Hattrick

  • 1 253 012
  • 10 187

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
massimo kirjoitti:
Kannattaako joka viikko nostaa junnu? Itse en joka viikko ole nostanut. Yksi kohtuu hyvä on noussut kolmen kauden aikana. Suurin osa nostoista on ollut täyttä kuraa.
Kannattaa, joka kerta voi tulla se talouden pelastaja, eikä niistä kerry "hyvää" talteen jos jättää pari viikkoa nostamatta.
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla on tällainen kaveri. Paljonko maksaisi siitä tehdä valmentaja? Ja millaisen siitä saisi? Tää on mulle jäänyt ainaiseksi mysteeriksi tää pelaajasta valmentaja tsydeemi..

Hän on sympaattinen kaveri, joka on levollinen ja epärehellinen.
Hänen kokemuksensa on erinomainen, ja hän on heikko johtaja.

Kansallisuus: Chile
Total Skill Index (TSI): 20
Palkka: 600 €/viikko Sisältää 20% Bonuksen
Omistaja: Suomen Kuntopalloilijat
Varoitukset: 0
Loukkaantumiset: Terve


Kestävyys: erinomainen Maalivahti: kurja
Pelinrakennus: heikko Syöttäminen: kehno
Laituri: kurja Puolustus: kurja
Maalinteko: välttävä Erikoistilanteet: välttävä
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
majuho kirjoitti:
Minulla on tällainen kaveri. Paljonko maksaisi siitä tehdä valmentaja? Ja millaisen siitä saisi? Tää on mulle jäänyt ainaiseksi mysteeriksi tää pelaajasta valmentaja tsydeemi..

Hän on sympaattinen kaveri, joka on levollinen ja epärehellinen.
Hänen kokemuksensa on erinomainen, ja hän on heikko johtaja.
Oma pelaaja erinomaisella kokemuksella valmentajaksi seuraavin hinnoin:

Erinomainen/Excellent kokemus pelaajalla
Mahd. valmentajatasot Hinta
Heikko 10 000 EUR
Välttävä 22 100 - 25 000 EUR
Kelvollinen 176 900 - 200 000 EUR
Hyvä 592 100 - 675 000 EUR
Erinomainen 4 247 700 - 4 800 000 EUR

Lisää informaatiota asiasta täältä.
 

Pitbull

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taistelukiekko
Onko noi hinnat muuttunut/noussut jossain vaiheessa? Kun itse viimeksi valmentajaa vaihdoin olin katselevinani että omasta pelaajasta erinomaisen valmentajan tekeminen olisi maksanut noin 2m€.. Nyt olen odottanut erään hyvällä johtajuudella varustetun jannun kokemuksen nousua, mutta jos toi hinta on yli 4M€ niin joutuu kyllä harkitsemaan uudestaan prkl...
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Pitbull kirjoitti:
Onko noi hinnat muuttunut/noussut jossain vaiheessa? Kun itse viimeksi valmentajaa vaihdoin olin katselevinani että omasta pelaajasta erinomaisen valmentajan tekeminen olisi maksanut noin 2m€.. Nyt olen odottanut erään hyvällä johtajuudella varustetun jannun kokemuksen nousua, mutta jos toi hinta on yli 4M€ niin joutuu kyllä harkitsemaan uudestaan prkl...

Hinnoista en tarkemmin tiedä, mutta sen tiedän (tai olen kuullut), ettei erinomaiseen valmentajaan kannata satsata missään tapauksessa.

Tai jos on ihan järjettömästi ylimääräistä rahaa, että voi ostaa sopivia junnuja, joista saa treenattua U20-äijiä. Tai sitten jos haluaa ihan muuten vain auttaa maajoukkuetta oman menestyksen kustannuksella.
 
Suosikkijoukkue
JYP
emest kirjoitti:
Hinnoista en tarkemmin tiedä, mutta sen tiedän (tai olen kuullut), ettei erinomaiseen valmentajaan kannata satsata missään tapauksessa.

Kyllä minulla on vakaa aikomus tehdä omasta valkkukandidaatista joskus erinomainen valmentaja, koska pohjat ovat ainakin kunnossa. Tällä hetkellä häikäisevä kokemus (hyvä johtaja) tuo erinomaisen hinnaksi 3.3Me. Pari kautta kun vielä peluutan kaikissa liiga- ja cupmatseissa, niin ei tuo enää niin pahalta kuulosta, kun ottaa huomioon saatavat hyödyt.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
emest kirjoitti:
Hinnoista en tarkemmin tiedä, mutta sen tiedän (tai olen kuullut), ettei erinomaiseen valmentajaan kannata satsata missään tapauksessa.

Tai jos on ihan järjettömästi ylimääräistä rahaa, että voi ostaa sopivia junnuja, joista saa treenattua U20-äijiä. Tai sitten jos haluaa ihan muuten vain auttaa maajoukkuetta oman menestyksen kustannuksella.

Jos haluaa maajoukkuejannuja kasvattaa, niin sitten erinomainen valmentaja on tosiaan paikallaan, sillä aika markinaalisista eroista kuitenkin puhutaan tai vastaavasti jos on rahaa jolle ei ole muuta käyttöä. Treenautuvathan äijät vähän nopeammin joka tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Miklu the Hurricane kirjoitti:
Kyllä minulla on vakaa aikomus tehdä omasta valkkukandidaatista joskus erinomainen valmentaja, koska pohjat ovat ainakin kunnossa. Tällä hetkellä häikäisevä kokemus (hyvä johtaja) tuo erinomaisen hinnaksi 3.3Me. Pari kautta kun vielä peluutan kaikissa liiga- ja cupmatseissa, niin ei tuo enää niin pahalta kuulosta, kun ottaa huomioon saatavat hyödyt.

No, jos se 2 tasoa nostaa vielä kokemusta, niin kustannukseksi tulee n. 2,8M. Minkälaisia pelaajia ajattelit muuten treenata tällä?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Oma tiimini pelasi alkukauden erittäin hyvin 8. divarissa ja jo kovasti näytti, että taistelee noususta 7.divariin, kunnes tuli vastaan sarjaa tasapistein johtanut joukkue ja pommitti taululle tylyt lukemat 7-0. Tiesin, että kyseisellä joukkueella on kova materiaali sarjaan nähden, mutta mielestäni itselläni oli kohtuullisen hyvät maalintekotaidot joten laitoin taktiikaksi painostuksen. Näin jälkikäteen kokemattomana pelaajana kysynkin, olisiko pitänyt pelata mielummin normaalisti vaiko ehkä jopa vastahyökkäyksillä? Tämä painostustaktiikka kun ilmeisesti loi sitten vastustajan(kin) sarjaan nähden hyvin taitaville hyökkääjille paljon paikkoja mistä sitten tekivät noinkin rumat lukemat. Olin tätä ennen voittanut yhtä vaille kaikki pelit sarjassa.
 
Suosikkijoukkue
JYP
emest kirjoitti:
No, jos se 2 tasoa nostaa vielä kokemusta, niin kustannukseksi tulee n. 2,8M. Minkälaisia pelaajia ajattelit muuten treenata tällä?

Erikoistilannetreeni on koko ajan käynnissä. Jos treenin kesto tippuu 2,2 viikosta -> 2,0 viikkoon on tälläkin aika merkittävä vaikutus. Pelaajien taso vaihtelee laidasta laitaan.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
avatar kirjoitti:
Tiesin, että kyseisellä joukkueella on kova materiaali sarjaan nähden, mutta mielestäni itselläni oli kohtuullisen hyvät maalintekotaidot joten laitoin taktiikaksi painostuksen. Näin jälkikäteen kokemattomana pelaajana kysynkin, olisiko pitänyt pelata mielummin normaalisti vaiko ehkä jopa vastahyökkäyksillä?

Painostuksen toimimiseksi, valtaosan kestävyys olisi hyvä olla vähintään luokkaa hyvä. "Voimakas" erikoisuus antaa lisäpontta tuolle taktiikalle. Seitsemän omiin viittaa siihen että ukkojesi kestävyys ei riittänyt. Arvaus. 2. puoliajan hallinnassa yli 10% ero ? Vastahyökkäyksissä pakkien syöttötaito olisi hyvä olla vähintään kelvollinen. Superpakilla heikko. Muuten tuosta ei ole juurikaan iloa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Tänään kahden hyökkääjän 19v ja 20v maalinteko nousi mahtavaksi. Nämä ovat projektipelaajia, jotka tulivat välttävällä maalinteolla joukkueeseeni. Lisäksi molemmilla on hyvä syöttötaito. Kutosen tasolla taitaa näistä jo jotain hyötyä ollakin.
Täytyy vaan toivoa, että heput pysyvät terveinä ja kehitys jatkuisi positiivisena. Tarkoitus on treenata nämä pelaajat vielä muutaman tason ylöspäin lähinnä maalinteossa. Minkäköhän arvoisia nuo pelaajat ovat tällä hetkellä? TSI ei kuitenkaan kummallakaan päätä huimaa. Toisella n. 2500 ja toisella n. 4000.
 

Pitbull

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taistelukiekko
emest kirjoitti:
Hinnoista en tarkemmin tiedä, mutta sen tiedän (tai olen kuullut), ettei erinomaiseen valmentajaan kannata satsata missään tapauksessa.
Juu tähän tulokseen olen itsekkin päässyt, ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa että voisi tähän 4.7m€ satsata. Sitäpaitsi mv-treenarina on mennyt ihan hyvin toistaiseksi, kaksi maidensa U20-veskaa jo tullut tallista (Espanja viime kausi, Suomen U20 tämän kauden vanhempi ns. "ykkösveska")... joten teen hänestä luultavasti hyvä-hyvä valmentajan ensi kauden alussa.

Ensi kauden alussa myös hakusessa taas ekan tai tokan viikon korkean TSIn omaava 17v suomalainen junnuveska, jos tällainen tilille pärähtää, miel yli 4k TSIllä, niin F.C. Niskalaukaukselle viestiä...
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Jukan takahiukset kirjoitti:
Minkäköhän arvoisia nuo pelaajat ovat tällä hetkellä?
19v 900'000-1'000'000 €
20v 800'000-900'000 €

Nuo arviot siis hyvin pikaisesti siirtolistalta katsottuna.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Jukan takahiukset kirjoitti:
Tänään kahden hyökkääjän 19v ja 20v maalinteko nousi mahtavaksi.
Itselläni oli tänään kuohujuoman paikka, kun junnuni nosti tänään laituritaitonsa armoitettuun. Näin korkeaa "itsetuotettua" tasoa ei ole joukkueessa vielä nähty, toki keskikentällä on vastaavia, mutta ne onkin ostotavaraa.
Tarkoitus on yksi taso nostaa vielä tällä kaudella ja kauden vaihteessa treenaamaan kestävyys erinomaiseen ja ensi kauden alussa myyntiin.
Eli jos jotain kiinnostaa ensi kauden alussa espanjan 20-v unohtumaton laituri kelvollisella syötöllä ja erinomaisella kestävyydellä niin suunnatkaa FC Viilan sivuille...
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Jukan takahiukset kirjoitti:
Tänään kahden hyökkääjän 19v ja 20v maalinteko nousi mahtavaksi. Nämä ovat projektipelaajia, jotka tulivat välttävällä maalinteolla joukkueeseeni. Lisäksi molemmilla on hyvä syöttötaito. Kutosen tasolla taitaa näistä jo jotain hyötyä ollakin.

Mullakin vihdoin hyvää viestiä koutsilta.. Nyt sain kahden 20v innerini pelinrakennuksen erinomaiseen. Eihän toi nyt mitään, mutta kun ekalla kaudella olin konkurssin partaalla, hankinnat tehtiin parilla tonnilla ja kituuttamista jatkui aina tämän kolmannen kauden alkuun.. Nyt olenkin kiinni nousussa kutoseen, toinen nousu putkeen tällä materialla saattaa olla tosin turha. Joukkue on nyt siinä kuosissa, että kaikille pelipaikoille löytyy "hyvä" päätaito, keskikenttä onkin nyt parissa viikossa noussut kaikkien innereiden (3 kpl 20v) osalta tasolle "erinomainen". Kahdella näistä on lisäksi hyvä syöttö, toisella erinomainen kestävyys, toisella kelvollinen. Katsoessani hintavertailua alkoi vihdoin helpottaa. Paremman hinta pyörii siellä 800k€:n paikkeilla. Nyt on ainakin jokunen myyntivaltti pahan päivän varalle.

Aika turhauttavaa on tosin ollut treenata näitä "jämäjätkiä", vasta tällä kaudella olen ostanut joukon jatkoksi sijoitusmielessä muutaman valmiiksi hyvän pelinrakentajan. Lisäksi on pari vanhempaa jamppaa (23&25) joita sitkeästi peluutan silloin tällöin (toinen periaatteessa pakki), jotta saisin sen yhden tason niitä ylöspäin. Parin viikon treenillä pitäisi saada yksi nopea, semi-pelle 23v myyntikuntoon. Hyvä pelinrakennus, hyvä syöttö, erinomainen kestävyys. Tääkin kaveri pakon edessä roikkunut mukana, varmaan välttävästä asti pyörinyt ringissä. Kestää muutaman kauden saada tämä ryhmä perattua siihen kuntoon, että voi alkaa kunnolla suunnittelemaan uusia juttuja. Oppirahoja on maksettu monella tapaa. Mutta en perkele lakkaa laittamasta kentälle niitä muutamaa janaria, jotka olen päättänyt saada vielä yhden tason ylöspäin!

Onkohan tuollaisella "yleispelaajalla" mitään kysyntää, joka on tavallaan puolustava midi? Hyvä pelinrakennus, kelvollinen syöttö, kelvollinen puolustus, erinomainen kestävyys. Tuollaiseksi muuttuu yksi alkuperäispelaajani parin viikon sisällä.

Sitten kun saan muutamat kaverit kaupattua pois, ajattelin tosiaan lopettaa sen hullun ostelun.. Se on paha juttu kun lauantai-iltana ei ole mitään tekemistä illan pelin jälkeen ja alkaa selailla pelaajamarkkinoita.. Onneksi viime aikoina lauantait on vietetty baarissa, paljon halvempaa..;)
 

Iso Vaalee

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä & Jallu Rantanen
Aloittelija kun olen, niin pakko kysyä pyysinkö pelaajastani liian vähän rahaa :D En katsonut hintavertailua, enkä jaksanut muutenkaan panostaa juurikaan. Myytiin ns. ylimääräisenä. Kyseessä siis 18-vuotias laitapuolustaja


Gonzalo Hernández (91753850

Kestävyys: erinomainen Maalivahti: tuhoisa
Pelinrakennus: kurja Syöttäminen: kurja
Laituri: kelvollinen Puolustus: kelvollinen
Maalinteko: kehno Erikoistilanteet: välttävä

Huutelen tuosta vain kymmentätuhatta, ja olen törmännyt samantasoisiin ja jopa heikompiin, joista huudellaan 40-50k.. Ketuttaa jos niistä aina sen verran maksetaan :/
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Iso Vaalee kirjoitti:
Gonzalo Hernández (91753850)...

Laituri: kelvollinen Puolustus: kelvollinen

...Huutelen tuosta vain kymmentätuhatta, ja olen törmännyt samantasoisiin ja jopa heikompiin, joista huudellaan 40-50k.. Ketuttaa jos niistä aina sen verran maksetaan :/

No, eiköhän porukka huutele hinnan sinne samoihin lukemiin. Joskus voi olla jopa parempi olla alhainen hinta, johon porukka iskee silmänsä ja tappelee sitten huutamalla loppuun saakka. Ajankohta tosin vaikuttaa jonkun verran, mulle aikoinaan neuvottiin, että lauantai-aamupäivän deadline olisi se paras ajankohta myydä. Mutta toi pelaajasi on periaatteessa melko hyvä, ihmettelen jollei hinta nouse yli 50k€:n.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Voisin kirjoittaa vähän omastakin tiimistäni.

Ensiksi kysyisin muilta, että onko teidän kaikki treenattavat pelaajat ostettu siirtomarkkinoilta? Todennäköisesti on ainakin suurin osa, nuorisojoukkueestahan ei tiedä ikinä mitä tulee. Itsellä on hyökkäystreenissä kaksi omaa junnua treenauksessa ja sattuvat olemaan ne parhaat hyökit joukkueessani. Kun lopetan maalintekotreenin, jonka teen luultavasti pian, pidän juuri nämä kaksi hyökkääjää joukkueessani ja syy on nimenomaan se, kun sattuvat olemaan omia junnuja. Onhan se aina hienompaa, kun oman juniorikoulun käynyt kaveri latoo maaleja tulevaisuudessakin.

Niin, tai itseasiassa on syöttötreeni menossa tällä hetkellä, kun syötö ovat aika kuraa kaikilla, parhaimmilla välttävä ja huonommalla kurja. Maalintekotaito on parhaalla unohtumaton, parilla armoton ja parilla häikäisevä ja siis kuutosessa pelailen.

Hyökkääjätreeni on kyllä aika ärsyttävä välillä. Pelaan lähes aina 3-4-3 taktiikalla ja tuo keskikenttä tahtoo aina olla liian heikko, vaikka varsin hyviä pelureita olen sinne hankkinut. Ja pelaan kolmella innerillä ja yhdellä laiturilla, joten sekin nostaa kk-arvosanaa. Kaikki innerit ovat siis mahtavia ja syötöt kaikilla hyvä/erinomainen ja kestävyydet erinomainen kaikilla. Mutta keskikentän arvosana on kuitenkin kehno/heikko. Hieman alkaa aina kyrsimään, kun hyökkääjät menevät hukkaan, kun ei keskikenttä saa luotua tarpeeksi paikkoja.

Tästä syystä olen pelannut välillä vastahyökkäystaktiikalla, kun olen huomannut häviäväni keskikentän paljon. Joskus on toiminut, joskus ei. Pari viikkoa sitten oli sarjan tärkein peli ja huomasin häviäväni keskikentän, joten mietin, että nytpäs olen järkevä ja petraan kunnolla tuohon vastahyökkäystaktiikkaan ja kävin ostamaan puolustajia, joilla on myös hyvä syöttö ihan tätä peliä varten oikeastaan. Ja taktiikka tuossa pelissä oli siis 4-3-3 ja motsilla vedettiin. Luulin olevani oikea nero ja olin toiveikas ottelun alla, mutta itse peli, siitä ei sanottavaa jälkipolville jäänyt. Turpaan komeasti 6-2 ja nousuhaaveet voidaan unohtaa. Eikä vastustaja todellakaan ollut mikään ylitsepääsemätön este joukkueelleni. Oikeastaan luulen omaavani kovemman joukkueen. Tuon pelin jälkeen sitten pettyneenä myin muutaman noista pakeista, jotka olin hankkinut, kun en tuolla taktiikalla viitsinyt enää lähteä pelaamaan.

Ja ne viimeisetkin nousuhaaveet, jos niitä nyt enää olikaan, murskattiin nöyryyttävällä 0-5 tappiolla kotikentällä viime viikolla. Ottelussa, jonka luulin myös voittavani. Oikeastaan ihmettelen, että miten hävisin noin paljon. Jos joku haluaa voi käydä katsomassa mikä meni pieleen osaltani, pelin ID on 73265158.

Eli nyt on aika ristiriitaiset tunnelmat koko hattrickin kannalta. Ilman toimivaa keskikenttää ei voi pärjätä mitenkään, vai? Tuosta pelinrakennustreenistä yksi kysymys, Eli, kun hankkii pelaajia keskikentälle ja laidoille, niin millaiset pelaajat olisi järkevä hankkia nimenomaan laidoille? Niillehän menee myös tuosta treenistä puolet, joten onko järkevää maksaa paljon nuorista laitureista, jotka ottaa treeniin, vai kannattaako ostaa vähän vanhempia, valmiimpia + halvempia noille paikoille?
Ja sitten itse innerit, kannattaako ostaa sellaisia junnuja, joilla on kaikki aputaidot jo nuorena kohdillaan ja ainoa mikä on parannuksen tarpeessa, olisi nimenomaan tuo pelinrakennus? Vai olisiko parempi ostaa jotain hieman parempia pelinrakentajia ehkä hieman huonommalla syötöllä varustettuna yms?
 

Kurt

Jäsen
koukou kirjoitti:
Tarkoitus on yksi taso nostaa vielä tällä kaudella ja kauden vaihteessa treenaamaan kestävyys erinomaiseen ja ensi kauden alussa myyntiin.
Eli jos jotain kiinnostaa ensi kauden alussa espanjan 20-v unohtumaton laituri kelvollisella syötöllä ja erinomaisella kestävyydellä niin suunnatkaa FC Viilan sivuille...

Hyvät pelaajathan aina kiinnostaa, mutta tuskin tähän nyt kuitenkaan tartun. Sellaista ajattelin kysellä, että paljonko tuolla kaverilla on pelinrakennusta? Sitä kestävyyttä on nimittäin oikeastaan ihan turha vartavasten tuolle kaverille treenata, ellei hänellä ole pelinrakennustaitoa. Laituri ilman pelinrakennustaitoa ei taida hyötyä kestävyydestä oikeastaan mitään.

Kokonaan eri juttu on sitten siinä tapauksessa, jos sulla on joukkueessasi monia muitakin kavereita, jotka kaipaavat kestoa lisää. Jolloin tämä kvaeri saisi kestävyydet siinä sivussa, mutta pelkästään tämän miehen takia kestävyyttä ei kannata treenata.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä on toinen tarpomiskausi menossa kutosessa, luulenpa että vältyn hädintuskin putoamiselta. Sitä helpottaa se, että lohkoni sattuu olemaan todella huonotasoinen. No jotain hyvääkin, pelinrakennustreeniin ja keskikenttään on tullut panostettua aika tiukasti viime aikoina. Nyt on noussut kaksi 19-vuotiasta mahtavaksi pelinrakentajaksi, ja samaa on syytä olettaa hyvinkin pian kolmen 18-vuotiaan suhteen. Eli aika hyvältä näyttää, ensi kaudella ehkä jo ylempää keskikastia. Noihin junnuihin kyllä menikin sitten rahaa aika perkeleesti.

Rahaa ei vaan perkele ole, hyökkäys ja puolustus on täyttä paskaa. Seuraavina sijoituskohteina olisi sitten hyvä-kelvollinen valmentaja johon menee fyrkkaa aika lailla, vaikka omasta jengistä sen palkkaankin. Junnunostoja on koko vuoden kestäneellä hattrick-urallani tullut hyviä ainoastaan yksi - erinomainen/välttävä laiturista 17v. irtosi jotain 350000 eli ei silläkään kuuhun vielä mennä.

No, pitkällistä työtähän tämä on. Oikotietä ei ole. Ehkä joskus vuoden päästä on jo kova jengi kasassa.
 

Mace

Jäsen
Lauri kirjoitti:
Voisin kirjoittaa vähän omastakin tiimistäni.
.
.
.

Pitkä oli tarinasi, mutta yritän poimia sieltä muutamia oleellisia kohtia tarkasteluun.

Lauri kirjoitti:
Hyökkääjätreeni on kyllä aika ärsyttävä välillä. Pelaan lähes aina 3-4-3 taktiikalla ja tuo keskikenttä tahtoo aina olla liian heikko, vaikka varsin hyviä pelureita olen sinne hankkinut. Ja pelaan kolmella innerillä ja yhdellä laiturilla, joten sekin nostaa kk-arvosanaa. Kaikki innerit ovat siis mahtavia ja syötöt kaikilla hyvä/erinomainen ja kestävyydet erinomainen kaikilla. Mutta keskikentän arvosana on kuitenkin kehno/heikko. Hieman alkaa aina kyrsimään, kun hyökkääjät menevät hukkaan, kun ei keskikenttä saa luotua tarpeeksi paikkoja.

Kolmen kärjen taktiikat vaativat kovan keskikentän, se on peruslähtökohta. Kun pelaat kolmella kärjellä, keskushyökkäysarvosanasi on uskoakseni tarpeeksi korkea ilman innerien syöttöäkin, joten innereiltä syöttöä pois ja lisää pr-taitoa tilalle.

Lauri kirjoitti:
Tästä syystä olen pelannut välillä vastahyökkäystaktiikalla, kun olen huomannut häviäväni keskikentän paljon. Joskus on toiminut, joskus ei. Pari viikkoa sitten oli sarjan tärkein peli ja huomasin häviäväni keskikentän, joten mietin, että nytpäs olen järkevä ja petraan kunnolla tuohon vastahyökkäystaktiikkaan ja kävin ostamaan puolustajia, joilla on myös hyvä syöttö ihan tätä peliä varten oikeastaan. Ja taktiikka tuossa pelissä oli siis 4-3-3 ja motsilla vedettiin.

Kun on tiedossa, että keskikentällä tulee turpaan oikein huolella, asenteeksi ei missään tapauksessa valita MOTS:ia vaan PIC. Näin joukkuehenkeä saadaan korkeammalle, mikä voi olla avuksi tulevia otteluja silmällä pitäen. MOTS-/PIC-valinta vaikuttaa ainoastaan keskikenttäarvosanaan. Tuossa kyseisessä ottelussa puolustuksesi oli aivan liian huono pystyäkseen torjumaan riittävästi vastustajan tilanteita ja luodakseen näin potentiaalisia vastahyökkäyspaikkoja.

Lauri kirjoitti:
Ja ne viimeisetkin nousuhaaveet, jos niitä nyt enää olikaan, murskattiin nöyryyttävällä 0-5 tappiolla kotikentällä viime viikolla. Ottelussa, jonka luulin myös voittavani. Oikeastaan ihmettelen, että miten hävisin noin paljon. Jos joku haluaa voi käydä katsomassa mikä meni pieleen osaltani, pelin ID on 73265158.

Tuo matsi oli huonoa tuuria, suorastaan naurettava lopputulos.

Lauri kirjoitti:
Eli nyt on aika ristiriitaiset tunnelmat koko hattrickin kannalta. Ilman toimivaa keskikenttää ei voi pärjätä mitenkään, vai?

Yleissääntönä voisi ehkä sanoa, että menestyvällä joukkueella on oltava edes kohtalainen keskikenttä. Hallintaa ei tarvitse voittaa, mutta niitä normaalejakin maalipaikkoja on saatava jonkin verran, jos meinaa tosissaan pisteistä tapella.

Lauri kirjoitti:
Eli, kun hankkii pelaajia keskikentälle ja laidoille, niin millaiset pelaajat olisi järkevä hankkia nimenomaan laidoille? Niillehän menee myös tuosta treenistä puolet, joten onko järkevää maksaa paljon nuorista laitureista, jotka ottaa treeniin, vai kannattaako ostaa vähän vanhempia, valmiimpia + halvempia noille paikoille?
Ja sitten itse innerit, kannattaako ostaa sellaisia junnuja, joilla on kaikki aputaidot jo nuorena kohdillaan ja ainoa mikä on parannuksen tarpeessa, olisi nimenomaan tuo pelinrakennus? Vai olisiko parempi ostaa jotain hieman parempia pelinrakentajia ehkä hieman huonommalla syötöllä varustettuna yms?

Laidoille suosittelen ihan normaaleja pelinrakentajia, jotka eivät ole ikäloppuja, mutta eivät ihan junnujakaan. Toinen vaihtoehto on ostaa laitureita, joilta löytyy myös vähän pelinrakennusta. Itse käytän sarjaotteluissani pr-taitoista laituriani, joka sitten ystävyysotteluissa pelaa innerinä saadakseen täyden treeniviikon. Tuokin on siis vielä yksi vaihtoehto, ja mielestäni sangen hyvä sellainen. Minulle tuo on itsestäänselvä valinta, koska noin 2,5 kauden päästä siirryn laituritreeniin.

Nuo inneripaikan treenattavat ovat myös melko pitkälti makuasia. Varsinkin aputaidottomien innerien hinnat ovat pudonneet rajusti viime kuukausien aikana, joten siinä mielessä sellaisten treenaaminen ei ehkä ole paras mahdollinen idea. Toisaalta kovin alhainen treenattavien pr-taito johtaa huonoon sarjamenestykseen. Tuossa voisit tehdä sellaisen kompromissin, jossa ostat kakkosmiehistöön aputaidollisia junnuja (joiden pr-taito on alhainen) ja ykkösmiehistön osalta panostaisit enemmän päätaitoon aputaitojen kustannuksella. Tämä mahdollistaisi myös paremman pelillisen menestyksen.

Sinun kohdallasi on myös hyvä muistaa, että hyökkitreenin jäljiltä keskushyökkäysarvosanasi ovat taatusti melko korkeat, mikä taasen vähentää syöttötaitoisten innerien tarvetta.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Mace kirjoitti:
Kun pelaat kolmella kärjellä, keskushyökkäysarvosanasi on uskoakseni tarpeeksi korkea ilman innerien syöttöäkin, joten innereiltä syöttöä pois ja lisää pr-taitoa tilalle.
Onko se siis näin? Eikö kk-pelaajien syötöllä ole niin paljoa väliä jos on hyvä hyökkäys keskeltä? En olekaan tajunnut tuota. Aina olen kk-pelaajia ostaessani hakenut myös hyviä syöttötaitoja mukaan.


Mace kirjoitti:
Kun on tiedossa, että keskikentällä tulee turpaan oikein huolella, asenteeksi ei missään tapauksessa valita MOTS:ia vaan PIC. Näin joukkuehenkeä saadaan korkeammalle, mikä voi olla avuksi tulevia otteluja silmällä pitäen. MOTS-/PIC-valinta vaikuttaa ainoastaan keskikenttäarvosanaan. Tuossa kyseisessä ottelussa puolustuksesi oli aivan liian huono pystyäkseen torjumaan riittävästi vastustajan tilanteita ja luodakseen näin potentiaalisia vastahyökkäyspaikkoja.

Mutta eikö vastahyökkäystaktiikassa myös keskikentällä ole merkitystä? Eli mitä kovempi keeskikenttäarvosana, sitä enemmän saa paikkoja luotua myös vastahyökkäyksillä. Mutta totta, saattoi olla typerä temppu tuo mots tuohon peliin.

Tuossa loppukappaleissa ollut ideasi peluuttaa laituria ystävyysottelussa innerinä, niin sehän vie sitten yhden treenattavan innerin paikan. Eli yksi treenattavan paikka katoaa, mutta toisaalta saa hyvät laiturit liigajoukkueeseen, joka on aika tärkeää.
 

Mace

Jäsen
Lauri kirjoitti:
Onko se siis näin? Eikö kk-pelaajien syötöllä ole niin paljoa väliä jos on hyvä hyökkäys keskeltä? En olekaan tajunnut tuota. Aina olen kk-pelaajia ostaessani hakenut myös hyviä syöttötaitoja mukaan.

Innerien syöttötaito vaikuttaa sekä keskushyökkäykseen että innerin oman puolen laitahyökkäykseen. Minulle (ja varmasti monelle muullekin kahdella kärjellä pelaavalle) syöttötaitoiset innerit ovat valtavan suuri apu, mutta sinulle en näkisi niistä olevan kauhean suurta hyötyä.

Lauri kirjoitti:
Mutta eikö vastahyökkäystaktiikassa myös keskikentällä ole merkitystä? Eli mitä kovempi keeskikenttäarvosana, sitä enemmän saa paikkoja luotua myös vastahyökkäyksillä. Mutta totta, saattoi olla typerä temppu tuo mots tuohon peliin.

Keskikentällä on ilman muuta merkitystä myös vastahyökkäystaktiikalla pelattaessa, mutta vastahyökkäysten lukumäärään se ei vaikuta esittämälläsi tavalla. Ajatusketju voisi mennä siten, että kun motsaat, saat enemmän hallintaa, mikä tuo sinulle enemmän maalipaikkoja. Kun saat enemmän maalipaikkoja, vastustajasi paikkamäärä vähenee, mikä puolestaan vähentää sinun mahdollisuuksiasi vastahyökkäyksiin. Eli vastahyökkäysten keskimääräinen lukumäärä laskee, mutta vastaavasti normaalien paikkojen keskimääräinen lukumäärä kasvaa. Pointtini oli kuitenkin se, että MOTS kannattaa käyttää silloin, kun siitä on eniten hyötyä (melko usein tämä tarkoittaa tilannetta, jossa keskikentän herruudesta käydään suhteellisen tasapäistä taistoa). Tuossa mainitsemassasi ottelussa kotijoukkue oli aivan suvereeni keskikentän valtias, joten MOTS ei antanut sinulle oikein mitään kunnollista hyötyä.

Lauri kirjoitti:
Tuossa loppukappaleissa ollut ideasi peluuttaa laituria ystävyysottelussa innerinä, niin sehän vie sitten yhden treenattavan innerin paikan. Eli yksi treenattavan paikka katoaa, mutta toisaalta saa hyvät laiturit liigajoukkueeseen, joka on aika tärkeää.

Idea on siis juurikin se, että tuolle laiturille saa treenattua korkean pelinrakennustaidon, josta on kiistatta hyötyä sarjamatseissa. Yksi laituripaikan treenipaikka siinä toki menee hukkaan, kun tuo sama pelaaja pelaa viikon molemmissa otteluissa, mutta se nyt ei ole suurikaan vahinko.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Mace kirjoitti:
Yksi laituripaikan treenipaikka siinä toki menee hukkaan, kun tuo sama pelaaja pelaa viikon molemmissa otteluissa, mutta se nyt ei ole suurikaan vahinko.
Eikös siinä mene yhden innerin treenipaikka, kun laituri ottaa innerin roolin ystävyysottelussa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös