Helsinki

  • 571 691
  • 3 516

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mitä hyvää tuossa on, että nyt esimerkiksi Jätkäsaaressa, Kalasatamassa ja Pasilassa ammottaa tyhjiä, valmiiksi myllättyjä tontteja? Meinaatko mennä istuttamaan siihen metsää vai?
Acceptable casualty. Alkuvaikeudet näkyvät noilla mainitsemillasi alueilla, mutta minä toivon että ne säteilevät ongelmina myös muualle. Siksi tuo "sama kehitys jatkuu" -toive. Joku Jätkäsaari tuskin kiinnostaa ketään, se kun on ylivoimaisesti Helsingin surkein kaupunginosa, eivätkä nuo kaksi muutakaan ole kummoisia. Mutta esim. Länsi-Helsingin laadukkaat asuinalueet ovat menossa pilalle rakentamisen takia. Esimerkkeinä nyt vaikkapa Haagan Riistavuori ja Munkassa Huopalahdentien alueen tuhoaminen.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Acceptable casualty. Alkuvaikeudet näkyvät noilla mainitsemillasi alueilla, mutta minä toivon että ne säteilevät ongelmina myös muualle.
En mä tiedä. Mun on vaikeaa ymmärtää tällaista käytöstä. Toivotaan ongelmia? Miksi sä haluat kaupungille, rakennusalalle ja tätä kautta tietysti myös alan työntekijöille ongelmia?

Siksi tuo "sama kehitys jatkuu" -toive. Joku Jätkäsaari tuskin kiinnostaa ketään, se kun on ylivoimaisesti Helsingin surkein kaupunginosa, eivätkä nuo kaksi muutakaan ole kummoisia.
Jätkäsaaressa keskimääräinen neliöhinta taitaa olla jossain 8000 euron paikkeilla ja tästäkö pitäisi nyt sitten päätellä ettei se kiinnosta ketään? Eikä se nyt muutenkaan kovin surkea kaupunginosa taida olla...

Mutta esim. Länsi-Helsingin laadukkaat asuinalueet ovat menossa pilalle rakentamisen takia.
Okei, eli sä taidat asua Länsi-Helsingissä? Länsi-Helsinki on omasta mielestäni selkeästi Helsingin tylsintä seutua, jossa hyvin vähän on mitään. Esimerkiksi Haaga (etenkin Pohjois) on ihan puhdas nukkumalähiö ja fiilis on sama, kuin olisi jossain Keravalla, mutta Keravalla sentään on ne palvelut.

Esimerkkeinä nyt vaikkapa Haagan Riistavuori ja Munkassa Huopalahdentien alueen tuhoaminen.
Näiden mainitsemiesi alueiden luonteesta ja tulevaisuuden suunnitelmista en tiedä niin tarkkaan, että voisin niitä kommentoida. Mutta plaveluita Länsi-Helsinki ainakin tarvitsee. Ja toki myös lisää asuntoja, jos ja kun Helsingin vision mukaan edetään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En mä tiedä. Mun on vaikeaa ymmärtää tällaista käytöstä. Toivotaan ongelmia? Miksi sä haluat kaupungille, rakennusalalle ja tätä kautta tietysti myös alan työntekijöille ongelmia?
Helsingin kaupunkiorganisaatio on helsinkiläisen pahin vihollinen. Läpimätä, kusenpolttama, kaupunkilaisten mielipiteistä vähät välittävä korruptoitunut kasa sitä itseään. Se pitäisi räjäyttää ja kasata alusta lähtien uudelleen lähidemokratian periaatteita korostaen.

Rakennusala taas on paisunut liian suureksi, mutta sille en itsessään toivo mitään pahaa. Olen itsekin ollut konsulttina - ja konsultoinut - rakennusalalle, ja toivon tehokasta kehittymistä esim. korjaus- ja muutosrakentamisen suhteen. Uudisrakentamista vastustan jo ihan ilmastosyistäkin, mutta toki voimakkaasti myös lähiluonnon takia.


Okei, eli sä taidat asua Länsi-Helsingissä? Länsi-Helsinki on omasta mielestäni selkeästi Helsingin tylsintä seutua, jossa hyvin vähän on mitään.
Ok. Mikäs siinä. Jos sinulle esim. Malmi (nimimerkin perusteella) on se juttu, niin voin kyllä länsihelsinkiläisenä sanoa, että sellaista ei-tylsyyttä ei kukaan tänne halua.

Mutta en mä koe asiakseni puuttua ghetto beltin, eli Pohjois- ja Itä-Helsingin asioihin. Ne alueet kuuluvat paikallisille, ei mulle.

Esimerkiksi Haaga (etenkin Pohjois) on ihan puhdas nukkumalähiö ja fiilis on sama, kuin olisi jossain Keravalla, mutta Keravalla sentään on ne palvelut.
:D oke!

Mutta plaveluita Länsi-Helsinki ainakin tarvitsee. Ja toki myös lisää asuntoja, jos ja kun Helsingin vision mukaan edetään.
Toivottavasti ei edetä! Ja koska Helsinki ei kuuntele paikallisia, pitää toivoa epäonnea niille tahoille, jotka tätä tuhoamisvimmaa ajavat.

Mutta kerro toki mitä palveluita täältä puuttuu. Itse en ole 35 vuodessa huomannut mitään puutteita. (Toivottavasti et nyt aja takaa mitään "vireää juna-aseman seutua", koska se tiedetään kokemuksesta, että palvelut julkisen liikenteen solmukohdissa ovat kunnon nisti-, manne- ja spurgumagneetteja. Siinäkin mielessä läntisessä Helsingissä on vielä laadukkaita alueita jäljellä).
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Näiden mainitsemiesi alueiden luonteesta ja tulevaisuuden suunnitelmista en tiedä niin tarkkaan, että voisin niitä kommentoida. Mutta plaveluita Länsi-Helsinki ainakin tarvitsee. Ja toki myös lisää asuntoja, jos ja kun Helsingin vision mukaan edetään.

Eikös @V-G- ole sitä mieltä, ettei Helsinkiin pidä kenenkään koskaan enää muuttaa kaupungin ulkopuolelta? Eli palvelutason ja asuntojen määrän voi pitää jotakuinkin nykyisellään. Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että (toivottavasti) kasvavaan Helsinkiin pitäisi saada tyhjenevistä toimistorakennuskannasta paljon lisää asuntoja ainaisen uudisrakentamisen sijaan. Toimistorakennukset sijaitsevat yleensä hyvillä paikoillakin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Eikös @V-G- ole sitä mieltä, ettei Helsinkiin pidä kenenkään koskaan enää muuttaa kaupungin ulkopuolelta?
En. Olen sitä mieltä, että kaupungistumisen keskittyminen Suomessa vain PK-seudulle ja Tampereelle on huono asia. Jos kaupungistuminen tapahtuisi kestävästi, Suomessa olisi 5-8 maltillisesti kasvavaa kaupunkiseutua. Aikanaan edellisen työpaikan tulevaisuuskonseptia hahmotellesamme todettiin, että potentiaaliset kaupunkiseudut Suomessa ovat PKS, Tampere, Lahti, Oulu, Turku, Vaasa, Joensuu ja Pori. Tämä siis juurikin kasvun suhteen. Myös Kuopio voisi toimia, mutta heiltä ei ollut mukana ketään. Rauman, Mikkelin ja Rovaniemen osalta oli epäilyksiä, että nykyisellään vetovoimatekijöitä kestävään kasvuun ei olisi.


Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että (toivottavasti) kasvavaan Helsinkiin pitäisi saada tyhjenevistä toimistorakennuskannasta paljon lisää asuntoja ainaisen uudisrakentamisen sijaan. Toimistorakennukset sijaitsevat yleensä hyvillä paikoillakin.
Tämä just. Esim. koko Riistavuoreen kaavailtu asukasmäärä mahtuisi Valimon hiipuneen yritysalueen alueelle, jos vain kaava avattaisiin ja korjausrakentamista pilotoitaisiin aluerakentamisen välineenä siellä. Mutta ei avattu, ja syytä ei edes Osmo Soininvaara osannut sanoa. Sen sijaan kaadetaan uniikki metsä.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Sulla on kyllä @V-G- aika ärsyttävä tapa julistaa omat mielipiteesi ainoaksi oikeaksi ja ns. yleisesti hyväksytyksi totuudeksi. Jos sulle Länsi-Helsinki on ainoa oikea Helsinki ja kaikki muu skeidaa, ehkä se ongelma on kuitenkin ainakin osittain näyttöpäätteen siinä päässä? Itse varmaan viihtyisin monessakin paikassa ja ymmärrän mikä sinua noissa mainitsemissasi alueissa viehättää. Ymmärrän myös miksi todella moni rakastaa Kalasatamaa, vaikka en sinne itse olisi ensimmäisenä muuttamassakaan. Mitä sitten tulee tähän sun "ghetto beltiin".. En oikein tiedä mitä sulle pitäisi tähän sanoa, muuta kuin että paljon voi ihminen olla pihalla ja aika selkeästi paistaa läpi että sulla ei ole hajuakaan mistä sä puhut. Ihan tavallista hyvää arkea me täällä getto beltillä eletään eivätkä nämä mainitsemasi lieveilmiöt näy omassa arjessa mitenkään. Tottakai päihdeporukoihin törmää siellä sun täällä ja tietyt paikat (esim palvelut) heitä keräävät enemmän yhteen. Mutta näitä paikkoja löytyy joka puolelta kaupunkia, myös Haagasta.

Älä käsitä väärin, saat ihan vapaasti tykätä omasta asuinalueestasi, niin minäkin tykkään omastani ja vaikea kuvitella täältä pois muuttavani esim. jonnekin Länsi-Helsinkiin. Osoittaa silti aika lapsellista asennetta osoitella ja lällätellä ja esiintyä totuuden torvena. Se on vain sun mielipide, ei sen enempää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mitä sitten tulee tähän sun "ghetto beltiin".. En oikein tiedä mitä sulle pitäisi tähän sanoa
Äh, se oli vitsi.

Ja kuten sanoin, kannatan lähidemokratiaa enkä koe muiden alueiden asioiden kuuluvan mulle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sulla on kyllä @V-G- aika ärsyttävä tapa julistaa omat mielipiteesi ainoaksi oikeaksi ja ns. yleisesti hyväksytyksi totuudeksi. Jos sulle Länsi-Helsinki on ainoa oikea Helsinki ja kaikki muu skeidaa, ehkä se ongelma on kuitenkin ainakin osittain näyttöpäätteen siinä päässä? Itse varmaan viihtyisin monessakin paikassa ja ymmärrän mikä sinua noissa mainitsemissasi alueissa viehättää. Ymmärrän myös miksi todella moni rakastaa Kalasatamaa, vaikka en sinne itse olisi ensimmäisenä muuttamassakaan. Mitä sitten tulee tähän sun "ghetto beltiin".. En oikein tiedä mitä sulle pitäisi tähän sanoa, muuta kuin että paljon voi ihminen olla pihalla ja aika selkeästi paistaa läpi että sulla ei ole hajuakaan mistä sä puhut. Ihan tavallista hyvää arkea me täällä getto beltillä eletään eivätkä nämä mainitsemasi lieveilmiöt näy omassa arjessa mitenkään. Tottakai päihdeporukoihin törmää siellä sun täällä ja tietyt paikat (esim palvelut) heitä keräävät enemmän yhteen. Mutta näitä paikkoja löytyy joka puolelta kaupunkia, myös Haagasta.

Älä käsitä väärin, saat ihan vapaasti tykätä omasta asuinalueestasi, niin minäkin tykkään omastani ja vaikea kuvitella täältä pois muuttavani esim. jonnekin Länsi-Helsinkiin. Osoittaa silti aika lapsellista asennetta osoitella ja lällätellä ja esiintyä totuuden torvena. Se on vain sun mielipide, ei sen enempää.


Itse @V-G- ghettovyöhykkeellä asuvana olen silti erittäin paljon samaa mieltä esim. lähiluonnon tuhoamisesta suuruudenhulluihin suunnitelmiin pohjautuen ja kaupungistumisen keskittymisestä pelkästään pääkaupunkiseudulle ja Tampereen ympäristöön muutamia mainitakseni. Toivotaan, että saadaan esim. Kumpulan vaahterametsäkin vielä pelastettua ja nuo edellä mainitut toimistorakennukset asumiskäyttöön mahdollisimman järkevällä aikataululla.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Helsingin kaupunkiorganisaatio on helsinkiläisen pahin vihollinen. Läpimätä, kusenpolttama, kaupunkilaisten mielipiteistä vähät välittävä korruptoitunut kasa sitä itseään. Se pitäisi räjäyttää ja kasata alusta lähtien uudelleen lähidemokratian periaatteita korostaen.
Okei, sulla lienee tästä enemmän tietoa kun suu vaahdossa tuosta organisaatiosta puhut. Mä en tiedä siitä suoraan sanottuna mitään.

Rakennusala taas on paisunut liian suureksi, mutta sille en itsessään toivo mitään pahaa. Olen itsekin ollut konsulttina - ja konsultoinut - rakennusalalle, ja toivon tehokasta kehittymistä esim. korjaus- ja muutosrakentamisen suhteen. Uudisrakentamista vastustan jo ihan ilmastosyistäkin, mutta toki voimakkaasti myös lähiluonnon takia.
Mun mielestä on hölmöä asua Helsingissä, jos uudisrakentamista vastustaa. Visio on kuitenkin sen kaltainen, että sitä tarvitaan ja varmaan melko reilustikin. Eli se olisi sulle itsellesikin varmaan helpompi asua paikassa, jossa on samat visiot ja arvot kuin teikäläisellä, eikä niin että tarvitsee iloita kotikaupungin hidastuneista rakennushankkeista Internetin keskustelupalstoilla.

Ok. Mikäs siinä. Jos sinulle esim. Malmi (nimimerkin perusteella) on se juttu, niin voin kyllä länsihelsinkiläisenä sanoa, että sellaista ei-tylsyyttä ei kukaan tänne halua.
Nimimerkkini on täällä aiheuttanut hämmennystä jo 13 vuoden ajan. Olen joskus silloin palstalle liittymisen aikoihin asunut Malmilla jonkun aikaa, mutta en ole sieltä kotoisin, eikä se ole mikään koti minulle. Itäisen kantakaupungin alueella olen asunut jo noin kymmenen vuoden ajan ja Töölöstä olen alkujaan kotoisin. Ja mitä Malmiin tulee, niin sehän on yksi Helsingin kaupungin keskeisimmistä alueista kaupunkikehityksen saralla.

Mutta en mä koe asiakseni puuttua ghetto beltin, eli Pohjois- ja Itä-Helsingin asioihin. Ne alueet kuuluvat paikallisille, ei mulle.
Haluaisin nähdä paikallisten ilmeet kun menet jonnekin Jollakseen, Tammisaloon tai Heikinlaaksoon huutelemaan "ghetto belteistä" Pohjois-Haagan Alepan lippis päässä...

Pitäjänmäki, Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Malminkartano. Siinä sitä "ghetto beltiä" on teilläkin päin jos sellaisia nyt väkisin haluaa hakea.

Toivottavasti ei edetä! Ja koska Helsinki ei kuuntele paikallisia, pitää toivoa epäonnea niille tahoille, jotka tätä tuhoamisvimmaa ajavat.
Avaatko vähän tätä tuhoamisvimmaa?

Mutta kerro toki mitä palveluita täältä puuttuu. Itse en ole 35 vuodessa huomannut mitään puutteita. (
Mä en ole oikein päässyt sisään mitä palveluita siellä on? Joo, joku kauppakeskus Kaari, mutta onko jotain muutakin? Esimerkiksi juuri Haagassa ei voi oikein muuta tehdä kun nukkua ja rämpiä metsässä.

Toivottavasti et nyt aja takaa mitään "vireää juna-aseman seutua", koska se tiedetään kokemuksesta, että palvelut julkisen liikenteen solmukohdissa ovat kunnon nisti-, manne- ja spurgumagneetteja. Siinäkin mielessä läntisessä Helsingissä on vielä laadukkaita alueita jäljellä).
Oho, enpä osannut odottaa tällaista öyhötystä. Vireä asemanseutu on itselleni ainakin positiivinen asia, ja juuri ratojen varsiin tällä hetkellä paljon rakennetaan. Joo, kyllä siellä varmasti pyörii nistejä ja spurgujakin, mutta pyörii niitä Kampissa ja Steissilläkin ja mielellään porukka noissa paikoissa liikkuu.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Itse @V-G- ghettovyöhykkeellä asuvana olen silti erittäin paljon samaa mieltä esim. lähiluonnon tuhoamisesta suuruudenhulluihin suunnitelmiin pohjautuen ja kaupungistumisen keskittymisestä pelkästään pääkaupunkiseudulle ja Tampereen ympäristöön muutamia mainitakseni. Toivotaan, että saadaan esim. Kumpulan vaahterametsäkin vielä pelastettua ja nuo edellä mainitut toimistorakennukset asumiskäyttöön mahdollisimman järkevällä aikataululla.
Kyllä, itse olen myös näistä ainakin osittain samaa mieltä, enkä näihin ottanutkaan kantaa, vaan ihan muihin asioihin. Täällä ghetossa mielestäni parasta on joka puolella läsnä oleva luonto ja meri ja missään nimessä en niitä maisemia halua tuhottavan. Toki ymmärrän myös, että kaupungin täytyy jonnekin kasvaa ja kehittyä ja jonkinlainen kultainen keskitie tässä(kin) on paras vaihtoehto. Eihän kaupunki nyt muuttumattomana voi sentään pysyä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Haluaisin nähdä paikallisten ilmeet kun menet jonnekin Jollakseen, Tammisaloon tai Heikinlaaksoon huutelemaan "ghetto belteistä" Pohjois-Haagan Alepan lippis päässä...

Pitäjänmäki, Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Malminkartano. Siinä sitä "ghetto beltiä" on teilläkin päin jos sellaisia nyt väkisin haluaa hakea.
Tämä. Tuo heitto ghetto beltistä oli vähän lapsellinen, vaikka se olikin muka vitsi.

Eikä tarvitse asua edes Marjaniemessä, Jollaksessa tai Tammisalossa päästäkseen nauttimaan merellisestä, vehreästä ja rauhallisesta asumisesta idässä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Okei, sulla lienee tästä enemmän tietoa kun suu vaahdossa tuosta organisaatiosta puhut. Mä en tiedä siitä suoraan sanottuna mitään.
"Suu vaahdossa". Ei edes ole. Olen käynyt tätä keskustelua eri foorumeilla jo yli vuosikymmenen. Ja joo, Helsingin kaupunkiorganisaatio tuli valitettavan tutuksi. Sen toiminta ei kestä päivänvaloa, mitä tulee mm. aluerakentamispäätöksiin jne. Mutta tätä en voi avata, joten aivan turha jatkaa.


Mun mielestä on hölmöä asua Helsingissä, jos uudisrakentamista vastustaa. Visio on kuitenkin sen kaltainen, että sitä tarvitaan ja varmaan melko reilustikin. Eli se olisi sulle itsellesikin varmaan helpompi asua paikassa, jossa on samat visiot ja arvot kuin teikäläisellä, eikä niin että tarvitsee iloita kotikaupungin hidastuneista rakennushankkeista Internetin keskustelupalstoilla.
Aina. Aivan joka kerta sama juttu. "Muuta pois". Joo-o, kiva. Olen asunut koko elämäni täällä, joten miksen saisi taistella oman kotiseutuni puolesta? Joku lauma poliitikkoja, joista kukaan ei asu täällä päinkään, päättänyt, että nyt tehdään Haagasta Kallio, ja kaikki joille tämä ei kelpaa, joutuvat muuttamaan pois? Lisäksi saman kadun varrella asuu mm. lasten serkut perheineen ja vartin kävelymatkan päässä joukko muita lähisukulaisia, mutta mitäs siitä. Pois vain! Aika kalseaa.

Haluaisin nähdä paikallisten ilmeet kun menet jonnekin Jollakseen, Tammisaloon tai Heikinlaaksoon huutelemaan "ghetto belteistä" Pohjois-Haagan Alepan lippis päässä...

Pitäjänmäki, Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Malminkartano. Siinä sitä "ghetto beltiä" on teilläkin päin jos sellaisia nyt väkisin haluaa hakea.
Olet muuten aika hakoteillä Pohjois-Haagasta, vaikka kyllähän sitä täällä etelän puolella Raaka-Haagaksi kutsutaankin. Eikä Pitskukaan mikään kontulamyllypuromellunmäkiitäkeskus ole. Toki S-Marketin suunnalla on vähän laadutonta meininkiä.

Avaatko vähän tätä tuhoamisvimmaa?
Tuosta vaikka alkuun:

Myös Huopalahdentien reunamat puistoineen ovat jäämässä uusien kansalaistensäilytyslähiöiden alle.

Mä en ole oikein päässyt sisään mitä palveluita siellä on? Joo, joku kauppakeskus Kaari, mutta onko jotain muutakin? Esimerkiksi juuri Haagassa ei voi oikein muuta tehdä kun nukkua ja rämpiä metsässä.
Eli et tiedä mitä palveluita täällä on, mutta olet sitä mieltä, että niitä tarvitaan lisää? Ok! Ja että täällä ei voi muuta kuin nukkua ja kävellä metsässä (molemmat ovat muuten tosi jees, saa nukkua ilman kaduilta kuuluvaa meteliä ja käydä metsäkävelyillä. Mikäs sen parempaa!), eikä esimerkiksi käydä kahvilla Bonissa, Cafe de la Garessa tai Cafe Gloriassa, syömässä Casa Hagassa, Famiassa tai Mr. Laussa, asioimassa suutarilla, urheiluvälineliikkeissä, pyörähuollossa jne? On terveyskeskusta, huomattava määrä erityisen laadukkaita kouluja ja päiväkoteja, pari baariakin löytyy ja useampi lähikauppa postipalveluineen. On parturia, ompelimoa yms. Ja tämä siis vain osa Etelä-Haagan palveluista.

Vireä asemanseutu on itselleni ainakin positiivinen asia, ja juuri ratojen varsiin tällä hetkellä paljon rakennetaan. Joo, kyllä siellä varmasti pyörii nistejä ja spurgujakin, mutta pyörii niitä Kampissa ja Steissilläkin ja mielellään porukka noissa paikoissa liikkuu.
Jos tykkää Kampin tai Steissin seuduista, niin mikäs siinä, mutta eipä sellaista voi kovin helposti keskustan ulkopuolelle luoda - tietenkään. Eikä pidäkään, ei edes Helsingin visiossa. Mutta joo, pääkaupunkiseudun jokainen juna-asema, jonka yhteydessä on paljon palveluita, on kunnon sosiaalisten ongelmien pesäke. Okei, pl. Kauniainen, joka nyt on muutenkin kenties Suomen onnistunein kaupunki, mitä kaupungin aluekehittämiseen tulee.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tämä. Tuo heitto ghetto beltistä oli vähän lapsellinen, vaikka se olikin muka vitsi.
Voin allekirjoittaa, että se oli piikki, joka olisi ehkä pitänyt jättää kirjoittamatta. Silti se oli täysin kieli poskella laitettu, ja vakuutan että ihan kevytmielisesti ajateltu. En uskonut että se olisi osunut tällä tavalla hermoon, että useampikin sitä koki tarpeelliseksi kommentoida. En minä tietenkään ajattele, että koko Länsi-Helsingin ulkopuolinen pääkaupunki on pelkkää huumeiden välitystä ja jengisotaa.

Ja toistetaan nyt varmuuden välttämiseksi sekin, että minusta on välttämätöntä, että aluekehittäminen tapahtuu aina paikallisten ehdoilla. Aion siis jatkossakin pitää näppini erossa alueista, joilla en asu, ja keskittyä toimimaan kaupungin läntisten osien kehittämisen ehdoilla.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
"Suu vaahdossa". Ei edes ole. Olen käynyt tätä keskustelua eri foorumeilla jo yli vuosikymmenen. Ja joo, Helsingin kaupunkiorganisaatio tuli valitettavan tutuksi. Sen toiminta ei kestä päivänvaloa, mitä tulee mm. aluerakentamispäätöksiin jne. Mutta tätä en voi avata, joten aivan turha jatkaa.
No joo, ehkä tuo "suu vaahdossa" oli vähän turha heitto, mutta kyllä sä aika kärkkäästi tuosta organisaatiosta puhuit, niin vähän sen tyylinen kuva siitä minulle syntyi.

Aina. Aivan joka kerta sama juttu. "Muuta pois". Joo-o, kiva. Olen asunut koko elämäni täällä, joten miksen saisi taistella oman kotiseutuni puolesta? Joku lauma poliitikkoja, joista kukaan ei asu täällä päinkään, päättänyt, että nyt tehdään Haagasta Kallio, ja kaikki joille tämä ei kelpaa, joutuvat muuttamaan pois? Lisäksi saman kadun varrella asuu mm. lasten serkut perheineen ja vartin kävelymatkan päässä joukko muita lähisukulaisia, mutta mitäs siitä. Pois vain! Aika kalseaa.
Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti. Pointtina ei ollut se, että sun pitäisi muuttaa pois, vaan se että kun tuo kaupungin visio on tiedossa kyllä, ja jos se aiheuttaa noin paljon pahaa oloa, niin pitäisikö siinä vaiheessa miettiä muitakin vaihtoehtoja? Kaupunki kasvaa, ja aikoo kasvaa vielä reilusti lisää, se on vain fakta joka Helsingissä on hyväksyttävä. Tottakai saat tapella vastaan, mutta tuskin se mihinkään vaikuttaa ja kun puhutaan kuitenkin Suomen suurimmasta kaupungista, niin onhan siinä hyväksyttävä erilaisia realiteetteja, kuten vaikkapa sen ettei jokaiselta takapihalta pääse metsään jne.

Olet muuten aika hakoteillä Pohjois-Haagasta, vaikka kyllähän sitä täällä etelän puolella Raaka-Haagaksi kutsutaankin. Eikä Pitskukaan mikään kontulamyllypuromellunmäkiitäkeskus ole. Toki S-Marketin suunnalla on vähän laadutonta meininkiä.
Nuorena poikana olin Haagan postissa duunissa kesäisin jolloin koko Haagan seutu tuli kyllä todella tutuksi. Tästä on toki jo aikaa, ja tämän jälkeen siellä tuli silloisen exän kanssa pyörittyä. Nykyään muutama frendi asuu siellä, joiden luona tulee silloin tällöin vierailtua. En toki tunne seutua varmasti lähellekään yhtä hyvin kuin sinä, mutta ei se minulle mitään vierasta aluettakaan ole.

Eli et tiedä mitä palveluita täällä on, mutta olet sitä mieltä, että niitä tarvitaan lisää? Ok! Ja että täällä ei voi muuta kuin nukkua ja kävellä metsässä (molemmat ovat muuten tosi jees, saa nukkua ilman kaduilta kuuluvaa meteliä ja käydä metsäkävelyillä. Mikäs sen parempaa!), eikä esimerkiksi käydä kahvilla Bonissa, Cafe de la Garessa tai Cafe Gloriassa, syömässä Casa Hagassa, Famiassa tai Mr. Laussa, asioimassa suutarilla, urheiluvälineliikkeissä, pyörähuollossa jne? On terveyskeskusta, huomattava määrä erityisen laadukkaita kouluja ja päiväkoteja, pari baariakin löytyy ja useampi lähikauppa postipalveluineen. On parturia, ompelimoa yms. Ja tämä siis vain osa Etelä-Haagan palveluista.
No jos nyt vaikka siitä Haagasta puhutaan, niin kyllä mä ihan kartalla olen kuten tuossa ylempänä totesin. Ja joo, jotain kahviloita, suutaria ja pyörähuoltoa varmasti löytyy, mutta niitä nyt löytyy melkein joka paikasta. Vaikka paljon haukkumasi Kontula sisältää useammankin hyvän ravintolan. Jostain suutareista, terveyskeskuksista ja baareista puhumattakaan.

Jos tykkää Kampin tai Steissin seuduista, niin mikäs siinä, mutta eipä sellaista voi kovin helposti keskustan ulkopuolelle luoda - tietenkään. Eikä pidäkään, ei edes Helsingin visiossa. Mutta joo, pääkaupunkiseudun jokainen juna-asema, jonka yhteydessä on paljon palveluita, on kunnon sosiaalisten ongelmien pesäke. Okei, pl. Kauniainen, joka nyt on muutenkin kenties Suomen onnistunein kaupunki, mitä kaupungin aluekehittämiseen tulee.
No joo se on ihan totta, ettei Kampin seutua oikein voida luoda johonkin Pitskun juna-aseman yhteyteen. Ja sekin on totta, että niitä sosiaalisia ongelmia on helppo bongailla asemien seuduilla, joihin tätä porukkaa usein kokoontuu. Siltikään en ymmärrä ajatusmaailmaa, että "hyvä kun meillä ei ole koko juna-asemaa tai ainakaan palveluita sen yhteydessä, ettei niitä nisteja ja spurguja näy täällä".
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Eikä Pitskukaan mikään kontulamyllypuromellunmäkiitäkeskus ole.
Ehkä sun kannattaisi joskus päivittää käsityksiäsi esim. Myllypurosta. Omasta tuttavapiiristä huomattavankin hyvin toimeen tulevia on sen valinneet viime vuosina asuinpaikakseen. Enkä oikein kaikkien näiden muidenkaan osalta ymmärrä miten ne eroavat Pitskusta. Tai siis ymmärrän. Eron tekee henkilökohtaiset mieltymykset.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
En. Olen sitä mieltä, että kaupungistumisen keskittyminen Suomessa vain PK-seudulle ja Tampereelle on huono asia. Jos kaupungistuminen tapahtuisi kestävästi, Suomessa olisi 5-8 maltillisesti kasvavaa kaupunkiseutua. Aikanaan edellisen työpaikan tulevaisuuskonseptia hahmotellesamme todettiin, että potentiaaliset kaupunkiseudut Suomessa ovat PKS, Tampere, Lahti, Oulu, Turku, Vaasa, Joensuu ja Pori. Tämä siis juurikin kasvun suhteen. Myös Kuopio voisi toimia, mutta heiltä ei ollut mukana ketään. Rauman, Mikkelin ja Rovaniemen osalta oli epäilyksiä, että nykyisellään vetovoimatekijöitä kestävään kasvuun ei olisi.

Tämmöinen haave 5-8 maltillisesti kasvavasta kaupunkiseudusta Suomen kokoisessa maassa on aivan täyttä utopiaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Voin allekirjoittaa, että se oli piikki, joka olisi ehkä pitänyt jättää kirjoittamatta. Silti se oli täysin kieli poskella laitettu, ja vakuutan että ihan kevytmielisesti ajateltu. En uskonut että se olisi osunut tällä tavalla hermoon, että useampikin sitä koki tarpeelliseksi kommentoida. En minä tietenkään ajattele, että koko Länsi-Helsingin ulkopuolinen pääkaupunki on pelkkää huumeiden välitystä ja jengisotaa.

Ja toistetaan nyt varmuuden välttämiseksi sekin, että minusta on välttämätöntä, että aluekehittäminen tapahtuu aina paikallisten ehdoilla. Aion siis jatkossakin pitää näppini erossa alueista, joilla en asu, ja keskittyä toimimaan kaupungin läntisten osien kehittämisen ehdoilla.
Varmasti näin. Tässä se nähdään, että omat kotinurkat ovat monelle rakkaita. Kaikilla on syynsä, miksi asuvat jollain alueella. Osa on valinnut alueen tarkoituksella ja siksi tuollaiset heitot vastoin parempaa tietoa tuntuvat ikäviltä. Totta lienee kuitenkin se, että osalle alueista porukka on valikoitunut pakon edessä ja nämä alueet ovat niitä, joiden asukaskunnassa on runsaammin vähävaraisempia ihmisiä.

Siitä olen samaa mieltä, että paikallisia on kuultava alueen kehittämisestä. Se on viihtymisen kannalta ratkaiseva tekijä. Meidän hoodeillakin rakennettaisi varmaan rannat täyteen, elleivät paikalliset asukkaat niin aktiivisesti vastustaisi tätä. Onneksi kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa on useampia alueemme edustajia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tottakai saat tapella vastaan, mutta tuskin se mihinkään vaikuttaa ja kun puhutaan kuitenkin Suomen suurimmasta kaupungista, niin onhan siinä hyväksyttävä erilaisia realiteetteja, kuten vaikkapa sen ettei jokaiselta takapihalta pääse metsään jne.
On vaikuttanut jo, ei vain vielä riittävästi. Mutta työ ei lopu, vaan se on kesken.

No jos nyt vaikka siitä Haagasta puhutaan, niin kyllä mä ihan kartalla olen kuten tuossa ylempänä totesin. Ja joo, jotain kahviloita, suutaria ja pyörähuoltoa varmasti löytyy, mutta niitä nyt löytyy melkein joka paikasta. Vaikka paljon haukkumasi Kontula sisältää useammankin hyvän ravintolan. Jostain suutareista, terveyskeskuksista ja baareista puhumattakaan.
Mutta mitä täältä puuttuu? Siitähän tässä kait ole keskustelua.

Siltikään en ymmärrä ajatusmaailmaa, että "hyvä kun meillä ei ole koko juna-asemaa tai ainakaan palveluita sen yhteydessä, ettei niitä nisteja ja spurguja näy täällä".
Kokeilen alleviivata vielä pointtia. Juna-asema hyvä, palvelut sen yhteydessä eivät ole. Ne tuovat mukanaan sosiaalisia ongelmia. Huopalahden asemalta kävelee "palveluiden" lähelle parissa minuutissa, eli mitään ongelmaa sen suhteen ei ole. Aikanaan tuossa aseman alatasolla oli kiska, ja silloinkin siinä pyöri kaiken maailman sekoboltsia ja yksi puukotuskin taisi tapahtua. Sellaista tänne ei kukaan halua.

Tämmöinen haave 5-8 maltillisesti kasvavasta kaupunkiseudusta Suomen kokoisessa maassa on aivan täyttä utopiaa.
Niin just. Norjassa se ei ole utopiaa, vaikka se on Suomea pienempi maa. Siellä kasvavat ainakin Oslo, Drammen, Bergen, Trondheim, Stavanger ja Kristiansand. Tanskassa Köpiksen lisäksi Aarhus, Ålborg ja Randers. Ruotsissa sitten varsin moni. Mutta Suomessa varmasti pelkkää utopiaa, kaikki Helsinkiin vain.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
On vaikuttanut jo, ei vain vielä riittävästi. Mutta työ ei lopu, vaan se on kesken.
Tässä se ongelma onkin mun mielestä. Eli pyrit siis estämään, tosiasiassa hidastamaan sen vision toteutumista. Tämä tarkoittaa asioiden viivästymistä eli kustannusten nousua ja veronmaksajien pussistahan se on pois.

Ehkä vähän huono esimerkki, mutta meillä duunissa on juuri parhaillaan tulevien vuosien visio ja strategia työstössä ja jos meillä olisi jengiä töissä, jotka pyrkivät sen toteutumista hidastamaan, niin olisihan se aika vaikeaa yrittää toteuttaa ja vaikeuttaisi vaan kaikkien arkea ja jaksamista töissä.

Tämän vuoksi ajattelen, että jos siihen ei visioon eli kaupungin kasvuun ei pysty suhtautumaan hyväksyvästi, olisi kaikkien etu katsella jotain muuta vaihtoehtoa, eikä hankaloittaa kaikkien elämää. Tällä en tarkoita sitä, etteikö asioista voisi olla eri mieltä ja pyrkiä vaikuttamaan vaikka jonkin yksittäisen rakennushankkeen toteutukseen. Mutta sinun kohdalla ymmärsin, että vastusta koko visiota kaupungin kasvusta ihan jo periaatteen tasolla eli kyse ei ole pelkästään siitä kuuluisasta nimbyilystä, vaan saat nautintoa jopa siitä kun työmaat seisovat tyhjillään ympäri kaupunkia. Tällöin on hankala kuvitella, että sinä täällä tulevinakaan vuosina viihtyisit kun rakentaminen alkaa taas elpymään.

Mutta mitä täältä puuttuu? Siitähän tässä kait ole keskustelua.
Toki se on yksilöstä kiinni, mitä kaipaa. Mun kokemus Haagasta nyt esimerkiksi on se, että siellä on ne ihan välttämättömät asiat, mutta ei mitään muuta. Itse esimerkiksi nautin siitä, että lähellä on kymmeniä hyviä ravintoloita, laadukkaita ruokakauppoja, kauppakeskuksia, tapahtumia jne. Toki Haagassa on sitten enemmän luontoa tarjolla, mitä minunkin mielestäni on kiva ainakin jossain määrin asuinalueelta löytyä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku Jätkäsaari tuskin kiinnostaa ketään, se kun on ylivoimaisesti Helsingin surkein kaupunginosa, eivätkä nuo kaksi muutakaan ole kummoisia.
Boldaus oma.

Melkoinen statement. Olen ymmärtänyt, että Jätkäsaaren jotkut värikkäät julkisivut ovat herättäneet keskustelua (Mikä on mielestäni kuitenkin parempi linja, kuin se iänikuinen sairaalanvalkoinen.), mutta mitä itse tiedän Jätkäsaaressa asuvia, hyvin näyttävät viihtyvän ja itsekin koukkaan usein alueen kautta kävelylenkillä. Kerrassaan hieno merellinen ja urbaani alue ja palveluitakin alkaa olla mukavasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin just. Norjassa se ei ole utopiaa, vaikka se on Suomea pienempi maa. Siellä kasvavat ainakin Oslo, Drammen, Bergen, Trondheim, Stavanger ja Kristiansand. Tanskassa Köpiksen lisäksi Aarhus, Ålborg ja Randers. Ruotsissa sitten varsin moni. Mutta Suomessa varmasti pelkkää utopiaa, kaikki Helsinkiin vain.

Norja ja Tanska ovat tosin rakenteeltaan täysin erilaiset maat kuin Suomi, Tanska faktisen pinta-alansa kohdalla ja Norja efektiivisen. Kumpikin tiiviisti asuttuja maita, toisessa keskukset suorassa yhteydessä toisiinsa (kasvukäytäväthän meilläkin kasvavat) ja toisessa liikenneyhteyksien myötä vähän eristeisinä aluekeskuksina. Norjassa lisäksi voimakas rahoituksellinen panostus aluekeskuksiin turvallisuuspoliittisista syistä on ollut politiikkana jo kymmeniä vuosia.

Ruotsi on maantieteellisesti relevantimpi esimerkki, vaikka onkin suurempi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Länsi-Helsinki on omasta mielestäni selkeästi Helsingin tylsintä seutua, jossa hyvin vähän on mitään. Esimerkiksi Haaga (etenkin Pohjois) on ihan puhdas nukkumalähiö ja fiilis on sama, kuin olisi jossain Keravalla, mutta Keravalla sentään on ne palvelut.
Minulle näin haagalaisena Länsi-Helsingin tylsyys kelpaa oikein hyvin. On keskiluokkaista ja rauhallista, luontoa on vielä jäljellä, kaikkea ei ole rakennettu ihan tukkoon, ja merikin on aika lähellä.

Enkä tiedä, mitä palveluita täältä puuttuu, kun on Kaari ja Sellokin aika lähellä. Eikä Tapiolaankaan kestä kauaa mennä. Ja keskustaan pääsee junalla reilussa kymmenessä minuutissa. Keravalta taitaa kestää vähän kauemmin. Muutenkaan en vertaisi Haagaa Keravaan, onhan Haaga paljon vanhempaa seutua vanhoine kivitaloineen ja huviloineen.

Se on totta, että jonkun Itä- tai Pohjois-Helsingin kaltaista actionia täältä puuttuu. Täällä on aika vähän baareja, ja asematkin ovat yleensä aika rauhallisia. Se action alkaa vasta Kehä Ykkösen pohjoispuolella eli Kannelmäessä ja Malminkartanossa. Sitä ei ole kuitenkaan tippaakaan ikävä, onneksi siinä on kehätie välissä.

Tämä tylsyys maistuu kyllä hyvin. Menoa voi käydä hakemassa muualta ja palata sitten Haagan rauhaan. Parempi se niin päin on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä sun kannattaisi joskus päivittää käsityksiäsi esim. Myllypurosta. Omasta tuttavapiiristä huomattavankin hyvin toimeen tulevia on sen valinneet viime vuosina asuinpaikakseen. Enkä oikein kaikkien näiden muidenkaan osalta ymmärrä miten ne eroavat Pitskusta. Tai siis ymmärrän. Eron tekee henkilökohtaiset mieltymykset.
Myllypurohan on juurikin uudisrakentamisen myötä noussut todelliseksi trendialueeksi. Totta kai ihmisillä helposti muodostuu kovin stereotyyppinen kuva monista seudun alueista, mikä ei sitten todellisuudessa pidä paikkaansa. (Itsekin satun tällaisella alueella asumaan ja viihtynyt olen.)

Myllypuro toden totta tarjoaa hyvät yhteydet ja lähipalvelut. Luontoa riittää yhtä lailla. Meri ei ole samalla lailla läsnä, kuin esimerkiksi Vuosaaressa, mutta nopeastihan sinne koukkaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tässä se ongelma onkin mun mielestä. Eli pyrit siis estämään, tosiasiassa hidastamaan sen vision toteutumista. Tämä tarkoittaa asioiden viivästymistä eli kustannusten nousua ja veronmaksajien pussistahan se on pois.
No nyt tuli höpö höpöä. Meidän tarkoituksemme on pelastaa Riistavuoren metsä. Tätä varten on järjestetty kaavakävelyitä, tiedotustilaisuuksia ja mielenilmauksia. Mukana on ollut myös kaupunkipoliitikkoja, ja esimerkiksi Otso Kivekäs on ottanut asiaa hoitaakseen (tosin veikkaan että kyse on hänen kohdallaan irtopisteistä eikä todellisesta halusta siirtää rakentamista muualle). Lisäksi on laadittu vaihtoehtoinen kaava, itse asiassa kaksikin, joihin kaupunginvaltuusto on tutustunut.

Minusta on aivan totaalisen perverssi ajatus, että oman lähiseutunsa olemukseen ei saisi vaikuttaa, koska se olisi vain viivästelyä joka nostaa kustannuksia. Oikeasti, ihan sairas (siis sairastunut) ajatus, ja täysin vastoin kaikkia kansalaisoikeuksia.

Mutta sinun kohdalla ymmärsin, että vastusta koko visiota kaupungin kasvusta ihan jo periaatteen tasolla eli kyse ei ole pelkästään siitä kuuluisasta nimbyilystä, vaan saat nautintoa jopa siitä kun työmaat seisovat tyhjillään ympäri kaupunkia. Tällöin on hankala kuvitella, että sinä täällä tulevinakaan vuosina viihtyisit kun rakentaminen alkaa taas elpymään.
Ymmärsit väärin. Minusta on hienoa, että Helsingin rakentamishankkeet ovat vaikeuksissa, koska kaupungin vimma rakentaa joka paikkaan liikaa uudiskohteita ei lopu muilla keinoilla yhtä nopeasti. Rakentamisen lopettamisella kun on valtaisa kiire. Ja kyllä, olen esittänyt sekä täällä että kaupungille vaihtoehtoisia tapoja kasvattaa asuntotuotantoa. Kyse on korjausrakentamisesta, joka säästää paitsi lähiluontoa, myös co2-päästöjä jopa 70%.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Minulle näin haagalaisena Länsi-Helsingin tylsyys kelpaa oikein hyvin. On keskiluokkaista ja rauhallista, luontoa on vielä jäljellä, kaikkea ei ole rakennettu ihan tukkoon, ja merikin on aika lähellä.

Enkä tiedä, mitä palveluita täältä puuttuu, kun on Kaari ja Sellokin aika lähellä. Eikä Tapiolaankaan kestä kauaa mennä. Ja keskustaan pääsee junalla reilussa kymmenessä minuutissa. Keravalta taitaa kestää vähän kauemmin. Muutenkaan en vertaisi Haagaa Keravaan, onhan Haaga paljon vanhempaa seutua vanhoine kivitaloineen ja huviloineen.
Kuten tuossa ylempänä totesin, niin tarpeet ovat ihmisillä tietysti erilaisia ja joillekin jokin seutu voi olla kaikkea sitä mitä haluaa, ja toiselle se ei tarjoa sitten kaikkea hänen haluamaansa. Kaari tosiaan ainoa mitä osasin sieltpäin nimetä, Espooseen jos lähtee niin sitten löytyy enemmän. Kerava-vertauksella tarkoitin vain sitä nukkumalähiö-aspektia. En maantieteellistä sijaintia. Ja se on varmasti totta, että Haagasta löytyy hienompaa rakennuskantaa ainakin vähän enemmän mitä Keravalta.

Tämä tylsyys maistuu kyllä hyvin. Menoa voi käydä hakemassa muualta ja palata sitten Haagan rauhaan. Parempi se niin päin on.
Jep, eli nukkumalähiö. :) Ei mulla siis mitään Haagaa vastaan ole, ja hyvin siellä muutama omakin kaveri tosiaan viihtyy.

No nyt tuli höpö höpöä. Meidän tarkoituksemme on pelastaa Riistavuoren metsä. Tätä varten on järjestetty kaavakävelyitä, tiedotustilaisuuksia ja mielenilmauksia. Mukana on ollut myös kaupunkipoliitikkoja, ja esimerkiksi Otso Kivekäs on ottanut asiaa hoitaakseen (tosin veikkaan että kyse on hänen kohdallaan irtopisteistä eikä todellisesta halusta siirtää rakentamista muualle). Lisäksi on laadittu vaihtoehtoinen kaava, itse asiassa kaksikin, joihin kaupunginvaltuusto on tutustunut.
Ja kuten aikaisemmassa viestissäni totesin, ja jonka jostain syystä olit lainauksesta pois jättänyt "Tällä en tarkoita sitä, etteikö asioista voisi olla eri mieltä ja pyrkiä vaikuttamaan vaikka jonkin yksittäisen rakennushankkeen toteutukseen. "

Minusta on aivan totaalisen perverssi ajatus, että oman lähiseutunsa olemukseen ei saisi vaikuttaa, koska se olisi vain viivästelyä joka nostaa kustannuksia. Oikeasti, ihan sairas (siis sairastunut) ajatus, ja täysin vastoin kaikkia kansalaisoikeuksia.
No niin ja koitetaanpas taas rauhoittua. Ei tässä nyt tarvitse mitään perverssiä tai sairasta huudella, saati pelätä omien kansalaisoikeuksiena puolesta kun keskustellaan kuitenkin vain siitä mihin suuntaan Helsinki on menossa.

Ymmärsit väärin. Minusta on hienoa, että Helsingin rakentamishankkeet ovat vaikeuksissa, koska kaupungin vimma rakentaa joka paikkaan liikaa uudiskohteita ei lopu muilla keinoilla yhtä nopeasti. Rakentamisen lopettamisella kun on valtaisa kiire. Ja kyllä, olen esittänyt sekä täällä että kaupungille vaihtoehtoisia tapoja kasvattaa asuntotuotantoa. Kyse on korjausrakentamisesta, joka säästää paitsi lähiluontoa, myös co2-päästöjä jopa 70%.
Tässä viittaat varmaan siihen aikaisemmin mainitsemaasi "tuhoamisvimmaan". Itse en ole tällaista huomannut, vaikka toki sitä uudistuotantoa tarvitaan kun Helsinki aikoo kasvoo 800 000 asukkaan kaupungiksi. Siinä olen samaa mieltä, että esimerkiksi teollisuusalueiden muuntaminen asuinkäyttöön on ehdottomasti sellainen asia, jota täytyy pyrkiä tässä tavoitteisiin pääsyssä hyödyntämään.

Tuossa hiljattain oli yhdeltä lukijalta mielestäni ihan hyvä kirjoitus hesarissa vanhan Herttoniemen täydennysrakentamiseen liittyen, jossa hän kritisoi sitä, että ihmisillä on liian tunnepitoinen side pikku metsäläntteihin. Hän totesi, että johonkin pikku pusikkoon kiinnytään, kun siellä on käyty vuosia kusettamassa koiraa, ja sitten vastustetaan sen päälle rakentamista. Tuo ei ole kovinkaan rationaalista, vaan täysin tunnepitoista kritiikkiä, jota varmasti iso osa rakennushankkeisiin liittyvästä kritiikistä lopulta on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös