heavy kirjoitti:
Jatkoajan jutusta: "Suurin kupru löytyi lopulta SM-liigan ja pelaajayhdistyksen yleissopimuksesta. Sen jälkeen oli helppo laittaa paperi liigaan ja IFK:hon, että puretaan sopimus tämän perusteella ja sitten saman tien paperit NHL:ään, että sopimus on purettu ja Janne on vapaa tekemään sopimuksen, kertaa Pulliainen"
Minä ainakin jäin tuosta siihen käsitykseen että sopimus olisi purettu ihan yksipuolisesti, ilman HIFK:n hyväksyntää...
Tämä Pulliaisen kommentti kyllä ihmetytti minua, koska ymmärsin sen seuraavalla logiikalla:
1) Hauhtonen ei voinut siirtyä sopimuksen alaisena enää määräpäivän mentyä umpeen
2) Koska Hauhtonen kuitenkin sai tarjouksen vaikka siirtoaika oli ummessa, oli hänellä oikeus irtisanoa sopimus HIFK:n kanssa tuon tarjouksen perusteella
3) Koska sopimuksen irtisanomisen jälkeen Hauhtosen kategoria vaihtuikin sopimuksen alaisesta sopimuksettomaksi, häneen sovellettiin uutta määräaikaa jolloin sopimuksen teko onnistuikin
Elikkä toisin sanoen kyseessä on niin tekninen porsaanreikä, että riitatilanteessa HIFKn pitäisi kaiken järjen mukaan voittaa asia, koska koko siirto rikkoo NHL-IIHF sopimuksen tarkoitusta ja henkeä. Mutta toisaalta sitten on aina kyseenalaista onko tämä NHL-IIHF-sopimus välttämättä validi työsuhdelainsäädäntöön nähden, mikä saattaa johtaa siihen, että HIFK ei haluakaan viedä asiaa oikeuteen saakka vaan homma taistellaan pelkästään kuliseissa.
Olen ehkä ymmärtänyt itseäni väärin, mutta Wiikmanilla taasen ei ollut tuota pelaajayhdistyksen peruspaperia koska miehellä on kanukki-agentti, ja tämän takia sama kupru ei onnistunut ja lähdettiin siellä taasen tähän AHL-vedätykseen.