Hienoa säätä pidellyt?

  • 958 067
  • 8 257

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt äkkilähtö Kilpisjärvelle lomailemaan! Ensi viikon ennusteessa esim. tiistaina lämpötilat +2... +5, vesi-tai räntäsadetta.
Voisi olla ihan mieluisa kokemus... Yölläkin nukuttaisi.

Viime yö oli jotenkin todella hikinen ja unen suhteen katkonainen. Lapset vaihtoivat sänkyä jatkuvasti ja tulivat viereeni nukkumaan, mikä ei kuumuuteen ainakaan auttanut.

Tämä asunto on todella dramaattinen tuon lämpötilan vaihtelun suhteen. Nytkin on ihanan viileätä parvekkeen ja parin ikkunan ollessa auki. Mutta sitten kaikki muuttuu klo 16 ja sen jälkeen ei ole kivaa kellään.

Suuret määrät ikkunoita on valon ja maiseman kannalta hieno homma, mutta muuttaa myös asunnon kasvihuoneeksi. Ilmankos mandariinipuu onkin kasvanut tänä Kesänä aika paljon.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Ruoka ei maistu, ei saa nukuttua, v*ttu nauti nyt sitten tästä...
Alkaa tämä ukkeli olla henkisesti ja fyysisesti niin loppu, että pitääkö tässä alkaa ranteita repiä auki...
Toivottavasti nyt sitten ensi viikolla tulee helpotusta tähän jaskaan...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä kun ehdin jo tottua noihin 27-28 asteen lämpötiloihin, ja hiukan kuumempaankin, niin tänään oli oikein mukava työpäivä kun oli vain 23 astetta ja tuuli melko lailla. Avasin töissä kaikki mahdolliset räppänät eikä kovinkaan paljon tarvinnut hikoilla, verrattuna siihen mitä juhannuksen jälkeen on vuodatettu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt helpottaa! Sen verran viileämpi iltakeli ulkona, että kämppäkin jäähtyy. Ilmanviilennin pyörisi reilun tunnin makuuhuoneen nurkassa, ja sai siellä lämpötilan putoamaan alle 20 asteen. Muu kämppä läpivedolla ja tuulettimen avustuksella noin 22 asteeseen.

Nyt kelpaa. Jos vaikka ensi yönä nukkuisi normaalimmin ...
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Pitkästä aikaa iltalenkillä niin, että narun päässä elukkakin näyttää nauttivan menosta. Jos on itsellä ollut tuskaa niin lemmikeillä se vasta raju jakso onkin ollut. Jos tämä nyt tältä erää helpottaisi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt on kieltämättä täälläkin ilma kivasti viilentynyt. Mittarissa se ei vielä ihan kauheasti näy, mutta se tukaluuden tunne on nyt kokonaan poissa.

Ulkona ainakin tuulee nyt reippaasti enemmän, kuin mitä tässä nyt on pitkän aikaa ollut. Eiköhän sillä ole jotain tekemistä asian kanssa, että ilma lähtee täällä sisälläkin kunnolla vaihtumaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noh, lähdin illalla juoksemaan harjun portaita, kun alkoi vituttaa tuo auringonotto. Jotain positiivista omassa kropassa näköjään, jos kerran monella piiputtaa, mutta itse vedin 30 minuutin porrastreenin ja siihen päälle 20 min pikkupainoilla ulkotreenipaikalla. Myönnettäköön, että kovissa vedoissa tuntui kyllä hapottavan nopeammin.

Onneksi päivälämmöt ovat edelleen ihan ok, öiden lämmönlaskusta propsit luonnolle. Vielä niitä sateita silloin tällöin, kiitos.
 

Outsider

Jäsen
Onhan tämä ihan luksusta, että melkein tässä @sampio n portaiden vieressä voi sanoa olevan jopa kylmä tällä hetkellä ja se tuntuu ihan mahtavalta. Toki lämpöä varmaan on edelleen joku pari kymppiä, mutta ajoittain tuulee todella kovaa ja tosiaan huomattavan viileää vielä iltaankin verrattuna, kun lämmöt huiteli lähellä kolmea kymppiä.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ilolla otetaan täälläkin vastaan nämä viilenevät yöt. Äsken, kun kävin ulkona, meinasi melkein tulla jopa vähän vilu shortseissa ja T-paidassa. Kämppäkin viilenee mukavasti kun on vielä ikkunat auki molemmin puolin asuntoa.
 

Byvajet

Jäsen
Kämppäkin viilenee mukavasti kun on vielä ikkunat auki molemmin puolin asuntoa.

Heräsin hikoiluun ja se sen kuin jatkuu, vaikka ulkona on viileää. En keksi siihen muuta syytä kuin sen, että jäähtyvä ilma ei sido yhtä paljon kosteutta kuin lämmin. Lämmetessä tällaista valuvaa hikoiluongelmaa ei öisin ollut.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ilolla otetaan täälläkin vastaan nämä viilenevät yöt. Äsken, kun kävin ulkona, meinasi melkein tulla jopa vähän vilu shortseissa ja T-paidassa. Kämppäkin viilenee mukavasti kun on vielä ikkunat auki molemmin puolin asuntoa.

Kyllä, minullakin oli jopa vilu ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin yöllä täällä Hämeenlinnassa. Asunnossani oli tosin aamuviiteen asti kaikki kolme (siis pienehkö yksiö) tuuletusikkunaa auki ja asunto viileni sitä myötä kyllä tehokkaasti. Ja sitten jossain vaiheessa oli jopa vilu. Noh, oli ensimmäinen yö sitten myös pitkiin aikoihin kun oikeasti tarvitsin peittoakin enkä käyttänyt peittoa vain sen takia vähäsen että olen tottunut nukkumaan peiton kanssa.

Mukavan viileä taisi yö olla? Ja se kyllä kelpasi ja kelpaa toki jatkossakin. En minä jaksanut vasta kyllä kuin silloin viiden aikaan aamulla sulkea ne tuuletusikkunat, heräsin silloin ensimmäisen kerran. Olin kyllä niin väsynyt vielä silloin että kömmin takaisin maate ja nukuin aina melkein kahdeksaan asti. Tämä sitten on luksusta minulle, harvemmin viime kuukausina nukkunut läheskään niin pitkään edes vapailla.

Noh, yöt ovatkin tässä jo melko pitkään olleet kyllä melko raskaita. Ollut öisinkin usein liian kuuma nukkuakseni hyvin. Olen ehkä saanut unen päästä kiinni kunnes olen patjankin hikoilluttanut niin pahasti että kääntyminen on ollut sängyssä raskasta ja olen herännyt. Sitten on ollut jopa pettymys kun on katsonut kelloa ja tuumannut että noin vähän vasta. Pitäisi vielä saada nukuttua näissä olosuhteissa.

Tosin, ei minulla muita vaikeuksia ole onneksi nukkumisen kanssa ollut sitten. Mitä nyt yöt ovat jokseenkin levottomia ja hereille säpsähtämisiä on tullut aika useinkin yön aikana. Mutta tuo on iso juttu että olen nyt onnekseni tottunut nukkumaan myös juuri nuo tuuletusikkunat auki. Asuntoni sijaitsee lähellä melko vilkasta autotietä josta kuuluu liikenteen meteliä öisinkin sekä siihen päälle lintujen äänet niin totuttelua se vaati että oppi nukkumaan taas ikkunatkin auki.

Minun virheeni näin kuumilla keleillä saattaa olla se että minulla ei ole asunnossani mitään tuuletinta tai mitään muutakaan viilentämisjärjestelemää. Toki, en nyt niin päiväsaikaan ole kovin kuumaksi asuntoani silti kokenut. Ja sälekaihtimethan minulla on ollut kyllä kiinni jo muutaman viikon putkeen. Sekin auttaa kai hieman siihen ettei aurinko pääse porottamaan niin tehokkaasti sisälle.

Kuumuuden lisäksi myös valoisuus on sellainen asia mikä häiritsee sitä nukkumistakin. Pitäisi olla pimennysverhotkin mutta niitäkään minulla ei ole. Ensi kesäksi pitää varmaan hommata sitten jo tuuletin sekä tuo pimennysverho. Tämä tämän vuoden loppukesän menen näillä millä olen tähänkin asti mennyt. Kun ei tämä nyt niin tuskallistakaan ole sitten kuitenkaan ollut.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt kun oli viileämpi ja raikkaampi yö ja sai nukuttua vaihteeksi kunnolla, niin vittu mä nautin vielä enemmän.

Aamulla kamppeet kasaan, pikku lenkki ja paikalliseen pikkujärveen, jonne on rakennettu uimaradat kauhomaan pieni uimalenkki aamun ratoksi. Suorastaan idyllistä menoa, kun lokit ruokkii poikasiaan vieressä.

Mallit pysyy linjassa. Lämpöset, kesäiset, aurinkoiset ja korkeapaineiset kelit jatkunevat vielä elokuunkin puolella. Aikas ikimuistoinen kesä on muotoutumassa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mallit pysyy linjassa. Lämpöset, kesäiset, aurinkoiset ja korkeapaineiset kelit jatkunevat vielä elokuunkin puolella. Aikas ikimuistoinen kesä on muotoutumassa.

Sadetta ei ole näköpiirissä pisaran pisaraa. Meneeköhän maajusseilla koko kevään kylvö hukkaan...

Edit. Ja ettei tärkein unohtuisi, niin täällä vituttaa edelleen, hieman viileämpi jakso ei tuone sateita ja sitten jatkuu taas päiväpaahde. Yöt näyttävät toisaalta niin mukavan vilpoisilta, että rakennukset kyllä saa viilenemään huomattavasti paremmin. Turhaahan se on tällainen kollektiivinen murehtiminen, mutta surettaa kyllä katsoa kituvaa luontoa.
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sadetta ei ole näköpiirissä pisaran pisaraa. Meneeköhän maajusseilla koko kevään kylvö hukkaan...

Edit. Ja ettei tärkein unohtuisi, niin täällä vituttaa edelleen, hieman viileämpi jakso ei tuone sateita ja sitten jatkuu taas päiväpaahde. Yöt näyttävät toisaalta niin mukavan vilpoisilta, että rakennukset kyllä saa viilenemään huomattavasti paremmin. Turhaahan se on tällainen kollektiivinen murehtiminen, mutta surettaa kyllä katsoa kituvaa luontoa.
Joo hurjalta näyttää 10vrk ennuste kun lämpötilat toissapäivään verrattuna 15 astetta viileämmät useamman päivän ajan, mutta kuivuus jatkuu. Tosin tuo aamulla katsotusta ennusteesta, nyt Foreca lupailee JKL:ään vettä sekä huomenna ukkoskuurojen muodossa että tiistaina ihan tasaisempana pitkäkestoisena sateena. Toivotaan nyt että nuo sateet myös toteutuvat.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jo eilen oli ulkona huomattavasti miellyttävämmän tuntuista kuin vaikkapa torstaina. Ilmeisesti ilmankosteus oli pudonnut ja toisaalta tuuli oli myös suht napakka. Tänään hämmästelin, kun vielä klo 13 lämpötila oli vain 23 astetta varjossa. Eikö ilmeisesti nouse kuin vain 27:ään. Se on se Suomen kesä niin viileä ja lyhyt ja sateinen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt oli ensimmäinen yö, kun ei tarvinnut pitää mitään tuulettimia tai tuota ilmastointilaitetta päällä, eikä makuuhuoneen ikkunaakaan tarvinnut avata. Parvekkeen ovi oli ainut, jonka pidin auki. Tukaluuden tunnetta ei nyt enää ollut, ja nukuin erittäin hyvin.

Oikein tervetullutta tämmöinen muutos.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sai täälläpäin ainakin rullata pesun kautta sortsit vaatekaappiin odottelemaan lämpimiä. Kyllähän se vajaa 20 kylmältä tuntuu kaiken tämän jälkeen. Vielä tuulella höystettynä. Mun puolesta olisi saanut jatkua vaikka syyskuulle näin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Rajuilma kulki yli eteläisen Suomen, vaan jotenkin se sivuutti kotikaupunkini. Lämpötila edelleen +25. Ei siinä mitään, mutta kuivuus huolettaa. Monta viikkoa menty ilman sadetta, eikä sitä ole näköpiirissä kahden viikon ennusteessa. Täytyykö tässä kohta suorittaa sadetanssi?
 
Suosikkijoukkue
KK
Rajuilma kulki yli eteläisen Suomen, vaan jotenkin se sivuutti kotikaupunkini. Lämpötila edelleen +25. Ei siinä mitään, mutta kuivuus huolettaa. Monta viikkoa menty ilman sadetta, eikä sitä ole näköpiirissä kahden viikon ennusteessa. Täytyykö tässä kohta suorittaa sadetanssi?
Sama Kouvolassa. Toivottavasti osuu eikä mene Kymijoen länsipuolelta ohi. Kyllä tuo joki ja Salpausselkä jaksaa aina olla Ihme jakaja. Ja nyt alko just satamaan, kun tätä kirjoitin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tänne Helsinkiin ei näyttäisi pariin viikkoon olevan ennusteissa juuri mitään sadetta, nurmikot ovat jo valmiiksi palaneita, kuivaa tosiaan on. Eikä ilmeisesti kovin pitkä ole tämä helteetön jaksokaan, mutta onneksi ei mitään 30 astetta toistaiseksi luvassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös