä suosikkivuodenaikani, olihan se ajankohta, jolloin pääsi pelaamaan lätkää ja myös pihalätkä kuului siihen rinnalle. Näin aikuisena taas inhoan pimeyttä, kylmyyttä ja liiallista lunta. Toisaalta en pidä myöskään loskasta. Optimaalinen keli on ehkä sellainen viitisen astetta pakkasta, maltillisesti lunta ja kuulas auringonpaisteinen ilma.
Kevät on nykyään ehdoton suosikkivuodenaikani. Kun lumet sulavat ja fillarikausi alkaa, on se ehdoton kohokohta vuodesta. Huhtikuu on ehdoton suosikkini, ja toukokuu tulee heti siinä perässä. Sellaiset 10-20 astetta sekä aurinkoa ja tyyntä, niin se on parasta. Välillä toki sadettakin, niin luonto tykkää ja syttyy kukkimaan.
Kesällä pidän sellaisesta 20-25 asteesta. Ja keli saa olla mieluiten vaihtelevaa. Liian pitkään jatkuva kuivuus ei ole hyvästä. Eli ajoittainen sade on myös mieleeni. Rankat lähes 30 asteen helkeputket ovat taas minulle liikaa. Voin silloin huonosti. Ja tuota kuumuutta ei pääse pakoon. Myöskään rajuista ukosmyrskyistä en nauti, enkä suhtaudu niihin upeana valoshowna, vaan luonnonilmiönä, joka tuo aina jonnekin tullessaan vahinkoa ja harmia. Kesäkuu ja elokuu ovat etenkin mieleeni, heinäkuu taas on jotenkin "pysähtyneisyyden aika".
Syksystä on tullut nykyään vuodenaika, josta pidän. Etenkin aurinkoiset syyspäivän ovat mukavia. Viileämpi ilma kesän jälkeen tuntuu mahtavalta. Fillarilenkit ruskan aikaan ovat mukavia. Mökillä on kivaa, sillä päivällä voi ihmetellä luontoa rannassa ja illalla nauttia pimeydestä. Myöskään kunnon sadepäivät silloin tällöin eivät haittaa, vaan silloin saa rehellisesti ottaa rennosti. Normaaliaikaan siirtymisen aikaan alkaa se ikävämpi aika, mutta se johtuu enemmänkin vuodenkierrosta, eikä kellon siirtelystä. Toki kellon siirtelystä luopuminen pilaisi jo lokakuun alusta syksystä nauttimisen, kun pimeys estäisi arkisin pidemmät pyörälenkit... Marraskuu on se kokonaisvaltaisesti ikävin kuukausi.