Helsinki

  • 571 421
  • 3 516

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Olihan silloin n. kymmenen vuotta sitten jonkinmoista säätämistä, kun Rautatientorin metris oli vesivahingon myötä suljettuna pitkään. Kamppiin ja Kaisaniemeen* luvassa ruuhkahuippuina ryysistä. Hienoa että ovat säilyttämässä aseman hienon 1970-luvun tyylin.

*En edelleenkään pidä, miten hyvin simppeli Kaisaniemi muutettiin Helsingin yliopistoksi.
Eikö silloin kuitenkin ainakin alun jälkeen metrot kuitenkin kulkeneet Steissin kautta, mutteivät pysähtyneet? Vai muistaako tämänkin väärin?

Ja Kaisis on edelleen mulle Kaisis, ei mikään yliopisto. Samoin Hallituskadun alkupää on edelleen Hallituskatu, ei Yliopistonkatu.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mantan häkityksessä julkisessa keskustelussa meni monin paikoin ohi tämä sitaatti Ylen jutusta.

"Suojaa käytetään kansanjuhlissa, joissa on odotettavissa, että Mantan päälle kiivetään. Esimerkiksi Jääkiekon MM-kisat, Euroviisuvoitot ja muut isot saavutukset urheilussa ja kulttuurinalalla", kertoo projektipäällikkö Lasse Toivanen Helsingin kaupungilta.

Suurimman osan ajasta neitokainen olisi siis vapaa. Parhaaassa tapauksessa toki ei, vaan harva se päivä olisi jonkin menestyksen kansanjuhla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli ensi kesänä metrolla kulkeminen vaikeutuu jos aikoo mennä idästä länteen kun päärautatieaseman metropysäkki menee suuremman remontin takia kiinni.
Ei nyt ihan valtavasti vaikuta meikäläisen pendelöintiin. Pitää vaan jäädä Kaisaniemessä (!) pois ja suunnata raiteille 1-3 14-19 sijaan. Ja sekin vaan osa kesää, lomakausi välissä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä ihmettelen, että miten ihmeessä tuohon Mantan suojaan saadaan tuhlattua 135 000 euroa ja vuosi aikaa? Erikoisen kalliille kuulostaa. Toki muutama konsultti- ja arkkitehtitoimisto hääräämässä välissä, niin kyllähän se maksaa. Lopputuotteen kyhää varmaan joku puolalainen metallipaja muutamalla tonnilla.

Jonkun kaupungin apulaissivuvarapormestarin opiskelukaverin tyttären siskon firmalle haluttiin suunniteludiili. Tämä on vain puoliksi vitsi; Suomessa saadaan paljon julkisella rahaa käytettyä erilaiseen suunnitteluun sun muuhun, jossa tarkoitus ei edes ole saada aikaan lopulta mitään konkreettista; tarkoitus on saada siirrettyä rahaa yksityisiin taskuihin.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Joku kaupungin apulaissivuvarapormestarin opiskelukaverin tyttären siskon firmalle haluttiin suunniteludiili. Tämä on vain puoliksi vitsi; Suomessa saadaan paljon julkisella rahaa käytettyä erilaiseen suunnitteluun sun muuhun, jossa tarkoitus ei edes ole saada aikaan lopulta mitään konkreettista; tarkoitus on saada siirrettyä rahaa yksityisiin taskuihin.

Voin tehdä sinulle tiekartan tähän liittyen, hinta 59999€.
 
Jonkun kaupungin apulaissivuvarapormestarin opiskelukaverin tyttären siskon firmalle haluttiin suunniteludiili. Tämä on vain puoliksi vitsi; Suomessa saadaan paljon julkisella rahaa käytettyä erilaiseen suunnitteluun sun muuhun, jossa tarkoitus ei edes ole saada aikaan lopulta mitään konkreettista; tarkoitus on saada siirrettyä rahaa yksityisiin taskuihin.
Joo rahaa palaa kaikkeen turhaan. Samoin voi myös muuten olla rahat tiukilla mutta saatetaan ostaa esimerkiksi erittäin, erittäin kalliita huonekaluja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Aluehallintovirasto myönsi Helsingille kahdeksan (8!) vuoden määräaikaisen ympäristöluvan lumen kippaamiseen mereen.

Välillä toivois, että päättäjät eläis, kuten opettavat alamaisiaan elämään.
"Älä dumppaa paskaa luontoon, äläkä varsinkaan vesistöihin!"
Mutta kai se on liikaa toivottu sitten.


 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Talviyön pimeydessä Hernesaareen körötteleviä kuormureita katselleena, eihän tuo nyt ole parasta imagonkirkastusta vihreälle Helsingille. Vaikka talvet lämpenevät, olisi tuohon hyvä keksiä toinenkin ratkaisu.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Talviyön pimeydessä Hernesaareen körötteleviä kuormureita katselleena, eihän tuo nyt ole parasta imagonkirkastusta vihreälle Helsingille. Vaikka talvet lämpenevät, olisi tuohon hyvä keksiä toinenkin ratkaisu.
Jos siihen olisi joku muu järkevä ratkaisu niin se olisi varmaan jo keksitty. Vaihtoehtona on vuositasolla varmaan aika monen miljoonan kilometrin kuormuriralli jonnekin kauas, missä olisi tilaa lumen läjittämiseen. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että kahdesta pahasta kannattaa ehdottomasti valita aina se pienempi. Ei se kaduilta kerätty lumi mitään kauheaa myrkkyä ole.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voisiko ne lumet kaikki nostaa sen yhden suurlähetystön aidan yli?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei se kaduilta kerätty lumi mitään kauheaa myrkkyä ole.
Onhan sen lumen seassa aina esimerkiksi muoviroskaa, jonka kippaaminen mereen ei ole kovin järkevää. Ei ole toki järkevää kipata sitä mihinkään muuallekaan.
 
Ei se kaduilta kerätty lumi mitään kauheaa myrkkyä ole.

Haloja, saisimmeko päälle valoja?

Helsingin kaupungilla on Suomen luonnonsuojeluliiton mukaan ollut haluton etsimään korvaavaa lumenkaatopaikkaa. Jostain syystä kaikki muut suomalaiset kaupungit ovat sellaisen pystyneet järjestämään ja kun Hesan katukuvaa katsoo, niin jatkuvastihan sinne tehdään uutta tilaa rantamaille. Tottakai kun maa-alue on todella kallista niin se halutaan tuottavaan käyttöön, mutta onko se lopulta niin kallista? Mereen päätyvä paska jää sinne, ei niitä mikromuoveja saada koskaan sieltä pois. Kaupunkisuunnittelun olisi pitänyt (tai viimestään nyt pitäisi) ottaa asia huomioon. Itämeren tila on jo muutenkin aivan paska, mutta maamme pääkaupunkia tai sen kansaa ei tunnu hevonvittua kiinnostavan, joten annetaan homman jatkua.


Helsingin kaupunginvaltuusto teki vuonna 2019 periaatepäätöksen, jonka mukaan lumen kippaamisesta veteen on luovuttava.
Ja neljä vuotta myöhemmin mitään ei ole saatu aikaan, kun 'sopivaa aluetta ei ole löytynyt'. Meinaako ne, että se läjityspaikka nyt yhtäkkiä tässä vuosien saatossa jostain etelä-hesasta löytyy?

Ympäristöministeriön vuonna 2020 tekemän selvityksen mukaan mereen päätyy normaalilumisena talvena Helsingin edustalla useita tuhansia kiloja roskaa ja yli viisikymmentä miljoonaa mikromuovipartikkelia.

Suomen luonnonsuojeluliiton mukaan mereen päätyvän roskan määrä on noin 10 000 kiloa joka talvi. Runsaslumisina talvina määrä on jopa 18 000 kiloa.

Riittävästi polttomoottorikäyttöisiä sulatusvehkeitä (ehkäisee kuorma-autorallin) ja sulatuksen jälkeen roskien keräys ja kaiken paskan filtteröinti ennenkuin vesi lasketaan luontoon. Jotain tämäntyyppistä ratkaisua lähtisin hakemaan.

Tässä juttu vielä vuodelta 2019.

Helsingin lumet kaadetaan jatkossa muualle kuin mereen. Kaupunginvaltuusto hyväksyi hyväksyi eilisessä, yömyöhään jatkuneessa maraton-kokouksessaan miltei yksimielisesti Kokoomuksen Sirpa Asko-Seljavaaran aloitteen aiheesta.

Ensi talven lumet päätyvät silti vielä mereen.

Kaupunki selvittäänyt erilaisia vaihtoehtoja kaduilta auratulle lumelle ja arvioi, että vuonna 2021 se on jo käytössä.

Valtaosa Helsingin lumesta viedään vastaanottopaikoille, mutta merityhjennys on nopeuden vuoksi edelleen suosittua.

Ympäristökeskuksen vuonna 2012 tekemän selvityksen(siirryt toiseen palveluun) mukaan Hernesaaren vastaanottopaikalla kertyi lumikautena 2009–2010 merenpohjaan noin kolmen metrin paksuinen hiekkakerros. Pohjaa siivotaan jälkikäteen ruoppaamalla, mutta osa pohjaan vajonneesta roskasta leviää virtausten myötä ruopattavan alueen ulkopuolelle.

Samassa selvityksessa arvioitiin, että talvikaudella 2009–2010 Hernesaaressa mereen olisi kaadettu lumen mukana laskennallisesti 755 jätekuormaa, josta noin 530 kuormaa oli hiekoitussepeliä ja 225 kuormaa muuta jätettä.

Sick.

Onhan sen lumen seassa aina esimerkiksi muoviroskaa, jonka kippaaminen mereen ei ole kovin järkevää. Ei ole toki järkevää kipata sitä mihinkään muuallekaan.
Kyllä noiden lumien läjittämistä puoltaa se, että sulaessa ne roskat eivät karkaa holtittomasti ympäri itä-merta, vaan suurin osa niistä voidaan kerätä kuivalta maalta talteen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mereen päätyvä paska jää sinne, ei niitä mikromuoveja saada koskaan sieltä pois.

Riittävästi polttomoottorikäyttöisiä sulatusvehkeitä (ehkäisee kuorma-autorallin) ja sulatuksen jälkeen roskien keräys ja kaiken paskan filtteröinti ennenkuin vesi lasketaan luontoon. Jotain tämäntyyppistä ratkaisua lähtisin hakemaan.
Muovit ja roskat kyllä pyritään puomittamaan ja ne kerätään viikoittain pois. Jos sinne pieni osa karkaakin niin se on isossa kuvassa mitätön määrä, samoin kuin ravinnekuormitus kun se laitetaan isompaan mittakaavaan.

Tuo jälkimmäinen ehdotus taas kertoo puutteellisesta fysiikan osaamisesta. Lumitonnin sulatus vaatii energiaa 100 kWh ja sillä energiamäärällä sen ajaa kuorma-autolla aika pitkälle. Ehkä sitten, kun saadaan se modulaarinen pienoisydinvoimala Helsinkiin niin sen lauhdevesillä sen voisi sulattaa. Järkevintä on edelleen on antaa sen sulaa puhtaalla aurinkoenergialla, tietysti mieluummin maalla, mutta kun se ei nyt ole mahdollista niin meressä.

Luonnon suojelemisessa aina välillä idealistit ja insinöörit ovat vastakkain ja itse olen käytännössä aina insinöörien puolella. Aikanaan Vihreät vastustivat viimeiseen asti jätteen polttoa kun se oli kuulemma kestämätön ratkaisu ja estää vaan kierrätyksen kehittämistä. Ihan hieno homma, mutta jos niitä jätevoimalaitoksia ei olisi rakennettu, niin hyvää poltettavaa materiaalia olisi edelleen kasattu kaatopaikoille vuoriksi ja vastaavasti kaukolämmöksi oli jouduttu polttamaan vastaava määrä fossiilisia polttoaineita.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkaa taas mennä hermo noihin iänikuisiin tieremontteihin! Eikö ne saatana lopu ikinä!?
Jatkuvasti on kaikki kadut revitty auki eikä joukkoliikenteen aikatauluihin tai reitteihin pysty luottamaan tällä hetkellä ollenkaan. Luulisi että jossain vaiheessa kaikki tiet olisi jo rempattu tätä tahtia?

Menin tällä viikolla pitkästä aikaa kympin sporalla Pikku Huopalahdesta keskustaan, nyt kun tuo raideremontti on sentään saatu tehtyä ja kymppi taas kulkee pitkän tauon jälkeen.

Ihmetykseni oli melkoinen, kun spora kääntyikin oopperan kohdalla kohti Töölön toria ja koukkasi Hankenin ja Arkadiankadun kautta keskustaan. Melkein myöhästyin tapaamisesta tämän pikku kierroksen takia.

Tiedän kyllä, että Hesperian kohdalla on koko Mansku revitty auki ja onhan sitä remppaa tehty siinä jo varmaan ainakin vuoden päivät, ellei pidempäänkin. Mutta, missään ei ole mielestäni ilmoitettu, että sporat eivät pääsekään kulkemaan oopperan ja Lasipalatsin välillä, vaan kiertävät poikkeusreittiä tuolta Töölön kautta.

Tietääkö kukaan kauan toi sporien poikkeusreitti Töölön kautta nyt oikein sitten kestää?

Kuusitien ja Töölön tullin välillä Manskulla tehdään muuten myös remppaa, josta johtuen usein käytössä on vain yksi kaista. Ruuhka-aikana ihan tolkuttomat jonot!

Jos haluan päästä esim. steissille himasta Pikku Huopalahdesta, niin vaihtoehdot ovat nyt tällä hetkellä seuraavat:
- Dösä Elielinaukiolle, joka körötellä puksuttaa ruuhkan ja tieremonttien läpi
- 10 spora Lasipalatsille, joka kiertää Töölön torin ja Hankenin kautta
- Dösä Kamppiin (joka myös joutuu jumittamaan Meikussa ruuhkassa) ja Kampista dallaillen sitten steissille

Kaikkiin noihin vaihtoehtoihin menee noin tupla-aika normaaliin verrattuna. Tuhtia skeidaa, sanon minä!
Joissain tapauksissa itse asiassa nopein vaihtoehto olisi niin radikaali, kuin mennä dösällä Pasilaan ja vaihtaa Triplassa stogeen, ja sillä mennä steissille. Mitä helvettiä?

Maksetaanko me liikaa veroja kaupungille tai jotain, kun on näköjään ihan jatkuvasti aikaa ja rahaa kustantaa tällaista asukkaiden kiusaamista?
 
Muovit ja roskat kyllä pyritään puomittamaan ja ne kerätään viikoittain pois. Jos sinne pieni osa karkaakin niin se on isossa kuvassa mitätön määrä, samoin kuin ravinnekuormitus kun se laitetaan isompaan mittakaavaan.

Kyllä kerätään, mutta ne mikromuovit jää sinne. On mukava evästää itämeren silakkaa ja linnutkin viihtyvät hyvin.

Ja tuo 'mittakaavaan' vetoaminen on hieman sama asia, kun monesti ilmastokeskusteluissa tulee esille, että mitä meidän hyödyttää tehdä, kun Kiina rakentaa uusia hiilivoimaloita.

Kyllä tämmöiseen ongelmaan täytyy löytyä kestävä ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tiedän kyllä, että Hesperian kohdalla on koko Mansku revitty auki ja onhan sitä remppaa tehty siinä jo varmaan ainakin vuoden päivät, ellei pidempäänkin. Mutta, missään ei ole mielestäni ilmoitettu, että sporat eivät pääsekään kulkemaan oopperan ja Lasipalatsin välillä, vaan kiertävät poikkeusreittiä tuolta Töölön kautta.

Tietääkö kukaan kauan toi sporien poikkeusreitti Töölön kautta nyt oikein sitten kestää?
On se voinut tuolta tuntua, mutta Mannerheimintien remontti alkoi kyllä vasta keväällä. Ensi vuonna valmistuu tuo ensimmäinen pätkä, eli suunnilleen Lasipalatsilta Oopperalle. Sitten kun se on valmis, alkaa seuraava vaihe, eli Kisikseltä Rokkimäkille. Se valmistuu 2025.

Ei mitään hajua, miten tuon jälkimmäisen remontin aikana kulkee sporia, sillä vaihtoehtoisia kiskoja ei juurikaan ole tarjolla. Etenkin tuo aivan viimeinen kortteli, eli Reijolankadun ja Nordenskiöldinkadun välinen pätkä on haastava, sillä jälkimmäistä pitkin menisi kyllä kiskot, mutta niitä lienee aika hankalaa hyödyntää remontin aikana.

Maksetaanko me liikaa veroja kaupungille tai jotain, kun on näköjään ihan jatkuvasti aikaa ja rahaa kustantaa tällaista asukkaiden kiusaamista?
Onhan tuo Manskun remppa vittumainen, mutta se oli pakko tehdä. Siellä alla oli suunnilleen sata vuotta vanhaa kunnallistekniikkaa, joka oli tullut tiensä päähän. Sinänsä kuitenkin positiivista, että samalla kertaa uusitaan kaikki, eikä kuten monessa muussa sijainnissa, että ensin laitetaan sähköt, parin vuoden päästä vesiputket ja myöhemmin sitten jotain nettikaapelia tai vastaavaa. Nythän siellä häärivät Helenin, HSY:n, Telian ja ties minkä muiden lafkojen työmiehet yhdessä.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On se voinut tuolta tuntua, mutta Mannerheimintien remontti alkoi kyllä vasta keväällä.
Totta, tuo pullonkaula oopperan kohdalla ja sen aiheuttamat ruuhkat saa tämän varmaan vaan tuntumaan iäisyydeltä!

Ensi vuonna valmistuu tuo ensimmäinen pätkä, eli suunnilleen Lasipalatsilta Oopperalle. Sitten kun se on valmis, alkaa seuraava vaihe, eli Kisikseltä Rokkimäkille. Se valmistuu 2025.

Ei mitään hajua, miten tuon jälkimmäisen remontin aikana kulkee sporia, sillä vaihtoehtoisia kiskoja ei juurikaan ole tarjolla. Etenkin tuo aivan viimeinen kortteli, eli Reijolankadun ja Nordenskiöldinkadun välinen pätkä on haastava, sillä jälkimmäistä pitkin menisi kyllä kiskot, mutta niitä lienee aika hankalaa hyödyntää remontin aikana.
No voi helvetin perse! Enpä tiennyt, että koko Mansku tullaan remppaamaan. Kai se remonttihulluus sitten vielä tuosta Rokkimäkiltä jatkuu joskus ihan tänne Manskun loppupäähän Pikku Huopalahteenkin asti. Varaudutaan ainakin siihen.

Eipä taida sitten tulla käytyä ytimessä ainakaan pariin vuoteen kovin useasti, kun sinne pääseminen on niin työn ja tuskan takana. Fillarilla tai millään hemmetin sähköpotkuhärpäkkeellä en todellakaan ala stadiin sompailemaan! Jos tarvitsee jotain shoppailla tulevaisuudessa, niin kai sitten täytyy tehdä epäekoteko ja huristella omalla polttomoottoriautolla pakokaasua ilmaan tupruttaen johonkin megasuperhyper-ostoshelvettiin.

Sinänsä kuitenkin positiivista, että samalla kertaa uusitaan kaikki, eikä kuten monessa muussa sijainnissa, että ensin laitetaan sähköt, parin vuoden päästä vesiputket ja myöhemmin sitten jotain nettikaapelia tai vastaavaa. Nythän siellä häärivät Helenin, HSY:n, Telian ja ties minkä muiden lafkojen työmiehet yhdessä.
Hyvä juttu tosiaan, että hoidetaan kaikki samalla. Mutta, oma luottamus nykytyön laatuun on tosin tätä nykyä sen verran alhainen, että eiköhän jotain kohtia pidä jälkikäteenkin kaivaa pari kuukautta valmistumisen jälkeen uudestaan auki, kun joku uuno on unohtanut yhdistää jonkun datakaapelin siellä asfaltin syövereissä. Sitten päästään taas nauttimaan ruuhkadösässä kököttämisestä, juuri kun luultiin, että taas Mansku vetää...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kai se remonttihulluus sitten vielä tuosta Rokkimäkiltä jatkuu joskus ihan tänne Manskun loppupäähän Pikku Huopalahteenkin asti. Varaudutaan ainakin siihen.
Se on huomattavasti uudempaa aluetta, joten en usko, että tuon mittakaavan mylläyksestä on pelkoa. Nythän siinä Pikkiksen seuduilla on ollut iso katutyöurakka suunnilleen Tilkalta Vele di Scampialle enkä usko että muuta olisi tiedossa.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkaa taas mennä hermo noihin iänikuisiin tieremontteihin! Eikö ne saatana lopu ikinä!?
Jatkuvasti on kaikki kadut revitty auki eikä joukkoliikenteen aikatauluihin tai reitteihin pysty luottamaan tällä hetkellä ollenkaan. Luulisi että jossain vaiheessa kaikki tiet olisi jo rempattu tätä tahtia?
Vähän heikolta näyttää, kun historiaa katsoo.
Akseli Gallen-Kallelan maalaus "Näköala Fredrikinkadulta" vuodelta 1883.
Kari Suomalaisen piirros vuodelta 1980.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Mahtaa tuo pyöräkaista olla kaikkien laajasalolaisten ja alueella käyvien vanhempien suuri suosikki. Ainakin kommentit ovat sellaisia, että aniharva uskaltaisi antaa oman jälkikasvunsa pyöräillä tuolla tiellä. Tuskinpa siitä olisi ollut kovin paljoa haittaa, jos tuo kaista olisi luotu vaikka viisi tai kuusi metriä kauemmaksi tiestä.
 
Kannattaa muistaa, että hulevedet menevät mereen ja poikkeustapauksissa myös kotitalouksien jätevettä menee suoraan mereen. Läpi vuoden sinne menee siis kaduilta mm. mikromuoveja.


NIin, yhtälailla tähän tulisi puuttua asap. On kyseessä kuitenkin sivistysvaltion pääkaupunki, joka on kuuluttanut olevansa hiilineutraali vuonna 2030. Olishan se hienoa, että hiilineutraaliuden kylkeen voi kertoa olevansa myös (mereen)'päästötön'.

edit. Artikkelisi on yli viisi vuotta vanha, toivottavasti asiat olis jo paremmalla kantilla.

ps. onko tuo siis argumenttisi lumien mereen kippaamisen puolesta? Että kun keväällä, kesällä ja syksylläkin niitä mikromuoveja ja muuta röökinnatsaa sinne mereen päätyy, niin sama kai se on talvellakin ne sinne laskettaa.

edit2. odotan innolla, jahka jostain kömpii joku ilmoittamaan, että "Mutta entäs kun pietarista laskeevat 5 metrin halkaisijalla ja hirmuisella paineella 24/7 paskaa Itämereen???"
 
Viimeksi muokattu:

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga

Mahtaa tuo pyöräkaista olla kaikkien laajasalolaisten ja alueella käyvien vanhempien suuri suosikki. Ainakin kommentit ovat sellaisia, että aniharva uskaltaisi antaa oman jälkikasvunsa pyöräillä tuolla tiellä. Tuskinpa siitä olisi ollut kovin paljoa haittaa, jos tuo kaista olisi luotu vaikka viisi tai kuusi metriä kauemmaksi tiestä.
Onneksi tuosta voi edelleen nousta ramppia ylös ja pyöräillä turvallisesti leveällä pyörätiellä. Ei tuossa kohtaa toki kovaa ajeta, mutta en kyllä laittaisi omia lapsia tuohon uudelle viritelmälle pyöräilemään. Voi toki olla, että tuohon on vielä jotain parannusta tulossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös