Helle

  • 31 432
  • 195

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joku kansanviisaus tai muu hokema kertoo, että ihminen nauttii eniten sen vuodenajan ilmastosta johon on aikanaan syntynyt. Jos tuo pitää paikkansa niin kesän lapset nauttivat kesästä oli se kuinka kuuma tahansa.

Ei sääntöä ilman poikkeusta - tai sitten kansanviisaus ei pidä paikkaansa, täällä ollaan synnytty helmikuussa mutta kyllä se kuuma kesä parhaimmalta tuntuu. Sen jälkeen kevät, talvi ja viimeisenä paskainen syksy.

vlad.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
koo kirjoitti:
Joku kansanviisaus tai muu hokema kertoo, että ihminen nauttii eniten sen vuodenajan ilmastosta johon on aikanaan syntynyt. Jos tuo pitää paikkansa niin kesän lapset nauttivat kesästä oli se kuinka kuuma tahansa.

Tässähän se selitys sitten onkin. 20.07 on syntymäpäiväni.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei sääntöä ilman poikkeusta - tai sitten kansanviisaus ei pidä paikkaansa, täällä ollaan synnytty helmikuussa mutta kyllä se kuuma kesä parhaimmalta tuntuu. Sen jälkeen kevät, talvi ja viimeisenä paskainen syksy.
Aika lailla samat sanat ja itsekin olen syntynyt ihan alkuvuodesta ja voin sanoa, että tammi-helmikuu on ehkä vuoden tylsintä & ärsyttävintä aikaa. En toki silloinkaan valita säästä joka päivä ja joka hetki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täsmennetään sen verran, että kyllä kaikki nauttivat helteestä, mutta ei tietenkään silloin jos pitää nököttää sisällä tai rehkiytyä tekemään jotain raskasta.

Ei se nyt vaan pidä paikkaansa, vaikka miten sitä todistelet. Ja varmaan itse nautitkin, sitä en epäile.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olis ainainen syksy. Ei koskaan liian kylmää tai kuumaa. Mukavia sateita suht usein. Pimeää niin nukkuminenkin onnistuu. Jaksais tehdä jotain muutakin kuin maata lattialla tuulettimen vieressä keskaripulloa nostellen.

Jos ihminen olisi tarkoitettu tällaiseen olisi ihonväri hieman erilainen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos ihminen olisi tarkoitettu tällaiseen olisi ihonväri hieman erilainen.
Tässä on kyllä osa totuutta. Toisaalta, jos ihminen olisi tarkoitettu pakkaseen, olisi sillä ihan vitun paksu turkki.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kesä on ihan saatanan ihana vuodenaika, koska valoa riittää. Valo on maailman paras asia. Ei lämpökään pahasta ole, kuumuus on eri asia. Lumeton, märkä ja pimeä aika on tietysti eniten hanurista. Lähes pelottaa, kun marraskuuta ajattelee. Varsinkin kun viime loppusyksy oli minulle niin järkyttävän hirveää aikaa.

Mutta kuten tuolla aiemmin tuli esille, tiettyjen sairauksien kanssa helteet voivat olla sietämättömiä. Meikäläinen kärsii migreenistä, ja hautova lämpö sekä pistävä keski- ja iltapäivän auringonpaiste alkavat tuntua jo lyhyen altistuksen jälkeen jomotuksena ja viimein oksettavana viiltelynä jos ei ehdi ottaa lääkettä. Muistan jo skidinä maanneeni hyvin monesti sängyssä oksentamassa, kun muut olivat uimassa tms. Ja silloin ei vielä ollut keksitty tepsiviä lääkkeitä.

Ymmärrän kyllä hyvin helteestä nauttivia, vaikka en itse kuulu tähän ryhmään siitäkään huolimatta, että olen syntynyt heinäkuun 25.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Parin viikon loman jälkeen tuli palattua töihin viikoksi. Kesän kuumimmat ilmat oli tulossa, joten ne vähän askarrutti. Tiedossa oli helvetti, eli 10h työpäivä 36-38 asteen lämpötilassa. 3 litraa tuli juotua nestettä päivän aikana, mutta eipä se lopulta niin rankalta alun jälkeen tuntunut. Kaikkeen tottuu ja nyt ei tuollainen 28 astetta tunnu oikeastaan yhtään missään.

Kyllä minä tämän mielummin otan kuin esim. talvisen auton akun vaihtamisen yli 25 asteen pakkasessa näpit lähes paleltumispisteessä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joo, ihan kiva että lämpöä riittää ja varsinkin valoa. Töissä meinasi kyllä tänään olla rankkaa jo. Salin puolella lämpöä 31 astetta, keittiössä 50 ja tiskihuoneessa saman verran, lisänä siellä noin 100% ilmankosteus. Tunti töissä, ja paita ihan hiestä läpimärkä. Ei voi mitään, haistaan sitten pahalle ja hikoillaan, minkäs sille mahtaa. Vettä tulee ainakin juotua tarpeeksi, kävin vissiin kymmenen kertaa kusella vuoron aikana. Vichy on muuten hyvä juoma näillä säillä, siitä niitä suoloja saa jonkun verran takaisin. Muutama pullo sitä ja sitten noin kymmenen litraa normaalia vettä.

Onneksi huomenna on viikon ainut vapaa, saa hikoilla siviileissä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse olen syntynyt talvella ja se onkin ehkä tietyllä tapaa se lempi vuodenaika, mutta toisaalta pidän kyllä omalla tavalla kaikista vuodenajoista. MUTTA. Nyt on kyllä meikäläisen makuun hiukkasen liian kuuma. Olen hikoilevaista sorttia ja nyt sitä on sitten riittänyt. Öisin en saa juuri nukutuksi, mitä nyt joskus aamuntunneilla pari tuntia, kun ei vain silmät yksinkertaisesti pysy enää auki.

Olen ollut nyt lähemmäs pari viikkoa vanhempien luona viettelemässä lyhykäistä lomaani ja entinen huoneeni on vielä juuri auringon puolella. Valo kajastaa heti seitsemältä täydellä voimalla joka pienestä raostakin sisään ja lämmittää myös seinän niin lämpimäksi, ettei nukkumisesta tule enää mitään. Karmivaa.

No, hyvä jos jotkut tästä nauttii, mutta voisi pikkuhiljaa loppua jo. Kesästä pidän sinällään minäkin, kunhan ei tuo lämpötila ihan näille lukemille nousisi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
No, hyvä jos jotkut tästä nauttii, mutta voisi pikkuhiljaa loppua jo. Kesästä pidän sinällään minäkin, kunhan ei tuo lämpötila ihan näille lukemille nousisi.

I did survive... Viittaan siis edelliseen viestiini.

Kun tähän lämpötilaan esim. menneenä viikonloppuna yhdistyi rankat heinäallergian oireet, kysyin ensimmäisenä itseltäni, että entä sitten, kun pujo alkaa kukkia. Järki lähtee, jos sitä nyt enää on. No, elämä on joskus epämiellyttävää ja tukalaa. Veikkaan, että saamme nauttia syksyn sateistakin vielä, ei tämä ole pysyvä tila sääpalloissa.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täältä on heittää klo 10 aamulta kehiin 36 astetta, auringon puolelta tosin. Joko kohta voisi alkaa sanoa "huh hellettä"?? Aivan uskomattomia lämpötiloja, harvemmin näitä Suomeen eksyy. Jos jotakuta kuumuus ärsyttää, niin suosittelen ajattelemaan sitä -25 asteen pakkasta sitten siellä auringottomassa tammikuussa... Ei muuten enää helteet haittaa.

Mites muuten käytännössä noita lämpötiloja mitataan, otetaanko ne varjosta? Mietin vaan, koska maikkari uutisoi eilen uudeksi lämpöennätykseksi 33 astetta ja parhaillaan meillä oli auringossa 38. Eli miten homma todellisesti hoidetaan?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onneksi loma loppui. Täällä toimistossa on mukavan viileätä. Tänään voisi tehdä pitkän päivän, niin välttää tuon läkähtymisen. Vaikka kuinka täällä sanotaan, että suomalainen valittaa aina säästä, niin en minä näistä helteistä tykkää. Enkä tykkää myöskään paukkupakkasista. Kesällä sellainen n. +20C on paras keli. Talvella sellainen muutama pakkasaste. Ääripäät ovat perseestä, vaikka mitä väittäisitte.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites muuten käytännössä noita lämpötiloja mitataan, otetaanko ne varjosta? Mietin vaan, koska maikkari uutisoi eilen uudeksi lämpöennätykseksi 33 astetta ja parhaillaan meillä oli auringossa 38. Eli miten homma todellisesti hoidetaan?
Nimenomaan varjolämpötilat ovat kyseessä ja tänään ilmeisesti napsahtaa itäisessä Suomessa se 34 asteen raja rikki, varjossa.

Kyllä oli taas ihanaa aamulla kömpiä töihin hellelukemien haistatellessa vittua. Jo käveleminen kotoa dösäpysäkille sai hien valumaan norona, onneksi pysäkillä oli varjoisa paikka, jonka pääsin valtaamaan ja muut saivat soijata auringossa. Tosin dösässä se hikoilu oli jälleen aivan järkyttävää, harvoin on paita märkänä jo työpäivän alkaessa. Sentään juuri nyt on kohtuulliseen viileää täällä toimistossa. Pidän toki kesästä ja lämmöstä, mutta kyllä se +25 astetta olisi ihan riittävästi. No, ei tätä ikuisuuksiin kestä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mites muuten käytännössä noita lämpötiloja mitataan, otetaanko ne varjosta? Mietin vaan, koska maikkari uutisoi eilen uudeksi lämpöennätykseksi 33 astetta ja parhaillaan meillä oli auringossa 38. Eli miten homma todellisesti hoidetaan?

Havaintoasemat on standardoitu. Lämpömittarit ovat valkoiseksi maalattuissa suojasäleiköissä mahdollisimman varjossa kahden metrin korkeudella maasta ja mahdollisimman neutraaleissa paikoissa vaikkapa rakennusten lämpösäteilyä ajatellen. Ilmatieteen laitoksen sivuilta http://www.fmi.fi/ löytyy paljon mielenkiintoista tietoa ja tilastoja asiasta.

t. hanu
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Toinen viikko lomaa menossa ja täytyy sanoa että kyllä vituttaa suunnattomasti tämä vitun helle. Juuri äsken nousin ylös sängystä täällä mökillä ja jo virtaa hiki. Menin ulos kuselle ja ekana oli pari paarmaa terhehtimässä tätä kaljupäätä. Kusiessa hyttysetkin tulivat apajille, joten lystiä oli tuokin toimitus. Olisitte vittu nähneet kuinka iso mies hyppii ja huitoo kusen lennellessä sinne tänne, osa jaloillekin.

Kyllä, minä vihaan SUUNNATTOMASTI hellettä, paarmoja, hyttysiä ja lähdenkin tästä saman tien kauppaan hakemaan täydennystä juomapuoleen. Pitäkää helteenne, minä kaivan vitun syvän kuopan ja menen sinne dokaamaan!
 
Menettelisihän nää kelit, jos ei mitään tarvitse tehdä. Helleraja näköjään mennyt rikki täällä jo aamulla n. klo 7. Nyt jo yli 30. Kämpässä tarkenee hyvin, onneksi on pari tuuletinta. Just laitoin yhden puhaltimen (enemmänkin lämpöpuhallin, mutta puhaltaa myös hieman viileämpääkin) ja jätin sen ensin lattialle ja lähdin etsimään jotain tasoa mihin sen nostaisin. Sillä aikaa kissa oli valloittanut puhaltimen edustan ja nytkin tyytyväisenä löhöilee siinä. Joten olkoon sitten siinä. Muutenkin tuntuvat viihtyvän tuon kattolampussa olevan tuulettimen alla.

Töissä olo nyt on ihan tuskaa, autossa lämpötila yli +40 ja ilmastointia niissä ei tietenkään ole. Saa nähdä pystyykö loppuviikkoa olemaan, on pää ollut kipeä jo monena päivänä (onneks ollut vapaata töistä) Ja vaikka lämmin onkin, niin ei se silti tee hyvää niskoille, jos ajelee ikkunat auki.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Eipä ole niitä hyttysiä nyt, jos tästä jotain positiivista koittaa hakea. Ja elän mielummin ilman niitä perkeleitä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Joku kansanviisaus tai muu hokema kertoo, että ihminen nauttii eniten sen vuodenajan ilmastosta johon on aikanaan syntynyt. Jos tuo pitää paikkansa niin kesän lapset nauttivat kesästä oli se kuinka kuuma tahansa.

Olen syntynyt helmikuun alussa ja vieläpä sellaisena talvena, kun oli keskivertoa kylmempää. Silti kymmenen astetta pakkasta tai enemmän on mulle liikaa.

Näillä keleillä pärjää, kun pyrkii välttämään krapulan hankkimista ja pukeutuu sopivasti. Omalla kohdalla olen huomannut päteväksi asuksi nilkkapituisen puuvillaisen kietaisuhameen, jota käytän mekkona, kun kukaan ei ole näkemässä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Omalla kohdalla olen huomannut päteväksi asuksi nilkkapituisen puuvillaisen kietaisuhameen...
Kyllä naisilla on sitten helppoa, kun vaatteen nimessä on oikein käyttöohje.

Mitä tuohon syntymäkuukauteen tulee, niin meikäläinenkin on helmikuun äpärä ja silti pidän kyllä kesästä satatuhatta kertaa enemmän kuin talvesta. Asia voisi olla hieman eri, jos kesä olisi pidempi ja talvi lyhyempi, vaikka toki silloinkin kesä olisi mieluisampi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Vantaa Luhtaanmäessä on 33,8 astetta. Stadissa on jääty keikkumaan n. 30 asteeseen. Käytiin Käpylässä katsomassa Helsinki Cupia, jossa mukava tuuli vilvoitti katsomoita, mutta pelaajia ei käynyt kateeksi.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jassoo, 33,6 näyttää mittari nyt varjon lämpötilaksi ja jossain vaiheessa on 33,9 astettakin ollut. En nyt ihan äkkiä muista vastaavia helteitä täällä Satakunnassa Pyhäjärven kupeessa olleenkaan.

On tässä tietty se hyvä puoli että jos jostain syystä ulos erehtyy menemään niin eipä taritse pelätä liukastuvansa huonoilla jaloillaan.
 

Sirius

Jäsen
Tämä tammikuun lapsi nauttii lämpimästä täysin rinnoin. Kerrankin ei tarvitse palella, ja voi mennä ulos liki olemattomissa vaatteissa. Näin kaupunkiympäristössä ei edes itikat pahemmin haittaa. Helteen sietämästä helpottaa myös työolosuhteet, kun saa kylmätiloissa työskennellä. Ja kaikeksi onneksi olen vielä niin kova nukkumaan, että uni tulee kyllä jos vaan oikeasti väsyttää.

Ymmärrän ja hyväksyn että on myös niitä jotka eivät helteestä pidä tai on jopa haitallista. Itse odotan pelonsekaisin tuntein loka-marraskuuta, jolloin jatkuva pimeys vie halut kaikesta tekemisestä ja olemisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös