Helsinki

  • 571 674
  • 3 516

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aivan Myllypuron sekä Itäkeskuksen vieressä on vielä yksi iso koulurakennus rakenteilla eli Roihupellon pienteollisuusalueelle tuleva suuri kampus. Yhteydet joka suuntaan ovat kyllä hyvät Roihupellosta, mutta semmoinen kutina on, että harva roihupeltolainen yritys pääsee nauttimaan mojovasti lisääntyvästä kassavirrasta uusien oppilaiden tulon myötä. Tietenkin lähistölle rakentuva Karhunkaatajan uusi asuinalue voi tuoda mukanaan uusia palveluita, mutta sen rakentamista ei ole vielä edes aloitettu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Myllypuron nykyostari on ihan eri kaliiperia kuin alkuperäinen, joten alueella viihtyy pitemmänkin aikaa, vaikkakin ravintoloita soisi olevan enemmän.
Älä nyt ihmeessä toivo ravintoloita sinne. Ravintolat ja kaupungin vuokra-asunnot ovat varma tae siitä, että alueesta tulee eläväinen.

Haagassa parasta on se, että noita kumpiakaan ei kovin paljon ole.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Älä nyt ihmeessä toivo ravintoloita sinne. Ravintolat ja kaupungin vuokra-asunnot ovat varma merkki siitä, että alueesta tulee eläväinen.

Haagassa parasta on se, että noita kumpiakaan ei kovin paljon ole.
Itse tykkäsin aikoinaan käyskennellä Haagassa nimenomaan sillä alueella, jossa oli runsaasti 60-luvulla rakennettuja taloja. Uudempi osa Haagasta eli käytännössä asemanseutu ei vaan iskenyt minuun, vaikka siellä oli toki eläväistä meininkiä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse tykkäsin aikoinaan käyskennellä Haagassa nimenomaan sillä alueella, jossa oli runsaasti 60-luvulla rakennettuja taloja. Uudempi osa Haagasta eli käytännössä asemanseutu ei vaan iskenyt minuun, vaikka siellä oli toki eläväistä meininkiä.
Haagan, siis Pohjois-Haagan asemanseutu on kieltämättä rumaa, ja monet varmaan ajattelevat, että se on ihan ghettoa. Mutta ei se ole. On siellä vuokrataloja, mutta suunnilleen kaikki niistä ovat opiskelijataloja. Vuokrajengi on siis nuorta opiskelijaporukkaa, Pohjois-Haaga on suuri opiskelijoiden keskittymä. Haalaritytöt kelpaavat kyllä ainakin minulle paremmin kuin tiedätte-kyllä-ketkä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhutte Lassilasta. Zyskowiczin Ben on videoissaan kutsunut aluetta useasti "Lassilan lapsiperheparatiisiksi", niin tuskin mikään huono alue oikeasti.

Allekirjoittaneen ensimmäinen koti oli Teuvo Pakkalan tiellä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puhutte Lassilasta. Zyskowiczin Ben on videoissaan kutsunut aluetta useasti "Lassilan lapsiperheparatiisiksi", niin tuskin mikään huono alue oikeasti.

Allekirjoittaneen ensimmäinen koti oli Teuvo Pakkalan tiellä.
Sitä suurta Haagaa tämä kaikki kuitenkin on. Virallisesti raja kulkee jotenkin oudosti siinä lähimetsässä, voipi mennä jopa taloyhtiöiden välillä, mutta minusta luonnollisin raja on Kaupintie, se on vanha tie ja luonnollinen jakaja. Sen toisella puolella on Pohjois-Haaga, ja Benin puolella on Lassila. Olen asunut molemmilla puolilla. Silloin aiemmin koin ihan täysin asuvani Lassilassa, mutta nyt koen kyllä asuvani Pohjois-Haagassa. Ei sillä sinänsä väliä ole, mutta tuntuma on tämä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Espan terasseille sen sijaan varovainen peukku nyt kesän kokemuksien jäljiltä.

Espan yksikaistaminen on ehkä just ja just perusteltavissa kesän terasseilla. On kuitenkin ympärivuotinen kokeilu (oliko 2 vuotta?) ja terasseilla on käyttöä noin 3 kuukautta vuodessa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Jeffrey

Jäsen

Aivan kuin Hesarin toimitus olisi lukenut tätä ketjua, sillä tämä artikkeli tuli kuin tilauksesta.

Vähän tuli artikkelista sellainen kuva, ettei se nyt sitten ollutkaan se remontti vaan koronan ja kauppakeskusten syytä. Vähän hankala tätä ostaa... on siellä pubit ja muut absoluuttisen paikallisella ostovoimalla pyörineet liiketoimet sulkeneet ovia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aivan kuin Hesarin toimitus olisi lukenut tätä ketjua, sillä tämä artikkeli tuli kuin tilauksesta.

Molemmat asiantuntijat ovat käytännössä tyytyväisiä kehitykseen, mitä nyt viherkiskoja vähän kaipaavat. Kumpikaan asiantuntijoista ei pidä liikkeiden elinvoimalukuja kovin huolestuttavina. Toinen vielä suomeksi sanoen vittuilee perään: ”Auton ikkunasta tapahtuu myös aika vähän heräteostoksia".

Itse asuin Hämeentien alkupuolen varrella vuosia. Liikennettä todella riitti, onhan tai siis olihan Hämeentie yksi tärkeimpiä väyliä myös yksityisautoille. Hämeentien sulkeminen yksityisautoilta (läpiajo) on sitten sitä samaa Helsingin vihertaikaa, jolla on estetty mm. jääkiekkohallin rakentaminen (Garden), muita suuria liikuntahankkeita ja halleja, tehty kaupungin eteläosien (asuin sielläkin vuosia) liikenteestä erittäin haastavaa vihervasemmiston torpattua tunnelihankkeen.

Näitä riittäisi lisää.

Setämiehenä en ymmärrä, miten voidaan ylpeänä kertoa, että nyt Hämeentielle voi päästää 5-vuotiaan lapsen pyöräilemään, mutta ennen se oli mahdotonta. Tämäkö on todella tavoite?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vähän tuli artikkelista sellainen kuva, ettei se nyt sitten ollutkaan se remontti vaan koronan ja kauppakeskusten syytä. Vähän hankala tätä ostaa... on siellä pubit ja muut absoluuttisen paikallisella ostovoimalla pyörineet liiketoimet sulkeneet ovia.

Toki vaikutusalueella sitten taas (eli se muutama kortteli suuntaan ja toiseen) liikkeiden määrä on lisääntynyt. Vaikeahan tuota on arvioida, ehkä se kohtalainen synteesi on sen myötä ihan oikeasti, ettei remontti vaikuttanut elinvoimaan juuri mitenkään. Toinen asia on, mitä Hämeentiellä sitten aiemmin oli - tai pitäisi nyt olla - että sillä olisi elinvoimaa?

Miksi leveä, kolho, hyvin vähän liikennevihreää tai muuta sisältävä katu olisi erityisen elinvoimainen liikepaikka, oli siinä sitten autoja tai ei? Remontin ensisijainen syyhän ei ollut tämä, vaan tsaarinaikaisen infran korjaaminen. Eihän tuolla ennenkään ole ollut kuin yksi laukkukauppa, Vii Voan ja vastaavia etnokauppoja + vittuilevan ukon pizzeria. Noin hieman karrikoiden.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hämeentien yksityisautoratkaisun elinvoimavaikutukset eivät tietenkään rajoitu yksin Hämeentielle vaan ovat osa mm. keskustan liikkeiden kuristamista. Järkevä ratkaisu olisi ollut yhdistää jo olemassa olevia maanalaisia pysäköintipaikkoja tunneliin ja uusiin pysäköintihalleihin. Tällöin liikenne olisi painettu katutasolta isossa osassa Helsinkiä tunneliin, mutta samalla autoille olisi sujuva väylä tunnelissa pysäköintitilaan suoraan liikkeiden alla.

Itse asiassa tätä ratkaisua pidettiin parhaana Helsingin elinvoimaisuuden ja liikenteen kannalta. Soininvaara arvioi silloin, että se olisi valittukin ellei ratkaisu olisi ollut niin kallis. Todellisuudessa Soininvaara oli ainoita vihreitä, jotka ymmärsivät tilanteen. Sellainen 90 prosenttia vihervasemmistosta näki päätöshetkellä loistavan mahdollisuuden kuristaa yksityisautoilua ja tämä oli heidän tavoite. Keskustan tai minkään alueen elinvoimaisuus osin yksityisautojen varassa oli heille myrkkyä.

Totesin silloin, että tulevaisuudessa typerän ratkaisun vaikutukset paljastuvat. Näin on käymässä.
 

Jeffrey

Jäsen
Toki vaikutusalueella sitten taas (eli se muutama kortteli suuntaan ja toiseen) liikkeiden määrä on lisääntynyt. Vaikeahan tuota on arvioida, ehkä se kohtalainen synteesi on sen myötä ihan oikeasti, ettei remontti vaikuttanut elinvoimaan juuri mitenkään. Toinen asia on, mitä Hämeentiellä sitten aiemmin oli - tai pitäisi nyt olla - että sillä olisi elinvoimaa?

Näinhän se on. Kokonaisvaikutuksia on hankala laskea ja sen takia niistä sitten voikin kiistellä.

Alue kokonaisuudessaan on saanut varsin paljon lisäelinvoimaa viimeisen 10 vuoden aikana isojen toimistokompleksien tultua alueelle. Pankit OP ja Nordea keskittivät tuonne jälkimmäinen myös kansainvälisiä liiketoimintoja. Ja nyt viimeisimpänä Konepaja on vetänyt etenkin Pasilasta liiketoimintaa itseensä. Toisaalta näille ongelmallisia on Sörkän metriksen asema ja ainakin itse jos olen tuolla ammatillisesti vieraillut olen siirtynyt keskustaan sporalla - toki menee myös lähempää liiketiloja.

Autolla liikkumisen hyöty on siinä, että kuljet välillä myös reittejä joita et yleensä kulje. Julkiset kulkevat melko absoluuttisesti samoja teitä ja raiteita, mitä nyt joskus harvoin siirtyvät poikkeusreiteille. Autolla liikkuessa liikut myös isommalla alueella joten saat havaintoja useammasta sellaisesta liikkeestä joita et muuten tietäisi. Toki aika spekulatiivisia hyötyjä, mutta itse veikkaan tutkijoiden aliarvioivan autoilijoiden hyödyn kaupoille. Ehkä he laskevat ainoastaan absoluuttiset kaupassakäynnit, eikä muuta? Itse väittäisin artikkelia vastoin, että juurikin auton ikkunasta ne heräteostokset tapahtuu "ai tossa on tollanen liike". Julkisilla kulkiessa kävelen omalle pysäkille ja siitä päämäärään ja näen aikalailla joka päivä saman maiseman.

Toki täytyy nyt todeta se, että vaikka artikkelissa vähätelläänkin autoilijoiden osuutta liikevaihdosta, niin kyllä tuollainen 8-18% pudotus liikevaihdosta saattaa hyvin olla liiketoiminnoille elämän ja kuoleman kysymys. Artikkeli esittää tuon 8-18% liiketoiminnan tyypistä riippuen ja luulisin tuon alasektorin olevan pubeja, ravintoloita ja kahviloita? Ja sitten muun liiketoiminnan olevan reippaammin tuolla 10% päällä.

Olisi ihan mielenkiintoista kysyä näiltä tutkijoilta haittaisiko heitä jos ottaisin osuuden heidän bruttopalkastaan? Ei heidän kuitenkaan kannata yliarvioida tämän vaikutusta, sillä ottaisin ainoastaan 18%.
 

Grafix

Jäsen
Espan yksikaistaminen on ehkä just ja just perusteltavissa kesän terasseilla. On kuitenkin ympärivuotinen kokeilu (oliko 2 vuotta?) ja terasseilla on käyttöä noin 3 kuukautta vuodessa.
Kesällähän tuo toimii erinomaisesti lähinnä vain kantamalla pöydät ja tuolit ulos ja tarjoilemalla sihijuomaa ja syötävää. Siksi minusta on hyvä kokeilla nimenomaan myös talviaikaan, että mitä tuolle kadunpätkälle/-pätkällä tapahtuu / voisi tapahtua kun aurinko ei paista ja lomakausi ei ole päällä. Keksivätkö alueen yrittäjät mitään jippoja, vai viheltääkö tuuli kylmällä kadulla.

Jos ei keksi, niin autot paikalle, niin kauppa lähtee taas käyntiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Molemmat asiantuntijat ovat käytännössä tyytyväisiä kehitykseen, mitä nyt viherkiskoja vähän kaipaavat. Kumpikaan asiantuntijoista ei pidä liikkeiden elinvoimalukuja kovin huolestuttavina. Toinen vielä suomeksi sanoen vittuilee perään: ”Auton ikkunasta tapahtuu myös aika vähän heräteostoksia".
Tuo kommentti osui itsellenikin silmiin. Totuushan on, ainakin omassa hybridiliikkujan maailmassa, että ne harvat kerrat kun "poikkean" johonkin ostoksille tapahtuu autoilllessa tai kävellessä. Ei lähes ikinä julkisilla tai pyörällä liikkuessa.

Miksi? Syitä on useita. Ensimmäinen toteutuu juuri nyt, junassa; huomio on koko ajan puhelimessa. En havaitsisi, vaikka tuohon radan viereen olisi ilmestynyt kaikkien harrastusteni yhteinen second hand-liike.

Toinen on tietenkin aikataulut. Julkisilla liikkuessa olen noin 100% matkalla johonkin kohteeseen saapumisajan ehdoilla.
Autolla kulkiessa voi reagoida yllättäen vapautuneeseen aikaan (jota täytyy varata ruuhkien yms. vuoksi) ja varsinkin kotimatkalla tehdä jonkun mielijohteisen mutkankin.

Kolmas asia on tietenkin kuljetuskapasiteetti ja se viimeinen on säätila.

En tiedä, kuinka paljon meitä hybridiliikkujia on, mutta olen havainnut, että yhteen välineeseen fakkiutuneet eivät usko muiden välineiden etuihin.

Juuri viime viikolla kävin Motonetissa Espoossa. Sanotaan nyt vielä että ostokset eivät kohdistuneet (välittömästi) autoon. Matkalla tajusin, että olisin tainnut selvitä reissusta halvemmalla jos olisin mennyt metrolla. Kotiin päin lähtiessä jouduin hirveään kaatosateeseen. Siinä vaiheessa totesin, että hyvä että tuli lähdettyä autolla.

Metrolla olisin toki saanut samalla hyötyliikuntaa. Ja ehkä ostanut heräteostoksena sateenvarjon tai jotain.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Molemmat asiantuntijat ovat käytännössä tyytyväisiä kehitykseen, mitä nyt viherkiskoja vähän kaipaavat. Kumpikaan asiantuntijoista ei pidä liikkeiden elinvoimalukuja kovin huolestuttavina. Toinen vielä suomeksi sanoen vittuilee perään: ”Auton ikkunasta tapahtuu myös aika vähän heräteostoksia".
Hesarille tyypillisesti: näistä tämä proffahan on vihreään puolueeseen sidoksissa. On tainnut olla jossain vaaleissa jopa heidän listoillaan. Sehän on vähän kuin kysyisi Martin Scheininiltä kommenttia johonkin poliittiseen kysymykseen. Tosin en tiedä, onko näissä kaupunkisuunnittelun akateemisissa piireissä muita aatesuuntia edustettuina. Se ala taitaa olla samanlainen mafia vihreille kuin joku tiedotusala ja kansis vassareille.

Nyt muuten kuplii seuraava: pressanlinnan edessä oleva tilapäisenä perustettu uimala ollaan koplaamassa pysyväksi ja samalle yrittäjälle. Näin toimii Helsinki. Syyllä tai toisella juntataan prosessit käytiin ja sitten ne vain todetaan vallitseviksi olosuhteiksi. Omasta mielestäni uimala ei sovi valtakunnan tärkeimmälle paikalle pressanlinnan viereen. Myös sen ("väliaikaisen") maailmanpyörän saa heivata jonnekin huvipuistoon tai muualle. Kyllä Helsingissäkin paikkoja vielä riittää. Sitten todella pöyristyttävää tämä, että jos uimala nyt hypoteettisesti tulisikin, toimijaa ei valita kilpailutuksen kautta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nyt muuten kuplii seuraava: pressanlinnan edessä oleva tilapäisenä perustettu uimala ollaan koplaamassa pysyväksi ja samalle yrittäjälle. Näin toimii Helsinki. Syyllä tai toisella juntataan prosessit käytiin ja sitten ne vain todetaan vallitseviksi olosuhteiksi. Omasta mielestäni uimala ei sovi valtakunnan tärkeimmälle paikalle pressanlinnan viereen. Myös sen ("väliaikaisen") maailmanpyörän saa heivata jonnekin huvipuistoon tai muualle. Kyllä Helsingissäkin paikkoja vielä riittää. Sitten todella pöyristyttävää tämä, että jos uimala nyt hypoteettisesti tulisikin, toimijaa ei valita kilpailutuksen kautta.
Kyseessä Allas Sea Pool? On kai se muutakin kuin "pelkkä" maauimala. Esimerkiksi keikkapaikkana kenties viihdyttävin Helsingissä. Mutta jos tuolle linjalle, niin kai torimyyjätkin voi heivata rahvaanomaisuudessaan Sauli I Suuren officen nurkilta pois, sekä lähisaariin ja sightseeingille kulkevat veneet. :)

Jännä homma, että kun yksi yrittäjä on pistänyt efforttia kiinni ja saanut homman toimimaan, niin nyt hänen ns. elämäntyönsä pitäisi avata kilpailutukselle, "Kas tässä teille valmis bisnes, jonka minä olen rakentanut, mutta jota en saanut nyt jatkaa." Jos siis ymmärsin yhtään, mistä oikein puhutaan.
 

Grafix

Jäsen
Nyt muuten kuplii seuraava: pressanlinnan edessä oleva tilapäisenä perustettu uimala ollaan koplaamassa pysyväksi ja samalle yrittäjälle. Näin toimii Helsinki. Syyllä tai toisella juntataan prosessit käytiin ja sitten ne vain todetaan vallitseviksi olosuhteiksi. Omasta mielestäni uimala ei sovi valtakunnan tärkeimmälle paikalle pressanlinnan viereen. Myös sen ("väliaikaisen") maailmanpyörän saa heivata jonnekin huvipuistoon tai muualle. Kyllä Helsingissäkin paikkoja vielä riittää. Sitten todella pöyristyttävää tämä, että jos uimala nyt hypoteettisesti tulisikin, toimijaa ei valita kilpailutuksen kautta.
Ihan mielenkiinnosta, miksi Allas Seapoolin mahdollinen toistainen soppari > pysyvä soppari pitäisi kilpailuttaa? Nykyinen toimija on tunkannut tuon nollasta kasaan, ottanut kaikki taloudelliset riskit, kasvattanut toimintaa vuosien varrella ja tehnyt tuosta suositun paikan. Nyt kun homma on osoittautunut kannattavaksi ja kaupunginkin näkökulmasta hyväksi, niin keltainen kädenpuristusko olisi hyvä tässä kohtaa?

Kilpailutuksista. Nämähän ne on yksi murheenkryyni jota pitäisi kyllä välttää sen minkä vaan voi. Semmoisen noin 2-3 vuotta voi aina laskea huoletta kestoksi + tietenkin hävinneiden osapuolien valitukset markkinaoikeuteen. Kuka voittaa tässä prosessissa? Ei kukaan.

Paikkahan on mitä parhain juuri tällaselle toiminnalle. Se on toki helppo nähdä suosiostakin, jos paikanpäälle vaan jaksaa mennä. Suomalaiseen tyyliinhän tuo alue pitäisi varmaan olla lokkien paskantama asfalttikenttä, jossa myydään ylihintaisia kuksia ja porontaljoja. Eli samaa kuin siinä ihan vieressä, siinä valtakunnan parhalla paikalla.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Kyseessä Allas Sea Pool? On kai se muutakin kuin "pelkkä" maauimala. Esimerkiksi keikkapaikkana kenties viihdyttävin Helsingissä. Mutta jos tuolle linjalle, niin kai torimyyjätkin voi heivata rahvaanomaisuudessaan Sauli I Suuren officen nurkilta pois, sekä lähisaariin ja sightseeingille kulkevat veneet. :)

Jännä homma, että kun yksi yrittäjä on pistänyt efforttia kiinni ja saanut homman toimimaan, niin nyt hänen ns. elämäntyönsä pitäisi avata kilpailutukselle, "Kas tässä teille valmis bisnes, jonka minä olen rakentanut, mutta jota en saanut nyt jatkaa." Jos siis ymmärsin yhtään, mistä oikein puhutaan.
No kyllä pitää pystyä näkemään myös kaupungin perinteitä ja historiallisia kerroksia. Niin keikkapaikka, toimisi varmaan muuallakin. Koko combo voisi ollut olla vaikka Sompasaaren kärjessä. Siellähän olikin se sissisauna. No tuo nyt yhtenä esimerkkinä. Sinänsä Kauppatorin ilmettä voisi vähän kohentää kyllä sitäkin.

Niin juuri tämä: projekti on myyty kaikille ja luvat saatu, koska toiminta on tilapäistä. Tilapäistä. Tämän on varmaan yrittäjäkin "tiennyt" hommaan lähtiessään.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Ihan mielenkiinnosta, miksi Allas Seapoolin mahdollinen toistainen soppari > pysyvä soppari pitäisi kilpailuttaa? Nykyinen toimija on tunkannut tuon nollasta kasaan, ottanut kaikki taloudelliset riskit, kasvattanut toimintaa vuosien varrella ja tehnyt tuosta suositun paikan. Nyt kun homma on osoittautunut kannattavaksi ja kaupunginkin näkökulmasta hyväksi, niin keltainen kädenpuristusko olisi hyvä tässä kohtaa?

Kilpailutuksista. Nämähän ne on yksi murheenkryyni jota pitäisi kyllä välttää sen minkä vaan voi. Semmoisen noin 2-3 vuotta voi aina laskea huoletta kestoksi + tietenkin hävinneiden osapuolien valitukset markkinaoikeuteen. Kuka voittaa tässä prosessissa? Ei kukaan.

Paikkahan on mitä parhain juuri tällaselle toiminnalle. Se on toki helppo nähdä suosiostakin, jos paikanpäälle vaan jaksaa mennä. Suomalaiseen tyyliinhän tuo alue pitäisi varmaan olla lokkien paskantama asfalttikenttä, jossa myydään ylihintaisia kuksia ja porontaljoja. Eli samaa kuin siinä ihan vieressä, siinä valtakunnan parhalla paikalla.
No jos tuohon tuollainen toiminta päätetään tehdä, niin kyllä mua veronmaksajana kiinnostaa, että yhteiseen pottiin tulee maksimitulos. Yrittäjä on lähtenyt tekemään tätä väliaikaisena toimintana. On luultavasti huomioinut tämän. Ja pointti: kaikki luvat on saatu, koska toiminta on väliaikaista. Näin se Helsinki juuri toimii: hommat sovitaan jossain kysymättä ihmisiltä. Tai kun kysytään, ei kerrota kaikkia olennaisia pointteja.

Paikka on toki parhain. Kyllä. Juuri siksi. Enkä tokikaan vastusta paikan kehittämistä arvolleen sopivalla tavalla. Mikä muuten on se pyöreä puuhäkkyrä Kolera-altaan vieressä. Käsittämätön pytinki sekin. Toivottavasti lähtee pian pois.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
No kyllä pitää pystyä näkemään myös kaupungin perinteitä ja historiallisia kerroksia. Niin keikkapaikka, toimisi varmaan muuallakin. Koko combo voisi ollut olla vaikka Sompasaaren kärjessä. Siellähän olikin se sissisauna. No tuo nyt yhtenä esimerkkinä. Sinänsä Kauppatorin ilmettä voisi vähän kohentää kyllä sitäkin.
Keikkapaikka Sompasaaren kärjessä. Niin noh, miksei. Ehkä Gardenillekin löydetään parempi spotti, niin se ei tuhoa töölöläista kaupunkimaisemaa. Vitsi. Ajatellaankohan London Eyesta samaa lailla?

Eli kaikki luvat on saatu väliaikaistoimintaa silmälläpitäen, mutta jos toiminta nyt vaaditaan vakinaistettavaksi, niin tämän yrittäjän pitää mennä samalle viivalle muiden kanssa. Vähän kuin rangaistuksena hänelle. Ilmeisesti tässä menettelyssä on nähtävissä sitten vain voittajia. Näin reilun vuoden vasta kaupungissa asuneena, niin todellakin toimii Helsinki. :)
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se allas saa jatkaa nykyisellä paikallaan ainakin siihen saakka, että aloitellaan totisemmat mylläykset koko tuolle satama-alueelle visioiden mukaisesti. Monet kilpailutuksethan tuolla on jo muutenkin menneet läpi ja toteuttamista vailla.

Mielellään kyllä näkisin jatkossakin jos ei just samalla paikalla, niin integroituna uuteen ilmeeseen samanlaisen merivesiuimala-konseptin. Olemukseltaanhan nykyinen allas on jo hieman kupsahtanut ja hyvin ”väliaikaisratkaisu”-mallinen ja kaipaisi päivitystä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Allas palveluineen ja konserttipaikkoineen on ollut erinomainen piristysruiske Eteläsataman alueelle. Myös maailmanpyörästä on tullut nopeasti oleellinen osa Katajanokan maisemaa.

Eiffel-torni oli alkujaan väliaikainen rakennelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös