Molemmat asiantuntijat ovat käytännössä tyytyväisiä kehitykseen, mitä nyt viherkiskoja vähän kaipaavat. Kumpikaan asiantuntijoista ei pidä liikkeiden elinvoimalukuja kovin huolestuttavina. Toinen vielä suomeksi sanoen vittuilee perään: ”Auton ikkunasta tapahtuu myös aika vähän heräteostoksia".
Tuo kommentti osui itsellenikin silmiin. Totuushan on, ainakin omassa hybridiliikkujan maailmassa, että ne harvat kerrat kun "poikkean" johonkin ostoksille tapahtuu autoilllessa tai kävellessä. Ei lähes ikinä julkisilla tai pyörällä liikkuessa.
Miksi? Syitä on useita. Ensimmäinen toteutuu juuri nyt, junassa; huomio on koko ajan puhelimessa. En havaitsisi, vaikka tuohon radan viereen olisi ilmestynyt kaikkien harrastusteni yhteinen second hand-liike.
Toinen on tietenkin aikataulut. Julkisilla liikkuessa olen noin 100% matkalla johonkin kohteeseen saapumisajan ehdoilla.
Autolla kulkiessa voi reagoida yllättäen vapautuneeseen aikaan (jota täytyy varata ruuhkien yms. vuoksi) ja varsinkin kotimatkalla tehdä jonkun mielijohteisen mutkankin.
Kolmas asia on tietenkin kuljetuskapasiteetti ja se viimeinen on säätila.
En tiedä, kuinka paljon meitä hybridiliikkujia on, mutta olen havainnut, että yhteen välineeseen fakkiutuneet eivät usko muiden välineiden etuihin.
Juuri viime viikolla kävin Motonetissa Espoossa. Sanotaan nyt vielä että ostokset eivät kohdistuneet (välittömästi) autoon. Matkalla tajusin, että olisin tainnut selvitä reissusta halvemmalla jos olisin mennyt metrolla. Kotiin päin lähtiessä jouduin hirveään kaatosateeseen. Siinä vaiheessa totesin, että hyvä että tuli lähdettyä autolla.
Metrolla olisin toki saanut samalla hyötyliikuntaa. Ja ehkä ostanut heräteostoksena sateenvarjon tai jotain.