Helsinki

  • 570 179
  • 3 512

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itä-Pasilaa lähemmäksi DDR:ää ei ole Suomessa mahdollista päästä.
Onhan Urheilukatukin lähempänä?

Itä-Pasilasta asuinalueena en tiedä, mutta kun aikoinaan kävin siellä sijaitsevassa Lidl-myymälässä faijan kanssa, hän totesi sisään astuessamme:
"Vittu, ollaanko me ainoat valkoiset täällä?". Toki tuo kuvaa isäni rasistista punaniskamentaliteettia, mutta ehkä myös tuota mainitun kaupunginosan etnistä jakaumaakin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itä-Pasilaa lähemmäksi DDR:ää ei ole Suomessa mahdollista päästä. Varmasti betonisin asuinalue koko maassa. Okei, Merihaka heittää tiukan haasteen tälle, mutta häviää mielestäni. Joskus on käynyt mielessä, että paljonko kämppien hinnat kärsivät Krunikassa, kun joutuu katselemaan Merihakaa ja Hanasaarta. Toisaalta taas Merihaasta on varsin mukavat näkymät Krunikan idyllisiin vanhoihin rakennuksiin.
Tuo on kaikki totta. Joskus opiskeluaikana mietittiin porukalla mitä viihtyisää voisi olla Merihaassa. Oli vaikeaa. Lopulta joku keksi, että Merihaasta näkee Merihaan huonosti, mutta ainakin muutamista Merihaan asunnoista näkee meren, Krunikan tai jopa molemmat.

Länsi-Pasila on suorastaan eleganttia seutua jos sitä vertaa itäiseen kaimaansa. Mutta Pasilan kulkuyhteydet ovat huippuluokkaa. Ei puutu kuin junayhteys lentoasemalle, eikä sekään ole Pasilan vika.

Kobelle sen verran, ettei Itä-Pasilassa liikkuminen ole ilta-aikaan sen hullumpaa kuin Helsingin keskustassakaan. En ole itse asunut siellä mutta muutoin olen kyllä liikkunut paljonkin, moneen aikaan vuorokoudesta. Pikkutunneilla kannattaa Itä-Pasilassa kulkea aistit valppaana ja noudattaa normaalia metropolivarovaisuutta. Alkkiksia, narkkareita ja eriasteisia sekopäitä tuolla on varmaan tiheämmässä kuin seudulla keskimäärin, mutta harvemmin isommaksi häiriöksi asti. Riippuu paljolti siitä kuinka hyvä tuuri on naapureiden suhteen.
 

Viljuri

Jäsen
Unohdimpa tuossa aikaisemmin syystäkin mainita, että Merihakakaan ei täysin tuntematon seutu noin asumisen mielessä ole, ilmeisesti Solevi Karsan muistokyltti on niin puhutteleva, ettei siellä kerran käytyään saa sanaa suustaan.

Oman rajallisen kokemuspohjani mukaan Merihaasta näkee merelle, mikä on plussaa hiilikasoista huolimatta verrattuna Itä-Pasilaan, mutta melkoisen paljon "persoonallistakin" porukkaa Merihakaan on saatu mahdutettua, ainakin baari- ja ulkomajoitukseen. Tässä se ei eroa Itä-Pasilasta pätkääkään, mutta Itä-Pasilaan on rakennettu muutamia uudempiakin kerrostaloja, joista ei tule ihan niin DDR-fiilis kuin molemmista alueista muuten.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Itsellä on edessä muutto Itä-Pasilaan ja olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kommentteja alueesta. Kulkuyhteydet ovat loistavat, niistä ei tarvitse enempiä kertoakaan. Eniten kiinnostaisi alueen asukkaat, onko turvallista seutua iltaisin/viikonloppuisin, alueen parhaat ruoka- tai/ja juomapaikat, ulkoilumahdollisuudet, aktiviteetit.

Itä-Pasila on ruma, mutta hyvin turvallinen. Harvemmin siellä mitään ihmeellistä tapahtui, koska siellä ei tosiaan ilta-/yöelämää ole. Ainoita mestoja Stadissa, missä harvemmin tarvitsee pelätä jäävänsä auton alle, kun autoteitä ei tarvitse suojateitä pitkin ylitellä.

Narkkeja ei näkynyt, taitavat olla Länsi-Pasilassa enempi. Sen sijaan tummaihoisia ihmisiä aika paljon, he ovat keskittyneet muutamaan kaupungin vuokrataloon. Suht paljon kuulee ulkomaan kieliä myös siksi, että HOASilla on muutama isohko talo tuolla ja niissä asuu ilmeisesti aika paljon ulkkarivahtareita. Lidl on sinänsä huono mittari ns. smugukertymälle, koska kokemukseni mukaan esim. myös Sähkötalon Lidl on aika tumma asiakaskunnaltaan. Taitavat ne hinnat olla syy.

Itä-Pasilastakin muuten näkee tietääkseni merelle. Mainettaan paljon kivempi paikka asua ja voisin kyllä harkita muuttoa takaisin. Asuminen tuolla oli helvetin helppoa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tzzadin kuviot

Niin, itse olen suunnitellut matkaa Tzzadiin, ja nyt kiinnoistaisi tietää, onko juomavesi juotavaa, vai kannattaako käyttää pullovettä?

Olen myös kuullut puhuttavan, että Tzzadissa ei olisi linja-autoissa ollenkaan selkänojia. Tämä siis sen takia, että ihmiset mahtuvat istumaan tuohikontti selässä.
Mahtaako tieto pitää paikkaansa?

Täältä tähän
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, itse olen suunnitellut matkaa Tzzadiin, ja nyt kiinnoistaisi tietää, onko juomavesi juotavaa, vai kannattaako käyttää pullovettä?
Tää on varmaan kompa? En oo koskaan nähnyt sun juovan mitään alle 4,7% nestettä. Mutta kyllä se Päijänteestä taas tulee. Juo vaan.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mutta kyllä se Päijänteestä taas tulee.

Niin, eli Vantaanjokeen kusemisen voi lopettaa.

Ps: Kerran nuorena poikana joina 2,8% kaupan lonkeroa, koska itsetehty opiskelijakortti ei mennyt Siwassa läpi. Kyllä kusetti.

Täältä tähn
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tämä landelainen asui vuosina 2006-2007 Helsingissä ja koska olen huomannut, että Merihaka ja Itä-Pasila ovat tässä keskustelussa olleet esillä, niin kommentoinpa tässä sitten.

Niin, aluksi asuin 5 kk Merihassa 21m2:n yksiössä kaksin silloisen siippani kanssa ja kävin töissä Itä-Pasilassa. Eihän sitä Merihakaa pahaksi kokenut, kun sulki sen ainoan ikkunan verhon, joka peitti harmaan maiseman ja työpaikalla Itä-Pasilassa teki sitten saman homman ja peitti harmaan maiseman sulkien sälekaihtimet. Siihenhän olisi voinut vaikkapa merinäköalakuvan laittaa ja Merihaassa sitä ei tarvinnut tehdä, kun merinäköala oli omasta takaa, kunhan oikeasta vinkkelistä sitä verhoa raotti.

Kyllä sitä ihminen sopeutuu kaikenmoiseen, kunhan oma pääkoppa on kunnossa. Parisuhdekin onnistuu tuonlaisissa pienissä kämpissä, kun ei pääse eri huoneisiin tai viihtyisään lähiympäristöön mököttämään, kun sellaisia ei ole ja parempi siis pysyä hyvissä väleissä asuinkumppaninsa kanssa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
len myös kuullut puhuttavan, että Tzzadissa ei olisi linja-autoissa ollenkaan selkänojia. Tämä siis sen takia, että ihmiset mahtuvat istumaan tuohikontti selässä.
Mahtaako tieto pitää paikkaansa?
Totta kai pitää. Tämähän on silkkaa huomaavaisuutta ulkopaikkakuntalaisia kohtaan, kun he tänne kontit selässään vaeltavat.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EDIT: en tiedä onko miten turvallinen mutta kyllähän siellä taitaa olla aika paljon kaupungin vuokrakämppiä ja nehän imee puoleensa kaiken maailman sekoja.

On todennäköisempää käydä Stockalla törmäämättä suomenruotsalaiseen kuin pyörähtää Pasilaan törmäämättä manneen.

Ihan kuin arkketehti olisi vittuilumielessä tehnyt Itä-Pasilasta mahdollisimmaan ankean ja ruman. Hirveä mesta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
On silti ihan rauhallista aluetta iltaisin ja viikonloppuisinkin, sillä juuri ketään ei kaduilla vastaan tule.

Ai ei tule ketään vastaan? Itä-Pasilassa Messukeskuksen lähistöllä asuvat ovat kyllä aivan eri mieltä. Messukeskuksessa on nimittäin lähes jokaisena viikonloppuna jonkin alan messut ja se tarkoittaa sitä, että ihmisiä ja autoja liikkuu siellä mielettömät määrät. Minua on myös jo vuosikymmenet ihmetyttänyt Itä-Pasilan ajoväylien surkea kunto - kadut näkyvät olevan ihmeellistä asvaltista tehtyä perunapeltoa kesät ja talvet. Ja nimenomaan se Messukeskuksen lähitienoo on kauhean rauhatonta muutenkin, koska öbaut viimeiset 30 vuotta se lähitienoo on ollut koko ajan jonkinmoisena rakennustyömaana kun rahoissaan kylpevä Messukeskus laajentaa koko ajan milloin mihinkin suuntaan alueitaan ja rakennuttaa lisää rakennuksia Suomen Messujen käyttöön - näyttää siltä, että alue pysyy rakennustyömaana myös seuraavat öbaut 30 vuotta.
Ja Itä-Pasilan suurin yömelun aiheuttaja löytyy ihan maanpinnan tasolta, nimittäin raitiovaunukiskot. Kun ratikkaliikenne yöksi hiljenee, niin silloin se varsinainen metakka vastaa alkaa, kun öisin liikkuvat ihmeelliset kiskojen hiomakoneet ym. alaan liityvät infernaalista meteliä pitävät ajoneuvot kirskuvat ja ulvovat kiskoilla pitkin yötä. Ja tätä siis tehdään kesät ja talvet joka yö.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kobelle sen verran, ettei Itä-Pasilassa liikkuminen ole ilta-aikaan sen hullumpaa kuin Helsingin keskustassakaan. En ole itse asunut siellä mutta muutoin olen kyllä liikkunut paljonkin, moneen aikaan vuorokoudesta. Pikkutunneilla kannattaa Itä-Pasilassa kulkea aistit valppaana ja noudattaa normaalia metropolivarovaisuutta. Alkkiksia, narkkareita ja eriasteisia sekopäitä tuolla on varmaan tiheämmässä kuin seudulla keskimäärin, mutta harvemmin isommaksi häiriöksi asti. Riippuu paljolti siitä kuinka hyvä tuuri on naapureiden suhteen.

Itse Itä-Pasilassa töikseni paljon oleilevana olen kyllä havainnut, että ilta-aikaan alue on lähinnä hipihiljainen. Jokunen asuintalohan alueella on, mutta kun on niin voimakkaasti toimistokeskittymää, ei ilta-aikaan näy juuri ketään, ei myöskään pikkutunneilla, sen jonkun kerran kun on tullut siinä kuljettua moiseen aikaan. Päivällähän on hyvinkin vilkasta, mutta turvattomaksi en aluetta kyllä osaa millään matematiikalla mieltää. Helvetin rumaksi kyllä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joku on nähnyt runsaasti vaivaa kuvatessaan Helsingin moni-ilmeisyyttä.
Kuvaa klikkaamalla pääsee seuraavaan.
Moni-ilmeisyyttä? Lähinnä kuvia apaattisesta retalejengistä, roskaamisesta ja alempien sosiaaliluokkien ördäämisestä.

Tulee lähinnä mieleen, että taas joku vasuri on liikkunut kameransa kanssa kuvaamassa "toisenlaista Helsinkiä", jotta päästään paasaamaan tuloerojen kasvamisen mukamas vahingollisuudesta ja sossutukien riittämättömyydestä. Vaikka tuolle jengille jaettaisiin kansalaispalkkana 2000 erkkiä kouraan kuukaudessa, niin mikään ei muuttuisi. Lähinnä mäyrisroskien ja oksennosten määrä vaihtelisi rahavarojen sallimissa rajoissa.

Muutoin setti oli kyllä osaavan valokuvaajan työtä. Pakko tunnustaa, että kuva housunsa puolireiteen laskeneesta ja rappusille sammuneesta lihavanpuoleisesta jampasta pisti hirnumaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuossa on ollutkin kovat keskustelut Pasilasta asuinalueena. Tuossa reilu pari vuotta sitten muutin täysin maalta Länsi-Pasilaan asumaan ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Länsi-Puoli on aika vihreääkin aluetta ja takana alkava keskuspuisto ei ainakaan ole haitannut. Lännessä en myöskään pahemmin ole törmännyt narkkeihin tai muihin ikäviin ihmisiin. Siinä kupeessa oleva West Corner nyt syltää sisuksistaan erikoisia Jokeri-ihmisiä silloin tällöin mutta niitäkin osaa oppia ymmärtämään.

Kulkuyhteydet ovat luokkaa loistavat kuten ennalta mainittu ja keskustaan on matkaa sen 3 km jalan hilpaista baarista kotiin.

Itä-Pasila sitten onkin aika saatanan rumaa paikoin ja hieman epäilyttävää seutua. Kaveri asuu siellä ja ainakin eräs oli ryöstetty tyylikkäästi tällä puolella. Ruokapaikoista Auringon pizza & kebab tarjoaa kaikki pizzat ja keput 3,90 hintaan. Pizzat oivallisia hintaan nähden, kepapit pieniä. East West on saavuttanut vakiokuppilan aseman kun Olutravintola Nurkka vaihtoi omistajia. Silloisen Rainbown iloiset aamuasiakkaat siirtyivät Nurkkaan ja hinnat nousivat, ei kiva.

Suosittelen asuinpaikkana ja ensi syksynä voin tarjota oluet Jypin miehelle kun kerran ette mestareitten kanssa päässeet pelaamaan.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Siinä kupeessa oleva West Corner nyt syltää sisuksistaan erikoisia Jokeri-ihmisiä silloin tällöin mutta niitäkin osaa oppia ymmärtämään.
Minusta Vessa yrittää enemmänkin antaa ihan itse itselleen "Jokeri-ihmisten" paikan leimaa. Ei siellä käy kuin paikallisia deekuja ja joskus minä ennen jotain urheilutapahtumaa.
 

Viljuri

Jäsen
Muutoin setti oli kyllä osaavan valokuvaajan työtä. Pakko tunnustaa, että kuva housunsa puolireiteen laskeneesta ja rappusille sammuneesta lihavanpuoleisesta jampasta pisti hirnumaan.

Paras puhutteleva "message" on löydetty jonnekin nurmikolle sammuneesta(?) larppaajasta S-marketin muovikassin ja Akateemisen kirjakaupan pahvikassin taakse "naamioituneena".

Opiskelija?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Moni-ilmeisyyttä?

Realcowboyn sarkasmi oli aika osuvaa. Melkoinen valokuvasetti tosiaan. Vastaavan saisi aikaiseksi melkeinpä mistä tahansa kaupungista, ehkä jopa Tampereesta. Tampereella haastetta tuollaisen tekemiselle voisi lisätä se, että Hervannasta, Nekalasta ja Tesomalta saa otta vain kaksi kuvaa per lähiö.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itä-Pasila sitten onkin aika saatanan rumaa paikoin ja hieman epäilyttävää seutua. Kaveri asuu siellä ja ainakin eräs oli ryöstetty tyylikkäästi tällä puolella. Ruokapaikoista Auringon pizza & kebab tarjoaa kaikki pizzat ja keput 3,90 hintaan. Pizzat oivallisia hintaan nähden, kepapit pieniä. East West on saavuttanut vakiokuppilan aseman kun Olutravintola Nurkka vaihtoi omistajia. Silloisen Rainbown iloiset aamuasiakkaat siirtyivät Nurkkaan ja hinnat nousivat, ei kiva.

Suosittelen asuinpaikkana ja ensi syksynä voin tarjota oluet Jypin miehelle kun kerran ette mestareitten kanssa päässeet pelaamaan.

Kiitoksia vaan tajouksesta, täytyy tintata nyt jussina edesmenneen chl:än muistolle.

Mutta asiaan, Itä-Pasila on oikeasti ihan kiva paikka. Nyt olen noin 4 kuukautta asunut ja edelleenkään ei mitään valittamista. Kaikki on lähellä, kulkuyhteydet varmaan Suomen parhaat joka suuntaan. Kirjasto vieressä, ruokakauppoja mukavasti sekä loistavat ruokapaikat mm. Auringon pizza ja Haaga-Helian ruokala. Haaga-Helian lounas maksaa muuten opiskelijakortilla jostain syystä vain 1,35€?!?! En opiskele kyseisessä oppilaitoksessa, mutta usein tulee käytyä ihan tuon hinnan takia. Sitten Auringon pizzassa lätyt 3,90€, toimii etenkin viikonloppuisin.

Aseman seutu nyt on etenkin illalla vähän levotonta, räiskihän se yks hullu haulikollakin joku aika sitten. Toisaalta missäpä aseman seutu nyt ei olisi levotonta. Asuin ennen Tikkurilassa ja samaa paskaa se oli sielläkin, tosin Pasilassa on aina runsaasti vartioita pitämässä järjestystä.

Sitten se betonisuus ja harmaus, eipä se nyt oikeastaan häiritse. Mun ikkunasta näkyy kauas merelle, Mäkelänrinteen uimahalli ja iso viheralue. Jotkut kaverit on käydessään ihmetellyt miten mä voin asua näin saatanan rumassa betonihelvetissä, muttei se minua itseä ole ikinä haitannut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Haaga-Helian lounas maksaa muuten opiskelijakortilla jostain syystä vain 1,35€?!?! En opiskele kyseisessä oppilaitoksessa, mutta usein tulee käytyä ihan tuon hinnan takia.

Ruuan hinta on alhainen sen takia, että SLK:n toisen asteen oppilaat syövät samassa "ravintolassa" ja hehän eivät siis maksa ruuasta oikeasti mitään. Niin oletettavasti sen takia se Amican opiskelijahintakin on alhainen.

Tuon halvimman ruuan taso ei ole kovin kummoista, mutta kai siitä samat ravinteet saa kuin kalliimmistakin.

Ja itse kun aloitin Haaga-Heliassa opiskelut 2007 tammikuussa, niin ruuan hinta oli 0,95€ joten on se jonkun verran noussutkin.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Ruuan hinta on alhainen sen takia, että SLK:n toisen asteen oppilaat syövät samassa "ravintolassa" ja hehän eivät siis maksa ruuasta oikeasti mitään. Niin oletettavasti sen takia se Amican opiskelijahintakin on alhainen.

Ja itse kun aloitin Haaga-Heliassa opiskelut 2007 tammikuussa, niin ruuan hinta oli 0,95€ joten on se jonkun verran noussutkin.

Onhan se tosiaan pikkuhiljaa noussut, kuten macnevis tuossa jo toteaakin. Itse kun aloitin 2003, maksoi ruoka silloin 0,60€, mutta ei toki vieläkään kallis ole, koska muissa oppilaitoksissa se maksaa halvimmillaan yleensä sen 2.35€
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Lidl on sinänsä huono mittari ns. smugukertymälle, koska kokemukseni mukaan esim. myös Sähkötalon Lidl on aika tumma asiakaskunnaltaan. Taitavat ne hinnat olla syy.

Niin, ei missään Lidlissä taida muita käydäkään kuin somaleja ja manneja. Itse en ole koskaan ko. kaupassa käynyt, mutta kun kattoo sitä jengiä mikä Lidlin ulkopuolella hengaa, niin eipä siellä juuri tavallisia ihmisiä taida käydä.

Itse olin pitkään Itä-Pasilassa duunissa ja ihan ok alueelta se vaikutti. Samalla tuli tutustuttua siihen messukeskuksen vieressä olevaan, puoli-ilmaiseen opiskelijaravintolaan.

Myös paljon parjattu Merihaka tuli tutuksi, kun exä asusteli siellä. Ihan ok paikka ja kulkuyhteydet Itä-Pasilan lailla aivan loistavat.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Realcowboyn sarkasmi oli aika osuvaa. Melkoinen valokuvasetti tosiaan. Vastaavan saisi aikaiseksi melkeinpä mistä tahansa kaupungista, ehkä jopa Tampereesta. Tampereella haastetta tuollaisen tekemiselle voisi lisätä se, että Hervannasta, Nekalasta ja Tesomalta saa otta vain kaksi kuvaa per lähiö.

Näin kuvasarjan linkin toiselta keskustelupalstalta. Siitä tuli mieleen liki 10 vuoden takainen helteinen kesälauantai, jolloin lähdin kyläilemään julkisilla kulkuneuvoilla kaverin luokse. Matkan aikana näin Helsingin Pihlajamäessä kaksi ja Malmilla kolme sammunutta. Mutta määränpää, Vantaan Koivukylä pisti paremmaksi: neljä sammunutta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, ei missään Lidlissä taida muita käydäkään kuin somaleja ja manneja. Itse en ole koskaan ko. kaupassa käynyt, mutta kun kattoo sitä jengiä mikä Lidlin ulkopuolella hengaa, niin eipä siellä juuri tavallisia ihmisiä taida käydä.
Kyllä missään Lidlissä käy. Tämä on todennäköisesti Helsingin ikioma ongelma. No, eipä mun olis Grafenwalderia enää mieli tehnytkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös