Lueskelin noita hivenen vanhempia viestejä ja tosta tuli mieleen, että miten palstalaiset hoitavat tuon ns. sukupolvenvaihdoksen?
Ei-treenattaville pelipaikoilla kannattaa ostaa 27-vuotiaita tai nuorempia (jos rahat riittää. Sitä nuorempia, mitä enemmän on varaa, mutta ei alle 21-vuotiaita, koska niistä joutuu maksamaan treenilisää.) ja myydä ne sitten pois noin 29-vuotiaina ja ostaa tilalle taas nuorempia. Nykyään treenaaminenkin on tietty niin nopeaa, että kannattaa vaihtaa treeniä tasaisin väliajoin. (riippuu siitä, kuinka pitkälle haluaa pelaajia kehittää, että kannattaako vaihdos tehdä esim. 3, 5 tai 6 kauden välein.) Tällöin ehtii treenata itse esim. maalivahdin, puolustajat ja laiturit jolloin tarvitsee ostaa markkinoilta vain hyökkääjät ja pelinrakentajat.
Treenattavia ostettaessa kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota ei-treenattaviin aputaitoihin, koska taitotasot nousevat skaalan alapäässä niin nopeasti, että jos ostat esim. välttävän laiturin, jolla on erinomainen pelinrakennus ja hyvä syöttö, joudut käytännössä maksamaan siitä pelinrakennustreenattavan hinnan (luultavasti halvempi kuin pelaaja, jolla olisi korkeampi laituri-taito), mutta treenatessasi sille laituria saat nopeasti pelaajan, jolla on jo valmiiksi kohtuullisen korkeat tasot niissä tärkeissä taidoissa, joita ei ole itse aikaa treenata.
Laituri on ehkä siinä mielessä vähän huono esimerkki, että laiturit tarvitsevat joka tapauksessa kohtuullisen runsaasti aputaitoja, joita olisi hyvä ehtiä myös itse treenaamaan, mutta toinen esimerkki omasta joukkueestani ovat puolustajat. Aloittaessani treenin ostin viisi 18-20 -vuotiasta kelvollista puolustajaa, joista yhden pelinrakennus oli loistava, kolmella se oli erinomainen ja yhdellä hyvä. Sen lisäksi syötöt olivat välillä välttävä-hyvä. Näin ollen sain kertaheitolla alasarjoihin (joissa silloin pelasin) riittävän hyviä pelinrakentajia ja nyt kun puolustustaidot on treenattu välille armoitettu-unohtumaton, niin pelaajat pelaavat huomattavasti paremmin kuin ilman pelinrakennusta (jota ei ole ollut aikaa treenata) ja lisäksi ne mahdollistavat monenlaisia taktisia variaatioita. Periaatteessa olisi varmaan ollut hyvä jatkaa niiden treeniä vielä kauden verran, mutta kun junnuista tuli liian hyviä laitureita, niin oli pakko vaihtaa :)