Mielenkiintoinen ketju kahdesta syystä:
1) Tulevina kausina keskustelua Helsingin pärjäämisestä SM-Liigassa. On ihan ok, liittää Jokerit ja HIFK tässä mielessä yhteen, jotta vertailua (ym.) voidaan tehdä.
2) Maaseutulaiset voivat näköjään puntaroida omia tuntojaan Helsingistä, helsinkiläisistä ja kaupungin joukkueista.
Jälkimmäiseen: Täällä on tullut esiin paljon mielipiteitä siitä, että helsinkiläiset ovat ylimielisiä ja omahyväisiä ihmisiä, joita ei muu Suomi ja sen joukkueet kiinnosta. Omalta osaltani voin vahvistaa tämän näkemyksen.
Ainoat oikeasti kiinnostavat joukkueet liigassa tulevat Helsingistä. Jokereita rakastan ja HIFK:ta rakastan vihata ja toisinaan ärsyttää. Muut joukkueet ovat joko HMV tai korkeintaan hyttysen pistoon verrattavaa ärsytystä herättäviä. Toisinaan halveksun junttimaista käytöstä ja murteita, joita kuulee vierashalleissa ja oman areenan vieraspäädyssä. En kuitenkaan halua aliarvioida muita joukkueita tai tulla esittämään mielipiteitä siitä, että muualla Suomessa ollaan yksinomaan väärässä. Jokaisella on oikeus kannattaa haluamaansa joukkuetta. Itse kuitenkin identifioin itseni huomattavasti enemmän helsinkiläiseksi ja kaupunkilaiseksi, kuin suomalaiseksi. Esimerkiksi tämän kauden valtaisan pettymyksen jälkeen ei aidosti kiinnosta yhtään pärjääkö Suomi MM-kisoissa vai ei. Tuntuisi suorastaan pahalta katsoa jääkiekkoa iloiten menestyksestä nyt kun Jokereiden The Kausi valui viemäriin.
En kuitenkaan ymmärrä ns. Helsinki-vihaa. Onko se edes niin lajaa, kuin välillä tuntuu? Ihmettelen suuresti, miksi Jokeri-osio on Jatkoajassa täynnä muiden joukkueiden kannattajien ilkikurisia vittuiluanalyyseja siitä, miksi Jokerit nyt vaan oli niin paska. Tai miksi tässäkin ketjussa on niin monta kannanottoa, joissa todetaan Helsinkiläisten tippumisen tuottavan mielihyvää maakunnissa. En ymmärrä tätä, koska minua itseäni ei kiinnosta yhtään, jos vaikka Kärpät, SaiPa tai Pelicans tippuu jatkosta. Korkeintaan yksi oneliner saattaa syntyä, mutta aidosti olen kiinnostunut vain omistani. Onko tässä jotain ylimielistä? En nimittäin ole juurikaan kiinnostunut muusta Suomesta jääkiekon ulkopuolellakaan, varsinkaan siinä määrin, että lähtisin aktiivisesti kommentoimaan Valkeakosken kaupungin ominaistuoksuja, porilaisten älykkyysosamääriä tai sitä, ettei puolet teistä junteista edes lue kirjallisuuslehtiä, saatana.