Hattrick

• 1 283 857
  • 10 321

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Tumbi kirjoitti:
Onko kenellekään sattunut aikaisemmin samaa?
Pistä postia henkilökunnalle niin saat toiset matkakulut takaisin.

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Mace kirjoitti:
Oma näkemykseni on siis se, että alussa rahaa kannattaa sijoittaa sinne, mistä tietää saavansa rahoilleen kunnollista vastinetta. Ei sinne, mistä toivoo saavansa huikean hyvää vastinetta.
Menestyksen kannalta varmaankin näin. Tuo junnunosto on kuitenkin yksi pelin helmiä ja cup-/sarjapelien ohella peliviikon spekulaation aiheita kaveripiirissä.

Mace

Jäsen
kosh kirjoitti:
Menestyksen kannalta varmaankin näin. Tuo junnunosto on kuitenkin yksi pelin helmiä ja cup-/sarjapelien ohella peliviikon spekulaation aiheita kaveripiirissä.

Tuo on toki täysin totta, kyllähän sitä itsekin tulee joka lauantai jännättyä, vaikka melkein aina sieltä nousee sitä samaa paskaa. Ja silloinkin kun sattuu nousemaan jotain kunnollista, ei nouse mitään maailmoja mullistavaa, vaan muutaman viikon junnukulut kattava pelaaja. Eikä minulle edes tuollaistakaan ole noussut kuin tasan kolme kertaa pian viisi kautta kestäneellä urallani (erinomainen junnujoukkue on tainnut olla pari kautta).

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mace kirjoitti:
No, tässä meillä on ajatusmaailmallinen ero: minun mielestäni aloittelevan joukkueen kannattaa pelata "varman päälle" eikä lähteä hakemaan mitään epätodennäköisiä pikavoittoja. Niitä ehtii tavoitella sitten vähän myöhemminkin.

Minusta junnujoukkueeseen panostaminen on nimenomaan pitkän tähtäimen suunnitelma. Ei sillä haeta mitään aloittelevan joukkueen pikavoittoja. Jokainen tietää, ettei junnuista ensimmäisen parin kauden aikana paljon pikavoittoja nostella.

Vasta erinomainen junnutiimi alkaa elättämään itsensä. Sitten on mahdollisuus saada yksittäisiä pikavoittojakin. Käsittääkseni erinomaisen junnutiimin saa kuitenkin halvemmalla ja nopeammin kun sijoittaa täydet 20k alusta alkaen.

Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Jonkin verran alasajosta oli tosiaan haittaa. Varamalivahtini loukkaantui tuossa taannoin ja pakko oli lähteä maalivahtikauppaan. Ostin halvalla sellaisen kaverin, joka voisi toimia harkkapeleissä stunttina. Systeemi ajettiin alas pian tuon oston jälkeen.
Nyt ei uudesta varamolkesta ole mitään havaintoja (eli teki niin sanotusti dubat) ja mitään dokumentteja ei ostotapahtumasta löydy. Onneksi varsinainen kakkosveskari tervehtyikin kuin taikaiskusta, joten sinänsä ei vahinkoa päässyt tapahtumaan. Molemmat tapaukset sekä, uuden veskarin katoaminen, että vanhan varaveskarin nopea tervehtyminen oli kait tuon alasajon lieveilmiöitä.

Mace

Jäsen
Isaskar kirjoitti:
Minusta junnujoukkueeseen panostaminen on nimenomaan pitkän tähtäimen suunnitelma. Ei sillä haeta mitään aloittelevan joukkueen pikavoittoja. Jokainen tietää, ettei junnuista ensimmäisen parin kauden aikana paljon pikavoittoja nostella.

Kyllä, se on nimenomaan pitkän tähtäimen suunnitelma, mutta sellaisenaankin epävarma ja mahdollisten tulojen ajoittumisen suhteen täysin satunnaisuuden hallinnassa. Eli et voi laskea mitään junnujoukkueesi varaan. Pikavoitolla tarkoitin siis juuri tuota mahdollisten tulojen yhtäkkisyyttä ja arvaamattomuutta, mutta ehkäpä se oli huono sanavalinta. Nyt pointtini on kuitenkin viimeistään selvä.

Isaskar kirjoitti:
Vasta erinomainen junnutiimi alkaa elättämään itsensä. Sitten on mahdollisuus saada yksittäisiä pikavoittojakin. Käsittääkseni erinomaisen junnutiimin saa kuitenkin halvemmalla ja nopeammin kun sijoittaa täydet 20k alusta alkaen.

Yllättävän paljon olen kuullut tarinoita, joissa manageri kertoo tehneensä parhaat nostonsa hyvästä junnutiimistä. Enkä rehellisesti sanottuna itsekään usko, että se ero erinomaiseen olisi kauhean suuri. Pointti on kuitenkin edelleenkin se, että minkään tasoinen junnutiimi ei lainkaan välttämättä elätä itseään. Voi aivan hyvin olla, että se on vain ylimääräinen menoerä. Mutta jos sitten sattuu tuuri käymään, niin se meganosto voi aivan hyvin tulla hyvästäkin junnutiimistä, ja sellainen nosto sitten elättääkin junnutiimin kausiksi eteenpäin.

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Itselleni ei ole noussut viimeiseen pariin kauteen oikeastaan mitään merkittävää. Olen toki lopettanut aikaa sitten tarkan laskeskelun tuon junnujoukkueen kulujen vertailun suhteessa tuottoon, mutta uskoisin sen pyörineen lievällä miinuksella viimeisimmät 2-3 kautta.

Taisipa olla kaudella 22 (tai 23), kun nostin tähän saakka kovimman nostoni ja junnujoukkue oli tuolloin juuri muutamaa viikkoa ennen noussut erinomaiseksi. 17-vuotias erinomainen pelinrakentaja välttävillä avuilla toi tuolloin kirstuun 1,5 miljoonaa. Tuolla sain kivan nosteen ja tarvittavat resurssit tuolloisessa V-divisioonassa pysymiseen. Päätin, etten enää ikinä lopeta junnujoukkueeseen satsausta, vaikka viimeisimmät kaudet usko on ollut "hieman" koetuksella.

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mace kirjoitti:
Yllättävän paljon olen kuullut tarinoita, joissa manageri kertoo tehneensä parhaat nostonsa hyvästä junnutiimistä. Enkä rehellisesti sanottuna itsekään usko, että se ero erinomaiseen olisi kauhean suuri. Pointti on kuitenkin edelleenkin se, että minkään tasoinen junnutiimi ei lainkaan välttämättä elätä itseään. Voi aivan hyvin olla, että se on vain ylimääräinen menoerä. Mutta jos sitten sattuu tuuri käymään, niin se meganosto voi aivan hyvin tulla hyvästäkin junnutiimistä, ja sellainen nosto sitten elättääkin junnutiimin kausiksi eteenpäin.

Voihan se tulla, mutta todennäköisyys on kuitenkin suurempi erinomaisesta junnutiimistä. Olet kyllä oikeassa siinä, ettei minkään tasoinen tiimi välttämättä elätä itseään. Käsittääkseni kuitenkin suurin osa erinomaisista junnutiimeistä elättävät itsensä pitkällä tähtäimellä. Meganostoilla on tietysti suuri vaikutus.

Mutta ihan mielenkiintoinen aihe kaiken kaikkiaan.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Hiemanko tuli upea fiilis kun näin oman pelaajan ensimmäistä kertaa nostavan maalinteon tasonsa erinomaiseen. Nyt olen saanut nostettua neljä kelvollista hyväksi ja yhden erinomaiseksi. Nousu seiskadivariin on hyvin lähellä ja nyt pitäisikin miettiä, että miten sitä pysyisi siellä eikä heti tippuisi takaisin. Pitäisikö jättää maalinteko rauhaan ja keskittyä vaihteeksi puolustuksen vahvistamiseen kun se on kuitenkin melko huonolla tasolla. Lähinnä vain kelvollisia puolustajia.

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Hiemanko tuli upea fiilis kun näin oman pelaajan ensimmäistä kertaa nostavan maalinteon tasonsa erinomaiseen.
Mulla sama, mutta maalivahdin tason nousu titaaniseen. Eikä kaverilla ole ikää kuin 20v (kohta 21v). Kohta on pakko laittaa tyyppi myyntiin, jotta pystyy vahvistamaan keskikenttää ja puolustusta hieman.

Paljonkohan tuosta saisi? Siirtovertailun mukaan n. 3,5 miljoonaa. Noh, katsellaan parin viikon päästä.

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Pakkipari kirjoitti:
Paljonkohan tuosta saisi? Siirtovertailun mukaan n. 3,5 miljoonaa.
Tuo on varmaan aika oikea arvio.

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joukkueeni ehkä paras pelaaja sai punaisen kortin ja joutuu huilaamaan tärkeän viimeisen ottelun, joten hänet paikkaava laituri pitäisi löytää. Kertokaapas, paljonko merkitystä on laiturin pelinrakennus- ja kestävyys-arvoilla?

Janda

Jäsen
HLe kirjoitti:
Joukkueeni ehkä paras pelaaja sai punaisen kortin ja joutuu huilaamaan tärkeän viimeisen ottelun, joten hänet paikkaava laituri pitäisi löytää. Kertokaapas, paljonko merkitystä on laiturin pelinrakennus- ja kestävyys-arvoilla?
No se riippuu täysin, että tarvitsetko tukea keskikentällesi vai pelkästään hyökkäykseen. Jos odotat, että se laituri nostaa keskikentän arvosanaa, niin sitten ne on oikeastaan tärkeimmät arvot. Jos taas keskikenttäsi on tarpeeksi hyvä muutenkin ja tarvitset laiturilta apuja laitahyökkäykseen, niin sitten pelkkää laituria sille.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Palo käpy just nyt!

Miten voi olla, että joukkueeni toiseksi viimeisellä sarjakierroksella meinaa ryssiä nousun seiskadivariin ja joku jannu jolle on annettu joukkue 31. Toukokuuta meinaa viime metreillä painella ohi? Hävisin eilen ottelun sarjan toiseksiviimeistä vastaan tosin vieraissa ja nyt olen pisteen johtavaa jäljessä ja meidän molempien viimeiset matsit ovat kotona eli voisi erään Suomalaisen susipaskan elokuvan sanoin tokaista, että "nyt näyttää kyllä siltä, että ei hyvältä näytä."

Nyt kysynkin, kun rupesin rauhotuttuani hiukan asiaa enemmän miettimään, nini onko parempi, että jään kasidivariin nousun sijasta vaiko kuinka? Kun joukkuueeni todennäköisesti seiskassa olisi hätää kärsimässä ja sarjapaikan säilyttäminen olisi varmasti ainoa realistinen tavoite, mutta taas kasissa varmasti ensi kaudella jo dominoisin etc. niin olisiko silloin katsomot kasissa paremmin pullollaan ja sponsorit tyytyväisempiä, vai saako noususta jotain megaboostia kun en tosiaan tiedä? Kertokaapa joku, että mitenkä tämän asian laita on? Kannattaako repiä kaljuani ja yrittää kaikin tavoin nousta seiskaan vai tyytyä kasipaikkaan näillä lähtökohdilla?

edit: eli käpy siis toki ei enää ole kovin kuuma, mutta kun nyt vaan tietäs, mihin tulokseen kantsis pyrkiä.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
edit: eli käpy siis toki ei enää ole kovin kuuma, mutta kun nyt vaan tietäs, mihin tulokseen kantsis pyrkiä.

Itse varmaan jäisin kasidivariin vielä yhdeksi kaudeksi kehittämään joukkuetta. Noususta saisi bonusrahoja, sekä muistaakseni 10% faneja lisää. Tosin jos ensi kauden jälkeen tulisit seiskasta ryminällä alas, niin faneja olisi lähtenyt pitkin kautta ja kauden päätteeksi vielä se 10% lisää.

Jos taasen vedät ensi kauden suvereenia näytöstä kasissa, saat koko kauden faneja lisää, paremman joukkueen seiskaan, ja enemmän niitä bonusfaneja kun olet yhden kauden enemmän saanut nauttia menestyksestä.

Minun mielestäni ylöspäin ei siis kannata nousta, jos siellä ei ole odotettavissa menestystä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
repe_joke kirjoitti:
Minun mielestäni ylöspäin ei siis kannata nousta, jos siellä ei ole odotettavissa menestystä.

No olen ottanut harkkamatseissa turpaan aika järestään seiskan joukkueilta, vaikka toki on reservijoukkue ollutkin itsellä ja tosi paska molari kun en ykkösmokkea toki halua vahingossakaan teloa, mutta onhan heilläkin reservit. Oma tiimini kun on koko sarjan pelannut käytännössä 3-4-3 ja kehittänyt maalintekoa ja hyökkäys on tasoa hyvä-hyvä-erinomainen ja puolustus siinä kelvollista ja keskikenttä kelvollista niin kyllä tulis olemaan seiskassa varmaan kylmää kyytiä. Joo siis kyl se on varmaan parempi vaan purra hammasta ja pelata toi vika matsi niin, että ei vahingossa tuu nousua niin voi sitten yhden kauden yrittää dominoida kasia ja sitten nousta. Vähän vaan ärsytti kun olin välillä jo viis pistettä karussa, mutta nyt tosiaan kun asiaa enemmän miettii niin ehkä tää ei ookaan niin huono juttu tää kasissa pysyminen.

edit: ja sponsorirahojakin tulee viikossa nyt jo yli 10k enemmän kuin tämän sarjan alussa, että kai nekin alkais tippua jos tulis pahasti turpaan seiskassa

Viimeksi muokattu:

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma tiimini kun on koko sarjan pelannut käytännössä 3-4-3 ja kehittänyt maalintekoa ja hyökkäys on tasoa hyvä-hyvä-erinomainen ja puolustus siinä kelvollista ja keskikenttä kelvollista niin kyllä tulis olemaan seiskassa varmaan kylmää kyytiä.
Ööö... käytätkö noissa kentän osa-alue arvioissasi sitä ikivanhaa arvosanataulukkoa, vaiko uutta? Meinaan että meikäläinen lopettaa koko pelin, jos VIII-divarissa jengit vetää kelvollista keskikenttää, eikä usko pärjäävänsä seiskassa.

Tuo nousujuttu on sellainen alimmissa divareissa, että sarjapaikan säilyttämisen pitäisi olla suhteellisen helppoa. Pelaatko 3-4-3:sta kahdella vai kolmella innerillä? Jos jostain syystä pelaat kahdella, niin melkein suosittelisin uhraamaan toisen laiturin keskikentälle ja tavoittelemaan reiluhkoa pallonhallintaa. Varsinkin hyökkäävissä taktiikoissa pallonhallinta ratkaisee käytännössä ottelun.

Peliä voi pelata aika monella tavalla. Itse olen noussut aina, kun on ollut mahdollisuus, vaikka aina se ei ole ollut järkevää. Muutenkin pelini on perustunut pitkälle impulssiivisiin päätöksiin, joidenka takia olen vaarassa tippua VI-divariin ensimmäistä kertaa kauden 20 jälkeen. Mutta hauskaa on ollut, enkä mitään päätöksiä ole katunut. Jos tipun kutoseen, niin uskoisin visiitin jäävän ranskalaiseksi.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Niin siis sori. Tarkoitin, että keskikenttäpelaajani ovat pelinrakennus- ja syöttötaidoiltaan kelvollisen tasoa. My bad. :)

Enkä ole itseasiassa koskaan ajatellu tuota toisen laiturin siirtämistä inneriksi. Mielenkiintoista sinällään, pitääkin ihan pistää harkintaan.

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Enkä ole itseasiassa koskaan ajatellu tuota toisen laiturin siirtämistä inneriksi. Mielenkiintoista sinällään, pitääkin ihan pistää harkintaan.
Suosittelen lämpimästi, sillä pelaamalla ainoastaan kahdella innerillä, annat tasoitusta reilusti esim. 3-5-2 muodostelmalla pelaaville.

Ja luonnollisesti tuota toista laitaa kannattaa käyttää hieman vastustajan mukaan aina sillä laidalla, joka vaikuttaa ennalta heikommalta. Sanomattakin lienee selvää, että poistamalla toisen laitahyökkääjän, myös sen puolen hyökkäysarvosana on mitäänsanomaton. Tuota ongelmaa voi koettaa paikata laittamalla hyökkäykseen laituritaidolla varustetun kärjen tukemaan laitaa.

Itse pelasin noin 7 kautta kolmella kärjellä ja kolmella innerillä ihan menestyksekkäästi. Parhaimillani pelasin kauden nelosessa, josta tipuin hieman huonolla tuurilla. Siitä vittuuntuneena vaihdoin treenin keskikenttään ja tuloksen ovat sen mukaisia. Nyt olen karsimassa paikastani V-divarissa. :D

Mace

Jäsen
Anadigi kirjoitti:
Itse pelasin noin 7 kautta kolmella kärjellä ja kolmella innerillä ihan menestyksekkäästi. Parhaimillani pelasin kauden nelosessa, josta tipuin hieman huonolla tuurilla. Siitä vittuuntuneena vaihdoin treenin keskikenttään ja tuloksen ovat sen mukaisia. Nyt olen karsimassa paikastani V-divarissa. :D

Ja vielä ne jotkut jaksaa vittu jauhaa keskikentän dominanssista! ;)

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mace kirjoitti:
Ja vielä ne jotkut jaksaa vittu jauhaa keskikentän dominanssista! ;)
No älä! Mutta tosihan se on, että keskikenttä ratkaisee edelleen turhan paljon tässä pelissä. Onneksi muutos on tullut siinä, ettei pelkkä pallonhallinta riitä voittoon, vaan sen lisäksi on oltava hyökkäys tai puolustus kuosissa. Mutta lähtökohtaisesti yli 50% hallinta takaa useamman maalipaikan joukkueelle ja vastaavasti vähemmän paikkoja kaverille. Pallonhallinta on lopulta hyvä puolustus, jos pelaa hyökkäävällä taktiikalla.

Ostin muuten jumalaisen erikoistilannemiehen, joka on saanut neljässä pelaamassaan pelissä säälittävän yhden maalin aikaiseksi. Edellinen myyttinen kaveri hätyytteli jatkuvasti maalipörssin kärkisijoja. Kyllä korpeaa. Sen lisäksi titaaninen keskikenttäpelaaja meni pakettiin kolmeksi viikoksi toivuttuaan juuri pelikuntoon 2 viikon lasarettireissusta. Toivon vain, että karsintavastustaja ei omaa välttävää kovempaa keskikenttää, muuten käy kylmät.

Mace

Jäsen
Anadigi kirjoitti:
No älä! Mutta tosihan se on, että keskikenttä ratkaisee edelleen turhan paljon tässä pelissä. Onneksi muutos on tullut siinä, ettei pelkkä pallonhallinta riitä voittoon, vaan sen lisäksi on oltava hyökkäys tai puolustus kuosissa. Mutta lähtökohtaisesti yli 50% hallinta takaa useamman maalipaikan joukkueelle ja vastaavasti vähemmän paikkoja kaverille. Pallonhallinta on lopulta hyvä puolustus, jos pelaa hyökkäävällä taktiikalla.

Periaatteessa tuo on pitkälti totta, mutta kuitenkaan en kaikkea tuosta allekirjoita. Itse pidän kyllä keskikenttää pelin tärkeimpänä osa-alueena, koska se jakaa maalipaikat, mutta en pidä sitä sen kummemmin ylikorostuneena osa-alueena, vaan kyllä kaikille taktiikoille ja muodostelmille on olemassa sopivat vastakappaleensa. Esimerkiksi kova keskikenttä ja hyökkäys (ei puolustusta) ovat kyllä aivan lyötävissä, jos vastustajan pelaajamateriaali vain mahdollistaa oikeanlaisen peluuttamisen. Ylipäätänsäkin oleellista on vain se, että oman joukkueensa voimavarat täytyy osata jakaa mahdollisimman järkevästi. Yleisesti ottaen tuollaiseen järkevään jakamiseen ei kuulu keskikentän täydellinen laiminlyöminen, vaan kyllä niitä normaalejakin maalipaikkoja on jokunen onnistuttava kahmimaan itselle.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Kertokaapa joku, että kuinka paljon muuten joukkueiden voittomahdollisuuksiin vaikuttaa se, että pelataanko peli kotona vai vieraissa? Itse olen aika järestään voittanut kaikki kotimatsit ja muutaman vierasmatsin, mutta siis selkeästi vieraissa tullut takkiin enemmän. Onko tälle kontrastille jotain ihan omaa kaavaa tiedossa?

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kertokaapa joku, että kuinka paljon muuten joukkueiden voittomahdollisuuksiin vaikuttaa se, että pelataanko peli kotona vai vieraissa? Itse olen aika järestään voittanut kaikki kotimatsit ja muutaman vierasmatsin, mutta siis selkeästi vieraissa tullut takkiin enemmän. Onko tälle kontrastille jotain ihan omaa kaavaa tiedossa?

Vieraskentällä oma keskikenttä on jonkun verran huonompi, ja vastaavasti vastujan parempi. Tämän takia vieraspelejä häviää helposti enemmän, kuin kotipelejä.
Kotipelit siis boostavat kotijoukkueen keskikenttää.

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Kotietuun vielä sen verran, että paikallispeleissä myös vierasjoukkue saa tuon boostin kk-arvosanaan eli nk. kotiedun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy