Helle

  • 31 379
  • 195

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Näillä leveyksillä en ole toistaiseksi törmännyt liian kylmään säähän
Tule Pohjois-Karjalaan. Kummasti on aina ikävä tällaista hellettä, kun pitäisi tammikuisena aamuna lähteä liikenteeseen ja mittari näyttää -42.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Duunissa normilämpö +30c ja helteillä +50c-60c, joten kyllä piisaa. No loma alkoi just ja mennään sieltä Evilin kotikontujen kautta (ilosaari) kohti pohjois-Savoa (Iisalmi). Ehkäpä nämä viilentävät tuntoja, tai sitten ollaan vielä enemmän kuumana? Mökki on ihan järven rannassa, joten olettaisin saunan+veden+Olvin viilentävän eloa...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eihän tässä tiedä enää miten päin olisi... Pääkoppa pehmenee eikä energiataso ole todellakaan huipussaan. Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.

Minulla on siihen yksi oivallinen keino: pyöräily, uiminen ja saunominen. Välillä tulee mukavan hiki, sitten vilvoittava olo vedessä ja sitten vieläkin miellyttävämpi olotila päästessä nauttimaan kunnon löylyistä ja jos vielä vasta on matkassa niin mikäpä sen parempaa. Saunan jälkeen grillimakkaraa sinapilla ja siideriä! Vielä jos olisi vähän lämpimämpää niin kesä alkaisi tuntua kesältä!

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jos ei helteestä tykkää, niin sitä voi ainakin hyödyntää. Olen pessyt kiekkokamoja koko päivän ja kuivuupi nyt paksummatkin kamppeet, eikä tarvi pelätä homehtumista. Heitin kylmän rauhallisesti jopa ränsän ja kilven (vuorollaan) pesukoneeseen, eikä ne miksikään siitä mennyt. Paitsi haju lähti.

Disclaimer: Kokeilut omalla vastuulla niin varusteita kuin pesukonetta koskevien vahinkojen suhteen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja muistakaa nauttia, jos talvella menee alle 30 pakkasasteen. Kun se on etenkin Etelä-Suomessa niin harvinaista.
Heh, no ei kai sellaisesta ole pakko nauttia. Eikä toki helteestäkään välttämättä jos ei yksinkertaisesti jaksa sellaista. Lähinnä itse ihmettelen niitä jotka jaksaa jatkuvasti ja moneen otteeseen kitistä säästä. Hiukan kummaa kansanhuvia, mutta kuka mitenkin. En vaan ymmärrä, että mitä sillä saavuttaa jos napisee säästä? Muuttuuko se siitä jotenkin? Tärkeää, että muut saa joka hetki tietää, että et pidä vallitsevasta lämpötilasta ja säästä?

Varmasti itsekin on tullut murmutettua ties mistä, mutta yleensä kannattaisi kai yrittää tehdä asialle jotain eikä vain valittaa valittamisen takia.

Tällä nyt ketään erityisesti osoittelematta, täällä tai muuallakaan.
 

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
Chilit tykkää. Läskit vihaa. Helle on täällä taas. Parvekkeen chiliviidakko on paisunut kaksinkertaiseksi viimeisen viikon aikana. Mikäs sen mukavampaa!

Itsehän tykkään kovasti ja harrastan mielelläni ulkoilua. Fillarilenkit on yllättävän viileitä kun pysyy vauhdissa ja muistaa juoda tarpeeksi. 200km tälle viikolle on amatööripyöräilijälle ihan hyvin. Huomenna taas duuniin fillarilla. b
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Varmasti itsekin on tullut murmutettua ties mistä, mutta yleensä kannattaisi kai yrittää tehdä asialle jotain eikä vain valittaa valittamisen takia...

Tästä syystä juuri nimenomaan säästä valittaminen onkin erikoisen erikoista, se nyt kun on jokseenkin melkeinpä ainoa asia ihmisen elämässä, jolle ei voi tehdä mitään. Paitsi matkustaa muualle.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En vaan ymmärrä, että mitä sillä saavuttaa jos napisee säästä? Muuttuuko se siitä jotenkin? Tärkeää, että muut saa joka hetki tietää, että et pidä vallitsevasta lämpötilasta ja säästä?

Exactly. Asioista joihin ei voi itse vaikuttaa, on ihan mahdottoman tyhmää napista ja jurnuttaa. Ne vain ovat! Siksi kysyinkin tämän ketjun avauksessa vinkkejä, kuinka tätä olotilaa voisi keventää: Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.

En tietenkään voi vaikuttaa siihenkään, jos luetun ymmärtäminen ei onnistu :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästä syystä juuri nimenomaan säästä valittaminen onkin erikoisen erikoista, se nyt kun on jokseenkin melkeinpä ainoa asia ihmisen elämässä, jolle ei voi tehdä mitään. Paitsi matkustaa muualle.
Joo meinasinkin, että matkustaa tosiaan muualle mahdollisuuksien mukaan tai menee veteen pulikoimaan tai jonnekin varjoisaan paikkaan oleskelemaan. Tuota kaikkea ei tietysti välttämättä voi toteuttaa jos on esim. töissä ja ei voi niille olosuhteille mitään, mutta en tiedä sitten auttaako se valittaminen. Jos se valittajan omaa oloa viilentää, niin ehkä se sitten tulee hyväksyä menetelmänä.

tant gredulin: Täytyy myöntää, etten keskustelun avausta lueskellut kauhean tarkkaan, joten pahoittelut siitä. Pyhä ADD iski jälleen!
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Exactly. Asioista joihin ei voi itse vaikuttaa, on ihan mahdottoman tyhmää napista ja jurnuttaa. Ne vain ovat! Siksi kysyinkin tämän ketjun avauksessa vinkkejä, kuinka tätä olotilaa voisi keventää: Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.

Valittaminen kannattaa aina, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä. Kuten avausviestissä mainitsit, märkä pyyhe auttaa mukavasti. On tullut joskus nukuttuakin moisen alla, alkoi olemaan jo liian viileä olo.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tädin alkuperäinen idea tässä ketjussa lienee juuri valittamisen sijaan tehdä asialle jotain, ts. etsiä keinoja tilanteen helpottamiseen. Ainakin niille, jotka sen kokevat tukalaksi.

Kuten foorumin tapoihin kuuluu, täytyy tässäkin ketjussa kuitenkin ensin juosta pää edellä seinään ilman kypärää, jotta ajatus selkenee.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tädin alkuperäinen idea tässä ketjussa lienee juuri valittamisen sijaan tehdä asialle jotain, ts. etsiä keinoja tilanteen helpottamiseen. Ainakin niille, jotka sen kokevat tukalaksi.
Aivan. Myönnän hiukan tarkoituksellisestikin kärjistäneeni mielipiteeni, mutta tuo on vaan niin laaja ilmiö, että seikka piti ottaa esille. Homma ei siis ollut varsinaisesti mikään märkä pyyhe ketjun avaajan naamalle, vaan ihan yleistä toteamista.

On totta kai ihan asiallista pyytää vinkkejä, eikä se ole missään mielessä natisemista. Omasta mielestäni kuitenkin helteeseen liittyviä ihmisten käyttäytymistapoja on ihan aiheellista ruotia, eikä se nyt varsinaisesti mene ketjun aiheen ohi. Otsikko nyt kuitenkin on "Helle", joten siihen mahtuu kaikenlaista.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiedo Tant märkä pyyhe ympärillesi, eikä sen todellakaan tarvitse olla pellavaa, tavallinen kylpypyyhe käy mainiosti. Jos nyt olet kaikki isot pyyhkesi antanut miehille niin vaikka pöytäliina tai joku iso kangas, varmasti helpottaa.

Minä pidän helteellä ikkunat ja ovet päivällä kiinni, että lämmin ilma ei pääse sisään. Yöllä ristiveto ikkunoista ja ovista sekä tuuletin täysille pörisemään.
Lisäksi asun paikassa jossa minua ei kukaan näe ja minulla on mahdollisuus pukeutua omaperäiseen asuun. Kovimmilla helteillä mulla on pelkät pikkarit, (no, joo mun tapauksessa iskarit) ja yläosaa verhoaa vatsatanssijan kolikkovyö. Kolikkovyö on sellainen, jos ette tiedä, hapsuhame jota vatsatanssijat käyttävät lanteilla. Minä vedän kolikkovyön kainaloihin asti niin se ikäänkuin vähän antaa näkösuojaa ja hapsut viilentää kivasti heiluessaan. Suosittelen kaikille.

Terveisin koo
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Aivan. Myönnän hiukan tarkoituksellisestikin kärjistäneeni mielipiteeni, mutta tuo on vaan niin laaja ilmiö, että seikka piti ottaa esille. Homma ei siis ollut varsinaisesti mikään märkä pyyhe ketjun avaajan naamalle, vaan ihan yleistä toteamista.

Näin minä sen ymmärsinkin. Itsehän olin ensimmäisten joukossa juoksemassa seinään, kunnes meidät ystävällisesti Hämeenlinnasta käsin ohjattiin kaidalle polulle.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otsikko nyt kuitenkin on "Helle", joten siihen mahtuu kaikenlaista.

Jatkoajan parhaiden perinteiden mukaisesti siis ketjun avaajan syy :)
Ei vaiskaan, kiitos kaikille osallistujille. Freddien keinoa en vielä ole kokeillutkaan, kunnon päänsärky saa varmaan helteen tuntumaan pikkuasialta.
Koo - loistava idea! Kolikkovyö ensin hetkeksi pakkaseen? Luulisin jodlauksen lähtevän korkeasta C:stä ylöspäin.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tässä tiedä enää miten päin olisi... Pääkoppa pehmenee eikä energiataso ole todellakaan huipussaan. Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.

Vain yksi ohje, nauti. Kyllähän tästä helteestä pitää nyt nauttia, kun täällä kerrankin on suht lämmintä. Mutta vielä 10 astetta lisää, jooko?

Btw, oikeastihan kaikki tykkäävät helteestä (paitsi tietenkin heikkokuntoiset, kuten sairaat, raskaanaolevat ja vanhukset). Mutta kaikki terveet kyllä tykkäävät helteestä, vaikka väittäisivätkin etteivät pidä kuumuudesta. Kaipa se on jotenkin coolia väittää inhoavansa hellettä, olla siis vastarannankiiskenä. Vähän sama kuin väittäisi kannattavansa Saksan futismaajoukkuetta. Eihän sitä oikeasti kukaan ei-saksalainen kannata, mutta jotkut vaan yrittävät päteä olemalla eri mieltä kuin suurin osa ihmisistä.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Sisällä kämpässä päivällä 33astetta. Ei voi edes avata parvekkeen ovea että saisi ristivedon aikaan kun on kissa. Mutta tuskin paljon viilentäiskään.
Muutenkin ihnoan kun on kuuma. Kerra olen ollut rantalomalla ja uudestaan en mene. Olen toki käynyt lämpimissäkin paikoissa mutta paikallisen talven aikaan.
Mitään niin inhottavaa kun ihan hiessä kun vähän tekee jotain. Tulisi jo syksy.
Olen jopa miettinyt tosissaan muuttoa pohjoisemmaksi.

Huomenna marssin ostamaan ilmastointi laitteen. Köyhdyn 500€ mutta on se sen arvoista.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
http://www.ilmatieteenlaitos.fi/tuotteet/kauppa_18.html

Kun katsotte ensin ilmatieteenlaitoksen sivuilta paikkakuntanne lämpötilan ja kosteusprosentin, niin sen jälkeen voitte linkatulla (interaktiivisella) vempeleellä selvittää, onko tilanne mukava, lämmin, kuuma, tukala vai erittäin tukala. Täällä mennään kuuman puolella, mutta olo on tukala.

Uimassa käyn joka päivä ja liikuttuakin tulee, samoin juotua. Mutta keskittymiskykyä kuumuus syö.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuumuus ei yleensä liikaa haittaa, mutta huomenna on rankka koitos edessä. Pitäs lähteä pyörällä radalle koko päiväksi ja kamppeitten väri on luonnollisesti musta.

No yläosan takkia uskaltaa vielä välillä riisua, mutta alaosa pysynee yllä koko päivän, koska jos ne repii pois, niin takas ei taida enää saada. Odotettavissa siis sisäistä kiehumista välillä 07-19. Voipi olla, et olisi jäänyt paikka varaamatta, jos kuukausi sitten olis lämpötilat arvannut. Nestettä on varattu mukaan vaikka muillekkin tarjottavaks.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mutta kaikki terveet kyllä tykkäävät helteestä, vaikka väittäisivätkin etteivät pidä kuumuudesta. Kaipa se on jotenkin coolia väittää inhoavansa hellettä, olla siis vastarannankiiskenä.
En pidä helteestä. Näillä kiloilla (jos kohta en kyllä pitänyt helteestä hoikkinakaan aikoina) jokainen aste yli 25 on silkkaa tuskaa. Vituttaa hikoilla jatkuvasti, vaikka vain sohvalla istuisi.

Muutenkin olen viileän kelin ihmisiä, vaikka tietysti äärimmäisyydet siinäkin (mun tapauksessa -30) ovat perseestä.

Miksi helteestä muuten pitäisi jokaisen pitää?
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ole helle isommin haitannut vielä. Pakollisen kauppareissun jälkeen päivä kului tänäänkin sisällä. Ikkunat ja verhot kiinni ja pöytätuuletin koko ajan viileetä ilmaa lykkää tässä koneen vieressä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tule Pohjois-Karjalaan. Kummasti on aina ikävä tällaista hellettä, kun pitäisi tammikuisena aamuna lähteä liikenteeseen ja mittari näyttää -42.

Kai siinä voisi käydä mielessä, että vähän turhan viileää on. Ei se silti hellettä saisi kaipaamaan, ehkä pienempää pakkasta tai parikymmenasteista kesäpäivää.

Onkos kenelläkään havaintoa, miten tuulettimella, missä ei ole mitään viilennysmekanismia, saa parhaiten ilman vaihtumaan? Laittamalla puhaltamaan sen ikkunaa/ovea kohti vai päin vastoin. Tuskallisen hitaasti sisälämpö laskee iltaisin, vaikka puhallin surruttaa eri asennoissa melkein koko päivän.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuumuus ei yleensä liikaa haittaa, mutta huomenna on rankka koitos edessä. Pitäs lähteä pyörällä radalle koko päiväksi ja kamppeitten väri on luonnollisesti musta.

No yläosan takkia uskaltaa vielä välillä riisua, mutta alaosa pysynee yllä koko päivän, koska jos ne repii pois, niin takas ei taida enää saada. Odotettavissa siis sisäistä kiehumista välillä 07-19. Voipi olla, et olisi jäänyt paikka varaamatta, jos kuukausi sitten olis lämpötilat arvannut. Nestettä on varattu mukaan vaikka muillekkin tarjottavaks.

Settien välissä vaan koko ajoasu pois. Turha sitä 40min taukoa on kärvistellä kamat päällä. Itse heitin radalla yksiosaisen nahkapuvun aina pois ja urheilushortsit, t-paita & släbärit varustuksella oleskelin tauot. Kerkee kuskista ja ajopuvusta hiki haihtuakin samalla. Voi sitten heittää ajopuvun suoraan tuon varustuksen päälle (släbärit toki pois) eikä ole epämukava jos pukee ohuet shortsit ja paidan.

Varmaan joudut tarjoamaan nestettä muillekin. Aina siellä on joku onneton, joka kuivuu.

Ajelin Italiasta Baijeriin perjantaina ja koko matkan oli n. 35 astetta lämmintä. Ajoviima ei edes viilennä enää vaikka on rei'itetty nahkapuku. Nestettä meni useita litroja ilman kusitaukoa ja joka kerta tauoilla vähintään yläkroppa ulos ajokamoista. Silti oli tuskallisen kuumaa. Pyöräkin lämpiää jo näissä keleissä kiukaaksi. Märkä t-paita kuivui vartissa, joten siitäkään ei ollut paljoa iloa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös