nummenkallio
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KooKoo
Vielä ei ole tullut kaipuuta takaisin Kotkaan, mutta olen huomannut senkin, että arki rullaa täälläkin suht samoja latuja.
Hyvä huomio, arki on Helsingissä ihan samanlaista kotinurkilla pyörimistä kuin muuallakin. Niiltä omilta kulmilta ei tule kovin usein lähdettyä minnekään, kun kaikki on kuitenkin lähellä, niin ruokakaupat kuin lenkkipolutkin. Itse käyn esimerkiksi aika harvoin Helsingin keskustassa. Parturissa käyn siellä, ja keikoilla tietysti, mutta ei sinne juuri muuten tarvitse mennä. Ostoksillakin on mukavampi käydä jossain sellaisessa kauppakeskuksessa, jonne pääsee helposti autolla.
Juuri tämä on ollut ehkä suurin yllätys Helsingin suhteen. Joskus ennen tänne muuttamista ajattelin, että koko ajanhan sitä sitten käy asioilla keskustassa, mutta ei se niin ole mennyt ainakaan omalla kohdallani. Ja toistakymmentä vuotta olen täällä jo asunut. Luulen, että tässä kyllä vaikuttaa vahvasti mieltymys yksityisautoiluun. Jos en omistaisi autoa, kävisin varmasti useammin keskustassa asioilla, koska sinne on julkisilla helpointa mennä.
Ihmiset ovat mukavia ainakin täällä Kallio/Sörnäinen-akselilla, enkä sellaista ylimielisyyttä, mitä helsinkiläisiin aina liitetään, ole juurikaan havainnut.
Sitä ylimielisyyttä ei oikeasti ole edes olemassa. Helsingissä on paljon muualta tulleita ja muutenkin niin kirjavaa porukkaa, ettei mitään yleistyksiä ole edes helppo tehdä. Joku yksittäinen junantuoma wannabe-stadilainen saattaa larpata ja käyttäytyä ylimielisesti, mutta todennäköisempää on törmätä ihan oikeaan stadilaiseen, joka ei tee stadilaisuudestaan mitään numeroa. Ainakin oman kokemukseni mukaan nämä aidot stadilaiset ovat yleensä mukavaa porukkaa. Kusipäihin nyt törmää kaikkialla, mutta ei niitä Helsingissä ole yhtään sen enempää kuin muuallakaan.
Rohkenisin melkein väittää, että päinvastoin. Jos menet Helsingistä jonnekin pikkupaikkakunnalle, niin voi sitä vittuilun ja kyräilyn määrää. Joskus ei tarvita kuin sana "Helsinki", ei tarvitse olla edes mikään stadilainen, riittää vain että asuu siellä. Muistan kun exäni oli vähän aikaa töissä Savonlinnassa. Hän on siis paljasjalkainen stadilainen. Ensimmäisenä päivänä hänelle sanottiin työpaikallaan: "Tulit sitten tänne viemään savonlinnalaisten työt ja miehet". Hyi saatana mikä asenne, voisiko tunkkaisempaa ja takapajuisempaa junttimeininkiä enää olla. Ja kyllä näitä tarinoita riittää. Sen sijaan jossain helsinkiläisellä työpaikalla ei ikinä voisi kuulla, että "Vitun lantavarvas, tulit sitten tänne viemään stadilaisten työt ja miehet".
Jos helsinkiläinen menee maakuntaan, niin hän kyllä yleensä osaa odottaa tietynlaista vastaanottoa, eikä hän yleensä mene sinne mitenkään ylimielisenä. Mutta kun sekään ei riitä, että menee vain omana itsenään. Olen puhunut tästä helsinkiläisten kanssa, ja he ovat sanoneet, että maakunnissa pitäisi olla todella nöyrä ja melkein pyytää anteeksi omaa helsinkiläisyyttään. Ymmärrän, että tuo on todella rasittavaa.
Helsingin parhaita puolia onkin juuri se, että täällä voi ainakin olla oma itsensä. Kyllä meitä maakuntien ihmisiäkin täällä paljon on, eikä se näytä stadilaisia kiusaavan. Siitä asenteesta voitaisiin ottaa maakunnissa oppia.