repe_joke kirjoitti:Tähdet on edelleenkin aloittelijoille helpoin tapa mitata toista joukkuetta omaansa.
Ja tässähän pelissä riittää, kun voittaa keskikentän. Taktiikoilla voi pelejä jonkun verran voittaa, mutta kyllä sitä kuitenkin tarvitsee tarpeeksi kovan keskikentän, pelaa sitten millä taktiikalla hyvänsä.
Sanonpa tämän nyt vielä kerran: keskikentän voittaminen ei pääsääntöisesti todellakaan riitä (ellei kyse ole todella merkittävästä erosta, yli 60 prosentin pallonhallinta asettaa toki jo kovia vaatimuksia vastustajan puolustukselle). Nyrkkisääntönä kuitenkin sanottakoon, että jos on kova keskikenttä, on oltava myös tarpeeksi kova hyökkäys. Jos on kova pakisto, on oltava myös kova hyökkäys, jos meinaa vastahyökkäyspelillä pärjätä. Toki silloin, jos oma keskikenttä on aivan onneton ja vastustaja saa yli 60 prosentin hallinnan, on varmasti vaikeuksissa, ellei sitten ole kivenkova vastahyökkäysjoukkue.
Keskikentän merkitystä ylikorostava ajatusmalli lienee suurin syy siihen, miksi Hattrickin Suomi-konferenssin whinetyspuussa näkee säännöllisesti managerien itkevän "huonoa tuuriaan" ja randomin vaikutusta. Nämä itkijät kun kuvittelevat, että pelkkä keskikentän hallinta riittää voittoon, ja sitten kun noin ei käykään, ihmetellään tapahtunutta kovaan ääneen, vaikkei mitään aihetta olisikaan.
repe_joke kirjoitti:Oma mielipiteeni siis on, että yksinkertaisesta pelistä yritetään turhaan tehdä tähtitiedettä. Minä suunnittelen kokoonpanon tasan sillä tavalla, että parhaat pelaa. Ja taktiikka on myös aina sama laidoiltahyökkäys. Jos voikin sitten oikein repästä, ja laittaa kaverit hyökkäämään keskeltä. Minulla ei ainakaan materiaali muuhun riitä. Ja kun minulla on lohkoni paras keskikenttä, niin turha muilla taktiikoilla edes pelata.
Tähtitiedettä Hattrick ei toki ole, mutta mitä pienemmiksi joukkueiden väliset tasoerot käyvät, sitä tärkeämmiksi pienetkin taktiset ratkaisut voivat osoittautua. Sen voin sanoa jo aivan suoraan, että tuo sinun tapasi pelata aina samalla taktiikalla ja samoilla pelaajilla vastustajasta välittämättä, johtaa pelilliseen itsemurhaan heti, jos vastassa on osaava manageri ja edes jokseenkin saman tasoinen materiaali. Erilaiset taktiset vedot ja niiden mukanaan tuoma yllätyksellisyys ovat yksi oleellinen osa tiukkoja otteluja ratkottaessa.