Helsingin Jokerit – tunteiden vuoristorata

  • 147 284
  • 551

Jopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Jopi : Tilastot eivät tue lainkaan käsitystäsi, ettei runkosarjalla olisi ollut merkitystä liigassa, mestaruuteen on harvoin ylletty kärkinelikon ulkopuolelta. Lisäksi pitäisin mieluummin hyvän sarjan merkkinä, jos vain aivan kärkeen sijoittumalla saa ensimmäisellä kierroksella helpomman vastustajan.

Tilastoja tarkistamatta, olet varmasti oikeassa, mestaruuteen asti harvemmin ponnistetaan neljän joukon ulkopuolelta. Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja myös ensimmäiseltä kierrokselta eri sarjojen (KHL/SHL/Liiga) osalta, kuinka usein huonommin sijoittunut jengi onnistuu yllättämään paremmin sijoitetun, ehkä varsinkin parien 1-8 ja 2-7 osalta. Jotenkin tuntuu, että Liigassa tätä tapahtuu useammin kuin KHL:ssä, mutta en nyt jaksa alkaa kokoamaan tilastoja, eli mutulla mennään. KHL:n osalta tosin absoluuttisia sijoituksia hämmentää divisioonajako - esim. toissakaudella Jokerit oli muistaakseni Torpedoa vain 8 p. mutta viisi sijaa edellä ja väittäisin, että tätä vielä avitti meidän divisioonan tuolla kaudella melkoisen heikko taso (Jokereilla enemmän pelejä helpompia jengejä vastaan kuin Torpedolla).

@Valle ja @C.Orr, kiitos kehuista. Harvoin kun jaksaa mitään kirjoittaa, niin pitää edes vähän yrittää panostaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hienoa kuulla jos näin on. Pikkuisen epäilen kuitenkin. Ummistakaa vaan ne silmät totuudelta ja nostakaa vaikka vielä lisää joukkueita. Eiköhän se karu totuus tule jossain vaiheessa teillekin haavemaailmassa notkuville esiin ja silloin on aivan turha ruikuttaa.
Vaikea myös nähdä, mikä liigan asemaa ihan lähivuosina mihinkään heilauttaisi. Jääkiekko tulee varmasti pysymään Suomen ykköslajina(katsojilla mitattuna) vähintään seuraavan vuosikymmenen, ja uusi tv- sopimus parantaa seurojen taloudellista asemaa. Lisäksi on tulossa uusia halleja puolelle kymmenelle joukkueelle, eli olosuhteet paranevat myös. Jos KHL:n uudistukset tosiaan toteutuvat, niin varsinkin palkkakatto parantaa myös liigan mahdollisuuksia kilpailla pelaajista, eikös se palkkakatto ole tarkoitus asettua alle Jokereiden nykyisen pelaajabudjetin(n. 10 milj.) jonnekin kahdeksan miljoonan hujakoille? Jääkiekon tv- tarjontakaan ei oikeastaan voi enää lisääntyä, kun nyt jo kaikilla on mahdollisuus hommata kaikkien pääsarjojen kaikki ottelut ruutuunsa. En olisi yllättynyt, jos pikku hiljaa aletaan taas löytää tietä paremmin halleillekin, kun tv- tarjonnan runsaudensarveen aletaan tottua ja ehkä vähän kyllästyäkin, parasta kiekko on livenä.
 

Hapsiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
eikös se palkkakatto ole tarkoitus asettua alle Jokereiden nykyisen pelaajabudjetin(n. 10 milj.) jonnekin kahdeksan miljoonan hujakoille?
2 seuraavaa vuotta pelataan n.11,5-12M€ budjeteilla jotka voi ylittää maksamalla ylellisyys veron ja myöhemmin tulee 900M Ruplan kova katto = n.12,7M€ nykykurssilla, näissähän ei lasketa Iljan ja Mozjakinien yms. palkkoja mukaan. Jokerit ei siis tule nykymeiningillä yltämään palkkakaton ylärajaan saakka!

Mitä tuohon liigaan palaamiseen tulee, niin omasta mielestä pitää sitten aikanaan palata ensin mestikseen, voittaa mestaruus ja avata keskustelua paluulle vanhaan hyvään aikaan kun oli rehelliset karsinnat ja korkeintaan 12 jengiä liigassa!
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Vai että epäonnistuin. Minä pystyin perustelemaan kantani toisin kuin sinä . Minä en sentään puhunut puuta heinää KHL-pelaajien määrissä. Epäilen että olet niin kujalla että et edes tiedä mistä tässäkin nyt keskustellaan.
On aina yhtä mukava huomata, että näppäimistön siellä päässä pudotetaan hanskat rohkeasti kun keskustelutaito ja argumentit alkavat sakkaamaan. Mitä tulee puutaheinään KHL pelaajien määrässä niin mikä siinä oli virheellistä? Sekö, että suomalaisten pelaajien määrä on suurin KHL:ssä Euroopan maista, joka oli keskeinen argumenttini? Vai oletko vain niin halpamainen ja yrität takertua merkitykseltään olemattomaan muotovirheeseen, joka sisältyi tuohon väitteeseeni?

Mitäpä jos ihan rohkeasti kirjoittaisit edes yhden perustelun sille, mihin verrattuna Liigan taso on pudonnut radikaalisti. Ruotsin sarjaan, Sveitsin sarjaan, Mestikseen, Tsekin sarjaan vai mihin?

Se on totta, että Liigassa on liikaa joukkueita, joka kokonaisuutena laskee Liigan tasoa, koska kaikkiin joukkueisiin ei riitä laadukkaita pelaajia ja joka lisää tasoeroja. Kuitenkin ero kärjen ja alimman kesken Liigassa on pienempi kuin KHL:ssä. Tässä tapauksessa KHL:n heikoimmat joukkueet laskevat siis suhteellisesti sarjan tasoa enemmän kuin Liigan heikoimmat joukkueet Liigassa. Jos taas vetoat siihen, että Liigassa ei ole riittävän hyviä pelaajia niin nekin erittelin sinulle aikaisemmin tässä ketjussa, kun et niitä itse osannut nimetä. En nyt tiedä mitä minun pitäisi vielä perustella kun et niitä pystynyt viestissäsi yksilöimään. Ehkä olen vain sitten niin "kujalla", kuten niin luovasti ja omaperäisesti minua osaat kuvailla.

Ja kannattaa lukea @Jymäkkä :n kirjoittamat viestit (erityisesti ensimmäisen) jossa ansiokkaasti kirjoittaa Liigasta, sen yleisömääristä ja pelin tasoeroista.



 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
2 seuraavaa vuotta pelataan n.11,5-12M€ budjeteilla jotka voi ylittää maksamalla ylellisyys veron ja myöhemmin tulee 900M Ruplan kova katto = n.12,7M€ nykykurssilla, näissähän ei lasketa Iljan ja Mozjakinien yms. palkkoja mukaan. Jokerit ei siis tule nykymeiningillä yltämään palkkakaton ylärajaan saakka!

Mitä tuohon liigaan palaamiseen tulee, niin omasta mielestä pitää sitten aikanaan palata ensin mestikseen, voittaa mestaruus ja avata keskustelua paluulle vanhaan hyvään aikaan kun oli rehelliset karsinnat ja korkeintaan 12 jengiä liigassa!

Ok, muistin sitten väärin nuo luvut. Kyllähän noillakin keskipalkat laskee KHL:ssa, mutta ei ehkä vielä niin hirveästi paranna liigaseurojen asemaa. Enkä siis tarkoita, että edelleenkään voitaisiin mitään kilpalaulantaa harrastaa KHL:n kanssa, mutta palkkatason heikentyessä sieltä ropisisi ehkä hieman enemmän tarjontaa pienempiinkin liigoihin.

Tuo onkin sitten mielenkiintoinen, miten "paluu" hoidettaisiin, vai heitettäskö alasarjoihin. Henkilökohtaisesti näkisin Jokerien nostavan huomattavasti mielenkiintoa liigaa kohtaan, ainakin aluksi, ja myös taloudellisesti tuo olisi piristysruiske liigalle, jos siis halli- ja muut asiat olisivat nykymallilla. Kaikkihan ei näin ajattele, mutta jotenkin kuvittelisin, että liigaseurat kyllä haistaisivat paluun taloudelliset mahdollisuudet, vaikka lähtiessänne möksähtivätkin. Miinuspuolena olisi tietysti tässä se, että tuskin ketään raaskittas tiputtaa, eli taas laajennuttaisiin, vaikka pitäisi supistaa.
 

Valle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit. SJK.
Vaikea myös nähdä, mikä liigan asemaa ihan lähivuosina mihinkään heilauttaisi. Jääkiekko tulee varmasti pysymään Suomen ykköslajina(katsojilla mitattuna) vähintään seuraavan vuosikymmenen, ja uusi tv- sopimus parantaa seurojen taloudellista asemaa. Lisäksi on tulossa uusia halleja puolelle kymmenelle joukkueelle, eli olosuhteet paranevat myös. Jos KHL:n uudistukset tosiaan toteutuvat, niin varsinkin palkkakatto parantaa myös liigan mahdollisuuksia kilpailla pelaajista, eikös se palkkakatto ole tarkoitus asettua alle Jokereiden nykyisen pelaajabudjetin(n. 10 milj.) jonnekin kahdeksan miljoonan hujakoille? Jääkiekon tv- tarjontakaan ei oikeastaan voi enää lisääntyä, kun nyt jo kaikilla on mahdollisuus hommata kaikkien pääsarjojen kaikki ottelut ruutuunsa. En olisi yllättynyt, jos pikku hiljaa aletaan taas löytää tietä paremmin halleillekin, kun tv- tarjonnan runsaudensarveen aletaan tottua ja ehkä vähän kyllästyäkin, parasta kiekko on livenä.

Erinomainen kirjoitus. Pakko myöntää että olin kokonaan unohtanut nuo uudet hallit. Olosuhteiden parantumisella on valtava merkitys. Veikkausliigan puolella olosuhteet ovat parantuneet uusien stadioneiden myötä radikaalisti ja siellä yleisömäärät ovat olleet nousussa joten tuo on oikeasti hyvä asia Liigalle. Toivottavasti tuon tv-sopimuksen myötä sitten vältytään noilta häpeällisiltä joukkueen tyhjennyksiltä. Itse olen hieman epäileväinen tuon KHL:n palkkakaton toimivuuden kanssa, mutta katsotaan mitä tuosta tulee,

Mitä tulee puutaheinään KHL pelaajien määrässä niin mikä siinä oli virheellistä? Sekö, että suomalaisten pelaajien määrä on suurin KHL:ssä Euroopan maista, joka oli keskeinen argumenttini? Vai oletko vain niin halpamainen ja yrität takertua merkitykseltään olemattomaan muotovirheeseen, joka sisältyi tuohon väitteeseeni?


Pointti oli se että minä perustelin faktoja tilastolla. Sinä keksit päästäsi omaa agendaa ajavan tilaston joka oli virheellinen.

Mitäpä jos ihan rohkeasti kirjoittaisit edes yhden perustelun sille, mihin verrattuna Liigan taso on pudonnut radikaalisti. Ruotsin sarjaan, Sveitsin sarjaan, Mestikseen, Tsekin sarjaan vai mihin?

Vastauksen löydät viesteistäni jos vain haluat etsiä. Autan sen verran että voit esittää itsellesi hiljaa mielessäsi kysymyksen että miksi laadukkaat pelaajat pelaavat ihan muualla kuin Liigassa?
 

spede1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Fakta on se että Jokerit kiinnostaa edelleen ja niin kuin Cobol sanoi täällä uusia kannattajia tulee. Jokerit myi ZSKA:aa vastaan reilussa vuorokaudessa 12700 lippua. Nopeasti katsomalla liigan kliimaksimatseihin HIFK-Kärpät on reilusti lippuja jäljellä (huom hallien koko) vaikka liput ovat olleet myynnissä jo usean päivän ajan. Olisi luullut että nuo liput myydään päivässä. Tuo Jopin kirjoitus ylempänä on kyllä timanttia aivan kuin omat ajatukseni. Jos jengi palaa joskus liigaan olen siinäkin matkassa mukana. Nyt nautitaan tasokkaammasta pelistä, Itse toivon kotimaiselle liigalle pelkkää hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

Nadchal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo onkin sitten mielenkiintoinen, miten "paluu" hoidettaisiin, vai heitettäskö alasarjoihin. Henkilökohtaisesti näkisin Jokerien nostavan huomattavasti mielenkiintoa liigaa kohtaan, ainakin aluksi, ja myös taloudellisesti tuo olisi piristysruiske liigalle, jos siis halli- ja muut asiat olisivat nykymallilla. Kaikkihan ei näin ajattele, mutta jotenkin kuvittelisin, että liigaseurat kyllä haistaisivat paluun taloudelliset mahdollisuudet, vaikka lähtiessänne möksähtivätkin. Miinuspuolena olisi tietysti tässä se, että tuskin ketään raaskittas tiputtaa, eli taas laajennuttaisiin, vaikka pitäisi supistaa.
Omasta mielestä jos/kun Jokerit jossain vaiheessa palaa Suomen sarjajärjestelmään niin se pitäisi ajoittaa samaa aikaa kun Liigassa siirryttäisiin kaksiportaiseen malliin (10+10, 10+12,12+12) ja Jokerit aloittaisi alemmalta portaalta. Jokereiden paluu toisi alemmalle sarjatasolle median huomiota sekä tuhlaajapojan paluu kiinnostaisi myös vieraskatsomoissa. Varsinkin se vahingonilon määrä jos nousu ei onnistuisi ensimmäisellä kaudella. Samalla myös fanit pystyisivät järjestäytymään uudelleen kun KHL:ää vastustavat palaisivat mahdollisesti katsomoon. Toki Areenalla divarissa pelaaminen ei välttämättä olisi optimi tilanne mutta sitten vaikka yläkatsomot suljettuna. Luulisin kuitenkin divarissakin Jokerit saisi 4000-5000 yleisömääriä.

Täältä myös peukku @Jopi kirjoitukselle, hyvin pitkälti kuin omalta näppikseltä. Viimeisinä liigavuosina alkoi itselläkin kypsyä ajatus kahdenkymmenen kausarinkauden jälkeen kausarista luopumisesta ja varmasti liigassa jatkaessa näiden neljän KHL-kauden aikana niin olisi käynytkin. Irtolipuilla HIFK, Kärpät ja Tappara pelit + satunnaisia perjantai/lauantai brenkuttelu pelejä. Otsikoon sen verran että omasta tunne skaalasta KHL on vienyt ne terävimmät kärjet, jos liiga aikana skaala oli 0-100, niin KHL:ssä on 25-75.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@YamahaGPR ei mielestäni ole oikeassa siinä, että ikää kun tulee, se syö fanitusta.
@Cobol
No, keskiverto isukki kuten minä rupeaa perustamaan perhettä, etenemään työelämässä, perustamaan omia busineksia, viemään lapsia iltaisin treeneihin, huolehtimaan myös lasten asioista ja ns ottamaan vastuun muustakin kuin siitä että ehtiikö vierasreissuille mukaan tai mikä on illan kokoonpano.

Toisin sanoen väitän että nuorempana kun sitä mietti jo päivällä illan peliä, nyt sitä joutuu miettimään aikatauluja, vastuita, lapsen hakemista tarhasta, toisen läksyjen tarkastamista jne niin siinä mielessä tämä (tunteiden, fanituksen laimeneminen) tapahtuu 99,99 % kaikille faneista, joukkueeesta ja lajista riippumatta.

Elämään tulee aikuistuessa ns paljon muutakin kuin pelkkä hockey.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heitetäänpä nyt oma lusikkakin tähän soppaan. En itse osaa kaivata paluuta Liigaan, vaikka KHL:ssäkin huonot puolensa on. Ehkä painavimpana argumenttina Liigan puolesta olisi se, että olisi ihan mukava nähdä vielä Jokereiden mestaruus, ja Liigassa se lienee todennäköisempää, vaikkei viimeisen 10 vuoden track recordi sielläkään hirveän mairitteleva ollut.

Minulla oli kausari 3 vai 4 viimeistä liigakautta ja täytyy sanoa, että työsulkukautta lukuunottamatta kiinnostus käydä paikanpäällä runkosarjapeleissä laski joka kaudella. Aivan liikaa matseja, joissa kumpikaan joukkue ei saa kiekkoa vastustajan sinisen yli. Matseja, jotka lopulta ratkesivat erikoistilanteissa (jotka muuten menivät aina lukumääräisesti about tasan, kenttätapahtumista riippumatta). Ainakin minulle pelin taso KHL:ssä on iso argumentti sen puolesta. Liigan runkosarjassa ei juurikaan ollut mitään jännitettävää paikallispelejä lukuunottamatta. Liigassa playoffien missaaminen kokonaan edellytti koko joukkueen paletin sekoittamista ilmoittamalla sarjanvaihdoksesta kauden alla - muuten sääleistä ulos jääminen vaatii yrittämistä. Liigassa loppujen lopuksi oli aika sama, mikä sijoitus oli, jos vain oli kuuden parhaan joukossa, tulevien playoff-vastustajien tasossa ei ollut suuria eroja. KHL:n runkosarjassa taas on paljon enemmän jännitettävää: pari hutihankintaa, ja playoffeja ei tarvitse edes pelata. Sijoilta 7-8 lähtiessä vastaan tulee saman tien todella kova joukkue, ja seuraavalla kierroksella toinen.

Itse pidän myös siitä, että sarjassa on eritasoisia joukkueita, se tuo vähän luonnetta runkosarjaotteluihin: matsit "heittopusseja" vastaan pitää voittaa (moi Riika), kovia jengejä vastaan runkosarjavoittokin tuntuu hienolta suoritukselta. Itselle ilveksien ja kalpojen voittaminen runkosarjassa ei enää tuntunut oikein miltään. Tämä on toki hauskaa tasan niin kauan, kuin Jokerit onnistuu roikkumaan läntisen konferenssin n. 8 parhaan joukossa (voittaen enemmän kuin häviää). On selvää, että Jokereiden resursseilla epäonnistumiset joukkueen kokoamisessa tai valmennuksen valitsemisessa johtavat ohikausiin. Ja jos tällaisia tulee parikin peräkkäin, menee hommasta varmasti maku.

On myös ollut mielenkiintoinen fiilis pelata pitkästä aikaa sarjassa, jonka taso on jatkuvasti nousussa. Valitettavasti meidän kannalta tasoa ovat nostaneet ennen kaikkea armeijan porukat - ennen Jokereiden mukaan tuloa nämä kaksi seuraahan floppailivat hyvinkin säännöllisesti. Jokerit on organisaationa tehnyt resursseihinsa nähden ihan hyvää duunia - harmi vain, että muidenkin nostaessa tekemisensä tasoa se ei ole tuonut paikkaa konferenssifinaaleissa. KHL:n suunnittelemat uudistukset kuulostavat omaan korvaani hyvältä, jos ne vain tosiaan oikeasti toteutuvat myös käytännössä. Liigassa taas sitä vastoin on tehty järjestäen huonoja ja epäurheilullisia ratkaisuja ainakin viimeiset 15 vuotta. Hienoa, jos joku vielä jaksaa uskoa, että Jokereiden liigassa ollessa meillä olisi mahdollisuuksia ohjata Liigaa parempaan suuntaan. Itsellä ei enää siihen usko riitä, lähihistoria riittäköön todisteeksi.

Mitä taas tulee KHL:n puolueellisuuteen ja isojen suosimiseen, niin en koe, että Jokereita olisi mitenkään törkeästi sorsittu. Kertauksen vuoksi: Liigassa meitä odottaa kyläseuroille tuunattu, resurssieroja tasaava ja kahvaamisen salliva tuomarilinja. Liigassa ollaan hävitty välierä jatkoajalla hyväksyttyyn käsimaaliin. Liigassa meidän pelaaja on asetettu pelikieltoon "kohtuuttoman kovasta pelistä". Liigajoukkueet ovat jääneet kiinni lahjonnasta (tammikuun tasauksen parien valinnassa) ilman oikeastaan minkäänlaisia seurauksia. Liigassa pelasi seura, joka lainasi pelaajiensa eläkerahoja venyttääkseen konkurssiaan - lopputuloksena kaikki pelaajat eivät ymmärtääkseni ikinä saaneet kaikkia saataviaan. Kritiikki KHLää kohtaan isojen suosimisesta on perusteltua, mutta en kyllä ymmärrä väitteitä, että Liiga olisi jotenkin puhtaampi paikka.

Näillä argumenteilla luulen, että jaksan seurata KHLää vielä ainakin muutaman vuoden. Tosin KHL:n ja Jokereiden tulevaisuutta on vaikea ennakoida. Jos Rotenberg laittaa rahahanat kiinni ja Jokerit alkaa valua uudeksi Jugraksi, niin siinä vaiheessa varmaankin alkaa Liiga taas houkuttelemaan.

Tämä oli Jopi hieno kirjoitus, kuin omani paitsi että sä olet parempi kirjoittaja tai sitten sulla on enemmän aikaa.

Eniten itseäni Liiga aikoina rupesi vituttamaan / naurattamaan se, että joka vuosi operoitiin ns isoimmalla kasalla rahaa ja jengi oli hyvä mutta lähes aina kaikki päättyi pettymykseen.
Ennen kauden alkua ei ollut kuin ns hävittävää. Mestaruus vain kelpasi ja siihen ei pystytty.

Ja kutein sanoit niin suurin osa peleistä oli runkosarjassa todella tylsiä keskialueen neppauksia joista kaikki joukkueet Areenalla eivät edes yrittäneet hyökätä ja voittaa pelejä.
Lisäksi jostain syystä kabineteissa oli varmaan jotain Jokereita vastaan sillä niin järkyttäviä vihellyksiä nähtiin vaikka kuinka monta kertaa. Tuntui että jäähyt meni aina tasan vaikka toinen oli paljon parempi.

Nyt KHL:ssä tilanne on kääntynyt päälaelleen ja jonkunlainen intuitio noista hienoista divariajoista siinä mielessä että nyt päästään lähtemään kausiin altavastaajana ja mestaruus on todella vaikea voittaa.

Nyt päästään ylittämään itsemme eikä alisuoriteta kaudesta toiseen.

Tässä lyhyt oppimäärä oman pään sisääni jos jätetään pelin tasot, politiikka ym pois ja katsotaan tältä urheilullisesta puolelta.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
@Cobol
No, keskiverto isukki kuten minä rupeaa perustamaan perhettä, etenemään työelämässä, perustamaan omia busineksia, viemään lapsia iltaisin treeneihin, huolehtimaan myös lasten asioista ja ns ottamaan vastuun muustakin kuin siitä että ehtiikö vierasreissuille mukaan tai mikä on illan kokoonpano.

Toisin sanoen väitän että nuorempana kun sitä mietti jo päivällä illan peliä, nyt sitä joutuu miettimään aikatauluja, vastuita, lapsen hakemista tarhasta, toisen läksyjen tarkastamista jne niin siinä mielessä tämä (tunteiden, fanituksen laimeneminen) tapahtuu 99,99 % kaikille faneista, joukkueeesta ja lajista riippumatta.

Elämään tulee aikuistuessa ns paljon muutakin kuin pelkkä hockey.

Jos ette pahastu, niin hieman naapurista kommentoin tähän. Tuo mitä @YamahaGPR kirjoittaa on varmasti hyvinkin totta. Mutta tuon tähän oman näkökulmani. Itse olen käynyt läpi juuri nuo asiat jotka mainittiin, mutta nyt osittain jo ohittanut ne, lähinnä lasten osalta. Aikanaan minulla oli kausikortti, mutta kun nuo jutut tulivat vastaan, luovuin siitä.

Mutta nyt tässä viidenkympin kynnyksellä koen oikeastaan oman joukkueeni tärkeämmäksi kuin koskaan. Ehkä kannattamisen tapa on jossain määrin erilaista kuin ennen, mutta henkisellä tasolla vahvempaa kuin nuorena. Olen sitä juuri joku aika sitten miettinyt että mistä se johtuu. Tulin tulokseen että ehkä se johtuu yksinkertaisesti siitä, että kun ei meilläkään niitä mestaruuksia ihan solkenaan ole tullut, niin tajuaa että niitä ei myöskään välttämättä enää omana elinaikana montaa tule. Eihän ne mestaruudet tietenkään ole koko juttu, mutta niitähän tässä haetaan joka vuosi kuitenkin ja niissähän on tavoite.

Siksi olen viimeiset viisi vuotta joka vuosi hankkinut kausikortin pudotuspeleihin, niin jos se Jackpot osuu kohdalle kotihallissa, niin olen varmasti myös paikalla näkemässä sen. Ja näin aion tehdä jatkossakin. Samaten yksi asia joka on parantunut vanhemmiten, on vastustajan kannattajien kanssa kommunikointi. On erittäin mukavaa vaihtaa ajatuksia samanhenkisten ihmisten kanssa. Se ei välttämättä nuorena ollut aina ihan järkevällä tasolla.

Kiitos ja anteeksi - jatkakaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@Cobol

Toisin sanoen väitän että nuorempana kun sitä mietti jo päivällä illan peliä, nyt sitä joutuu miettimään aikatauluja, vastuita, lapsen hakemista tarhasta, toisen läksyjen tarkastamista jne niin siinä mielessä tämä (tunteiden, fanituksen laimeneminen) tapahtuu 99,99 % kaikille faneista, joukkueeesta ja lajista riippumatta.

Elämään tulee aikuistuessa ns paljon muutakin kuin pelkkä hockey.

Tuttua hommaa, ja noissa luettelemissasi puuhissa menee aikaa usein niin, ettei hallille edes ehdi kovin usein. Sitten jos yksi noista lapsista rupeaa itse lätkää(tai muuta vastaavaa) harrastamaan, niin olet 3-5 iltaa viikossa kiinni, useammalla lapsella kaikki illat ;)

Toisaalta, kyllä mulla mielenkiinto säilyi tuonkin ajan yli, ja nyt kun lapset ovat vanhempia eikä niitä tarvitse koko ajan paimentaa, niin intohimo lätkää kohtaan on myös osittain palautunut. Ei nyt ihan huipputasolle, mutta kuitenkin. Vielä enemmän vanhettuaan on tajunnut, että harva asia tässä maailmassa on kovin tärkeää, ja esimerkiksi lätkä on näistä ei- tärkeistä asioista aika pirun kivaa.

EDIT: @SOF1969 tuossa olikin jo samalla asialla, ja aukaisi tätä vähän syvemmältäkin.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Autan sen verran että voit esittää itsellesi hiljaa mielessäsi kysymyksen että miksi laadukkaat pelaajat pelaavat ihan muualla kuin Liigassa?

Pääsääntöisesti, koska he tienaavat muualla paremmin kuin Liigassa, tämä koskee siis pelaajia, joiden taso ei tule riittämään NHL:ään. Mä väitän, että jos Jokereiden palkanmaksukyky olisi esimerkiksi HIFK:ta, Kärppiä, Tapparaa ja Tepsiä vastaava, niin moni Jokereissa pelaava valitsisi Liigan ennen KHL:ää.

Ton yleistyksen tueksi mulla on ihan tieto minkä nytkin Jokereissa pelaava pelaaja on todenut mulle henkilökohtaisesti. Hän sanoi, että ei tarvi kauheasti miettiä, kun Jokerit maksaa kaudesta sen 450 tonnia ja Liigasta saisi noin 250. Sarjana hän ei pidä KHL:ää mitenkään erityisen hohdokkaana (vrt. NHL).
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eniten itseäni Liiga aikoina rupesi vituttamaan / naurattamaan se, että joka vuosi operoitiin ns isoimmalla kasalla rahaa ja jengi oli hyvä mutta lähes aina kaikki päättyi pettymykseen.
Ennen kauden alkua ei ollut kuin ns hävittävää. Mestaruus vain kelpasi ja siihen ei pystytty.

Ja kutein sanoit niin suurin osa peleistä oli runkosarjassa todella tylsiä keskialueen neppauksia joista kaikki joukkueet Areenalla eivät edes yrittäneet hyökätä ja voittaa pelejä.
Lisäksi jostain syystä kabineteissa oli varmaan jotain Jokereita vastaan sillä niin järkyttäviä vihellyksiä nähtiin vaikka kuinka monta kertaa. Tuntui että jäähyt meni aina tasan vaikka toinen oli paljon parempi.

Nyt KHL:ssä tilanne on kääntynyt päälaelleen ja jonkunlainen intuitio noista hienoista divariajoista siinä mielessä että nyt päästään lähtemään kausiin altavastaajana ja mestaruus on todella vaikea voittaa.

Tämä tulee esiin usein, ja on minua aina vähän ihmetyttänyt. Ja nyt haluan sanoa alkuun, että tämä ei ole mitään provoa, vaikka voi jostakusta siltä ainakin aluksi kuulostaa.

Tuntuu, että jotenkin kaadatte liigan syyksi sen, ettette pystynyt mestaruutta voittamaan resursseista huolimatta. Tosiasiassa syy taisi olla omassa heikossa tekemisissä ihan niin kuin meilläkin(1 mestaruus tällä vuosituhannella). En oikein usko noihin tuomaripeleihin, samoin HIFK- kannattajilla usein tunne, että sorsitaan, on HIFK- lisää, mutta loppupeleissä se mestaruus on kyllä silloin tullut, kun on kiistatta oltu parhaita. Pari muuta kertaa oltu lähellä, mutta ei se silloin ole tuomareihin kaatunut jostain yksittäisistä virheistä huolimatta. Liigan erotuomaritouhu on tosin amatööripohjalla, mikä tietysti vaikuttaa tasoon ja päätöksiin, mutta systemaattista tiettyjen joukkueiden sorsimista en allekirjoita. Mutta itse olen sinut tämän asian kanssa, ei liigan resursseilla voida tässäkään asiassa kilpailla tasossa NHL:n tai KHL:n kanssa. Tosin KHL:n tapauksessa kuvaa rumentaa sitten nämä korruptioepäilyt tuomaritoiminnan suhteen.

Nyt sitten KHL:n kova taso ja kärkijoukkueiden huitelu omilla budjettiluvuillaan on antanut teille kestotekosyyn sille, ettei mestaruutta koskaan tule. Ei sillä, etteikö se olisi oikeasti todella vaikeaa ellei lähes mahdotonta, mutta jonkinlaisena henkisenä perälautana käytätte tuota seikkaa ja tuntuu, että kaikki pudotuspelipaikasta ylöspäin on posia. Voidaan heittää ylävitoset, että hyvin hei taas haastettiin isommat. Ei sen nyt ihan niinkään pitäisi mennä, kyllä välillä pitää olla menestysodotuksetkin tapissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol
No, keskiverto isukki kuten minä rupeaa perustamaan perhettä, etenemään työelämässä, perustamaan omia busineksia, viemään lapsia iltaisin treeneihin, huolehtimaan myös lasten asioista ja ns ottamaan vastuun muustakin kuin siitä että ehtiikö vierasreissuille mukaan tai mikä on illan kokoonpano.

Tämä toki on totta. Mutta en kirjoittanut siitä. Alkuunkaan. Jokereista on tullut (itä-helsinkiläisyyden ja) helsinkiläisyyden sijasta koko Suomen Jokerit Venäjän liigassa. Merkittävä osa nykyfaneista on tullut Jokerien KHL-aikana mukaan. Osa on voinut seurailla joitakin liigakausia muistaakseni @Valle tapaan etäältä jostain päin Suomea, mutta KHL on sitten saanut roihun syttymään ja sukeltamaan todelliseksi Jokerien faniksi. Toiseen suuntaan on samaan aikaan kävellyt väkeä, jotka ovat fanittaneet Jokereita kymmeniä vuosia.

Olen maksanut lapsille ja jopa heidän kavereille Jokerien kausareita ja irtolippuja pyyntöjen mukaan. Mutta lähipiirissä ja heidän kavereillaan ei ole enää kiinnostusta Jokereihin. Politiikalla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Se ei meillä muita kiinnosta Venäjän suhteen. Mutta sillä on, että koulussa, oppilaitoksissa ja työpaikoilla ei enää ole vastustajan faneja lainkaan eikä siten normaaleja kiekkovääntöjä. Jokereista puhuminen hiljentää keskustelun. Olkoonkin, että moni on käynyt yhden tai pari matsia jollain tarjouksella katsomassa. Olen asiasta kysynyt ja kuulemma siteet ovat enemmän Liigassa ja keskusteluissa pyörivät HIFK ja muut liigajoukkueet sekä Espoon tilanne.

Jokerien kannalta tilanne ei sinänsä taida olla edes merkittävä asia, koska uusia faneja tulee kuin sieniä sateella ja kuten aiemmin kirjoitin, halli myydään playoffeissa vuorokaudessa täyteen. Fanit siis vaihtuvat, ja Jokereissa tapahtuu.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Jymäkkä

Joo, huolimatta siitä että tuli joskus ”Nuijaa” huudettua niin en tarkoittanut kaataa kaikkea Liigan/tuomarien syyksi.
En todellakaan.

Ennen Keklua noi pelaajahankinnat olivat usein sarjaa mikkihiiri ja lehtereille asti näki ekasta pelistä lähtien että tälläkin kaudella tarjolla on sitä virkamieskiekkoa. Isoimmalla budjetilla siis yksi huonoimmista viihdearvoista. Jos ei ole yritystä ja taistelua, sitten ei ole oikein mitään.

Sitten niinä harvoina vuosina kun joukkueen rakennus onnistui ja siinä oli kaikista tärkein eli kemiat kohdallaan niin itse ainakin olin aistivinani linjausta, että kunhan Jokerit ei vaan voita.

Yleisesti tuntui että vaikka oltiin peleissä paljon parempia niin jäähyt meni aina tasan.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Nyt sitten KHL:n kova taso ja kärkijoukkueiden huitelu omilla budjettiluvuillaan on antanut teille kestotekosyyn sille, ettei mestaruutta koskaan tule. Ei sillä, etteikö se olisi oikeasti todella vaikeaa ellei lähes mahdotonta, mutta jonkinlaisena henkisenä perälautana käytätte tuota seikkaa ja tuntuu, että kaikki pudotuspelipaikasta ylöspäin on posia. Voidaan heittää ylävitoset, että hyvin hei taas haastettiin isommat. Ei sen nyt ihan niinkään pitäisi mennä, kyllä välillä pitää olla menestysodotuksetkin tapissa.

Tämä. Jokainenhan sen tajuaa, että materiaaliero on olemassa ja emme resursseista johtuen tule olemaan enää koskaan se joukkue, jonka pelaajisto on nimi-nimi vertailussa sarjan kärki. Kyllä mua ainakin tänä keväänä vitutti toi putoaminen, ja olen yhä edelleen sitä mieltä, että ZSKA olisi pitänyt pystyä laittamaan lauluun, mutta sähläsimme iskun paikkamme ihan itse häviämällä kaksi kotiottelua, joissa kummassakaan kaveri ei ollut mitenkään parhaimmillaan.
Toki oli huonoa onneakin mukana vaikkapa Rämön pelikyvyttömyyden, tai nelospelin flunssailun osalta, mutta päällimmäisenä jäi mieleen, että kaikki saumat oli kääntää sarja, mutta ei osattu voittaa silloin kun veri haisi.

Hyviä kirjoituksia myös kannattamisesta ja mielenkiinnosta siihen eri elämänvaiheissa mm. Jopilta, SOF1969:lta ja Jymäkältä. Tuttua.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jokerien kannalta tilanne ei sinänsä taida olla edes merkittävä asia, koska uusia faneja tulee kuin sieniä sateella ja kuten aiemmin kirjoitin, halli myydään playoffeissa vuorokaudessa täyteen. Fanit siis vaihtuvat, ja Jokereissa tapahtuu.

Eikö playoffeissa ollut väkeä melko huonosti? Ainakin TsSKA vastaan ekassa ja tokassa pelissä ei paljon yleisöä tainnut olla? Jäätiinkö toisessa peräti alle 9000 katsojan?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikö playoffeissa ollut väkeä melko huonosti? Ainakin TsSKA vastaan ekassa ja tokassa pelissä ei paljon yleisöä tainnut olla? Jäätiinkö toisessa peräti alle 9000 katsojan?

Vaikea sanoa, kun en hallissa ole ollut kertaakaan venäläisten kaudella. Oliko väkeä paljon ja vastasiko se ilmoitettua määrää, en tiedä. Se mistä kirjoitin, oli ylimääräinen po-ottelu, joka varmistui Jokerien voittaessa edellisen vuorokauden yönä CSKA:n Moskovassa. Siinä oli myyntiaikaa vähän, mutta paikalla oli ilmoitettuna määränä 12 500 katsojaa. Yllätyin kovasti lukemasta. Totta kai mun mieleen olisi sanoa, että venäläisten rahanpesukoneessa linkoava Jokerit ei katsojia kiinnosta, mutta se olisi vastoin faktoja. Jokerit kiinnostaa Suomessa ja on koko maan ykkösbrändi, mitä seuroihin tulee. Eräänlainen hurmos seuran ympäriltä puuttuu, kun verrokkina on mm. Selänteen ja Janeckyn aikainen Jokerit. Silti Jokerit on maksavan yleisön silmissä mielenkiintoinen ja houkutteleva, mistä kaiketi kalliiden G6 lippujen myynti kertoo.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö playoffeissa ollut väkeä melko huonosti? Ainakin TsSKA vastaan ekassa ja tokassa pelissä ei paljon yleisöä tainnut olla? Jäätiinkö toisessa peräti alle 9000 katsojan?
Kyllä jäätiin. Ainoastaan yhdessä Jokerien kotiottelussa playoffseissa oli yli 10 000 katsojaa. Olin itsekin ilmaislipulla katsomassa toisen ottelun Sochia vastaan ja siinä oli toinen pääty yläkatsomosta suljettu kokonaan.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä väitän, että jos Jokereiden palkanmaksukyky olisi esimerkiksi HIFK:ta, Kärppiä, Tapparaa ja Tepsiä vastaava, niin moni Jokereissa pelaava valitsisi Liigan ennen KHL:ää.

Ton yleistyksen tueksi mulla on ihan tieto minkä nytkin Jokereissa pelaava pelaaja on todenut mulle henkilökohtaisesti. Hän sanoi, että ei tarvi kauheasti miettiä, kun Jokerit maksaa kaudesta sen 450 tonnia ja Liigasta saisi noin 250. Sarjana hän ei pidä KHL:ää mitenkään erityisen hohdokkaana (vrt. NHL).
No totta mu*assa kuka vaan täysjärkinen jättää KHL:n pelireissut väliin, jos samat hillot tienaa sukkuloimalla Helsinki - Oulu -rangella. Aikaerot, kymmenen tunnin lennot... KHL on raskaampi sarja näiden juttujen suhteen kuin änäri.

Aika paljon osallistujia rakkaan verivihollisen leiristä. Asiallista. Jos jossain on "HIFK - tunteiden leppäkerttujuna" -ketju niin täytyy tehdä vastavierailu. Hymiö.

Muutaman edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla; ruoho ei ole vihreätä missään. Kaiken sen scheissen (esim. Case Nordlund) jälkeen oli helpotus saada vähän uutta ajateltavaa.

Polku junnuista edariin on nykyään melko mahdoton, mutta en näe minään maailmanloppuna sitä että ollaan junnuissa Jokereissa, pelataan A:ssa ja liigassa jossain muualla, ja sitten Jokereihin. Ei kaiken tarvitse aina mennä kuin Strömsössä. Isossa kuvassa änäriin voi päästä monella eri tavalla. Maajoukkuetason pelaajia kehittyy monella eri tavalla. Jokerit on tuonut yhden erilaisen polun lisää. So what jos pelaaja ei ole meillä F-junnusta äijiin asti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Hartwall Areenan täyttöaste tämän kauden playoffeissa oli suunnilleen 72%. Se on ihan ok määrä. Se ei tosin ole paljoa enempää kuin Liigan suosikkijoukkueilla.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
No totta mu*assa kuka vaan täysjärkinen jättää KHL:n pelireissut väliin, jos samat hillot tienaa sukkuloimalla Helsinki - Oulu -rangella. Aikaerot, kymmenen tunnin lennot... KHL on raskaampi sarja näiden juttujen suhteen kuin änäri.

Nimenomaan. Totesinkin tämän, koska epäilen eräillä olevan harhainen käsitys, että pelaajat haluaisivat KHL:ään siksi, että sen taso on kovempi kuin esim. Liigan. Rybyt nyt poikkeuksena.

Hartwall Areenan täyttöaste tämän kauden playoffeissa oli suunnilleen 72%. Se on ihan ok määrä. Se ei tosin ole paljoa enempää kuin Liigan suosikkijoukkueilla.

Mä en olisi niinkään huolissani hallin täyttöasteesta, vaan liikevahdosta. Kaikesta päätellen hallia saadaan täytettyä alihintaisilla lipuilla. Tällähän tietenkään ol mitään väliä, kun piikki on auki, ainakin toistaiseksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mä en olisi niinkään huolissani hallin täyttöasteesta, vaan liikevahdosta. Kaikesta päätellen hallia saadaan täytettyä alihintaisilla lipuilla. Tällähän tietenkään ol mitään väliä, kun piikki on auki, ainakin toistaiseksi.
Se menee juurikin näin. Tuskinpa tuo Jokereiden lipunmyynti ketään oikeasti huijaa, mutta keppihevosen se kyllä tarjoaa monellekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös