Ilolla otetaan täälläkin vastaan nämä viilenevät yöt. Äsken, kun kävin ulkona, meinasi melkein tulla jopa vähän vilu shortseissa ja T-paidassa. Kämppäkin viilenee mukavasti kun on vielä ikkunat auki molemmin puolin asuntoa.
Kyllä, minullakin oli jopa vilu ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin yöllä täällä Hämeenlinnassa. Asunnossani oli tosin aamuviiteen asti kaikki kolme (siis pienehkö yksiö) tuuletusikkunaa auki ja asunto viileni sitä myötä kyllä tehokkaasti. Ja sitten jossain vaiheessa oli jopa vilu. Noh, oli ensimmäinen yö sitten myös pitkiin aikoihin kun oikeasti tarvitsin peittoakin enkä käyttänyt peittoa vain sen takia vähäsen että olen tottunut nukkumaan peiton kanssa.
Mukavan viileä taisi yö olla? Ja se kyllä kelpasi ja kelpaa toki jatkossakin. En minä jaksanut vasta kyllä kuin silloin viiden aikaan aamulla sulkea ne tuuletusikkunat, heräsin silloin ensimmäisen kerran. Olin kyllä niin väsynyt vielä silloin että kömmin takaisin maate ja nukuin aina melkein kahdeksaan asti. Tämä sitten on luksusta minulle, harvemmin viime kuukausina nukkunut läheskään niin pitkään edes vapailla.
Noh, yöt ovatkin tässä jo melko pitkään olleet kyllä melko raskaita. Ollut öisinkin usein liian kuuma nukkuakseni hyvin. Olen ehkä saanut unen päästä kiinni kunnes olen patjankin hikoilluttanut niin pahasti että kääntyminen on ollut sängyssä raskasta ja olen herännyt. Sitten on ollut jopa pettymys kun on katsonut kelloa ja tuumannut että noin vähän vasta. Pitäisi vielä saada nukuttua näissä olosuhteissa.
Tosin, ei minulla muita vaikeuksia ole onneksi nukkumisen kanssa ollut sitten. Mitä nyt yöt ovat jokseenkin levottomia ja hereille säpsähtämisiä on tullut aika useinkin yön aikana. Mutta tuo on iso juttu että olen nyt onnekseni tottunut nukkumaan myös juuri nuo tuuletusikkunat auki. Asuntoni sijaitsee lähellä melko vilkasta autotietä josta kuuluu liikenteen meteliä öisinkin sekä siihen päälle lintujen äänet niin totuttelua se vaati että oppi nukkumaan taas ikkunatkin auki.
Minun virheeni näin kuumilla keleillä saattaa olla se että minulla ei ole asunnossani mitään tuuletinta tai mitään muutakaan viilentämisjärjestelemää. Toki, en nyt niin päiväsaikaan ole kovin kuumaksi asuntoani silti kokenut. Ja sälekaihtimethan minulla on ollut kyllä kiinni jo muutaman viikon putkeen. Sekin auttaa kai hieman siihen ettei aurinko pääse porottamaan niin tehokkaasti sisälle.
Kuumuuden lisäksi myös valoisuus on sellainen asia mikä häiritsee sitä nukkumistakin. Pitäisi olla pimennysverhotkin mutta niitäkään minulla ei ole. Ensi kesäksi pitää varmaan hommata sitten jo tuuletin sekä tuo pimennysverho. Tämä tämän vuoden loppukesän menen näillä millä olen tähänkin asti mennyt. Kun ei tämä nyt niin tuskallistakaan ole sitten kuitenkaan ollut.