Hartwall Areenan mikrofonit kiinnostavat

• 18 456
  • 78
Tila
Viestiketju on suljettu.

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Geezer

Älä usko... pelkästään

Tässä keskustelussa mainuttu yleisön äänen vahvistaminen tunnelman kohottamiseksi on mikrofonien todennäköinen käyttötarkoitus.

Apua, mistä näitä välkkyjä riittää... ai niin naapurileiristä :)

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Hull16

Välkky tai ei... Saatoin ehkä ilmasta itseäni huonosti.

Yleisön äänen vahvistaminen tunnelman kohottamiseksi on aivan
normaali ja käytetty kikka.

"..mutta mitenköhän ääni lähtisi kiertämään jos kaijuttimet työntäisi ääntä samaan tilaan missä mikit sijaitsisivat?"

Et tainnut paljon ajatella edellistä kirjoittaessasi?

- Geezer-

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Re: Hull16

Viestin lähetti Geezer
Et tainnut paljon ajatella edellistä kirjoittaessasi?

Ihan riittävästi, koska Areenan isonjään puolella on vain yksi ääni järjestelmä josta tulee ulos kuututukset ja Jumbon ääni ja jos mikrofoonit on säädetty ottamaan ääni noinkin kaukaa niin varmasti lähtee kiertämään.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hull16

Niin olen kanssasi täysin samaa mieltä, mitä ihmettä tässä ketjussa IFK-fanit oikein kitisee, tottakai Hartwall Areenalla on mikkejä on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta mitenköhän ääni lähtisi kiertämään jos kaijuttimet työntäisi ääntä samaan tilaan missä mikit sijaitsisivat? Eikö kenelläkään tullut tämä mieleen, siis ne mikit ovat tottakai Areenan TV-järjestelmää varten. Minusta tuntuu, että tämän ketjun suurin ongelma on IFK-fanien suuret luulot Hartwall Areenasta ja pienet tiedot :)

Ja muissa halleissahan ei ole telkkareita käytävillä? Eihän? Voistiko nimetä nuo HIFK-fanit kenellä mielestäsi on liian suuret luulot ja pikkuisen perusteita perään. Tekeekö se jostain "asiantuntijan" jos sattuu kannattamaan kyseisessä hallissa majailevaa joukkuetta? Minä kun luulin että Hartwall Areenan työntekijöiden velvollisuuksiin kuuluu tuntea halli perinpohjaisesti. Ilmeisesti olin väärässä koska olen HIFK-fani.

Viimeksi muokattu:

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Gellner

Ja muissa halleissahan ei ole telkkareita käytävillä? Eihän? Voistiko nimet nuo HIFK-fanit kenellä mielestäsi on liian suuret luulot.

Pekka, Antero, Jukka, Kari, Jorma, Ville..... :D

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hull16

Pekka, Antero, Jukka, Kari, Jorma, Ville..... :D

Kuules nyt. Minä tunnen Jorman ja Jorma ei ole koskaan väärässä! Jorma on gurujen guru. Tsättäilyksi meni...

Peku

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Chicago Blackhawks, sympatiat Bluesereille
Niistä mikrofoneista.
Minulle on yksi ja sama onko jotain mikrofooneja jalliksen DTM-hallissa vai ei.
Mun mielestä kunnon fanikatsomo saa aikaan kunnon metelin ilman tuollaisia vippaskonsteja.
Nuurdikselle niitä ei taideta tarvita....eikä Raksilassakaan...eikä Rinkelinmäellä. Hippos on myös aika äänekäs paikka tai ainakin takavuosina oli.
LAA-neitien hallissa Espoossa ne mikrofonit vois olla tarpeen:rolleyes:

piikki

Jäsen
Re: Re: Hull16

Viestin lähetti hull16
tottakai Hartwall Areenalla on mikkejä on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta mitenköhän ääni lähtisi kiertämään jos kaijuttimet työntäisi ääntä samaan tilaan missä mikit sijaitsisivat?

Tän vois melkeen laittaa siguksi. :D

Etenki kun jätkä vähä myöhemmin jatkaa ...

Viestin lähetti hull16
Apua, mistä näitä välkkyjä riittää...

Upeeta :D

Tää on myös loistava ketju. Kaikkihan sen tietää et siellä on mikkejä jotka esmes nostattaa äänii kiertoon ja se on vaan hyvä juttu. Halli on suunniteltu lätkäottelun kannalta huonosti. Siellä on yleensä iha helevetin huono tunnelma koska vähätki äänet häviää penkkeihi ja liian isoon tilaan. Hyvä vaan et yrittää edes tekniikalla parantaa juttuu.

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti Peku
Niistä mikrofoneista.
Minulle on yksi ja sama onko jotain mikrofooneja jalliksen DTM-hallissa vai ei.
Mun mielestä kunnon fanikatsomo saa aikaan kunnon metelin ilman tuollaisia vippaskonsteja.
Nuurdikselle niitä ei taideta tarvita....eikä Raksilassakaan...eikä Rinkelinmäellä. Hippos on myös aika äänekäs paikka tai ainakin takavuosina oli.
LAA-neitien hallissa Espoossa ne mikrofonit vois olla tarpeen:rolleyes:

Jussi osti meille nappimikit kaulukseen jokaiselle.
Kovaäänisia tullaan sijoittamaan kadun varsille ympäri Espoota systemaattisesti, mallia natsi-ajan saksasta.

Mikkien tehon riittämättömyyden pelossa mieskuoro Huutajat on levyttänyt (eikä ilmaiseksi!) Bluesia ylistäviä huuto-settejä, joita voidaan soittaa mikäli areenalle ei ole saapunut juuri ketään. Ja ne ketkä ovat saapuneet, ovat kuitenkin vessassa kädellä.
Mitä rahalla ei saa, sitä ei Espoossa välttämättä ole.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Re: Re: Hull16

Viestin lähetti hull16

Ihan riittävästi, koska Areenan isonjään puolella on vain yksi ääni järjestelmä josta tulee ulos kuututukset ja Jumbon ääni ja jos mikrofoonit on säädetty ottamaan ääni noinkin kaukaa niin varmasti lähtee kiertämään.

Et taida ajatella vieläkään, etkä myöskään taida olla perillä tekniikasta.

Vaikka hallissanne olisikin vain yksi äänijärjestelmä ( usein tämän tyyppisissä on kaksi: Halli ja oheistilat ), se sisältää joka tapauksessa niin paljon signaalinmuokkausta ja-reititystä, että tämä yleisön äänen vahvistaminen on erittäin helppo toteuttaa ilman pienintäkään kierron riskiä.

Jo pelkästään se, että katsomoon sijoitetun mikrofonin keräämää ääntä ei ohjata kyseiseen katsomonosaan suunnattujen kaiuttimien vahvistimiin riittää ratkaisemaan ongelman.

Jos esim. fanikatsomo haluaa jostain syystä kuulla myös omat huutonsa, niin sekin on mahdollista. Viisaat insinöörit kun ovat jo aikoja sitten keksineet laitteen jolla on vielä osuva nimikin: Kierronestin.

Jos teillä ei vielä ole ja haluatte saada Hartwall Areenan äänijärjestelmään tämän ominaisuuden, niin järjestä minulle hallin äänijärjestelmän dokumentit. Muutosohjeet saatte puolessa tunnissa.

- Geezer -

ps. Olettaisin, että TV-järjestelmään otetaan ääntä lähinnä kentän yläpuolelle sijoitetuista mikrofoneista. Itse ainakin kuuntelisin mielummin kentän kuin katsomon tapahtumia.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehdin vasta nyt tutustua tämän viestiketjun antiin. Tuota, tuota... mistä tässä siis oli kysymys?

Voiko Hartwallissa miksata ääntä niin, että ääni otetaan jostakin osasta hallia jonkun toisen osan kustannuksella? Jos pointti oli tämä, niin kaikissa vähänkin uudemmissa tapahtumapaikoissa voi miksata äänen oikeastaan mistä vaan ja minne vaan.

Käytetäänkö tällaista? Totta ihmeessä. Lisäksi Sonylla vedetään NHL-malliin erilaista kannustuskuvaa ja kaiuttimista samaan kuvaan liityvää ääntä (esim. Jokerit, Jokerit jne). Ihan samaa tehdään kaikissa NHL-halleissa, joissa olen käynyt. Varmastikin siksi, että tekniikka antaa siihen myöten. Ja tavoitteena on ainakin NHL:ssä ja Hartwallissa se, että ko. toiminta palvelee osaltaa fiiliksen luomista halliin.

Mitä muuta NHL:stä on lainattu Hartwalliin? Ainakin melumittarit, Jokereiden ylivoimasta kertovat animaatiot (jotka on muuten mukaelmia Anaheimin vastaavista - alkuperäiset ovat todella laadukkaita Disney-kamaa), kotijoukkueen pelipaitojen mainosten vähentäminen noin äkkiseltään...

Vai on mikkejä löydetty Areenalta -;)

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti cobol
Ehdin vasta nyt tutustua tämän viestiketjun antiin. Tuota, tuota... mistä tässä siis oli kysymys?

Vielä kerran, ensimmäinen laukaus ammuttiin seuraavasti (tai oikeastaan maalitaulu tarjottiin):

Viestin lähetti Carcki
Tässä mun syitä siihen, miks Jokerit olis Tuomolle paras vaihtoehto:

*klip*
4. Parhaat fanit.
*klip*

[/B]

Johon minä sitten ammuin:

Viestin lähetti Carlos

*klip*
4. Juuri näin. Vain parhailla faneilla on mikrofonit katsomossa.
*klip*
[/B]

Ja tästä se soppa sitten syntyi kun teiltäpäin alettiin syyttää paskanpuhujiksi, valheiden levittäjäksi ja niin edespäin. Ei kestetty vaan totuutta että jaffalassa luodaan tunnelamaa keinotekoisesti.

Kiitokset kuitenkin sinulle cobol että sanoit miten asia oikeasti on, ja kerroit vielä mistä malli on haettu. Tämän jälkeen ei pitäisi olla enää kellään mitään epäselvää asian suhteen.

Turha ketju yleensäkin, mutta tulipahan käytyä. :D

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
"Siellä on yleensä iha helevetin huono tunnelma", Sanoo Julli (nimim.Piikki), joka ei tiedä mistään mitään!

En jaksa lähteä riitelemään, mutta ollaan menty teitin DDR:n ohi niin että suhina vaan kävi! Et tainnu huomata? Tosiasia on se, että meillä on tunnelma kokoajan nousussa, mutta teillä taas "pientä" taantumaa on ollut havaittavissa jo monta vuotta.

....Ja asiaan: Itse asiassa Areenan matseissa kiertää aina välillä. Se kuulostaa siltä kun ois kuuluttajalla jääny mikki päälle. Ehkä sillä on jäänykin, mene ja tiedä? Vai oisko kyseessä jo legendaksi asti nuosseet "Mikkihiiret"?

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Nyt kun naapuri on aloittanut yhden ketjun Huijari Harkimosta ja aiheesta kirjoitetusta kirjasta, jonka muuten kirjoitti sama uhvomies joka julistatui Sonera nettikirjan tekijäksi, ja aloittanut Areenagaten, niin jään odottamaan seuraavaa paljastusta. Miten olisi; Jokeripelaajat raiskasivat kimpassa naisen saunassa. Ei h-vetti se olisi kait jo liian paksua.
Kauden alku lähenee uhkaavasti ja jutut kovenee sen mukaan.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Ilmala
"Siellä on yleensä iha helevetin huono tunnelma", Sanoo Julli (nimim.Piikki), joka ei tiedä mistään mitään!

En jaksa lähteä riitelemään, mutta ollaan menty teitin DDR:n ohi niin että suhina vaan kävi! Et tainnu huomata? Tosiasia on se, että meillä on tunnelma kokoajan nousussa, mutta teillä taas "pientä" taantumaa on ollut havaittavissa jo monta vuotta.

Tunnelmasta vielä sen verran, että vaikka jaffalassa olisikin enemmän ääntä kuin muualla, kieltämättä silti tunnelmaan kuuluu muutakin kuin kova ääni. Tämä ei ole mikää provo tai "meijän halli on parempi" -juttu, mutta ihan oikeasti areenalla tuntuu kuin istuisi olohuoneessa ja katselee 3-D peliä siinä parketilla, se ei tunnu jäähallilta, ainakaan näin vierailevalle kävijälle.

Jäähallissa kuuluu olla kylmä, siellä pitää olla jäähallin haju, siellä kuuluu olla semmoinenkin luonnollinen äänentoisto kuin kaiku, siellä EI pidä olla kravatteja muualla kuin aitioissa ja sieltä pitää saada höyrymakkaraa, pihalta vielä sitä oikeaakin makkaraa. Sitten vielä kun siihen päälle saa hyvin menestyvän joukkueen niin voidaan puhua loistavasta tunnelmasta. Seisomakatsomo, niin tunnelma on täydellinen. Tämä on siis minun käsitykseni, tottakai ajat muuttuvat ja mielipiteetkin, mutta tämä oli edelleen minun näkemykseni.

Edelleen heittäisin että eniten "jäähallimainen" tunnelma löytyy Jyväskylästä, ja vielä jos Jyppi olisi samassa vedossa kuin aikoinaan JypHT, ei parhaasta tunnelmastakaan hirveästi tarvitsisi miettiä mistä löytää. Eipä sillä etteikö Porissakin parhaina vuosina ollut mahtava meininki. Toivotaan että tulevaisuudessakin vielä jonain päivänä on taas.

Ja mitä tuohon meidän "pieneen taantumaan jo monta vuotta" tulee, niin sanoisin että laskua on ollut viime kausi ja edellisen loppupuoli. Ja jos ottaa huomioon että teillä nosteltiin kannua ja meillä jo kuukautta ennen rantapalloja, on kai odotettavissa että teillä saattaa olla pieni etu puolellanne, ehkä. Sen sijaan pari edellistä kautta olikin sitten kyllä semmoista myräkkää että sitä on vaikea panna paremmaksi. Katsotaan nyt sitten vaikka taas ensi kaudella missä mennään, kun meilläkin on vaihteeksi jäällä joukkue...

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt.. huomasin jonkun narrifanin kirjoituksen että heillä on parempi fiilis kuin IFK:n hallissa.

Neutraali mielipide, ei todellakaan pidä paikkaansa.

Jokereilla on kyllä, hyvä äänekäs fanikatsomo, mutta siihen se jääkin. IFK:lla taas on fanikatsomona koko jäähalli. Näitä äänekkäitä faneja IFK:lla on rutkasti enemmän.

Niin.. ja Jokereilla on mikrofoonit hallissa.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
hull16: "...mutta mitenköhän ääni lähtisi kiertämään jos kaijuttimet työntäisi ääntä samaan tilaan missä mikit sijaitsisivat?"

Ainoastaan se loppuheitto ("Mistä näitä välkkyjä riittää?") pakottaa kysymään: Kerrotko paikan, jossa kajarit eivät puske ääntä samaan tilaan kuin missä mikit ovat? Ainakin meillä bändissä ja muistaakseni jokaisessa koulun kevätjuhlassa mikit, kajarit ja äänet ovat olleet samassa tilassa...

Jantse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Team Thailand
Raksilassa

Oulun Areenallakin on mikkejä käytetty jo 70-luvun lopulta.

Pari viime kautta on mennyt kaiken lisäksi tuplavinkumisella, kun mikki ja hiiri on pyörinyt ympäri vaihtoaitiota...

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Carlos

Tunnelmasta vielä sen verran, että vaikka jaffalassa olisikin enemmän ääntä kuin muualla, kieltämättä silti tunnelmaan kuuluu muutakin kuin kova ääni. Tämä ei ole mikää provo tai "meijän halli on parempi" -juttu, mutta ihan oikeasti areenalla tuntuu kuin istuisi olohuoneessa ja katselee 3-D peliä siinä parketilla, se ei tunnu jäähallilta, ainakaan näin vierailevalle kävijälle.

Jäähallissa kuuluu olla kylmä, siellä pitää olla jäähallin haju, siellä kuuluu olla semmoinenkin luonnollinen äänentoisto kuin kaiku, siellä EI pidä olla kravatteja muualla kuin aitioissa ja sieltä pitää saada höyrymakkaraa, pihalta vielä sitä oikeaakin makkaraa. Sitten vielä kun siihen päälle saa hyvin menestyvän joukkueen niin voidaan puhua loistavasta tunnelmasta. Seisomakatsomo, niin tunnelma on täydellinen. Tämä on siis minun käsitykseni, tottakai ajat muuttuvat ja mielipiteetkin, mutta tämä oli edelleen minun näkemykseni.

Voi niitä aikoja siellä Nordiksella kun katseltiin divarimatseja penskana Jokereita kannustaen ja välillä vähän käytävällä leikkien, silloin kun oli tammikuussa vielä kylmä ja maassa sopivasti lunta ja katsomossa ei ollut (kai?) mikkejä.

Sitä aikaa on kiva muistella, vähän niin kuin armeija aikaakin. Se aika lämmittää mieltä, nykyisyys lämmittää kehoa, ihan konkreettisesti jopa.

Viestin lähetti hull16

Niin olen kanssasi täysin samaa mieltä, mitä ihmettä tässä ketjussa IFK-fanit oikein kitisee, tottakai Hartwall Areenalla on mikkejä on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta mitenköhän ääni lähtisi kiertämään jos kaijuttimet työntäisi ääntä samaan tilaan missä mikit sijaitsisivat? Eikö kenelläkään tullut tämä mieleen, siis ne mikit ovat tottakai Areenan TV-järjestelmää varten. Minusta tuntuu, että tämän ketjun suurin ongelma on IFK-fanien suuret luulot Hartwall Areenasta ja pienet tiedot :)

Sorry nyt Hull16, mutta tuo kiertokysymykseen vastaaminen tuli myös sattumalta mieleeni. Itse asiassa jo edellistä tämän ketjun viestiä kirjoittaessani.
Otetaanpa esiin nyt esim. mikä tahansa bändikeikka. Monitorikaiuttimet työntävät lavalle bändin ilmaisua aikas vitun lujaa,paljon lujempaa kuin esim. kaukalo-äänten vahvistus Hjartwallilla. Silti ei vinku jos hommat on säädetty ok.
Kuitenkin kaukalon ääniä toistavat mikrofonit ole täsmälleen samassa tilassa kuin yleisö-äänentoistokin. Ratkaisevin asia on se toistuvatko hallin äänilaitteista tulevat äänet uudestaan myös mahdollisten hlissa olevien mikrofonien kautta. Ja jos toistuvat, kiertokynnyskin ylittynee.
Eli perustelusi on luvalla sanoen perseestä.
Viitaten ensimmäiseen viestiini tässä ketjussa totean seuraavaa. Tuskin erilliset yleisömikitykset ovat normaali jääkiekko-katsomossa edes tarpeen. Ja totta vitussa Hifk-faneilla on luuloja Hjartwallista, kelläpä Vantaan ulkopuolisella ei olisi. Muuten olen
edelleen sitä mieltä, että Hjokereilla on joukkueellinen mikkejä...:)

-Buddy

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Buddy Langwitz

Otetaanpa esiin nyt esim. mikä tahansa bändikeikka. Monitorikaiuttimet työntävät lavalle bändin ilmaisua aikas vitun lujaa,paljon lujempaa kuin esim. kaukalo-äänten vahvistus Hjartwallilla. Silti ei vinku jos hommat on säädetty ok.

Minäkin olen puhunut tälläiseen mikkiin ja jos sitä pitää yli 10cm etäisyydellä suusta ei kaijuttimista kuulujuuri mitään eli mikki tällöin on säädetty niin, että siihen täytyy puhua ihan läheltä ja kauempaa tuleva kovempikin ääni ei siihen "tartu". Äänen voimakkuushan pienenee etäisyyden neliössä joten mikki on helppo säätää konsertti olosuhteissa ilman mitään apu välineitä, mutta nuo kuuluisat katsomo mikit kun ovat n. 5-10m korkeudessa joten ilman Geezerin mainitsemia apuvälineitä se ei ainakaan onnistu.
Yhtenä pointtina voin kyllä tuoda esiin ne monet ottelut jossa fanikatsomomme on käytännössä ainoa mölyn aiheuttaja ja silloin kyllä pitäisi toisella puolella hallia selvästi erottaa jos kaijuttimista meidän ääni tulisi ja tälläistä en ole kuullut kenenkään vielä kertovan, mutta muutenkin tämä juttu on kyllä tyypillinen jatkoajan faktajuttu "teillä on ja meillä ei tarvita" tai "meillä on mutta teillä ei" jossa tärkeimmät faktat ovat "mä oon ihan varma, että..." :D

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tommy, en itse huomannut että kukaan narrifani olisi sanonut että Hartwallilla olisi parempi tunnelma kuin Noordiksella, mutta se on minunkin mielestäni totta, että kun Hartwall Areenan tunnelma nousee kokoajan ylöspäin, on HIFK-hallissa havaittavissa pientä taantumista.
Mutta sehän on täysin loogista kun kahden viimeisen vuoden menestystä katsoo?

Tämä koko keskustelu on täysin naurettava. Mikit tai ei, tunnelma on nousemassa kokoajan ja se on hyvä. Tuli vaan mieleen, että jos mikkejä kerran käytetään niin miksi niitä ei käytetä silloin kun kannustus on todella hiljaista? Sillonhan ne mikit pitäs vääntää täysteholle niin että Paven yksinäinen ääni valtaisi koko Areenan!

Mä en oo koskaan osannu riidellä HIFK-fanien kanssa, enkä osaa sitä tehdä nytkään, helvetin hyvää porukkaahan siellä on.

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Viestin lähetti Buddy Langwitz

Muuten olen
edelleen sitä mieltä, että Hjokereilla on joukkueellinen mikkejä...:)

-Buddy

Oliko Jokerit mikkejä myös viimevuoden finaaleissa. Pari kovaa ja reilua niittiä ja oli tappara äijät ruinaamassa isoja rangaistuksia feikkiloukkaantumisilla... se on mun mielestä hiiri-touhua.

helko-vaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ajax ja Vänämöisen Pallo
Viestin lähetti Pete 62
Miten olisi; Jokeripelaajat raiskasivat kimpassa naisen saunassa. Ei h-vetti se olisi kait jo liian paksua.
Kauden alku lähenee uhkaavasti ja jutut kovenee sen mukaan.

Mautonta.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti narri

Oliko Jokerit mikkejä myös viimevuoden finaaleissa. Pari kovaa ja reilua niittiä ja oli tappara äijät ruinaamassa isoja rangaistuksia feikkiloukkaantumisilla... se on mun mielestä hiiri-touhua.

Ei millään pahalla, mutta miksi ihmeessä vaivauduit edes vastaamaan noin turhaan provoon? Ai niin... :confused:

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

• 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
K-Espoo vs JYP
  • 1.92
  • 4.55
  • 3.60
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.