Hienoa säätä pidellyt?

  • 960 605
  • 8 314

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kerrankin tykkään tuulesta. Tosin tuossa se vika, ettei tajua UV:n määrää ja unohtaa kunnon suojan. Lenkillä pitää käydä aivan aamuvarhaisella, muuten kyllä tsippaa. Mutta parvekkeella mukava kuunnella äänikirjaa, muistan juodakin.
 
Miten tyypit valittaa kun on vuoden parhaat kelit? :D Ei tarvitse kärsiä kylmyydestä, eikä tarvitse laittaa toppahaalaria päälle jos ulos pitää astua. Kerrankin voi vaan olla.

E: Sähköäkin säästyy kun ei valoja tarvi laittaa tai lämmittää. Summertime on parhainta.
 
Miten tyypit valittaa kun on vuoden parhaat kelit? :D Ei tarvitse kärsiä kylmyydestä, eikä tarvitse laittaa toppahaalaria päälle jos ulos pitää astua. Kerrankin voi vaan olla.
Itse en voi vain olla, kun on +30 ulkona. Pystyn olemaan reilusti kauemmin ulkona ja tekemään enemmän -30 asteessa kuin +30 asteessa. Ehkä voisi vähän yrittää ymmärtää, että kaikki eivät näitä kelejä siedä, vaikka talvella olisi kuinka helvetin kylmää.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Itse en voi vain olla, kun on +30 ulkona. Pystyn olemaan reilusti kauemmin ulkona ja tekemään enemmän -30 asteessa kuin +30 asteessa. Ehkä voisi vähän yrittää ymmärtää, että kaikki eivät näitä kelejä siedä, vaikka talvella olisi kuinka helvetin kylmää
Myös kuin. Ennemmin kova pakkanen kuin helle.
Kärsimysviikko luvassa, kun kehon lämmönsäätely ei enää pelitä kunnolla. Täytyy hoitaa aamuvarhain pakolliset askareet ja odotella niitä minun kannalta parempia aikoja tai säätä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tyypit valittaa kun on vuoden parhaat kelit? :D Ei tarvitse kärsiä kylmyydestä, eikä tarvitse laittaa toppahaalaria päälle jos ulos pitää astua. Kerrankin voi vaan olla.

Siksi, että sisällä on 25 astetta lämmintä, vaikka ilmanviilennin hönkii kylmää ilmaa. Sekään ei vain pysty kaikkeen. Viime yönä tuli nukuttua kaksi reilun kolmen tunnin pätkää. Kun heräsin puolivälissä, nousin puoleksi tunniksi ylös, ja pidin läpivetoa kämpässä. Auttoi hieman, mutta kun ulkolämpötila oli vieläkin lähes 20 astetta, ei vaikutus ollut järin suuri.

Kerrankin voi vain olla, koska energia ei riitä mihinkään muuhun.

Syitä, miksi en pidä näistä helteistä:

1. Nukun huonosti, mikä tekee minusta tokkuraisen.
2. Olen muutenkin voipunut ja olo on normaalia höntimpi.
3. Päivät menevät ikään kuin hukkaan, kun vointi on vähän samanlainen, kuin flunssasta toipuessa. Pitää vain olla ja möllöttää, kun kaikki mielekäs tekeminen on haasteellista.
4. Puutarhaan pitää kanniskella vettä oikein urakalla, mihin menee aikaa, mutta toisaalta eipä tuota aikaa oikein saa mihinkään muuhunkaan käytettyä.

Ei, minua ei vain ole luotu näihin keleihin. Muistan juoda, ja juon mm. suolaista vichyä ja kookosvettä, mutta se ei auta.

Edit: Ja ennen kuin joku pelaa perinteisen "mutta kun marraskuu ja talvipakkaset"-kortin, niin totean vain, että ei näiden kelien vihaaminen tarkoita, etteikö voisi vihata niitäkin. Mutta sanotaan nyt näin, että mieluiten ottaisin noiden kelien ja tämän helteen yhdistelmän. Eli lämpöä olisi vaikka se +29 + (-20) + (+5) = 14 astetta, ja vettä tulisi maltillisesti. Paljon parempi fiilis olisi. Ei sekään silti optimi keli olisi.
 
Viimeksi muokattu:

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Siksi, että sisällä on 25 astetta lämmintä, vaikka ilmanviilennin hönkii kylmää ilmaa. Sekään ei vain pysty kaikkeen. Viime yönä tuli nukuttua kaksi reilun kolmen tunnin pätkää. Kun heräsin puolivälissä, nousin puoleksi tunniksi ylös, ja pidin läpivetoa kämpässä. Auttoi hieman, mutta kun ulkolämpötila oli vieläkin lähes 20 astetta, ei vaikutus ollut järin suuri.

Kerrankin voi vain olla, koska energia ei riitä mihinkään muuhun.

Syitä, miksi en pidä näistä helteistä:

1. Nukun huonosti, mikä tekee minusta tokkuraisen.
2. Olen muutenkin voipunut ja olo on normaalia höntimpi.
3. Päivät menevät ikään kuin hukkaan, kun vointi on vähän samanlainen, kuin flunssasta toipuessa. Pitää vain olla ja möllöttää, kun kaikki mielekäs tekeminen on haasteellista.
4. Puutarhaan pitää kanniskella vettä oikein urakalla, mihin menee aikaa, mutta toisaalta eipä tuota aikaa oikein saa mihinkään muuhunkaan käytettyä.

Ei, minua ei vain ole luotu näihin keleihin. Muistan juoda, ja juon mm. suolaista vichyä ja kookosvettä, mutta se ei auta.

Ongelma ei välttämättä ole kuumuus vaan kosteus. Hanki ilmalämpöpumppu ja laita kosteudenpoisto päälle. Silloin tuollainen 25-26 astetta ei tunnu liian kuumalle. Ja luulen myös, että laite vie vähemmän sähköä kun käyttää kosteudenpoistoa eikä viilennystoimintoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ongelma ei välttämättä ole kuumuus vaan kosteus. Hanki ilmalämpöpumppu ja laita kosteudenpoisto päälle. Silloin tuollainen 25-26 astetta ei tunnu liian kuumalle. Ja luulen myös, että laite vie vähemmän sähköä kun käyttää kosteudenpoistoa eikä viilennystoimintoa.

Kosteusmittareista toinen näyttää lukemaa 45%, toinen 60%. Kumpaa sitten uskoisi... Ilmalämpöpumpun hankinnasta, tai sen suunnittelusta, kirjoitinkin eilen tähän ketjuun. Ei ehdi tälle kesälle, mutta pitää alkaa hiljalleen selvitellä, miten taloyhtiö suhtautuisi tässä rivitaloyhtiössä asiaan.

Viilentävä sellainen riittänee, koska kaukolämmöllä pelataan. Ja asunnossa on LTO-ilmanvaihto (vaikka ymmärtääkseni noilla ei juurikaan ole vaikutusta toisiinsa).
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kerrankin voi vaan olla.

Tämä joskus juurikin se ongelma. Jos aina tuuli takaisi läpivedon asuntoon, olisihan tämä siedettävämpää. Mutta liian seisahtuneena kuumuus tosiaan vie halun tehdä mitään. Parvekelöhöilystä pidän, mutta tuosta on aika tsippi äkkiä.

Itsellä lääkityksen myötä nesteet helposti epätasapainossa, enkä liiaksi vettä voi juoda.

Mutta joo, pitkästä aikaa ei etukäteen manaa juhannuskelejä.
 

A Siente

Jäsen
Alkaa +30 helteet olemaan liikaa. Mistään ei saa raikasta ilmaa, vaan on ihan täysin seisova ilma. Olisi tehnyt mieli jäädä lähikauppaan, jossa on ilmastointi. Voin vain kuvitella millaista se on urheilla tällä kelillä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos asut kerrostalossa ja pystyt asentamaan ulkoyksikön parvekkeelle, niin taloyhtiöltä ei tarvitse enää lupaa kysyä. KKO:n linjaus täällä: KKO linjasi osakkeenomistajan oikeutta asentaa ilmalämpöpumppu parvekkeelleen - Korkein oikeus

Tuli tuota Korkeimman oikeuden päätöstä tavattua aika tarkkaan keväällä. Tulkitsimme tuota yhtiössämme niin, että hallituksen hyväksyntä muutostyölle edellytetään, mutta yhtiökokoukselta asiaa on tarpeetonta kysellä. Minä nyt sitten pioneerina kerrostaloyhtiössämme luultavasti kuumimman asunnon haltijana anoin lupaa. Jääväsin toki itseni päätöksenteosta, kun olen hallituksen jäsen. Hyväksyvä päätös nuijittiin pikavauhtia läpi, ja hallituksen puheenjohtaja, rakennusinsinööri ja ihana ihminen, soitti pari puhelua firmaan, joka noita pumppuja myy ja asentaa, ja niinpä sain viikon toimitusajalla pumpun asennuksiin ja timanttiporauksineen. Uskomatonta, että nyt koti on se paikka, johon voi tulla viilentymään. Tämä nyt tietysti voisimyös olla rakennus- ja remonttiketjunkin asiaa.

@Sistis , kehotan tilaamaan jonkun kartoittamaan tilanteen ensi kesää ajatellen. Meillä on paahteinen lasitettu länsiparveke, mutta ei yli kymmenen vuoden kylmäasennuskokemuksen omaava asentaja tuota minään ongelmana pitänyt. Toki ulkoyksikkö käy kovilla näissä lämmöissä, vaikka lasit on suurimmaksi osaksi auki tietenkin.

MItä säähän tulee, niin ei näissä 30 asteen lämmöissä kyllä mitään järkeä ole. Vielä puolen viikon kokemus kunnon ilmastoinnistakaan ei ole saanut minua rakastamaan tällaista hellettä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis , kehotan tilaamaan jonkun kartoittamaan tilanteen ensi kesää ajatellen. Meillä on paahteinen lasitettu länsiparveke, mutta ei yli kymmenen vuoden kylmäasennuskokemuksen omaava asentaja tuota minään ongelmana pitänyt. Toki ulkoyksikkö käy kovilla näissä lämmöissä, vaikka lasit on suurimmaksi osaksi auki tietenkin.

MItä säähän tulee, niin ei näissä 30 asteen lämmöissä kyllä mitään järkeä ole. Vielä puolen viikon kokemus kunnon ilmastoinnistakaan ei ole saanut minua rakastamaan tällaista hellettä.

Juu, näin ajattelin tehdäkin. Tiedossa on jo urakoitsijankin, keneltä ajattelin kyseistä. Tämä ihan sillä, että hän kävi viime kesänä tekemässä yhden pienen ja edullisen, mutta minulle varsin tärkeän putkityön kesken pahinta ilmalämpöpumppu-asennusrumbaa. Tuosta jäi niin hyvä maku, että näkisin melkeinpä velvollisuutena kysyä urakkaa häneltä ensimmäisenä.

Ensimmäiset askeleet otin jo äskettäin. Juttelin hallituskumppanin, eli naapurin vanhemman herrasmiehen kanssa. Selvisi, että yhdessä asunnossa on ilmalämpöpumppu, joten ei oikein ole mahdollisuutta kieltää sitä meiltä. Ja nyt kun hallituksen jäsenistä 2/3 ei näe estettä tälle, homman pitäisi olla suunnilleen selvä. No, itse olen ehkä jäävi, niin 1/2 on vasta myötämielisiä. Mutta tuolta toiselta en ole edes vielä ehtinyt kysäistä. Eiköhän se tästä lähde.

Meillä oikeastaan ainoa järkevä paikka on takapihan puolella, ja se aukeaa suoraan kaakkoon. Lasitettua parveketta ei ole, vaan ihan avointa tilaa. Pusikot hieman varjostavat, mutta kyllä siinä aurinko pääsee suoraan ulkoyksikköön paistamaan kaikesta huolimatta.

Etupihan puoli ei oikein tule kyseeseen, koska siellä on sauna, eteinen ja makuuhuone. Enkä halua ulkoyksikköä makuuhuoneen seinän taa hurisemaan. Olen sen verran herkkäuninen.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ei valiteta keleistä vaan nautitaan. @Sistis mene uimarannalle ja heti siitä mars mars koko viikoksi :)

En viihdy uimarannoilla. Mökille menen kuitenkin jossain kohtaa, ja aion istua siellä rannassa puiden varjossa hyvän kirjan kanssa. Siellä on ihan OK olla näilläkin keleillä, mutta trooppiset yöt ovat kovin tukalia, ja niitä vihaan ehkä eniten. Elokuussa tällaiset helteet eivät enää ahdistaisi niin paljoa, kun yöllä on tyypillisesti viileää.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kerrankin tykkään tuulesta. Tosin tuossa se vika, ettei tajua UV:n määrää ja unohtaa kunnon suojan. Lenkillä pitää käydä aivan aamuvarhaisella, muuten kyllä tsippaa. Mutta parvekkeella mukava kuunnella äänikirjaa, muistan juodakin.
Tuulikin on niin lämmin ettei se viilennä yhtään ja varjossakin ahdistaa.

Olen kyllä niin 20 lämpöasteen mies kuin olla voi... Aurinko lämmittää, tuuli on viileä ja varjossa on mukavaa.. Nyt mikään noista ei toteudu kuin lämpö ja sekin liiallisena.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En viihdy uimarannoilla. Mökille menen kuitenkin jossain kohtaa, ja aion istua siellä rannassa puiden varjossa hyvän kirjan kanssa. Siellä on ihan OK olla näilläkin keleillä, mutta trooppiset yöt ovat kovin tukalia, ja niitä vihaan ehkä eniten. Elokuussa tällaiset helteet eivät enää ahdistaisi niin paljoa, kun yöllä on tyypillisesti viileää.
Elokuussa ei tällaisia helteitä voi käytännössä enää tulla, koska auringosta alkaa puhti hiipua. Elokuun ekalla viikolla vielä ehkä, mutta sen jälkeen 25-27 astetta on aivan ehdoton maksimi, ja sekin harvinaista. Elokuun lopussa ei auringossa enää käytännössä edes pala, jos ei nyt koko päivää siinä möllötä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aiemmin on voinut luottaa siihen, että edes kesäkuussa pääsee harrastamaan ja tekemään kaikkea mukavaa ulkona maksimissaan parinkymmenen asteen lämpötiloissa. Mutta ei näköjään enää, nyt jo toista vuotta putkeen samaa paskaa kesäkuun puolivälistä lähtien. Eniten vituttaa tämä säätilan jämähtäminen, miksi sen pitää olla joko tai...

Onhan tämä nyt niin ilmastonmuutosta kuin vain voi olla, ja se edellä mainittu lämmityksessä säästetty sähkö menee suoraan rakennusten viilentämiseen ja tuo menee varmasti ylikin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Elokuussa ei tällaisia helteitä voi käytännössä enää tulla, koska auringosta alkaa puhti hiipua. Elokuun ekalla viikolla vielä ehkä, mutta sen jälkeen 25-27 astetta on aivan ehdoton maksimi, ja sekin harvinaista. Elokuun lopussa ei auringossa enää käytännössä edes pala, jos ei nyt koko päivää siinä möllötä.

No joo, totta tuokin. Tuosta syystä elokuu on meikäläisen yksi suosikkikuukausista. Lämpö pysyy inhimillisissä lukemissa, ja yöt ovat viileitä.

Vuonna 2018 lämpötila oli Tampereella 30 asteen tuntumassa vielä 10.8. (+29.8). Ja 2019 noita 25-27 asteen lämpöjä oli samassa paikassa ihan elokuun viimeisinä päivinä, mutta yleisesti harvinaista tuollainen on ollut. Ja tuolloinkin öisin on helpottanut.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No joo, totta tuokin. Tuosta syystä elokuu on meikäläisen yksi suosikkikuukausista. Lämpö pysyy inhimillisissä lukemissa, ja yöt ovat viileitä.

Vuonna 2018 lämpötila oli Tampereella 30 asteen tuntumassa vielä 10.8. (+29.8). Ja 2019 noita 25-27 asteen lämpöjä oli samassa paikassa ihan elokuun viimeisinä päivinä, mutta yleisesti harvinaista tuollainen on ollut. Ja tuolloinkin öisin on helpottanut.
Nuo ovat juuri niitä elokuun lämpötiloja, että tapahtuvat kerran ehkä 20 vuodessa. Tosin myöhäisin hellepäivä Suomessa on mitattu 17.syyskuuta, eli kaikki on mahdollista.
 

Kheldaur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Leijonat, (Saipa).
On muuten kamala sää. Helle on perseestä, kun ulkona ja sisällä on yötä päivää se 30 astetta lämmintä. Ei pysty nukkumaan eikä jaksa tehdä mitään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Liki 20000 askelta näytti kertyneen tänään pihalla. Jonkin verran hikosin kieltämättä ja halvat humalat sai taas, kun nappasi tauoilla kaljan, vaikka toki vettä ja mehua tuli juotua päivän aikaan sekä syötyä normaalisti. Juhannuksen jälkeen laskee tämän hetken ennusteen mukaan alle hellerajan, alkuviikko kolmessakympissä ja loppuviikkokin 26-28. Sopii mulle (nykyään) oikein hyvin.

Siirrettävä ilmastointilaite hoitaa makkarin viilennyksen ja yöksi sitten parvekkeen ovi auki hyttysverkolla. Näyttäisi putoavan 18-20 asteeseen lämmöt yöllä, joten nukuttua saa. Työhuoneessa tahtoo olla vähän lämmin, mutta täytyy roudata sinne tarvittaessa tuo siirrettävä laite humisemaan.
 
K

Kiekkokatsoja

Etelässä reilu +30, ja Lapissa +10 asteen molemmin puolin. Suomi on pienuudestaan huolimatta, monenlaista säätä omaava valtio.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Minä yövyn vanhempien takkahuoneessa. Siellä on 23-24 astetta mikä on ihan ok. Ulkona on 25. Takan kivimuuri ja talon tiiliseinä pitävät jotenkin huoneen siedettävän viileänä. Vinnillä paksu kerros villaa eristää myös eikä katosta pääse lämpöä liikaa huonetta lämmittämään päivän aikana. Ja kaihtimet pidin päivällä kiinni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nuo ovat juuri niitä elokuun lämpötiloja, että tapahtuvat kerran ehkä 20 vuodessa. Tosin myöhäisin hellepäivä Suomessa on mitattu 17.syyskuuta, eli kaikki on mahdollista.

Ilmatieteen laitoksen dataa:


Loppukesän hellepäiviä, eli 16.8. jälkeen ajoittuvia, on keskimäärin muutaman vuoden (kolmesta viiteen) välein, pois lukien pohjoisempi Suomi. Toki tuossa on rajana se 25 astetta, ja yli 27 meneviä ei kerrota.

Mutta olemme kyllä samaa mieltä asiasta. Elokuun puolivälin jälkeen helle on selvästi harvinaisempaa.

Silti kaikkein mieleenpainuvin muisto on lokakuussa 2018 ollut lämpöaalto. Tuolloin Tampereella elohopea nousi +19 asteeseen niinkin myöhään kuin 14.10. Se oli minusta ihmeellisempää kuin syyskuun helle.

Tuo osui muistaakseni sunnuntaille. Olin tuolloin mökillä Hämeessä, ja muistan, kuinka t-paita päällä tuli istuttua rannassa lukemassa kirjaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilmatieteen laitoksen dataa:


Loppukesän hellepäiviä, eli 16.8. jälkeen ajoittuvia, on keskimäärin muutaman vuoden (kolmesta viiteen) välein, pois lukien pohjoisempi Suomi. Toki tuossa on rajana se 25 astetta, ja yli 27 meneviä ei kerrota.

Mutta olemme kyllä samaa mieltä asiasta. Elokuun puolivälin jälkeen helle on selvästi harvinaisempaa.

Silti kaikkein mieleenpainuvin muisto on lokakuussa 2018 ollut lämpöaalto. Tuolloin Tampereella elohopea nousi +19 asteeseen niinkin myöhään kuin 14.10. Se oli minusta ihmeellisempää kuin syyskuun helle.

Tuo osui muistaakseni sunnuntaille. Olin tuolloin mökillä Hämeessä, ja muistan, kuinka t-paita päällä tuli istuttua rannassa lukemassa kirjaa.
Muistan hyvin tuon lämpöisen lokakuun päivän. Joskus 2000-luvun alkuvuosina oli myös yksi vastaava lokakuinen päivä. Erikoisuutena on jäänyt mieleen myös vuodelta 2006 tai 2007 maaliskuussa mitattu +17. Tuolloin olin jossain talkoissa t-paita päällä, ja maassa oli vielä hitusen luntakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös