Helsingin Jokerit – tunteiden vuoristorata

  • 147 346
  • 551
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
paljon pitkiä, hienoja tarinoita, joita mielellän lukee, mutta jätän nyt sen oman historiikin vielä kertomatta.

Ehkä paras nistä lähiaikojen lätkmuistoista on juuri viime kevään Jokerit - Hifk -sarja, josta kaikki matsit tuli nähtyä paikanpäältä; ytimestä. Sarjan kohokohta ei ollut kuitenkaan kuuluisa game 4., vaan, jo täälläkin mainittu, ottelusarjan toinen peli. Täyteen tungettu Eteläpääty uskomattomassa kiimassa todistamassa hienoa lätkämatsia ja uskomatonta draaman kaarta. Kylmät väreet, ilotulitukset jne...

Sitten ottelun ja koko sarjan kulminaatiopiste: Jatkoaika; ajassa xx:xx Aleksi Rantala viheltää HIFK:lle rankkarin tulkittuaan Ruudun syyllistyneenmaalin tahalliseen siirtämiseen... Vetäjänä Mikael Granlund. Jatkoaika.

Mitä silloin pyöri mielessä? Granlundin jäätävä recordi Jokereita vastaan, Granlundin jäätävä recordi rankkareilla.. Toisaalta taas miehen kadonnut itseluottamus... Ja taas uudestaan: Jokerien huonot tilastot rankkareissa.

Granlund polkaisee vauhtiin, harhautta kämmen, rysty, kämmen ja veto... !!! Kilpeläinen torjuu !!! Ja koko halli räjähtää kuin maalia juhlittaessa. Eeron nimi pauhaa Eteläpäädyssä.

Seuraavaksi Masto ajelee Janne Pesosen, tuon Jullien "NHL-tason" vahvistuksen kylmäksi komealla Niklas Kronwall-tyylisellä taklauksella. Pesonen maahan ja itkut päälle. Ei rangaistusta; OIKEIN!

Draaman kaari huipentuu: Kolmikko Hardt, Filppula, Eaves häärii HIFKn päädyssä ja kaksi jälkimmäistä pelaavat kiekkoa Endrasin vartioiman maalin takana. Sitten Eavesin oivaltava passi Hardtille ja PAM! Kiekko on maalissa ja koko halli repeää liitoksistaan. Aika hidastuu. Aika pysähtyy. Jokerit on voittanut!

Bonuksena vielä Hardtin suoraan sydmestä tullut tuuletus.

Muistan istuneeni matsin jälkeen jollain pöydällä fanishopin edessä. Aivan hiljaa, yksin. En silti tuntenut olevani yksin. Kaikki ne ihmiset, kaikki ne tunteet ja vain yksi joukkue, yksi voittaja... Ei sitä fiilistä voi sanoiksi pukea; se oli jotain ainutlaatuista!

Toivottavasti tänä keväänä noita ylemmän euforian reseptoreita päästään taas kutkuttelemaan! ;)
 
Suosikkijoukkue
James Harden, Tyson Fury, Tyler Bertuzzi
Todella hienoja tarinoita. Jätetään nyt pieni stoori omasta Jokerifaniudesta.

Itsehän en ole "vanhan liiton" Jokerifani alhaisen iän vuoksi. Faija on kuulunut aina punakeltaisiin. Itsekkin asun lähes kolmensadan kilometrin päässä Areenasta. Ensimmäisen kerran kävin Areenalla vasta 2000-luvun alussa kun kummi vei Areenalle, tarkkaa vuosilukua en muista. Ottelu kuitenkin oli Jokerit - tappara. Huikea matsi, joka huipentui rangaistuslaukauksiin. Variksen Petri sitten upotti porkkanapöksyt rankkareilla. Se oli pienen pojan silmissä uroteko. Kaiholla muistelen tuota hetkeä. Sillon tajusin, että on vain yksi jengi Stadista, ja liigasta.

Tämän jälkeen tuli käytyä aina Lappeenrannassa katsomassa matsit, ja nyt muutama vuosi käyty aktiivisesti Areenalla. Muistoja on kertynyt paljon. Kiitos Jokerit, Eteläpääty, faija, kummi sekä Petri Varis. Ootte mun idoleita!
 

Pande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Todella mielenkiintoista lukea näitä tarinoita, joten kiitos V-G-:lle ketjun avauksesta.

Oma Jokeri-fanitus alkoi siitä, kun Jokerit nousivat -89 liigaan ja pudottivat Kärpät divariin. Selänteellä oli tässä erittäin iso rooli ja Teemu on siitä lähtien ollut itselle se suurin pelaaja. Vietin Teemun NHL-tulokaskauden vaihto-oppilaana jenkeissä ja olihan se uskomatonta seurata sitä ilotulitusta tv:n ja lehtien välityksellä. Opiskelu aikana (taas jenkeissä) tuli käytyä katsomassa muutama Anaheimin vierasmatsi Washingtonissa ja Carolinassa (pelasivat silloin vielä Greensborossa). Tästä syystä olisi ollut mieletön kokemus nähdä Teemu lockoutin aikana Jokereissa.

No, takaisin itse aiheeseen eli Jokereihin. Olen pohjoisesta kotoisin ja Kärpät kai olisi luonnollisesti ollut se kannatettava joukkue...mutta ei meidän perheessä. Veljeni taas sitten kannusti ja kannustaa edelleenkin julleja. Keskustelu kääntyy kohtuu usein jääkiekkoon ja senhän tietää mitä siitä tulee.

90-luvun mestaruuskausina koitin aina saada lippuja finaaleihin, mutta heikolla menestyksellä. Sen jälkeen opiskelu ja työt veivät ulkomaille eli seuranta oli netin varassa, mutta eräänkin kerran tuli teksti-tv:tä "tuijotettua", kun peli oli menossa ja hengessä oltiin mukana. Viimeisin mestaruus täytyi vielä seurata tv:stä länsinaapurissa, mutta sen jälkeen olikin muutto edessä pääkaupunkiseudulle.

Pari eka kautta tuli käytyä peleissä silloin tällöin, joko firman tai itse hankituilla irtolipuilla. Fanius vain syveni entisestään ja pian oli tottakai pakko ostaa kausikorttikin. Onkohan tämä nyt 6. vai 7.kausi kun oma paikka löytyy Eteläpäädystä.

Jokerit on kasvanut jo isoksi osaksi elämääni ja huomaan monesti järjesteleväni muita menoja pelien mukaan. Tällä kaudella mm.maakuntakonttoreissa vierailut ovat "sattuneet" päiville, kun Jokerit ovat olleet kaupungissa. Keväisin perheen lomat ovat tuoneet omat "haasteensa" ja ne ovat vaatineet hieman erikoisjärjestelyjä. Nämä seuraavat tarinat ehkä parhaiten kuvaavat faniuden tasoa tällä hetkellä, jota on monen läheisen vaikea välillä ymmärtää.

Useampana keväänä, kun olemme olleet pohjoisessa lomaa viettämässä, on täytynyt hypätä autoon illalla ja ajaa n.50km:n päähän, että pääsee näkemään matsin edes tv:stä. Viime keväänä ajoimme eräänä perjantaina pohjoiseen ja olimme hieman puolen yön jälkeen perillä. Aamulla hyppäsin taas autoon, ajoin reilun tunnin Oulun lentokentälle ja lensin takaisin Helsinkiin. Illalla matsiin ja seuraavana aamuna taas lentokoneella Ouluun ja reilun tunnin ajomatkan jälkeen taas perheen luona jatkamassa lomaa.

Polttareissahan on tapana nöyryttää juhlakalua eivätkä omat polttarini olleet poikkeus. Ne pidettiin pohjoisessa, ja koska iso osa vanhoista kavereistani ovat kärppä-kannattajia, myös tämä nöyryytys oli sen mukainen. Minulle oli ihan nimen kera hankittu kärppien pelipaita ja iltatehtävänä oli kiertää paita päällä terasseja myymässä kaksi muovipussillista Lätkäliiga-karkkeja. Kuvitelkaa omalle kohdallenne... :(

Oma parhain muistoni hallilta on ehdottomasti viime keväältä, kun Hardt räjäytti hallin jatkoajalla. Tottakai oli veljesrakkaudenkin kannalta mukavaa, että saatiin edellisvuoden tappio kuitattua mitä vakuuttavammalla tavalla.

Onneksi vaimo on melko ymmärtäväinen faniudestani ja osaa jo mm.tunnistaa miten pelissä on käynyt, kun hallilta palaan ja kävelen ovesta sisään. Viimeiset pari kautta ovat olleet myös siinä mielessä mielenkiintoisia, kun olen ottanut pikkuneidit mukaan muutamaan matsiin. Ottelun kohokohta heille on aina yläfemma ja halaus Oton kanssa, kun maskotti sattuu kohdille. Karlsson oli tyttärieni suosikki eikä vähiten "Världens bästa Karlsson" -kappaleen myötä, joka soi monesti matsin jälkeen kotona. Loppuajasta kotona odotti aina kolme kysymystä (jos eivät olleet mukana pelissä): voittiko Jokerit, tekikö Karlsson maaleja ja tuliko pelissä Karlsson-laulu.

Jokereiden kanssa on siis vietetty monet ilon ja surun hetket. Välillä tappiota surraan useampi päivä ja taas toisaalta voitot antavat virtaa kaikkeen muuhunkin tekemiseen yhtä lailla useammaksi päiväksi.

Toivotaan, että tämä kausi olisi vihdoin se meidän kausi. En uskalla yhtään vielä hehkutella edes välierillä saati sitten, että Poika palaisi 11 vuoden tauon jälkeen kotiin. Kaikki palikat pitäisi olla kohdillaan eli luotetaan, että pelit jatkuu pitkälle kevääseen ja voitetaan se kauden viimeinen matsi ja tällä kertaa toivottavasti viimeinen matsi on eri kuin viime vuonna.

Minä! - Me! - Jokerit!
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kiinnostaisko toisenlainen näkökulma? Ei se mitään, tulee anyway.

Olen syntynyt -75, joten tuo naurava narri on tullut tutuksi monellakin tapaa. Jääkiekon seuraamisen aloitin kaudella 83-84, jolloin käytiin faijan kanssa molempien peleissä. Ensimmäisessä paikallisessa sitten faija kysyi ennen peliä, kumman puolella meinaan olla. Vastasin samantien IFK:n ja sillä tiellä ollaan. Muisto paikallisesta joskus 80-luvun puolessavälissä: IFK vei taas kuin pässiä narussa ja molemmille joukkueille tuli jäähy, niin kuuluttaja kuulutti:" Jokkueet tasalukuiset". Hetkeä myöhemmin Jokerit pääsi 5-3 ylivoimalle, niin joku huusi "joukkueet tasaväkiset". Nauratti.

Jokereiden divarivuosina pelasin junnulätkää ja seurassa oli monta Jokerifania. Kävin näiden kanssa ja muutenkin isossa osaa Jokereiden peleissä. Olen istunut monta kertaa A3:sessa, silloin kun se oli muuttumassa pieneksi ilmiöksi. Matseissa oli hyvä tunnelma ja siellä oli nasta käydä. En oikein ollut kummankaan puolella, mutta Jokerithan niitä pelejä suurimmaksi osaksi vei.

Jokereiden noustessa takaisin liigaa olin pahimassa teini-iässä ja silloin oli kovat "tappelut" koulun Jokerifanien (joita oli kyllä aika vähän) kanssa. Silloin paikallinen oli neljä kertaa vuodessa ja ennen jokaista peliä jännitti niin, että meinas kuset tulla housuun.

Kaudelle 91-92 mulla vaihtu koulu kun ylä-aste loppui ja yhtäkkiä Jokerifaneja olikin paljon enemmän. En kuitenkaan uskonut, että Jokereista olisi tälläkään kaudella mihinkään, mutta niin ne vaan mestaruuden veivät. Vitutti kovasti. Kuuntelin finaaleita radiosta, vika taisi tulla suorana telkkarista, tosin lopetin katsomisen tokan erän jälkeen.

94 mestaruuden katsoin kaverin, joka kannatti Jokereita, luona. Kun Janecky löi maalin ilmasta, kaveri rupesi huutamaan ja mä otin takin ja lähdin himaan sanaakaan sanomatta. Seuraavana päivänä eräs jo edesmennyt kaverini, Jokerifani myöskin, kommentoi mun ja erään toisen keskustelua aiheesta "putoaakohan Jokerit vielä joskus takaisin divariin", tyyliin "ne voitti just eilen mestaruuden. Että voisitteko odottaa pari päivää".

Kun Jokerit muutti areenalle, faijan duunimestalla oli kaksi kausikorttia, jotka olivat käytännössä mun ja broidin käytössä. Käytiin kannustamassa vastustajaa lähes jokaisessa Jokereiden kotipelissä kausilla 97-02. Kun SaiPa pudotti Jokerit keväällä 99 mun jäälle heittämä muovinen rantapallo päätyi kuvaan hesarin sivuille, kun Janecky pompotti sitä ja otsikko oli "Jokerit vaihtoi jääkiekon jalkapalloon" (Harkimo oli juuri ostanut PK-35:sen ja muuttanut sen Jokereiksi)

Tullessamme seuraamaan kevään -02 neljättä finaalia, joku paikkojemme lähistössä ilmoitti meille, että "tänään on tuomion päivä". Niinhän se olikin. Varmaan oli ottanut koville porukalla ympärillä, kun kaksi kaveria nousee aina taputtamaan kun vastustaja tekee maalin. Lähdettiin pelistä minuutti ennen loppua, loppuun areenan käytävällä ja samantien ulos.

Pahinta, mitä viime aikoina Jokerit on esittänyt on Jarkko Ruudun sopimus. Ruutu oli suosikkini IFK:ssa ja tällainen kuvio olisi tuntutnut liian pahalta edes ajatella. Peltonen ei oikein edes tuntnut missään tähän verrattuna. Ei ihmistä, jota ei edes tunne, voi oikein vihata, mutta jos voisi, niin minä vihaisin Jarkko Ruutua. Niin pikkumaista kun se onkin, toivon hänelle aidosti huonoa.

Viimeiseksi tässä ketjussa joku kertoi, että faija on iso IFK:n kannattaja ja itse poika kannatti Jokereita. Itselläni on 7-kuukautta vanha poika ja kyllä se todella pahalta tuntuisi, jos hänestä tulisi Jokerifani.

Niille jotka vaivautuivat lukemaan koko vuodatuksen, ovat varmasti huomanneet, että en niin Jokereista pidä. Halusin kuitenkin kirjoittaa tämän viestin, koska Jokerit ei missään nimessä ole minulle yhdentekevä seura. Olen viettänyt Jokereiden peleissä paljon aikaa ja elänyt sitä tunteiden vuoristorataa - tosin eri tavalla kuin te muut.

Helsingin Jokerit - vastustaja jota rakastan vihata.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Oma elinikäiseni lusiminen alkoi -70 luvulla, kun näin pienen mutta pippurisen Tumba Turusen tekevän ihmeitään jäällä. Olin silloin luokan lyhyin (nyt 187 cm) jätkä ja arvostin paljon Tumban ja koko nallipyssyketjun toimintaa. Pienikin pystyi jallittamaan isompia ja hallitsemaan peliä totaalisesti. Tästä piti tietysti ottaa oppia koulussa sekä pihapeleissä ja jopa suht hyvällä menestyksellä. -73 mestaruudesta en kylläkään muista mitään, sillä aktiivisemmin aloin käymään hallissa myöhemmin parin frendin kanssa. Mutsi kävi safkiksella hakemassa Stokkalta liput matseihin ja fanikamat (rotsi, pipo ja todella pitkä kaulaliina) haettiin myös sieltä. Tallella on myös jotain pääsylippuja, joista pariin olin merkannut tulokset:
- 14.11.75 Jokerit-KooVee 6-5. Lipun hinta 16 mk
- 7.3.76 Jokerit-Ässät. Seisomakatsomo ja lipun hinta 4 mk (eli n. 70 senttiä)
- 25.11.76 Ifk-Jokerit 1-6. Lipun hinta 16 mk
Toi viimeinen tulos ei kyllä kerro totuutta noista ajoista, sillä enemmän kuin usein tuli paikallisissa turpaan ja rumasti. Noihin aikoihin jullit alkoivat ryöväämään pelaajia Jokereista ja erityisesti Kapasten veljesten yhteenotto paikallisessa on jäänyt mieleeen. Hannu K. oli aiemmin loikannut naapuriin.

1980-lukuun liityy ehdottomasti katkerin muistoni liittyen Jokereihin ja se on tietysti paikallisfinaalin häviäminen -83. Niin lähellä, mutta niin kaukana. Niistä finaaleista tulee muuten 30 vuotta tänä keväänä. Jokereiden divariaikoina asuin Ruotsissa. Tällöin tuli aina aamusta rynnättyä yliopiston suomalais-ugrilaiselle osastolle tsekkaamaan Hesarista miten illan matsissa oli käynyt. Riemu oli huipussaan, kun Jokerit nousi takaisin Liigaan ja tein silloin kämppäni seinälle hienon leiketaulun aiheesta. Sääli, että se tuli muuton yhteydessä heitettyä pois. Muutto Suomeen koitti pahimpaan lama-aikaan -91 ja samaan aikaan alkoi Jokeridynastian nousu. Niistä ajoista täällä onkin kerrottu aika paljon. Muistan vain kuinka -97 suvereenin mestaruuden jälkeen meikäläisen maha oli niin täynnä, että kävelin duunista Senaatintorilla juhlivan porukan ohi himaan sen kummemmin asiaa edes huomioimatta. Kuka olisi silloin uskonut, että seuraavaan n. 15 vuoteen tulisi vain yksi mestaruus. 2002 oltiin tietysti hallissa juhlimassa, mutta ei vielä fanikatsomossa. Eteläpäädyssä ollaan nyt stondailtu vuosia.

Jokereiden ensimmäisestä mestaruudesta tulee tänä keväänä kuluneeksi 40 vuotta ja sen kunniaksi otetaan se tämän vuosituhannen toinen mestaruus. Sitä juhlin pelipaidassa, jonka selässä seisoo 17 ja Turunen.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Olen vähän (!) vanhempaa kannattajapolvea, kuin edelläkirjoittaneet. Näin skloddina jopa uusintamatsin Vesa-IFK, sen kummemmin kumpaakaan kannustaneena. No, sen matsin vei föreningen ja sai siitä rajun etumatkan stadin kiekkomaailmassa. Kävin jonkun kerran sen matseissa enempää innostumatta, huolimatta menestyksestä.

Jokereiden noustua SM-sarjaan, tuli siitä heti se kiinnostavampi jengi, vaikkei heti menestystä tullutkaan. Mutta vasta kausi 71-72 oli se, joka vei minut mennessään. Jokereiden peli oli nopeaa, iloista ja tehokasta. Nimet Turunen, Sutinen, Leppä, Koskela, Öystilä ja monet muut takasivat laadun. Mestaruus meni vielä silloin ohi suun, huonon loppusarjan takia. Mutta seuraava toi sitten sen ensimmäisen mestaruuden joukkueella, jota mä pidän kaikkien aikojen parhaana Jokeri-joukkueena, omaan aikaansa suhteutettuna tietenkin. Se oli ylivoimaa, jollaista ei enää tule.

Kaikkein eniten ylpeyttä tunnen siitä, että Jokereista on noussut niin kovia pelaajia maajoukkueisiin ja NHL:aan. Mikä muu jengi voi ylpeillä sellaisilla nimillä, kuin Teemu Selänne ja Jari Kurri? Aivan...ei mikään.

Alamäkiä ja kohokohtia on ollut, ne onkin tuotu esiin aikaisemmissa viesteissä, mutta itselleni hienoimmat hetket ovat olleet aikajärjestyksessä: Eka mestaruus, Jari Kurri, Kärppien pudotus ja liiganousu, Teemu Selänne, 92- ja 94-mestaruudet, varsinkin se 94-kannunnostohuuma, ei unohdu ikinä.

Mulla on 94-vuoden koostevideo ja 96- ja 97-finaaleiden videot. En todellakaan osaa laittaa niitä tänne - en edes yritä!
Muuten - yle-areenassa kannattaa käydä tsiigaamassa ohjelma "TV-kilpailut", siinä noin ajassa 11.14 on pätkä 73-vuodelta "Lämäri"-visailusta. Henry Leppä, Timo Sutinen ja Seppo Suoraniemi ovat Jokereiden edustajat, vastassa Ässät. Suosittelen, vaikkei äijät pelaakaan...pelipaidat on kuitenkin päällä:)
 
Viimeksi muokattu:

Etelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Oma Jokeri-elämä alkoi viiden ikävuoden paikkeilla , jolloin Hartwall oli jo pystyssä, enkä ole näin oikein koskaan Jokeriden kotiotteluita ole nähnyt Nordiksella. Mitä tunteisiin tulee, niin voittojen jälkeen olo on kuin Naantalin auringolla ja häviön kohdatessa välttelen otteluraportteja ja median urheiluosastoja viimeiseen saakka siinä pelossa, että törmäisin Jokerit hävisi-otsikoihin.
 

Titaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kyllä taas nähdään miten Jokerit lyö tunteet pintaan minulla. Tai Jokereiden ympärillä pyörivä kohu. Minua vituttaa niin suunnattomasti tämä yliammuttu hässäkkä tämän yhden taklauksen takia. Ajatukset pyörii koko aika siinä, kun koko aika joku jostain kuittailee että taas Ruutu sitä ja Ruutu tätä. Ja Jokerit on sitä ja Jokerit on tätä. Ja taas Jokerifanit itkee jne jne. Jos Jokerit olisi vain seura, mitä näin ohimennen kannatan, niin antaisin olla, asia ei häiritsisi. Mutta kun tässä puhutaan rakkaudesta omaan seuraan, niin en voi asian antaa olla. Sama kuin joku tulisi päin naamaani haukkumaan vanhempiani tai naistani, ihan verrattavissa oleva asia minun kohdallani. Elän todellakin tunteella Jokereiden kanssa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen yöuneni menettänyt Jokereiden tai niiden ympärillä pyörivän kohun takia. Mutta, tälläiset hetket vain vahvistaa suhdettani Jokereihin.

Anteeksi tunteikas avautuminen, mutta tunteilleni en mitään nyt mahda. Vuodet vierii, rakkaus syvenee, on vain Jokerit!
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä taas olen enemmän kuin tyytyväinen, että Jokerit, heidän tekemiset tai tekemättä jättämiset herättää tunteita ja jopa katkeruutta muualla. Kertoo siitä, että on alettu vihdoin pärjäämäänkin joten kuten. Huolissani aloin olemaan, kun viime kaudella European Trophyn finaalipaikasta tuli onnitteluja ties mistä Kuopiosta ja Porista, tuskin tulisi enää. Se oli lopullinen näyttö, että rämmitty on vuosikausia jos ei muuten uskoisi.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertokaas wanhan liiton miehet, miten se divarista nouseminen tapahtui? Itse oli niin nassikka vielä silloin, että vasta liiganousun jälkeen sydän muuttui punakeltaiseksi vuonna -89 (ollessani 6v.). Tuossa vaan kuulin sellaisen väitteen, että Jokipojat nousi samalla liigaan Jokerien kanssa ja tilanne meni tämän kuulemani jutun perusteella seuraavasti:

Oli viimeisten pelien vuoro. Jokerit kohtasi Jokipojat Joensuussa ja samalla Lukko pelasi jotain X joukkuetta vastaan, tasoa tämän kauden Ilves. Jokerit voitti Jokipojat jollain viimehetkien maalilla ja samalla Lukko kärsi yllätys tappion. Tämä tiesi sitä, että Jokerit nousi Lukon ohi taulukossa ja samalla nousi sitten Jokipoikien kanssa liigaan.

Pitääkö tarina paikkaansa?
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitääkö tarina paikkaansa?

Tuo tarina ei pidä.

Jokipojat todella nousi liigaan Jokerien kanssa samaan aikaan. Jokipojat oli voittanut divarin ja Jokerit oli kakkonen ja molemmat pääsivät karsimaan liigapaikasta liigan kahden hännänhuipun kanssa. Jokipojat kohtasi Ässät ja Jokerit pelasi Kärppiä vastaan. Liigapaikka oli kolmesta voitosta kiinni. Molemmat sarjat menivät viidenteen otteluun ja sekä Ässät että Kärpät suistettiin divariin.

Jokerifanit.netissä on muuten varsin mukavasti kirjoitettu historiikki, josta noita historian havinoita voi käydä väijymässä.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en koskaan varsinaisesti päättänyt alkaa kannattamaan Jokereita, vaan lähinnä kasvoin Jokeri-faniksi. Jo ensimmäiselle luokalle mennessäni olin erittäin Jokerihenkinen ja muiden joukkueiden menestyminen ei juurikaan kiinnostanut.

Faija pelasi nuorena Jokereiden C-junioreissa yhdessä Kurrin kanssa ja jostain syystä olen pikku pojasta asti ollut siitä erityisen ylpeä. En junnuna kuitenkaan paljoa matseissa käynyt, mutta jostain joskus tuli Jokereiden heilutusliput hankittua. Muistan hyvin joskus toisella luokalla, kun käytiin faijan ja broidin kanssa katsomassa Hartwallilla Jokerit - Tappara matsin, jonka Jokerit voitti 3-1. Tai no... matsista en niin hirveästi muista, mutta sen muistan, että näin muutama riviä alempana istuvan tappara-fanin ja rimpsuttelin siihen sitten ''Tappara lyttyyn; vessan pyttyyn; vedetään alas; Jokerit on paras!''. Kyseiseltä kaudelta muistan myös Hesarin lehtikuvan, jossa Peltonen kannatteli pokaalia mestaruuden johdosta. Hän oli silloin yksi suosikkipelaajistani, mutta sittemmin arvostus on kyllä laskenut, koska sanoi IFK:n viimeisimmissä mestaruusjuhlissa, että nyt se pokaali on voitettu siinä oikeassa joukkueessa.

Ala-asteen 3-6 luokilla useimmat profiloituivat joko Jokeri- tai IFK-faneiksi (pari hassua Lukko-faneiksi jostain syystä). Meidän koko luokka kannatti lähinnä Jokereita, mutta ei aivan ehdottomasti. Sanoin joskus, että toivottavasti IFK ei pärjää, jos Jokerit putoaa. Kaveri kysyi siinä, että enkö mä toivo muka IFK:n menestyvän, jos Jokerit tippuu - sehän on Helsingistä myös. Tuli siihen sellainen ''mitävittua'' -fiilis, koska en ollut koskaan ajatellut, että olisin jonkun toisen joukkueen menestymisestä iloinen. (Mainittakoon, että tämäkin kaveri on nykyään täysin Jokerihenkinen, jos ei nyt niin paljoa lätkää kuitenkaan seuraa.)

Nykyään olen kaikista kavereistani se eniten HC-fani. Jokereiden päivän otteluiden tulokset vaikuttavat radikaalisti päivän fiilikseen, varsinkin jos on ollut itse matsissa. Elän erittäin tunteella mukana joka pelissä ja ''Olen Stadilainen'' saa aina kylmät väreet aikaan. Lisäksi fiilistely videoita katsellessa on useasti herkistynyt, jopa kyyneliin, ja samaan aikaan on tuntenut äärettömää ylpeyttä olla Jokerifani. Mitä väliä mitä muut ajattelee Jokereista tai musta? Tulen aina kannattamaan Jokereita ylpeänä, vastoinkäymisistä riippumatta.

Kolme parasta fiilistä Jokereiden matseissa on aika samassa kategoriassa elämän parhaiden hetkien kanssa. Vuoden 2011 pleijareiden neljännessä puolivälierässä IFK:ta vastaan Janne Lahden veivaama 2-1 johtomaali oli yksi hienoimmista hetkistä ikinä - samalla Söderholmin tasoitus viimeisellä minuutilla yksi hirveimmistä. Masentuneena tuota vieläkin muistelee... Toinen ikimuistoisimmista hetkistä on samasta sarjasta Beavesin tasoitus minuutti ennen loppua kuudennessa pelissä. Aivan käsittämätön tunne - sitä euforian määrää... Ja top3:n täydentää viime pleijareiden Hardtin tekemä voittomaali jatkoajalla IFK:ta vastaan. Seurauksena: täydellinen sekoaminen. Sitä maalia ollaan kelailtu monet kerrat.

Se mestaruus tuntuu tullessaan sitten niin paljon paremmalta, kun se on monta kertaa ollut niin kovin lähellä! Tää on meidän kevät :)
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Oli vuosi 2003. Tämä 8-vuotias pikkupoika ei tiennyt mikä on jääkiekko, tai mikä on Jokerit. Samana iltana on ottelu Jokerit-Kärpät, jota olemme menossa katsomaan, Kärppien puolella olevina. Kysyn isältä, että mihin oikein on matka. Isä vastaa "Menemme sinne tynnyriin, jossa Mikki esiintyy". Luulin siinä vaiheessa, että menemme katsomaan Disney Iceshowta. Jännitti kovasti. Pääsimme hallille, niin rupesin ihmettelmään, että miksi ihmessä kaikilla on tuollainen hauskannäköinen klovni paita päällään. Paikkamme olivat jälleen yläkatsomossa. Silloin sieltä huimasi kovasti ja luulin, että sieltä voi pudota.

Ennen pelin alkua isä kertoi, että emme näe tänään mikkiä, emmekä akua, vaan näemme ottelun Jokerit-Kärpät. Olin aivan ihmeissäni, että mitä tapahtuu. Muistan sen hetken, kun silloinen Zero capoilee Eteläpäädyssä. Peli menee eteenpäin, enkä saa katsettani pois Eteläpäädystä, niin upealta se näytti silloin. Jokerit menee 1-0 johtoon, ja minut oli tuomittu. Se hetki ei pienen pojan muistoista unohdu. Minusta oli tullut punakeltaista väriä edustava henkilö! Peli jatkuu, mutta katseeni ei. Minua ihastutti vain Jokereiden faniporukka. Jokerit häviää lopulta ottelun, mutta se ei saa mieltäni lannistumaan, vaan kysyin isältä ottelun jälkeen, että koska näen taas ne ihmiset, jotka huutavat kovaa "JOKERIT" Erityisesti se valkopaitainen herrasmies megafoni kädessä teki minuun vaikutuksen.

Palasimme Areenalle vähän myöhemmin, keväällä 2003. Ottelupari oli sama Jokerit-Kärpät ja pelattiin välieriä silloin. Jännitti hirveästi, mutta jännitys laukesi kun Jokerit siirtyi johtoon! Tuuletin todella villisti! Jokerit voitti ottelun ja samaiselta reissulta lähti mukaan Jokereiden heilutuslippu, joka lojuu edelleen tuolla kaapissa!

Jokerit lopulta häviää välierät, mutta en todellisuudessa seurannut muuten pelejä, kuin paikanpäältä.


Tulee seuraavakausi, mutta isäni oli epäonnistunut tehtävässään kasvattaa minusta Kärppäfani. Perheemme arki oli saanut uuden ulottuvuuden, kun minä aina tasaisin väliajoin kysyin, että koska nähdään taas Jokerit. Emme sillä kaudella nähneet muualta kuin televisiosta! Kevään 2004 mieleenpainuvin hetki oli 6. puolivälierä Kärppiä vastaan. Jokerit oli muistaakseni Metropolitin maalilla mennyt 1-0 johtoon ja kaikki näytti aivan mahtavalta. Minä kotona huusin ja heiluttelin omaa Jokerilippuani ylpeänä kotona ja huusin Jokereita! Sitten 3. erässä tapahtuu jotain. Kärpät karkaavat vastustamattomasti 1-2 voittoon ja pienen pojan unelmat menevät aivan suoriltaan pirstaleiksi. Itkuksi meni koko ilta ja yö. Uni ei maittanut, koska Jokerit oli hävinnyt. Se oli minulle suuri pettymys.

Kausi 2004-2005 oli nappikausi, televisiosta katsoin kaikki mahdolliset pelit+koulun reissulla pääsin huutamaan Jokereille, se oli upeaa. Tuli kevät ja Jokerit, erityisesti Thomas loisti, olin varma, että Jokerit voittaa. Koittaa päivä, jolloin isämme kanssa menemme katsomaan Jokerit-Kärpät finaalia. Olin aivan fiiliksissä, koska en ollut ikinä nähnyt Areenaa niin täytenä ja isona kuin se silloin oli. Kärpät voitti Jokerit jälleen, mutta Metropolitin maali jää sydämmessäni elämään ikuisesti, se oli huikeata. Lopulta Kärpät karkaa vastustamattomasti mestaruuteen siitä huolimatta, että Oulusta saatiin muistaakseni Martikaisen ja Filppulan maaleilla vielä voitto raavittua. Itkuksi meni kotikatsomossa toisena vuonna putkeen.

Floppivuonna Jokerit pelasi huonosti, tosin en paikanpäällä päässyt kuin yhteen peliin, senkin Jokerit voitti 7-1 TPS:sää vastaan. Muistan, kun minulle ilkuttiin koulussa siitä, kuinka Jokerit voikaan hävitä jollekkin Pelicansille, vähän noloa. Silloin harmitti, sekä purin huultani ja ajattelin mielessäni, että vielä koittaa se päivä kun minä saan antaa heille takaisin. Mieleen tästä kaudesta jäi jouluaatto, kun joulupukki toi minulle huikean pelipaidan, jossa Jokerilogo iskee minulle silmää, tippa melkein tuli linssiin. Se oli elämäni paras päivä.

Tulee uusi kausi, ja Jokereiden peli näytti taas siltä, miltä sen pitikin, eli piikkipaikka oli hallussa, tai ihan lähettyvillä. Kävimme paikanpäällä katsomassa huikean tifopelin IFK:ta vastaan, jonka Jokerit häviää 1-4. Keväällä 2007 Jokerit selvittää tiensä SM-liigan finaaleihin. Vinguin äidiltäni päästä katsomaan niitä, mutta mitään ei tippunut. Lopulta Jokereiden ainoan kotipelipäivän aattona minulle selviää, että menemme katsomaan peliä. Otin innoissani heilutuslipun mukaan ja ei muuta kuin kohti hallia. Peli oli huikea, mutta niin kuin aina, peli päättyi tappion Kärppiä vastaan. Mieleen tästä kaudesta jäi Ridan huikea 1-0 maali 2. finaalissa! Lopulta itku tulee, kun Oulussa Kärpät latovat maaleja tyhjiin armotta, ja Jokerit jää jälleen kakkoseksi.

Tyhjäksi arvaksi jäi myös kausi 07-08, vaikka meillä oli huikea 1. ketju ja sen takana hyvin pelaava joukkue. Kävimme paikanpäällä katsomassa Jokereiden otteita tasaiseen tahtiin, ja minä tykkäsin joka kerta vain enemmän tulla hallille näkemään omia idoleitani. Jokerit hukkaa 3-1 johdon välierissä, ja edessä on Game 7, johon meillä oli liput hommattuna Espooseen. Peli oli tiukka ja tasainen(mielestäni silloin), mutta niin vain Blues menee jatkoon, ja tiputtaa Jokerit pronssipeliin. Kausi on jälleen päättynyt kyyneliin, jotka vain valuvat ja valuvat vuosi toisensa jälkeen. Jos en nyt aivan väärin muista, niin joka aamu pelin jälkeen avasin teksti-tv:n sen pelossa, että Ville Leino jättää Jokerit. Niinhän siinä sitten kävi lopulta. Huikea pelaaja tämä Leino.

Jälleen alkaa uusi kausi ja ruoriin astuu Glen Hanlon. Tulee syksy ja Jokereiden peliä haukutaan jyrkästi liian puolustusvoittoiseksi. Sitähän se silloin oli. Kävimme perheen kanssa katsomassa Jokerit-Kärpät ottelut, joista Jokerit voitti kaikki. Lopulta keväällä Jokerit on runkosarjassa kärkipaikoilla, siitä huolimatta että maaliero keikkui pakkasella. Vastaan puolivälierissä tuli Kärpät. Leikki loppuu jälleen kerran valtaisaan pettymykseen. Muistan sen karvaan muiston, kun Toni Koivisto laittaa kiekon maaliin viimeisen kerran Areenalla kaudella 2008-2009. Silloin turskahdin suoraan itkuun siltä istumalta. Iso poika itkee, sanoi isi, tää on vain jääkiekkoa. Ajattelin silloin, että mulle tää ei oo vain jääkiekkoa, tämä on jotain paljon isompaa, tämä on Jokerit!

Haavat nuoltuani odotan innokkaana Jokereiden uusia hankintoja. Olin aivan äimän käkenä, kun sieltä tulee sellaisia pelaajia kuin Pirnes ja Hentunen. Ajattelin mielessäni, että voiko meitä edes voittaa sitten syksyllä? Syksy tuli ja Jokerit-Lukko ottelu oli ensinmäinen peli johon minä pääsin paikalle täältä landelta. Ottelu päättyi 0-5 ja ajattelin, että mitä täällä oikein tapahtuu. Noh, se kausi meni heikosti, mutta silloin tapasin täällä omassa kotikaupungissani upeita ihmisiä, jotka ovat Jokerihenkisiä. He pyysivät minua mukaan peliin. Peli oli Jokerit-Tappara sääläreissä, jonka Jokerit voitti. Se oli se päivä jolloin MINÄ pääsi ensinmäistä kertaa olemaan osa Jokereiden fanikatsomoa. Se oli upea päivä, ja Jokerit vielä voittikin ottelun. Ajattelin silloin, että tämä on meidän kevät. Eipä ollut, turpaan tuli.

Kekäläinen liittyy organisaatioon, silloin jo selailin jatkoajan sivuja. Kaikki olivat onnellisia, ja härskeimmät puhuivat jopa siitä, että Jokerit tulee voittamaan 5 mestaruutta putkeen, siitä ei ole kahta sanaa. Tulee syksy, ja Jokereiden pelit menevät ihan kivasti. Olen löytänyt kavereita joiden kanssa käydä peleissä. Kävimme yhteensä 12 Jokereiden kotiottelussa, ja Jokerit tulee yhä tärkeämmäksi omassa sydämessäni. Tulee kevät ja vastaan tulee isopaha IFK. Olin paikalla todistamassa Jokereiden 0-1 voittoa vanhassa hallissa. Samana iltana olikin jo lähtö Leville, joten tiedostin sen tosiasian, että tämä sarja jää omalta osaltani tähän. Noh, toki radiosta kuuntelin kaikki ottelut, ja se tunne kun Lahti vie Jokerit johtoon 4. ottelussa oli jotain aivan käsittämätöntä. Lopulta se ottelu, sekä koko ottelusarja päättyi suureen pettymykseen, again. 7. puolivälierän jälkeen olin aivan sanaton ja pelokas. Kouluun ei tehnyt mieli mennä, koska tiesin, että siellä nalli napsahtaisi. Kyllä, vittuilua sain osakseni paljon, koska suurin osa oman kaupunkini porukasta kannattaa IFK:ta tai Kärppiä. Muistan Ruotsin tunnin jolloin iski flashbackina mieleen vittuilut aikaisemmilta vuosilta. Päätin olla kova jätkä, ja purra vain sitä huulta, koska tiesin, että meidän vuoro tulee joskus. Onnittelin jopa rehtinä jätkänä IFK kannattajia heidän mestaruudestaan. Se ei silti poistanut sitä pettymystä.

Suhde Jokerihenkisiin ystäviini lähenee ja olemme erittäin läheisissä tekemisissä myös muissa jutuissa. Tulee kausi 11-12, houkuttelen yhden kaverini, joka ei ole ikinä ollut katsomassa lätkää mukaan peliin Jokerit-IFK, joka oli myös samalla kauden avaus. Peli oli vakuuttavaa, missään vaiheessa ei ollut epäselvyyttä siitä, että kumpi on parempi, ja Jokerit rynnikin 5-3 voittoon. Olin myös samalla houkutellut kaverini Jokerikelkkaan ja hän ostikin välittömästi huivin ja pipon, jota hän muuten käyttää edelleen. Samalla täksi kaudeksi meille tulee UrhoTV Total kanavapaketti, jotta TV:stä näkisin ne pelit joihin en paikalle pääse. Se oli aikamoista karnevaalia täällä minun pienessä huonessaani, kun parhaimmillaan 8 tyyppiä täällä on katsomassa meillä peliä. Normaalisti meillä oli toki pieni porukka, joiden kanssa katsottiin ja jännitettiin Jokereiden pelit. Tulee kevät, ja minun puntti alkaa tutista, kun vastaan asettuu IFK. Olin aivan varma, että tulee kuonoon, mutta myös samalla takaraivossani oli halu kostaa vuoden takaiset tapahtumat. Pelit olivat huikeita ja Hardtin jatkoaikamaali jää päällimmäisenä mieleen tästä sarjasta. Se oli Jokeriurani upein hetki. IFK läpsytellään helposti lauluun, mutta välierissä vastaan asettuukin JYP, joka osoittautuu liian kovaksi palaksi. Pronssipelin olin kyllä katsomassa, mutta ei minua pronssit kiinnosta. Häviäjien mitali. Kokonaisuudessaan kausi päättyy jälleen pettymykseen, koska sen kirkkaimman metsästys loppui lyhyeen.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kesällä 2012 tärppää, nimittäin kesätyö. Kesä oli jälleen Jokerifanin parasta aikaa, ja kesä oli muutenkin kaikkiaan todella leppoisa. Kesä meni, palkka tuli. Mietinkin, että mitähän hemmettiä mä tällä teen. Okei, en miettinyt sekuntiakaan, että mikä on ensituhlaus. En paljon lupia kysellyt, kun puhelu lähti Jokereiden toimistolle ja tilasin itselleni ensinmäisen kausikortin. Odotin kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun se putkahti postiluukusta sisään. Kausi alkoi, ja minulla paloi rahat, ajattelin, että mikäs siinä, kun menevät hyvään loistavaan tarkoitukseen. Jokereiden peli toimi ja minä olin onneni kukkuloilla. Voitettiin jopa Kärpät kahdesti Areenalla. Minulla oli epätodellinen fiilis. Koittaa tammikuu, kun minulle tulee postiluukusta lasku, jossa luki, että olethan sinäkin mukana toteuttamassa punakeltaista unelmaa? TOTTA HELVETISSÄ OLEN. Meni 10 minuuttia, kun lasku oli maksettu. Playoffkortti tuli ja se löysi nopeasti tiensä lompakon tärkeimmälle paikalle. Runkosarjassa tuli täältä 50km päästä käytyä kaikki pelit läpi, ja tahti ei hyydy ainakaan vielä! Olen saanut elää huikeita aikoja loistavien ihmisten kanssa!

Kevät 2013. Ei ole kesätöitä vielä. Jokerit minulla on. Runkosarjan voitto tulee, mutta peli ei ole kovinkaan vakuuttavan näköistä suhteessa syksyyn. Luottavaisin mielin kuitenkin lähden kohti kauden kohokohtaa. Jokereita vastaan asettuu Rauman Lukko, vain suupala Jokereille, vai mitä häh? Avauspeli sujuu kuin tanssi. Jokerit skulaa, ja mestaruus juna on raiteillaan! Sitten tapahtuu jotain. Jokeiden peli jäätyy, ja vastustajan yksilöt nousevat huikeaan vireeseen, jotka johdattavat Lukon voittoon 2 osaottelussa. Myös kolmas osaottelu päätyy Lukon jatkoaikavoittoon. Pettymys on sanoin kuvaamaton. Miksi Jokereiden peli on jäätymässä jälleen kauden tärkeimmällä hetkellä? Miksi meitä Jokerifaneja täytyy pitää tällaisessa rääkkäyksessä vuodesta toiseen? Kyllä, kirjoitan tästä keväästä. Miksi se suurin tärppäisi tälläkään kaudella, eihän se ole minun aikana ikinä tärpännyt. Sen suurimman voittaminen on ollut minulle vain kaukainen haave, joka on tällä kaudella kirkastunut haaveesta realismin tasolle. Mutta kaikki voikin kaatua vain yhteen Lukkoon, jota ei olla saamassa auki, tänäkään keväänä.

”Niin paljon se ottaa, niin vähän antaa!”

Kuten tekstissä näkyy, pettymyksiä ja vittuilua on saanut kuulla riittämiin(sitä saan aina kuulla kaveriporukassani Jokereista), mutta ikinä, ikinä en aio päästää irti!

Tässä minun Jokeritarinani alusta loppuun synkän illan päätteeksi. En, minä en ole luovuttaja, minä seison Jokereiden puolella kuolemaan asti! Minua ei ole kasvatettu Jokerifaniksi, vaan minä olen siihen kasvanut! Jos joskun satun lapsia saamaan, ne KASVATETAAN Jokerihenkisiksi, se on varma!

Taistelu siitä unelmasta jatkuu, myös vielä tänä keväänä! Ihmettelen, jos joku tuon on jaksanut alusta loppuun lukaista, mutta minun on pakko saada purkaa pahaa oloani edes johonkin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kuten olen yllä kirjoittanut, olen kannattanut Helsingin Jokereita vuodesta 1992. En muista ensimmäisistä vuosista mitään, mutta olin kuulemma hyvin innokas. Ensimmäisen matsini näin mestaruuteen päättyneellä kaudella 1994. Jokereista tuli minulle vuosien mittaan hyvin läheinen ja tärkeä osa vapaa-ajan identiteettiä. Jälkimmäinen korostui aikuisiällä vielä entistä selkeämmin, kun huomasin identifioituvani paljon vahvemmin nimenomaan helsinkiläiseksi, kuin suomalaiseksi. Jääkiekon osalta tämä tarkoittaa, että Jokerit on minulle moninkertaisesti merkittävämpi asia kuin Suomen maajoukkue: esimerkiksi Hardtin jatkoaikamaalia juhlin todella paljon tunteikkaammin, kuin Suomen maailmanmestaruutta 2011. En kadu taikka häpeile tätä lainkaan.

Tämä identifioituminen ja toisaalta se valtavan suuri tunne, jolla muistan aina olleeni mukana seuraamassa suosikkiseurani taivalta, on suurin syy siihen miksi olen nyt pohjttoman pettynyt ja surullinen. En koe lainkaan tyydytystä siitä, että Jokerit siirtyy ensimmäisenä suomalaisena seurana KHL:ään, sillä en näe Jokereita Suomen, vaan Helsingin edustajana. Minulle Jokerit on ja on aina ollut joukkue, joka taistelee Suomen mestaruudesta vertaistensa parissa. Vastustajat ovat aina tuoneet oman mausteensa, sillä eri kaupunkien välillä on kiinnostavia kulttuurieroja, jotka vetoavat tunteisiin. Tällainen ajattelu- ja tuntemistapa kaiketi ohjasi minut alun pitäen opiskelemaan Suomen historiaa Helsingin yliopistoonkin. Suuri osa Jokereihin liittyvästä tunteesta liittyi nimenomaan kiinnostaviin vastustajiin, joita pystyi milloin vihaamaan, milloin ylenkatsomaan ja milloin halveksumaan. Joskus jopa ihailin vastustajia. HIFK, TPS ja Kärpät ovat olleet itselleni ne kaikkein tärkeimmät.

KHL ei lopulta herätä minussa mitään tunteita. Lähinnä huomaan ajattelevani, että antaa raharikkaiden rakentaa urheilumaailmansa muovista. Tai vaikka pronssista tai kullasta. Ei vain yksinkertaisesti kiinnosta. Latvialainen, pietarilainen tai prahalainen jääkiekko ei kiinnosta. Jokerit - SaiPa tiistai-illan ratoksi kiinnostaa kovasti. En myöskään näe mitään kovin erityistä arvoa sillä, että Jokereiden pelaamien pelien taso nousee, sillä siitä maksetaan hintaa. Kyse ei ole yksinomaan voittamisesta, vaan siitä, että lopulta myös tasaisuus, eli tasaväkiset ottelut ovat pelien seuraamisen suola.

Rahalla voi pilata niin paljon. Mikäli Jokerien ensi kauden pelaajabudjetti tulee olemaan luokkaa "valtava", ja sen avulla voitettaisiin Kanada-malja, jäisi suuhun kummallinen maku. Toisaalta tulevaisuus näyttää rumalta juuri siksi, että KHL:ssä nähdyn tyyliseen rahankäyttöön liittyy tunteettomuus. "Tulos tai ulos", "kaikki nyt mulle heti"... Identiteetti, sielu ja tunne kasvavat ajan myötä, ja rakkauteen tarvitaan myös vastoinkäymisiä. Yhdessä koetut ylä- ja alamäet kasvattavat yhteen. Puhun pitkäjänteisyydesta, jota bisnesrahan ylivalloittamassa maailmassa on harvoin tarjolla. Hjallis toimarina, venäläisillä optiot joukkueeseen, rahat Suomesta pikkuhiljaa Venäjälle...

Niinkuin vuoristoradat yleensä, tämäkin päättyy jyrkkään alamäkeen. Koen olevani laiturilla ja on aika nousta pois vaunusta. En voi valehdella itselleni, ettäkö en enää seuraisi ja kannattaisi Jokereita tulevaisuudessakin. En vain kykene tekemään sitä siltä etäisyydeltä, kuin aikaisemmin. En kestä nähdä läheltä, kuinka rakastamani seura joutuu tärviölle ahneuden, tunteettomuuden ja teennäisyyden alttarilla.

Jokerisydämeni on täysin säpäleinä.

Kiitos aivan kaikesta, Helsingin Jokerit 1992-2013 (2014)
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Koko teksti... En kestä nähdä läheltä, kuinka rakastamani seura joutuu tärviölle ahneuden, tunteettomuuden ja teennäisyyden alttarilla.

Jokerisydämeni on täysin säpäleinä.

Kiitos aivan kaikesta, Helsingin Jokerit 1992-2013 (2014)

Kumma juttu olen kannustanut Jokereita vuodesta 1972 ja nähnyt kaiken. Ja mulla on avain päinvastaiset fiilikset. Eteenpäin pitää mennä ja elämässä muutokset ja haasteet otetaan vastaan sellaisena kun ne tulevat.

Olemme kaikki toki erilaisia ja se suotakaan meille kaikille, mutta minun oma punakeltainen Jokerit matkani päättyy vasta kuoltuani.
 

Zero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja Jokerit. Ja Jukurit nyt mökin takia.
Kumma juttu olen kannustanut Jokereita vuodesta 1972 ja nähnyt kaiken. Ja mulla on avain päinvastaiset fiilikset. Eteenpäin pitää mennä ja elämässä muutokset ja haasteet otetaan vastaan sellaisena kun ne tulevat.

Olemme kaikki toki erilaisia ja se suotakaan meille kaikille, mutta minun oma punakeltainen Jokerit matkani päättyy vasta kuoltuani.

Samoin, vuodesta -72, kun olin 12 vasta. 70- ja 80-luvulla oppi ottamaan pettymykset kummasti vastaan ja kärsivällisyys kasvoi. "Jospa joskus ei oltais tyvipäässä". Voi olla että menee taas vuosikymmen samoissa merkeissä. Mutta mitäs siitä onhan tässä elämän loppu aikaa odottaa. Ja jos se loppu liian pian tulee, niin - no, tuskin siellä haudassa suren ettei ollut Gagarin Cup toimistolla hallussa...
 

faro

Jäsen
Vuosi 2005. Tämä pikku poika katselee ihmeissään kotona telkkarista Jokerit-Kärpät finaalisarjan ottelua, en nyt muista mitä niistä. Pelistä en muista kuin muutamia hetkiä, mutta sen muistan, että sinä päivänä alkoi jokeri elämäni. Siitä päivästä lähtien on tullut seurattua Jokereita. Ensimmäiset vuodet katseltiin vain sarjataulukkoa ajoittain. Vuosi toisensa ja päivä toisensa jälkeen Jokereista on tullut koko ajan suurempi osa päivittäistä elämääni. Ei sitä kiintymystä voi vain selittää. Tuntuu kuin Jokereista olisi tullut minulle pakkomielle, siis hyvässä mielessä.

Jokerit herättää minussa enemmän tunteita, kuin mikään muu asia. Pelipäivinä on aina iloinen, eikä meinaa pysyä housuissaan. Sitä odottaa kuin pikkulapsi joulupukkia. Voitetun pelin jälkeen elämä hymyilee ja mikään asia ei sillä hetkellä jaksa harmitaa. Kyyneliäkin on silmistä päässyt Jokereiden takia ja se tapahtui pari vuotta sitten ET finaalissa, jossa Jokerit kusi sen pelin totaalisesti. En tiedä, miksi juuri se ottelu kirpaisi eniten, mutta niin se vaan teki.

Olen etäfani, joka asuu n. parin tunnin ajomatkan päästä Helsingistä. En ole paljoa Jokereiden otteita paikan päällä nähnyt. Muutamia ottelluita toki mm. Viime kauden 8-1 voitto julleista, yksi ikimuistoisimmista otteluista, joita olen nähnyt Jokereilta. Tuo päivä oli muutenkin yksi parhaista päivistä, mitä minulla on eläessäni ollut.

Muutaman vuoden päästä olen aikeissa muuttaa Helsinkiin. Haluan muuttaa lähemmäksi tätä rakasta seuraa. Kausikortti eteläpäädyssä ja Jokereiden mukana kulkeminen on unelmani, jonka haluan toteuttaa.

Voin olla varma, että niin kauan kuin Jokerit pysyy Jokereina, tulen rakastamaan tätä seuraa koko sydämmestäni. Minulle seura on ja on aina ollut tärkein. Sitä ei yksikään pelaaja eikä liigan vaihtuminen muuta. Jokeri veri kun virtaa sisälläni niin minkäs teet.
 
Viimeksi muokattu:

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Nyt on jotenkin hassu fiilis. Ei vain sytytä tällä hetkellä, ei vaikka viikonloppumatsissa vastaan tulee hallitseva mestari, sarjan 3. sija on aivan näppituntuman päässä ja uutta kaveria on tuotu sisään.

KalPaa vastaan pelattu matsi nostatti vitutuksen harvinaisen ylös. Tuon piti olla se todellinen vitutuksen multihuipennus ja kaiken koko kauden aikana koetun paskan ruumiillistuma. Kimmo Kapanen, nimeltä mainitsematon apina raitapaidassa, sarjajumbolta kuokkaan erittäin vajaalla rosterilla ja esitys kaukalossa oli häpeällistä. No mitä vielä. Paras mahdollinen kuittipaikka tuli kuin tarjottimella, olihan perjantai ja mahdollisesti vika paikallinen Areenalla. Kaiken piti olla valmista, mutta niin vain homma meni taas reisille.

Jotain kuitenkin tuossa viime yönä tapahtui. Enää ei varsinaisesti vituta. Tällä hetkellä on aivan saatanan passiivinen fiilis lätkää kohtaan. En tiedä johtuuko tämä krapulasta vai katkesiko kamelin selkäranka, mutta fiilis on vähän kuin joskus MM-skabojen jälkeen: lätkä on taas hetkeksi aikaa nähty. Ei vain kiinnosta syttyä jos peli on noin halutonta, valmennuksella ei langat pysy käsissä, joukkue on rakennettu Maso Hockey Managerin opeilla ja Hjalliksen sanomiset ja tekemiset eivät kohtaa toisiaan.
 

MR8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Klubi, Kallion Voima
Jotain kuitenkin tuossa viime yönä tapahtui. Enää ei varsinaisesti vituta. Tällä hetkellä on aivan saatanan passiivinen fiilis lätkää kohtaan. En tiedä johtuuko tämä krapulasta vai katkesiko kamelin selkäranka, mutta fiilis on vähän kuin joskus MM-skabojen jälkeen: lätkä on taas hetkeksi aikaa nähty. Ei vain kiinnosta syttyä jos peli on noin halutonta, valmennuksella ei langat pysy käsissä, joukkue on rakennettu Maso Hockey Managerin opeilla ja Hjalliksen sanomiset ja tekemiset eivät kohtaa toisiaan.

Lainattu kohta oikeastaan kuin omalta näppikseltä. Jotain tapahtui eilen. Joukkueen esitys kapteenia myöten oli minulle niin iso pettymys, että en oikein tiedä mitä ajatella. Se on varmaa, että otan hetkeksi hieman etäisyyttä koko paskasta. En todellakaan ole uusimassa kausareita ensi kaudelle jos organisaatio ei ensin itse osoita ansaitsevansa sitä.

Todella surullinen olo. Eikä se tosiaan johdu vain krapulasta.
 

MiksuMan

Jäsen
Nyt on jotenkin hassu fiilis. Ei vain sytytä tällä hetkellä, ei vaikka viikonloppumatsissa vastaan tulee hallitseva mestari, sarjan 3. sija on aivan näppituntuman päässä ja uutta kaveria on tuotu sisään.

Niinpä.
On kyllä merkillinen oli, ettei jokerit enää sytytä / kiinnosta ollenkaan. Koko kausi on ollut "ihan sama" meininki. En edes muistanut eilistä HIFK-ottelua ja vasta aamulla katsoin tuloksen. 1-4 tulos vain ei aiheuttanut mitään reaktioita.

Yli 20 vuotta tämän organisaation suurena kannattajana täytyy sanoa, että kaikki on nähty ja ei olisi silloin teiniä uskonut kuinka 90-luvun kultajoukkue voi vajota näin alas.

Voi niitä hetkiä kun täältä Lapista tulin Stadiin viikonloppua viettämään ja katsomaan jokereiden peliä. Ja voi niitä hetkiä kun jääkiekko höntsäpeleissä ja joukkueen harjoituksissa pidin joko sinistä tai valkoista Jokerit pelipaitaa. Nyt paidat on jossain varaston syövereissä pahvilaatikossa, kuten punakeltainen Jokeri-sydämeni.

R.I.P JOKERIT
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Vaikka eilinen esitys oli järkyttävä pettymys, pakko se on taas tänään katsoa Ässät-peli. Tai ainakin siihen asti kun peli on ratkennut Ässien eduksi tai kun mitta tulee muuten vain täyteen vierasjoukkueen esittämää pelleilyä. Masokismia ehkä, mutta ei sitä ilmankaan osaa olla.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Lyhyt surumielinen riimi

Lyhyt surumielinen riimi,
aiheena Jokerit -tiimi.
Mielestäni koko organisaatio on nyt pihalla kuin lumiukot,
meidät voittaa pimeällä kujalla jopa kalakukot.
Ei toivoa mitään oo,
jäähyjä otetaan soo soo.
Tämäkin kausi menee hienosti puihin,
ensi kaudella otetaan venäläisiltä suihin.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Masokismia ehkä, mutta ei sitä ilmankaan osaa olla.

Toki tuota matsia tulee nyt katseltua. Ero "normi-iltaan" on kuitenkin se, että mitään hirveää kiimaa tai fiilistä ei ole. Jotenkin tuossa on vähän samaa fiilistä kuin muiden joukkueiden matseja normaalisti katsottuna: menee viihteenä, mutta fiilis on poissa.

Toivotaan kuitenkin, että Semirin johdolla fiilistä syntyy edes vähän jo tänään!
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ollut vaikea jakso täälläkin. Tänään tuli peli katsottua kun tässä elinikäisessä koukussa on joka tapauksessa, ja peli näytti tänään ihan Jokerit-kiekolta. Kasvot pestiin varsin tylikkäästi kahden hirveän räpellyksen jälkeen. Niin tää on vaan hokia...se pitäisi aina muistaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös