Harry Potter

  • 40 437
  • 175

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yhtään Potter-kirjaa en ole lukenut, yhtään Potter-elokuvaa en ole katsonut. Enkä lue, enkä katso. Vituttaa koko ilmiö ja siitä vouhkaaminen.

Palataan asiaan ehkä vuosikymmenten päästä jos ilmiö on jäähtynyt, sitten voin ehkä harkita asiaa. Paino sanalla: harkita.
 

tutzba

Jäsen
Kuka on salaperäinen R.E.M. Joku Sirius Mustan sukulainen?

Anteeksi ihmiset että spoilaan, mutta veikkaisin että se on Siriuksen veli. Mikä se nyt olikaan, Regulus Musta?
Palaako Sirius mukaan kuvioihin?

Tuskinpa. Kuollut mikä kuollut. Jotenkin olisi ihmisten pettämistä jos Rowling sen jollakin ihmeen keinolla toisi takaisin. Ei siitä haamuksi ole.

Tuleeko Bilistä ihmissusi?

Eipä kai, koska se Harmaaselkä ei ollut ihmissutena kun puri Billiä. Otti vain naarmuja, mutta eikai se sudeksi muutu.

Onko Severus sittenkin hyvis eikä pahis.

Pahis se on, toivottavasti hevoskotka syö sen. Tai fletkumato.

Onko Neville Longbottomilla isompi osa kuin on annettu ymmärtää, koskisiko ennus sittenkin vasten Dumbledoren päätelmiä vain Nevilleä, ja pystyykö Neville sinetöimään tiedät-kyllä-kenen kohtalon. Kuka päähenkilö kuolee? Jääkö Harry henkiin?

Tuskinpa Neville isompaa roolia saa. Kyllähän se varmaan lähtee ryhmärämän mukaan etsimään hirnyrkkejä, mutta kuolee jossakin vaiheessa. Luulisin. Veikkaan että kuolleita on ainakin Hermione, Harry, Voldemort ja Kalkaros. Mikäli Harry elää ja Voldemort kuolee, olen pettynyt. Mikäli Voldemort elää ja Harry kuolee, olen yllättynyt. Ainoa järkevä tapa on tappaa molemmat.

Ainiin, mitä jos Harry onkin itse viimeinen hirnyrkki? Hän tappaa itsensä, ja antaa jonkun kaverinsa murhata Voldemortin? Entä jos tässä vaiheessa tarvittaisiinkin Nevilleä? Jännää, jännää.

Löytyykö jatkoajasta muita Potteristeja? Varoituksen sananen sitten jo etukäteen, että kun seitsemäs kirja ilmestyy, aion täällä keskustella sen tapahtumista heti tuoreeltaan. Joten jos joku tahtoo odottaa suomennosta, on parempi pysyä täältä poissa heinäkuun lopun jälkeen. Potteristit, sana on vapaa!

Innolla kyllä odotan tätä seitsemättä kirjaa. Hetihän se on ostettava kun se ilmestyy. Saattaa olla että luen sen yhteenmenoon, on sitä sen verran pitkään odotettu! Kaikki kirjat on luettu moneen kertaan sekä suomeksi että englanniksi, muutamaa olen koittanut saksaksi ja ruotsiksi. Viime aikoina olen lukenut kirjat 5. ja 6. sekä suomeksi että englanniksi, valmistan itseäni viimeiseen koitokseen!

Viimeinen sanahan tässä kirjassa on arpi. Mitä se tarkoittaa? Olen miettinyt montaa eri keinoa miten se voisi olla viimeinen, mutta mitään fiksua en ole vielä saanut päähän.

Peeäs. Kiitos Irggu kun avasit tämän. Itse olen miettinyt samaa, mutta kanssakirjoittajien tuomiota pelätessä annoin asian olla.

POTTER-LEFFAT

Päätin pistää näistä vielä vähän juttua. Kaksi ensimmäistä olivat tylsiä, liian "lapsellisia". Kolmannessa päästiin vähän jo synkempään makuun uuden ohjaajan myötä (jos oikein muistan). Kolmoskirjaa (Azkabanin vanki) pidän selvästi parhaimpana kirjana, sekä elokuvana. Neljäs oli ihan menettelevä, jotenkin tylsä sekin. Saa nyt sitten nähdä mitä mieltä olen tämän viidennen elokuvan jälkeen, mutta se on sen ajan murhe.

Feeniksin kilta siis ilmestyy elokuvateattereihin aivan minä hetkenä hyvänsä. Muutaman trailerin nähneenä voisin sanoa että hyvältä näyttää. Paitsi että miksi, oi miksi, Harry+kaverit lentävät ministeriöön luudilla! Kun he nimenomaan menivät thestraleilla?
 
Viimeksi muokattu:

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Yhtään Potter-kirjaa en ole lukenut, yhtään Potter-elokuvaa en ole katsonut. Enkä lue, enkä katso. Vituttaa koko ilmiö ja siitä vouhkaaminen.

Palataan asiaan ehkä vuosikymmenten päästä jos ilmiö on jäähtynyt, sitten voin ehkä harkita asiaa. Paino sanalla: harkita.

Avada Kedavra. Aina näitä löytyy joka ketjuun. Miksette pysy poissa, jos anti on tällaista?

Tähän on mennessä on luettu lähes kaikki Potterit. Ainoastaan se ensimmäin jäi välistä. Ja viimeinen on luettuna noin 24. heinäkuuta, englanninkielisenä tietenkin.

Edellinen osa, Puoliverinen Prinssi, jätti sarjan todella mielenkiintoiseen vaiheeseen. Loppu lähenee..
 

tutzba

Jäsen
Avada Kedavra. Aina näitä löytyy joka ketjuun. Miksette pysy poissa, jos anti on tällaista?

Samaa mieltä. Antaa asioiden olla joista ei ole kiinnostunut.

Tähän on mennessä on luettu lähes kaikki Potterit. Ainoastaan se ensimmäin jäi välistä. Ja viimeinen on luettuna noin 24. heinäkuuta, englanninkielisenä tietenkin.

Täytyy kyllä sanoa, että et menettänyt mitään jos et ensimmäistä ole lukenut. Tietysti siis hahmot esiteltiin ensimmäisessä ja muuta tällaista, mutta kirjana se oli huono. Mielestäni.

Kirja on hyvin mahdollisesti luettuna jo samana päivänä, tai seuraavan päivän aamuna, eihän se mikään liian pitkä ole. Noin ~800 sivua, muistaakseni. Suomennosta saadaan odottaa (jälleen kerran, muistaakseni) kevääseen/kesään 2008, mutta mitäs se haittaa.
 

tutzba

Jäsen
Samaa mietein itsekkin, mutta koko Siriuksen suku oli pimeyden velhoja. Miksi tuollainen lähtisi etsimään Hirnyrkkejä? Siirtääkseen ne uudelleen? Tuhotakseen ne? Kiristääkseen tiedät-kyllä-ketä?

Koska Regulus "erosi" kuolonsyöjistä, ja kuoli seuraavana päivänä Voldemortin toimesta (irggu, anna mennä lausu se sana - Voldemort!). Hän siis tajusi että ei minusta olekaan pahaksi ja päätti auttaa maailmaa tuhoamalla hirnyrkin. Ehkä Voldemort sai selville että Regulus näin teki ja murhasi hänet. Sinäänsä sillä ei ole väliä että tiesikö Voldemort siitä, sillä hän olisi kuitenkin murhannut Reguluksen, koska eikai hän oikein hyväksy pettureita.


Mietein myös itse sitä skenaariota että Harry olisi Hirnyrkki. Tiedät-kyllä-ketä ei voi tappaa Harryä koska tietää kuolevansa itse samalla, eikä Harry voi tappaa häntä koska lapsena kokemansa murhayritys yhdisti hänet ja tiedät-kyllä-kenet, ja Harry tuhoaisi samalla suuren osan itseään. -- Kenties tässä tosiaankin Neville tulisi kuvioihin mukaan. Hänen olisi tapettava sekä V että Harry.

Tuota en ole ajatellutkaan että Neville tappaisi molemmat. En kyllä tiedä että olisiko hänestä siihen. Toisaalta taas, pystyn kyllä kuvittelemaan tilanteen jossa Harry huutaa sankarina Nevillelle että "tee se, minä en pelkää kuolemaa", samalla kun Voldemort on jollakin ihmeenkeinolla sidottuna pylvääseen.


"ja koko tiedät-kyllä-kenen pahuudesta ja valtakaudesta jäi muistoksi vain yksi pahainen arpi"?

Samaa on allekirjoittanut miettinyt, tosin muodossa "ainoa muisto, joka Voldemortista velhoille jäi, oli tuo nimenomainen arpi pojan-joka-elää otsassa". Tämä tietenkin tarkoittaisi sitä että Harry selviäisi hengissä ja se olisi tylsää.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Täytyy myös tulla ulos kaapista ja tunnustaa kuuluvansa Potterin fanipoikiin. Kaikki kirjat on tullut luettua ja myöskin ne kaikki hyllystä löytyvät. Samoin nuo kaikki leffat on tullut väijyttyä. Sikäli outoa että meikäläisenkin noiden kirjojen saloihin on saanut perehdytetyksi juuri faija, joka mulle tuon ensimmäisen kirjankin hommasi. Noiden kirjojen parasta antia on ainakin sivuunkirjoittaneen mielestä ollut juuri tuo jatkuvuus. Aina kun edellinen osa on loppunut on jäänyt sellainen vittumainen kutina että jos vielä muutaman sivun löytäisi jostain ja saisi kirjan jatkumaan. Kuten teemu_s totesi niin Puoliverinen Prinssi todellakin antaa odottaa seuraavaa ja viimeistä osaa. Täytyy varmaan poiketa tavoista ja hommata se lontoon kielellä ilmestyvä painos heti kun mahdollista käteen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avada Kedavra. Aina näitä löytyy joka ketjuun. Miksette pysy poissa, jos anti on tällaista?
Mielipidevapaus. Vapaa maa, kuka vaan saa sanoa mitä haluaa, kunhan ei loukkaa ketään. Sen enempiä en tule teitä tässä ketjussa häiritsemään. Tätä pikku nilviäistä vaan joskus hauskuuttaa kun joku närkästyy hieman. ;)

Jatkakaa.
 

tutzba

Jäsen
Mielipidevapaus. Vapaa maa, kuka vaan saa sanoa mitä haluaa, kunhan ei loukkaa ketään. Sen enempiä en tule teitä tässä ketjussa häiritsemään. Tätä pikku nilviäistä vaan joskus hauskuuttaa kun joku närkästyy hieman. ;)

Jatkakaa.

Ted, tunnusta ihan rohkeasti että sinäkin olet löytänyt näiden kirjojen ihanuuden. Kenties tunnet jotain omituista vetoa Ronia kohtaan, kenties et. Se jääköön sinun salaisuudeksi, mutta mikäli haluat purkaa sydäntäsi täällä, niin emme me sinua, Ted, tuomitse.
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Mitä sitä kieltelemään, kaikki kirjat on moneen otteeseen luettu ja myös leffat on nähty. Eli Potterin fanipoikia ollaan. Nyt en kyllä ole vähään aikaan koko kirjasarjaa tullut ajatelleeksi, mutta aina silloin kun joku kirja on kesken niin kyllähän siihen uppoaa jopa huolestuttavan totaalisesti. Kun Halfblood Princen sain loppuun niin siinähän tuli melkein identiteettikriisi kun oli niin elänyt kirjan mukana ja melkein unohtanut, että eihän tämä ole mun oikeaa elämää. Tätä tosin edesauttoi aika voimakkaasti se, että luin sitä kirjaa yhteenputkeen varmaan 8 tuntia. En syönyt enkä juonut vaan luin vaan. Pakko oli loppuun päästä. Kun takakansi sulkeutui niin seuraavat puoli tuntia olin lievästi sanottuna hukassa.

Tarkalleen en muista milloin ensimmäisen kirjan ensimmäisen kerran luin, mutta se oli joka tapauksessa ennen kuin leffoja oltiin ruvettu tekemään. Eikä tällaista Potter-maniaa vielä silloin ollut, itse asiassa jos oikein muistan niin ihan sattumalta vaan bongasin kirjan kirjastosta. Kerralla sitten hurahdettiin niihin ja luettiin kaikki silloin jo-ilmestyneet kirjat (ehkä kolme ensimmäistä) saman tien. Myös englanniksi olen suurimman osan lukenut. Tuossa joku aika sitten oli kyllä tarkoitus aloittaa 7.kirjan pohjustus ja lukea kaikki kuusi kirjaa vielä kertaalleen englanniksi, mutta ehkä 100 sivua pystyin ykköskirjaan lukemaan kunnes oli pakko lopettaa. Jotenkin se on niin lapsellista hössötystä ne ekat kirjat että ei niitä enää jaksa lukea. Deathly Hallowsin (vai oliko se nyt Hollows) olen kyllä kirjastosta varannut, mutta olen myös harkinnut kirjan ostoa. Yhtäkään en vielä tähän mennessä ole ostanut, mutta nyt voisi olla poikkeuksen paikka.

Mitä tulee 7.kirjan ennakko-odotuksiin niin itse toivoisin, että sekä Potter että Voldemort kuolevat. Tai jos Harry jää henkiin, niin toivottavasti sitten edes joutuu maksamaan siitä erittäin kovan hinnan (eli kaikki läheiset kuolevat). Olisi aika karmea floppi jos tähän tulisi joku happy ending, mutta tuskinpa sellaista pelkoa on. Eiköhän Rowling itsekin tiedä, että ei tähän sarjaan sellainen sovi. Innolla odotetaan mitä tuleman pitää. Nyt kun tässä tämän viestin kirjoitti niin jo alkoi jo fiilis nousta. Millos se ilmestyy, 21.päivä? Ei hitto, pakko se on ostaa. Kun ei sitä kuitenkaan heti kirjastosta saa, enkä spoilauksen-riskiä uskalla ottaa.
 

tutzba

Jäsen
Mitä tulee 7.kirjan ennakko-odotuksiin niin itse toivoisin, että sekä Potter että Voldemort kuolevat. Tai jos Harry jää henkiin, niin toivottavasti sitten edes joutuu maksamaan siitä erittäin kovan hinnan (eli kaikki läheiset kuolevat). Olisi aika karmea floppi jos tähän tulisi joku happy ending, mutta tuskinpa sellaista pelkoa on. Eiköhän Rowling itsekin tiedä, että ei tähän sarjaan sellainen sovi. Innolla odotetaan mitä tuleman pitää. Nyt kun tässä tämän viestin kirjoitti niin jo alkoi jo fiilis nousta. Millos se ilmestyy, 21.päivä? Ei hitto, pakko se on ostaa. Kun ei sitä kuitenkaan heti kirjastosta saa, enkä spoilauksen-riskiä uskalla ottaa.

Jep, oikein muistit. 21. päivä ilmestyy. Mitä lähemmäs kirjan julkaisupäivää mennään niin sitä enemmän uskon siihen että molempien on kuoltava. Se, että Harry jäisi henkiin, ei sovi millään edellisten kirjojen teemoihin. Porukkaa kuolee Harryn ympäriltä koko ajan, ja on vain ajan kysymys milloin itse päähenkilö potkaisee tyhjää.

Fawkesista tulikin mieleen, että tuleekohan itse Fawkes Harryn avuksi viimeisessä kirjassa? Sehän jätti Tylypahkan Dumbledoren kuoltua, mutta kaipa se vanhaa kaveriaan tulee vielä kerran auttamaan, kuten teki Salaisuuksien kammiossa.

Olen tässä miettinyt sellaista mahdollisuutta että voisiko Koukkujalka olla Harryn isä? Jos Jamesin sielu olisi jotenkin siirtynyt siihen kissaan. Sehän koko ajan kehrää Harryn sylissä. Onkohan se homokissa...?
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Fawkesista tulikin mieleen, että tuleekohan itse Fawkes Harryn avuksi viimeisessä kirjassa? Sehän jätti Tylypahkan Dumbledoren kuoltua, mutta kaipa se vanhaa kaveriaan tulee vielä kerran auttamaan, kuten teki Salaisuuksien kammiossa.
Uskoisin kyllä että Fawkes nähdään viimeisessä kirjassa Harryn apurina. Itse asiassa olen sataprosenttisen varma tästä. Ja joo kyllä mäkin olen luottavainen sen suhteen, että Harry kuolee. Sellaista vaihtoehtoa että Harry kuolisi ja Volde eläisi tuskin on, enkä myöskään usko että molemmat jäävät eloon. Joten joko Harry selviää ja Volde ei tai sitten molemmat kuolevat mikä on kaikkein todennäköisin vaihtoehto. Tämä olisi myös paras tapa lopettaa kaikki säälittävät kullankaivajien jatkokertomukset, mitä luultavasti tultaisiin näkemään lukuisia jos Harry eloon jäisi. Tai voihan se olla, että Rowling jättää näin itselleen varman rahastuskeinon tulevaisuuteen, siltä varalta että rahat joskus tulevaisuudessa käyvät vähiin. Tosin eiköhän silläkin niin paljon sitä rahaa ole, että ei ne ihan helpolla lopu.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Sinuna varoisin enkä virnistelisi siellä. Jos joku noista oikeasti tarkoitti tuota loitsua jonka ääneen sanoivat, tulee sinulle vielä tuskaisat paikat. Helpotus tosin nähdä että olet siinä vielä kirjoittamassa.

Ja muistakaa nyt pojat että anteeksi antamattomien loitsujen käyttäminen ei ole soveliasta, ei edes keskustelupalstoilla. Kyllä siitä jonkinverran pelikieltoa pitäisi saada. Muistakaa ALITUINEN VALPPAUS!

Ajattelin ensin haistattaa vitut mutta tässä ympäristössä Avada Kedavraaminen on turvallisempaa kirjoitusoikeuksien takia. Mutta olkoot, Ted Raikas vopite hasitaa!
 

tutzba

Jäsen
Tämä olisi myös paras tapa lopettaa kaikki säälittävät kullankaivajien jatkokertomukset, mitä luultavasti tultaisiin näkemään lukuisia jos Harry eloon jäisi. Tai voihan se olla, että Rowling jättää näin itselleen varman rahastuskeinon tulevaisuuteen, siltä varalta että rahat joskus tulevaisuudessa käyvät vähiin. Tosin eiköhän silläkin niin paljon sitä rahaa ole, että ei ne ihan helpolla lopu.

Rowlinghan on sanonut että Harryn seikkailut loppuvat tähän seitsemänteen kirjaan, mutta että voisi harkita tekevänsä hyväntekeväisyyskirjoja, joita on kaksi tullut jo, Huispaus kautta aikojen ja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat. Sinäänsä hyvä, ei innostaisi välttämättä lukea Harry Potterista viiden lapsen yh-isänä, mikäli hänet siis jätettäisiin henkiin.

Edit: en siis paheksu yh-isiä.
 

Laama

Jäsen
Itse hyppäsin Potter bandwagoniin parivuotta sitten kun mummuni suositteli kyseisiä kirjoja. Ensimmäistä kun alkoi lukemaan niin se oli menoa sitten, 6 päivää, 5 kirjaa. Viisi kirjaa kun oli lukenut putkeen niin tuli hieman orpo olo kun ei enään ollut lisää luettavaa.

Puoliverinen prinssi on ainoa kirjoista jonka olen lukenut englanniksi, tosin heti kun olin kirjan ostanut niin päätin palautella sittenkin pottermaailman tapahtumia mieleeni lukemalla Feeniksin killan lämmittelyksi.

Pitääkin varmaan aamulla käydä hakemassa puoliverisen prinssin suomenkielisen version kaupasta ja lämmitellä sillä uutta kirjaa varten.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Kyllä täälläkin on kirjat tullut luettua, ja mukaansahan ne aina tempaa. Tosin aina olen odotellut siihen asti, kun pikkuveli hankkii suomenkielisen version, ettei itse tarvihe rahaa pistää kiinni. Tälläkin kertaa pyrin nitkuttamaan sinne asti, vaikka pahaa se tekeekin. Pitänee siis jättäytyä tästä topikista suosilla rannalle tuon julkaisupäivän jälkeen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jep. Mä friikkasin näihin kirjoihin myös aivan täysin. Vaimo oli hankkinut nuo kaikki ja tuossa keväällä yhtenä päivänä vaan ajattelin lukea sarjan ensimmäisen. Se oli menoa sitten - vedin tietysti kaikki yhteen pötköön. Ja nyt kun sain kuudennen kirjan päätökseen jäi ihan kummallinen olo, eikö kirjahyllyssä toisiaan ole enempää?

...(muistiastiassa, hitto kun muista näitä mitään suomeksi) nähty kuva siitä kun pojat roikottaa Severusta pää alaspäin.
Ajatusseula! Eikö?

Mä odottelen kärsivällisesti suomennosta joten pysyn myös poissa tästä ketjusta orkkiksen ilmestymisen jälkeen.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Kuka on salaperäinen R.E.M. Joku Sirius Mustan sukulainen?

Huomion arvoinen seikka lienee että englanninkielisessä versiossa nämä nimikirjaimet olivat R.A.B ja suomenkielisessä versiossa R.A.M (ei siis R.E.M).
Siriuksen veli oli Regulus Alphard (Black/Musta) tms. Eli tämän veljen nimikirjaimet ovat englanniksi R.A.B ja suomennetussa versiossa nimenomaan R.A.M. Vaikuttaa siis vähän liiankin ilmeiseltä. Tosin jostain mieleni syövereistä tulee mieleeni joku Rowlingin väite ettei R.A.B/M ole mikään "suuri ja ratkaiseva salaisuus".

Itsehän lähden nyt armeijan leipiin ja seiskakirja ilmestyy sopivasti ensimmäisenä lomaviikonloppuna. Kehtaakohan sen viedä varuskuntaan...
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Odottavan aika on pitkä...

Olen ollut aina fantasiakirjallisuuden ystävä ja luenkin LotR:n kerran vuoteen, joko kesällä tai sitten Joulun pyhinä.

Kuitenkin Potterit olivat itselleni vielä tuntemattomia kirjoja ennen Joulua 2003 kun olin siskoni luona Norjassa käymässä ja hänellä oli neljä ensimmäistä kirjaa suomenkielisenä hyllyssä. Ajattelin siinä, että jospa lukisin ainakin nyt ensimmäisen. Luin neljä ensimmäistä kirjaa viiteen päivään. Ei vaan voinut lopettaa ja kun yhden sai loppuun niin käytännössä heti piti päästä ahmimaan seuraavaa ja pakko sanoa, että on ollut kyllä yksi mieleenpainuvimmista lukukokemuksista kun sen verta ahmimalla tuli vedettyä ne neljä ensimmäistä ja fiilis oli aivan loistava kokoajan.

Sitten odotinkin viidennen ilmestymistä suomenkielellä, kun viides toki oli jo alkuperäiskielellä ollut julkaistuna pidemmän aikaa, mutta niin kiinni en vielä ollut, että sitä olisin alkanut hamuamaan. Suomennoksen hankin heti samana päivänä kun se ilmestyi.

Viimeisimmän eli kuudennen sitten hankin heti sinä päivänä alkuperäiskielellä kun se ilmestyi ja nyt viimeistä odotetaan kuin kuuta nousevaa.

Harry Potter on kyllä kirjasarjana melko kummallinen juttu ja olen joskus kyllä miettinyt, että mistä johtuu, että suosio on niin suuri. Toisaalta sitä ei tarvitsisi ihmetellä kun vaikka aina sanotaan, että on hyvä markkinointikoneisto ja vaikka mitä, mutta kyllä se nyt tässä tapauksessa on vain totuus, että tarina on vain niin järjettömän hyvä, että se myy kyllä ihan itse itsensä.

Ymmärrän jos joku ajattelee niin, että "vittu sellasta paskaa en lue ja varsinkin kun kaikki muutkin lukee, sehän on ihan mainstremeä, vittu en ala", mutta siihen on kyllä pakko vain sanoa, että sääli. Itselleni on aivan yksi ja hailea, että kuinka moni muu niitä lukee, kun lukukokemus on kuitenkin omani ja sellaisena se pysyy.

Elokuvista sen verran, että kaksi ensimmäsitä Chris Columbuksen ohjaamaa olivat melkoista purkkaa, ihan ok, mutta ei mitään järin ihmeellistä. Toimivia pätkiä kuitenkin. Kolmas oli sitten jo ihan toista maata ja neljäs myöskin ihan miellyttävä. Viidettä elokuvaakin odotan ihan mielenkiinnolla ja varmaankin tulee käytyä hetimiten katsomassa kunhan leffaan saapuu.

Elokuvat eivät toki ole lähelläkään kirjakokemusta, mutta ne ovat itselleni tässä jutussa vain mielenkiintoinen lisä ja toki hyvän brittinäyttelijäkaartin työtä on aina mieluisa katsella. On vain niin sääli, ettei Richard Harris sitten saanut näytellä Dumbledorea loppuun asti, mutta minkäs teet. Elokuvista jää siis pois ehkä eniten sitä pohdintaa ja tunnelmaa, mitä nuori Harry käy läpi oman orpoutensa ja muunkin kasvamisen ohella. Elokuvat ovat pinnallisempia, mutta eivät ne nyt ole huonoja olleet. Kuten totesin, ihan kiva lisä kirjojen päälle.

Taitaa 21.7 kun kirjan saan käsiini, mennä pari päivää melko rattoisasti. Täytyy myöntää, että kun tulee aihe puheeksi niin hiukan jo kihelmöi ajatuskin siitä, että loppu lähestyy.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Joskus vuokrasin alhaisin odotuksin kaksi ensimmäistä Potter-leffaa kun kaverit niitä kehuivat, ja innostuinkin kovasti ja nyt on kaikki kirjat hyllyssä englanniksi ja muutamaan kertaan luettuna. Juuri viime viikolla sain Order of the Phoenixin luettua uudestaan ja parhaillaan luen Half-Blood Princeä, näin valmistautumisena viimeiseen kirjaan.

Viimeinen sanahan tässä kirjassa on arpi. Mitä se tarkoittaa? Olen miettinyt montaa eri keinoa miten se voisi olla viimeinen, mutta mitään fiksua en ole vielä saanut päähän.

Jostain olen lukenut huhuilua että viimeinen lause olisi jokun Harrylle sanoma repliikki "Harry, where's your scar?", mikä siis viittaisi siihen että Voldemortin kuolema aiheuttaisi arven katoamisen. Ja toki myös siihen että Harry olisi kirjan lopussa hengissä.

...siinä vaiheessa kun unohdin täysin mistä lyhenteet V.I.P ja S.U.P.E.R tulivat. Tai siis tuo velhomaailman ihmeisiin perehdyttävä –tutkinto nyt tuli ulkomuistista.

Siis onko OWL ja NEWT suomeksi VIP ja SUPER? Jotenkin kuulostaa hölmöiltä nämä suomennokset (Tylypahka, Kalkaros, huispaus, ajatusseula, hirnykki, kuolonsyöjä...) kun itse olen kirjat lukenut vain englanniksi. Mutta Ankeuttaja onk kyllä todella onnistunut suomennos Dementorille.
 
Viimeksi muokattu:

tutzba

Jäsen
Jostain olen lukenut huhuilua että viimeinen lause olisi jokun Harrylle sanoma repliikki "Harry, where's your scar?", mikä siis viittaisi siihen että Voldemortin kuolema aiheuttaisi arven katoamisen. Ja toki myös siihen että Harry olisi kirjan lopussa hengissä.

Jos noin on, niin se olisi surullista. Ei arpi saa hävitä mihinkään jos Voldemort kuolisikin. Mutta, mikäli noin kävisi, voisimme saada uuden hittiteinileffan vähän ajan kuluttua. Harry ja Ron lähtevät viihteelle, ja seuraavana aamuna Ron sanoo: "dude, where's your scar". Siinä olisi sitten ihmettelemistä että kermakaljanko voimalla se Voldemort kukistui.

Tänään oli Iltalehdessä tai -sanomissa 16-sivuinen juttu Potterista. Siinä haastateltiin suomalaisia kirjailijoita ja kaikki sanoivat että Harryn pitäisi selvitä hengissä. Boooriing...
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Tänään oli Iltalehdessä tai -sanomissa 16-sivuinen juttu Potterista. Siinä haastateltiin suomalaisia kirjailijoita ja kaikki sanoivat että Harryn pitäisi selvitä hengissä. Boooriing...
Onneksi niillä tusinajanareilla ei olekaan päätäntävaltaa tässä asiassa. Olen luottavainen, että Rowling "does/did the right thing".
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
tutzba kirjoitti:
Paitsi että miksi, oi miksi, Harry+kaverit lentävät ministeriöön luudilla! Kun he nimenomaan menivät thestraleilla?
Eivätkö thestrarit ole niitä olentoja, joita pystyvät näkemään vain semmoiset noidat ja velhot, jotka ovat nähneet jonkun kuolevan vai miten se oli? Harryhan ainakin näki sekä Luna ja Neville?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Eivätkö thestrarit ole niitä olentoja, joita pystyvät näkemään vain semmoiset noidat ja velhot, jotka ovat nähneet jonkun kuolevan vai miten se oli? Harryhan ainakin näki sekä Luna ja Neville?

Niitähän ne.

Noin paksusta kirjasta kun tehdään leffa niin pakkohan sieltä on paljon juttuja jättää pois ja ilmeisesti thestralit ovat joutuneet kirveen alle. Eivätpä ne nyt juonen kannalta niin kovin tärkeitä ole.

Mielestäni suomentaja on taas tehnyt suorastaan loistavaa työtä. Jästit, Matohäntä, Anturajalka, Sarvihaara, Kuutamo, Tylypahka ja Tylyaho, Orave.. Onhan noita jo nimissäkin sellaisia joihin oma mielikuvitus ei olisi ehkä koskaan riittänyt.

Suomennoksia olen kuullut kehuttavan ja onhan siellä mainioita oivalluksia, itsellä vain tuntuu hassulta lukea noita suomenkielisiä termejä/nimiä kun olen englanninkielisiin tottunut. Varmasti eri asia sellaisella lukijalla joka ei ole englanniksi kirjoja lukenut. Eli ei ollut missään nimessä tarkoitus haukkua suomennoksia huonoiksi, en ole niihin niin tutustunutkaan että voisin niitä arvostella. Puhuin vain noista yksittäisistä termeistä ja nimistä jotka näin irrallisena tuntuvat hassuilta.
 

tutzba

Jäsen
Noin paksusta kirjasta kun tehdään leffa niin pakkohan sieltä on paljon juttuja jättää pois ja ilmeisesti thestralit ovat joutuneet kirveen alle. Eivätpä ne nyt juonen kannalta niin kovin tärkeitä ole.

No eihän se tärkeä osa sitä kirjaa ole, mutta en usko että se olisi ollut niin vaikea toteuttaa etteikö sitä olisi voinut tehdä. Kolme päivää ja leffa on teattereissa, jännitys tiivistyy!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös