Varmasti näille pelaajille on siltä ajalta maksettu ihan asiallista korvausta kun Kärpissä pelasivat, mutta jutut siitä että tryoutit olisi olleet Kärppien jälkikäteen keksimiä juttuja on ihan täysin naurettava. Menee salaliittoteorioissa jo jonnekin WTC-tasolle.
Kaikella kunnioituksella minusta taas on erikoista jos pitää asiaa niin epätodennäköisenä, että rinnastaa sen johonkin WTC-salaliittoteorioihin. Usko pois, kulissien takana tapahtuu ihmeellisiä juttuja ja siellä on monelaisia piilosopimuksia, josta me emme tiedä mitään. Olen törmännyt monenlaiseen oman työni kautta, mutta jääkiekkopuolen sopimuksista en toki voi sanoa mitään.
Voi olla, että olet oikeassa, mutta voisihan sitä yhtä lailla ihmetellä sitä, miksi Hagman ja Tlusty olisivat olleet valmiit sopimaan tryoutin. Samoin voi ihmetellä sitä, ettei tryoutista ollut mitään mainintaa etukäteen, jos sellaiset tehtiin. Olisihan tämä kannattanut toki mainita, jotta kannattajat olisivat tienneet missä mennään ja jotta UTJ:lta olisi saatu vähän paineita pois. Etenkin Tlustyn tryout tuntuu myös aika pitkältä (kuusi viikoa), ellei siihen kuulunut mitään purkurahaa.
Itse pidän mahdollisena, että sopimukseen on kirjattu jokin purkuraha ja Kärpät on sitten käyttänyt tuota mahdollisuutta. Kun asiasta puhutaan tryoutina säilytetään sillä paremmin sekä urheilujohdon että pelaajan kasvot. UTJ paikkaa asiaa sillä, että kyseessä olikin vain tryout, ja urheilijan kohdalla tryoutin päättyminen kuulostaa paremmalta kuin se, että normaali sopimus irtisanottiin. Jos tämä skenario olisi totta olisi se joka tapauksessa mielestäni fiksu paikkoliike sinänsä.
Kuten sanoin, ei mulla ole tietoa asiasta kuten ei varmaan kellään meistä. Olen joka tapauksessa sitä mieltä, että avoimeen tiedottamiseen kuuluu tryouteista kertominen kuten myös tieto siitä, jos sopimuksen toinen tai kolmas vuosi onkin pelkkä optio. Positiivisesti yllättynyt olen kyllä Ahon neuvottelutaidoista, jos hän ihan oikeasti sai solmittua tryoutit ilman purkurahaa.