Helsinki

  • 571 352
  • 3 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Yksi skuuttien parhaista puolista on se, että niille ei tarvitse etsiä pysäköintialuetta. Voittavat nopeudessa city-fillarit juuri tämän takia.

Itse veikkasin, että Helsinki päätyy samaan kuin muutama muu pohjoismainen iso kaupunki ja kilpailuttaa alan toimijat, jotka samalla sitoutuvat vastuullisuuteen. Toki tästä on ollut debattia, onko tällainen rajoittaminen mahdollista?

Nimenomaan ei ole mahdollista nykylainsäädännöllä. Esimerkiksi Oslon malli, jossa kaupunki hoiti asian järjestyssäännöillä ei ole mahdollinen, sillä meillä ei ole kaupunkien järjestyssääntöjä vaan valtakunnallinen järjestyslaki.
 

Barney

Jäsen
Onkos kellään kokemuksia Kalasatamassa asumisesta? Etsinnässä on ollut kämppä lähinnä Töölö-Kamppi -akselilta, mutta nyt löytyi kiinnostava asunto Kalasatamasta. Kuinka paljon tuo rakentaminen alueella häiritsee? Palvelut olisi lähellä ja keskustaan tulisi metrolla nopeasti. Mites onko tuossa lähistöllä (lähinnä rannalla) kivoja ulkoilu/lenkkimaastoja?

Tärkeänä kriteerinä itselläni on ollut, että olisi kävelymatka töihin, mutta ehkä tuosta voisi joustaa, jos muut osa-alueet asunnossa toimivat.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jos ei ole käytössä omaa autoa, niin ainakin toistaiseksi Laajasalo on aikas hankala paikka asuinpaikaksi sellaiselle ihmiselle, jonka työpaikka on keskustassa ja joka suosii joukkoliikennettä. Tuleva raitioyhteys parantaa merkittävästi liikennöintiä keskustan suuntaan, mutta se tulee viemään vuosia ennen kuin se saadaan valmiiksi.

Laajasalo on kuitenkin viimeisten vuosien saatossa nostanut varsin paljon statustaan asuinpaikkana, kun vanha ostari lanattiin matalaksi ja tilalle tuli uusi ostari huomattavasti paremmilla palveluilla. Vielä selvemmin muutos näkyy Kruunuvuorenrannassa, joka on tällä hetkellä keskellä suurta rakennusbuumia. Ainoa huono puoli tässä alueessa on sen sijainti, sillä sinne on varsinkin autottamalla aikamoinen matka jo pelkästään Hertsikan metroasemalta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Onkos kellään kokemuksia Kalasatamassa asumisesta? Etsinnässä on ollut kämppä lähinnä Töölö-Kamppi -akselilta, mutta nyt löytyi kiinnostava asunto Kalasatamasta. Kuinka paljon tuo rakentaminen alueella häiritsee? Palvelut olisi lähellä ja keskustaan tulisi metrolla nopeasti. Mites onko tuossa lähistöllä (lähinnä rannalla) kivoja ulkoilu/lenkkimaastoja?

Tärkeänä kriteerinä itselläni on ollut, että olisi kävelymatka töihin, mutta ehkä tuosta voisi joustaa, jos muut osa-alueet asunnossa toimivat.
Riippuu vähän siitä, mistä päin Kalasatamaa on asuntoa hankkimassa. Aivan metroradan läheisyydessä ollaan aika pitkälti saatu kaikki rakennushankkeet valmiiksi, ja nyt siellä ollaan siirrytty rakentamaan Nihtisillan aluetta etelässä ja Verkkosaaren aluetta pohjoisessa. Raskasta liikennettä näkee paljon Kalasatamassa juuri sen vuoksi, mutta koska kyseiset paikat ovat rakennettujen alueiden reunamilla, niiden ei pitäisi häiritä.

Mustikkamaalla on ainakin juoksureittejä, samoin Toukolassa muutaman kilometrin verran pohjoiseen. Toukolan alueella ei ole korkeuseroja, kun taas Mustikkamaalla on jonkin verran.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onhan täällä kohtalaisen paljon noita yksityisautoilijoita, mutta enimmäkseen täällä on joukkoliikenteen käyttäjiä. Juna on suosituin liikenneväline ja bussit tulevat hyvänä kakkosena.
Nimenomaan sekakäyttäjälle hyvä paikka. Siinä pari vuotta tuli asuttua. Välillä pakko kulkea autolla, mutta junalla enimmäkseen. Myös fillarilla moni asia hipaisuetäisyydellä.

Esimerkiksi apteekkiin kun piti iltamyöhällä lähteä, oli Malmille helppo poiketa junalla.

Ainoa miinuspuoli itselle oli, että työmatkalla piti vaihtaa junaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@RäpyläRepe: Kriteerisi osuvat todella hyvin Etelä-Haagan kanssa. Rauhallinen alue, suorastaan kylämainen tunnelma ja loistavat liikenneyhteydet.
Tämä oli meilläkin sellainen "realistinen" vaihtoehto, mutta sitten sattui pomppimaan omistusasumiseen siirryttäessä käsittämättömän hienosti asuntomarkkinoilla niin jäi kokematta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos kellään kokemuksia Kalasatamassa asumisesta? Etsinnässä on ollut kämppä lähinnä Töölö-Kamppi -akselilta, mutta nyt löytyi kiinnostava asunto Kalasatamasta. Kuinka paljon tuo rakentaminen alueella häiritsee? Palvelut olisi lähellä ja keskustaan tulisi metrolla nopeasti. Mites onko tuossa lähistöllä (lähinnä rannalla) kivoja ulkoilu/lenkkimaastoja?

Tärkeänä kriteerinä itselläni on ollut, että olisi kävelymatka töihin, mutta ehkä tuosta voisi joustaa, jos muut osa-alueet asunnossa toimivat.
Kalasataman ytimessä, Sörnäisten niemellä, on tullut asuttua nyt reilut 4 vuotta, ja onhan tämä mennyt koko ajan parempaan suuntaan. Kuten tuossa mainittiinkin, rakentaminen on nyt edennyt pitemmälle pohjoiseen ja etelään, ja tämä keskiosa on aika pitkälti valmis. Toki juuri tällä hetkellä osa kaduista on suljettuna Kalasatama-Pasila -ratikkalinjan rakentamisen takia, mutta ainakaan meitä se ei konkreettisesti haittaa. Ja onhan se tulevaisuudessa valtava kehitysaskelu, kun ratikat alkavat suihkia lähikaduilla.

Toisaalta Nihdin rakentamisen aloittaminen ja alueen läpi rakennettava Kruunusiltojen ratikkareitti tulee häiritsemään Sompasaaren eteläosaa ja ensimmäisiä Nihtiin muuttavia vielä pitkään. Mutta siinäkin tulevaisuudessa häämöttää entisestään parantuneet kulkuyhteydet.

Mustikkamaa muistuttaa oikeaa metsää enemmän kuin kantakaupungin puistot, ja urbaani lenkkeily merenrannan leveillä jalkakäytävillä on selvästi suosittu harrastus. Itse olen suihkinut satunnaisesti rullaluistimilla. Ja tässäkin asiassa rakentamisen edistyminen vai parantaa tilannetta entisestään. Muutaman vuoden kuluttua täällä kulkee useamman kilometrin mittain yhtenäinen rantabulevardi lukuisine ravintolalaivoineen, ja mitä kaikkea rantapalveluita keksitäänkään. Luotan kapitalismin voimaan, ja toivon kaupungilta myötämielistä suhtautumista uusiin ideoihin...

Rediä on paljon moitittu, ja vaatihan se aluksi opettelua. Muistan kuitenkin ajan, kun sitä ei vielä ollut, ja ostokset ja moni muu asiointi piti tehdä jossain kauempana. Puutteistaan huolimatta Redin ilmestyminen toi käytännössä kaikki tärkeimmät palvelut 5 minuutin kävelymatkan päähän - ruokakaupat, vaatekauppoja, ravintoloita, Alko, Posti, Apteekki, Terveystalo jne. Meidän perheelle tärkeimmistä palveluista vain kirjasto puuttuu - mutta siitä on viestitetty kaupungin suuntaan sen verran ahkerasti, että alun täysin kielteinen kanta, on alkanut vähän löystyä viimeisissä asukasilloissa...

Kokonaisuudessaan olen erittäin tyytyväinen Kalasatamaan. Hyvät palvelut, modernilla tavalla tyylikkäästi rakennettu (joo, minunkin mielestäni Eira on tyylikkäämpi, mutta mutta...), merellinen ja kaupunkialueeksi vihreäkin. Hyviä ravintoloita, päiväkoti ja peruskoulu vieressä sekä hyvät kulkuyhteydet (metro ja bussi - ja vuodesta 2024 lähtien myös ratikka). Ja kunhan Hanasaaren voimalaitos poistuu, niin alue kasvaa lopullisesti kiinni kantakaupunkiin. Eli hyvä nyt, ja vielä parempi tulevaisuudessa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan (eli pääsen loisimaan tiedemesenaattien apurahoilla), muutan Helsinkiin n. 1,5 vuoden aikataululla. Se on minulle Suomesta se The Kaupunki, jossa käyminen on aina ollut mukavaa ja urbaaniin elämään mieltyneelle (kohtalaisen) kultturellille ihmiselle antoisaa. Helsingissä on aidon kaupunkielämän maku ihan eri tavalla kuin missään muussa paikassa Suomessa, vaikka toki Tampereella ja Turullakin on omat puolensa.

Hauskaa, että tällainenkin löytyi kuuden vuoden takaa... Apurahan väitöskirjaan sain, mutta se jäi lopulta nostamatta muiden vaihtoehtojen oltua taloudellisesti kannattavampia. Olen palijasjalakanen oululainen, mutta kyllästyin kaupunkiin ja sen jähmeyteen ja pienuuteen jo vuosia sitten, joten jätin sen taakseni ilomielin. Siirtymä on sikäli puolitiessään, että minulla on vielä Oulussa virka ja omistusasunto, Helsingissä työskentelen virkavapaalla väh. toukokuun loppuun asti.

Tietyllä tavalla tässä on vähän kuin nuoruuden paluuta ilmassa, asunto on 35 neliön yksiö Töölössä ja auto jäi Ouluun. Tarkoitus on luopua siitä kokonaan ja hankkia tilalle harrasteauto, mikäli sen sijoittaminen jonnekin onnistuu. Toistaiseksi olen nauttinut palveluista ja kulttuurielämästä täysin siemauksin!
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kädenojennus.
Pieleen meni tämäkin. Kyllä voi olla putiikki sekaisin.

Itse olen kaupungilla ollut jo yli 20 vuotta, ja ihan viime vuosiin asti olin tyytyväinen Helsinkiin työnantajana. Ei se nyt vieläkään ihan umpisurkea ole, mutta paljon on menty alas nopealla tahdilla. Varsinkin siinä, miten kaupunki kohtelee ja arvostaa työntekijöitään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Stadilaiset jne. huom. Jos et ole koskaan vieraillut Sisä-Hatun pikkusaarella, nyt on siihen taas mahdollisuus vedenpinnan ollessa matalalla. ATM kymmenittäin jengiä ihailemassa auringonlaskua. :)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Stadilaiset jne. huom. Jos et ole koskaan vieraillut Sisä-Hatun pikkusaarella, nyt on siihen taas mahdollisuus vedenpinnan ollessa matalalla. ATM kymmenittäin jengiä ihailemassa auringonlaskua. :)
Pakkohan siellä oli käydä reilut puolitoista viikkoa sitten. Hauska reissu, ja porukkaa kyllä riitti. Jossain sanottiin, että matka Sisä-Hattuun olisi rannasta reilut sata metriä, minusta tuntui kyllä lyhyemmältä. En tiedä, miten korkealla vesi nyt on, mutta tuolla kannattaa kyllä ehdottomasti käydä, jos vielä ehtii. Vaikka kahlaahan jengi sinne kesällä muutenkin, eihän vettä silloinkaan ole varmaan edes puolta metriä. Ja Sisä-Hattu on siis Lauttasaaren kärjessä, jos joku sitä miettii. Nämä merenrannat ovat kyllä sitä parasta Helsinkiä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kamppi on nykyään niin täyteen ahdettu paikka, että kun tämä uusi sote-rakennus muutaman vuoden päästä valmistuu, voi hyvin olettaa, että ruuhkat vain pahenevat. Asiakkaita pitäisi riittää ihan kiitettävästi ja onhan tuonne helppo tulla julkisilla.


Omituisen näköinen rakennus, jos totta puhutaan. Veikkaan, että valmistuessaan rakennus ei tule olemaan ihan noin erikoinen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kamppi on nykyään niin täyteen ahdettu paikka, että kun tämä uusi sote-rakennus muutaman vuoden päästä valmistuu, voi hyvin olettaa, että ruuhkat vain pahenevat. Asiakkaita pitäisi riittää ihan kiitettävästi ja onhan tuonne helppo tulla julkisilla.


Omituisen näköinen rakennus, jos totta puhutaan. Veikkaan, että valmistuessaan rakennus ei tule olemaan ihan noin erikoinen.
Tätä muuten ihmettelin itsekin. Ensimmäisenä tuli mieleen, että mihin ihmeeseen se sinne mahtuu. Jos nyt oikein käsitin, niin rakennus tulee siihen, missä on metroaseman uloskäynti. Ei siinä liikaa tilaa ole nytkään. Se metroaseman uloskäynnin matala rakennus ja vähän takseille tilaa. Ei siinä juuri muuta ole.

Lisäksi tuo rakennus peittää Autotalon korttelin täysin. Nyt Autotalon tornit näkyvät hienosti maisemassa, mutta pitäähän sekin maisema pilata. Toki tämä varmaan aiheuttaa taas kiimaa jossain Lisää kaupunkia Helsinkiin -tyyppisissä ryhmissä, mutta itse en ymmärrä, miksi keskusta - tai mikään muukaan alue - pitää rakentaa tukkoon. Ei se aluetta ainakaan sen viihtyisämmäksi tee.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kampin terveysaseman onnistuminen tulee paljolti olemaan kiinni julkisivusta ja sen toimivuudesta. -Hohtavan valkea havainnekuva saattaa todellisuudessa olla ankean harmaa. Näin yleisesti en kyllä vastusta ollenkaan täydennysrakentamista ydinkeskustaankaan, päin vastoin ja Kampin hankkeen lisäksi kannatan myös Elielinaukion rakennuksen toteutumista.

Helsinkiä rakentaessa ei ole syytä pitää kynttilää vakan alla. Helsinki on Suomen pääkaupunki ja yli puolentoista miljoonan asukkaan kasvava metropoli. Eurooppalaisessakin vertailussa Helsinki on merkittävä taloudellinen ja kulttuurillinen keskus ja vaikka maakunnissa ollaan Suomen yksinapaisuudesta huolissaan, näen kilpailukykyisen ja kansainvälisessä vertailussa pärjäävän pääkaupungin olevan loppupeleissä koko maan etu. Arkkitehtoonisestikin ja kaupunkisuunnittelussa Helsinkiä tuleekin verrata Kööpenhaminaan, Wieniin ja Lissaboniin, ei Jyväskylään tai Ouluun. (Ei mitään näitä kaupunkeja vastaan.)

Näen siis, että lähiöiden lisäksi Helsingin kantakaupunkia on yhtäältä vielä mahdollista kehittää ja lisärakentaa. Toki mihinkään varsinaisiin purkutalkoisiin en olisi ryhtymässä, mutta ihan keskustankin tuntumassa riittää hyviä paikkoja täydennysrakentamiselle, puhumattakaan kantakaupungin liepeistä.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tätä muuten ihmettelin itsekin. Ensimmäisenä tuli mieleen, että mihin ihmeeseen se sinne mahtuu. Jos nyt oikein käsitin, niin rakennus tulee siihen, missä on metroaseman uloskäynti. Ei siinä liikaa tilaa ole nytkään. Se metroaseman uloskäynnin matala rakennus ja vähän takseille tilaa. Ei siinä juuri muuta ole.

Lisäksi tuo rakennus peittää Autotalon korttelin täysin. Nyt Autotalon tornit näkyvät hienosti maisemassa, mutta pitäähän sekin maisema pilata. Toki tämä varmaan aiheuttaa taas kiimaa jossain Lisää kaupunkia Helsinkiin -tyyppisissä ryhmissä, mutta itse en ymmärrä, miksi keskusta - tai mikään muukaan alue - pitää rakentaa tukkoon. Ei se aluetta ainakaan sen viihtyisämmäksi tee.

Peittää Autotalon täysin? Kyllähän sen näkee, kun menee ulos ja katsoo ylöspäin. Sen verta massiivinen rakennelma kyseessä, että sitä ei peitä mikään.

Helsinki on turhien aukioiden luvattu maa. Nykytilassaan tuolla paikalla on ankea metron sisäänkäynti ja asfalttikenttä takseille ja vähän lisää asfalttia. Mitään tärkeää ei menetetä, kun paikalle tulee terveyskeskus. Metron sisäänkäynti tulee talon alakertaan ja takseillekin säilyy tila. Havainnekuvissa näkyy myös vihreää. Saadaan terveysasema huikeiden yhteyksien varrelle. En ymmärrä, miten nykytilaa voi mitenkään pitää parempana kuin tätä suunnitelmaa.

En kanssa ymmärrä näitä "rakennetaan tukkoon" kommentteja. Siinä on vieressä valtava aukio Kampin keskuksen vieressä, korttelin päässä Kampintori ja kahden korttelin päässä puistoa. Joku Punavuori on hyvin tiivistä umpikorttelia eikä kukaan ikinä sano, että se olisi epäviihtyisä alue. Vai pitäisikö siellä laittaa joka toinen kortteli matalaksi, jotta tulisi enemmän väljyyttä? Talot kuuluvat kaupunkiin ja sinne on fiksua rakentaa tiiviisti, niin saa ihmiset ja palvelut lähekkäin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
@RäpyläRepe: Kriteerisi osuvat todella hyvin Etelä-Haagan kanssa. Rauhallinen alue, suorastaan kylämainen tunnelma ja loistavat liikenneyhteydet.
Lähes viiden vuoden Etelä-Haagassa asumisen perusteella vahvistan tämän. Minulle tuli mieleen myös Kulosaari. Etelä-Haaga tai Kulosaari eivät kuitenkaan taida kumpikaan olla mitenkään erityisen edullisia alueita, jos sellainen nyt on etsinnässä.
 
Lähes viiden vuoden Etelä-Haagassa asumisen perusteella vahvistan tämän. Minulle tuli mieleen myös Kulosaari. Etelä-Haaga tai Kulosaari eivät kuitenkaan taida kumpikaan olla mitenkään erityisen edullisia alueita, jos sellainen nyt on etsinnässä.
Vastailen itsekin nyt vanhempaan viestiin.

Sanoisin että Helsingissä rauhallinen ja lieveilmiöistä vapaa asuminen, jota alkuperäinen asuinalueista tiedustelija taisi kysyä, on todella suhteellinen käsite! Tarkoitan sitä, että mikä on lieveilmiötä tai rauhattomuutta, koko kysymykseen liittyy näkökulmat laidasta laitaan jossa mikä tahansa ilmiö kertoo siitä miten kaikki on nykyään pielessä (ennen kaikki oli paremmin). Toisaalta toinen ääripää toteaa että kaikki on kaupunkiin kuuluvaa elämistä, josta valittajien kuuluisi muuttaa landelle.

Oma näkemykseni eri asuinalueiden rauhallisuuksista on, että paljon määrittelee ihan se juuri oman kodin sijainti. Ja sitten ne aivan omat mieltymykset sekä mihin asioihin haluaa keskittyä. Onhan keskeltä Pasilaa erittäin lyhyt matka aivan kaikkiin Helsingin luontokohteisiinkin. Auton kanssa sitten pääsee puolessa tunnissa kaukaakin mihin tahansa Helsingissä jos asuu Kehätien lähettyvillä.

Autottomana kuten alkuperäinen kyselijä suunnitteli, olisi sitten _minun_ mielestäni vähän huonompi valinta muuttaa vain johonkin näistä saarista (Lauttasaari, Laajasalo, Kulosaari), koska silloin olisi hyvin rajatun alueen valikoima käytössä niitä ulkoilualueita. Toki ne ovat edelläkin mainituissa saarissa jo itsessään aika mukavia. Jos itse nyt valitsisin nuorena aikuisena kotia idylliseen Helsinkiin niin todennäköisesti muuttaisin Meilahteen Valpurinpuiston ympäristöön. Alueelta olemattomat etäisyydet niin pieniin kuin isoihin Stadin kohteisiin, rauhallista, kodit matalia ja jotenkin sellainen ajaton tunne.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jos itse nyt valitsisin nuorena aikuisena kotia idylliseen Helsinkiin niin todennäköisesti muuttaisin Meilahteen Valpurinpuiston ympäristöön. Alueelta olemattomat etäisyydet niin pieniin kuin isoihin Stadin kohteisiin, rauhallista, kodit matalia ja jotenkin sellainen ajaton tunne.
Aika hyvin perusteltu, ja itsekin tuota silloin tuoreeltaan mietin. Samoin Rusa ja oma kotikenttäni Etelä-Haaga olisivat oikeasti sopivia ratkaisuja. Ainoa, mikä tuossa Manskun ja Tukholmankadun väliin jäävässä alueessa hiertää, on hinta. Esim. kolmioita ei kyllä alle puolella miljoonalla juuri löydy. Se on monelle (enemmistölle?) nuorelle aikuiselle yksinkertaisesti liikaa.

Pohjois-Haagassa hinnat eivät vielä ole lähteneet käsistä, ulkoilualueita piisaa, kaupunkikuva on Lassilaa lukuunottamatta pääosin miellyttävää ja liikenneyhteydet ovat kolmostien ja junaradan ansiosta hyvät.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta ei kait Helsingissä montaa huonetta tarvii kun se kaupunki on se olohuone. Maaseudulla ja siinä elämässä sitten pitää olla pirtit ja makuukammarit ja ladot ja navetat. Koirankopit ja halkoliiteri. Autotalli.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Peittää Autotalon täysin? Kyllähän sen näkee, kun menee ulos ja katsoo ylöspäin. Sen verta massiivinen rakennelma kyseessä, että sitä ei peitä mikään.

En kanssa ymmärrä näitä "rakennetaan tukkoon" kommentteja. Siinä on vieressä valtava aukio Kampin keskuksen vieressä, korttelin päässä Kampintori ja kahden korttelin päässä puistoa. Joku Punavuori on hyvin tiivistä umpikorttelia eikä kukaan ikinä sano, että se olisi epäviihtyisä alue.
Kyllä, mutta sinulta unohtuu tässä rakennusten maisemointi. Tosin se unohtuu niiltäkin, jotka päätöksiä tekevät. Autotalon tornit on rakennettu aikoinaan ihan toisenlaiseen maisemaan. Ne tarvitsevat ympärillä olevaa tilaa, ja sitä niillä on tähän mennessä ollut. Takavuosikymmeninä suunnittelussa otettiin huomioon aina myös tila, se oli osa arkkitehtuuria. Kun tuo uusi rakennus nousee, sitä tilaa ei Autotalon korttelilla enää ole.

Punavuori ei muuten ole paras mahdollinen vertailukohta, koska siellä rakennuskanta on suurelta osin aika matalaa ja samaan aikaan rakennettua. Kamppi on sen sijaan koko ajan paheneva sekasotku, jossa eri-ikäiset rakennukset riitelevät keskenään. Näin käy, kun ajatellaan vain taloudellisia arvoja.

Ja tottakai Punavuorikin paskottaisiin kaikilla järjettömän kokoisilla uudisrakennuksilla, jos vain voitaisiin. Sinne ei vain mahdu enää mitään.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kyllä, mutta sinulta unohtuu tässä rakennusten maisemointi. Tosin se unohtuu niiltäkin, jotka päätöksiä tekevät. Autotalon tornit on rakennettu aikoinaan ihan toisenlaiseen maisemaan. Ne tarvitsevat ympärillä olevaa tilaa, ja sitä niillä on tähän mennessä ollut. Takavuosikymmeninä suunnittelussa otettiin huomioon aina myös tila, se oli osa arkkitehtuuria. Kun tuo uusi rakennus nousee, sitä tilaa ei Autotalon korttelilla enää ole.
Jokainen rakennus rakennetaan sen hetkiseen maisemaan. Se, miten arvioidaan miten lisärakentaminen muuttaa maisemaa ja kaupunkia on toki keskustelun paikka. Tuossa nykytilanteen asfalttikenttä ei ole minkään arvoinen, metroasema on suorastaan häpeäpilkku. Tuohon, jos mihin, lisärakentaminen sopii. Sopiiko noin massiivinen on toinen asia. Mun mielestä sopii vallan mainiosti, Autotalo on rakentamisen jälkeenkin sopivan massiivinen ja näkyy monesta eri suunnasta. Kaupunki muuttuu ja kehittyy koko ajan. Ja niin tietysti pitääkin.

Yleisesti lisärakentamisessa Helsingissä on kohtuullisen hyvä meininki. Ei tule korkeita rakennuksia aivan keskustaan (räystäskorkeus on määritelty), vaan tornitalot rakennetaan kauemmas. Itseäni ärsyttää korkea rakentaminen yksittäisinä pisteinä, sen sijaan voisi rakentaa muutaman samaan paikkaan. Kalasatamassa ja Vuosaaressa näin nyt tapahtuu ja hyvä niin. Aika hyvin myös pyritään pitämään paikan henki uudisrakentamisessa, eli purettavan tilalle tulee suurin piirtein edes saman tyylinen. Ja useimmiten tähdätään peruskorjaukseen, aina se ei tietenkään onnistu/kannata.

Sitten ihan toinen juttu terveysasemien keskittämiset - tähänkin tulevaan hyvinvointikeskukseen haalitaan porukkaa ihan Larua myöten. Toki on hyvä, että "samalta luukulta" saa kaiken, mutta ongelmia tulee esim. vanhusten liikkumisen kanssa. Tämä on nähty jo Kalasataman vastaavan keskuksen kanssa. Pieniä yksikköjäkin tulisi säilyttää, mutta raha ratkaisee.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jokainen rakennus rakennetaan sen hetkiseen maisemaan. Se, miten arvioidaan miten lisärakentaminen muuttaa maisemaa ja kaupunkia on toki keskustelun paikka. Tuossa nykytilanteen asfalttikenttä ei ole minkään arvoinen, metroasema on suorastaan häpeäpilkku. Tuohon, jos mihin, lisärakentaminen sopii. Sopiiko noin massiivinen on toinen asia. Mun mielestä sopii vallan mainiosti, Autotalo on rakentamisen jälkeenkin sopivan massiivinen ja näkyy monesta eri suunnasta. Kaupunki muuttuu ja kehittyy koko ajan. Ja niin tietysti pitääkin.
Tässä se ongelma oikeastaan onkin. Nykyään rakennetaan rakennuksia, ei alueita. Ja ei nyt kukaan parhaalla tahdollakaan voi sanoa, että Kampin alue tuota uutta rakennusta kaipaisi.

Metroasema ja sen ympärillä oleva asfalttikenttä eivät tietenkään ole minkään arvoisia. Paitsi että ne ovat. Itsessään ne eivät tietenkään ole mitään, mutta muuten ne ovat juuri sitä tilaa, jota Autotalon kortteli tarvitsee. Taiteellisessa mielessä tila on arvokasta. Valitettavasti nykyään tila on sitäkin arvokkaampaa taloudellisessa mielessä.

Nykyisessä kaupunkisuunnittelussa pahin ongelma on se, että jos jossain on tyhjää tilaa, niin se pitää heti vimmaisesti täyttää. Enää ei ajatella, että sillä tyhjällä tilalla olisi itsessään merkitystä, vaikka sillä voi olla merkitystä paljonkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös