Hankitko kausikortin?

  • 17 010
  • 152

snumi

Jäsen
Muualla parempi meno

Olisi kiva jos vaikka toimittaja kysyisi muualla käyneiltä pelaajilta kuten Keskinen+Nurminen mikä oli meno katsomossa kun he olivat tutkaparina Ruotsissa HV71-riveissä. Satuin näkemään aikanaan 4 heidän matsia siellä: ukot olivat parhaimmillaan, dominoivat matseja, yleisö mylvi han eri luokkaa kuin Turussa tai edes koko Suomessa olen nähnyt ikinä. Ehkä itse pelimannit voivat sanoa onko koskaan jossain muualla ollut yhtä hyvä yleisö, itse kokemistani se oli paras hokikatsomo maailmassa. ... siinä ei paljon auta Turun peleissä istuminen että muualla on ollut paljon, _PALJON_ parempi meininki.
 

Annamaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
snumi kirjoitti:
Olisi kiva jos vaikka toimittaja kysyisi muualla käyneiltä pelaajilta kuten Keskinen+Nurminen mikä oli meno katsomossa kun he olivat tutkaparina Ruotsissa HV71-riveissä. Satuin näkemään aikanaan 4 heidän matsia siellä: ukot olivat parhaimmillaan, dominoivat matseja, yleisö mylvi han eri luokkaa kuin Turussa tai edes koko Suomessa olen nähnyt ikinä. Ehkä itse pelimannit voivat sanoa onko koskaan jossain muualla ollut yhtä hyvä yleisö, itse kokemistani se oli paras hokikatsomo maailmassa. ... siinä ei paljon auta Turun peleissä istuminen että muualla on ollut paljon, _PALJON_ parempi meininki.
Niin, keskieurooppalaisissa kiekkokatsomoissa istuneena ja Elitserieniä paikan päällä seuranneena olen ihan samaa mieltä, että muualla on äänekkäämpi yleisö kuin Suomessa. Moni muukin palstalainen lienee tästä yhtä mieltä. Ja Nurmiselta ja muilta on näitä juttuja kyselty useasti. (Kaitsu mm. antoi ohjeeksi, että katsomoissa pitäisi tarjoilla Glühweinia pimeinä talvi-iltoina.) Mikä oli siis viestisi pointti?
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parempi meno on muualla. Mutta miksi?

Kyllähän tuo, että parempi meno on muissa maissa pätee lähes jokaiseen suomalaiseen joukkueeseen, Ei vain TPS:aan.

Yksi iso tekijä tunnelman osalta Turussa on halli. Se on kieltämättä iso ja suhteellisen uusi rakennuksena, mutta arkkitehtuuriltaan jopa ikäänsä vanhempi.

Yleensäkin hallin rakenne on hieman outo. Modernissa ja toimivassa urheiluhallissa katsomojen tulisi olla yhtenäisiä, tiiviitä ja mahdollisimman lähellä tapahtumaa. Näistä jäädään kauas, eikä tämä koske vain Turkua. Alakatsomo on vanhaan tapaan erotettu vallihaudalla kaukalosta ja katsomo on vielä rakennettu "vinoon". Sen lisäksi, että yläkatsomo on liian suuri verrattuna alakatsomoon, se on myös rakennettu oudosti. Voiko tunnelmalta odottaa ihmeitä, jos kauimmaisilta penkeiltä ei enää näe ja suurin virhe on se, että yläkatsomo ei kierrä koko hallia. Näin siitä tulee erittäin hajanainen ja ihmiset tavallaan erotetaan toisistaan.

Tästä on kirjoitettu täälläkin eri osioilla, ja itse olen samaa mieltä, että seisomakatsomon puute päädyssä vaikuttaa todella paljon, monessa hallissa. Nämä ovat ne katsomonosat, jotka ulkomaillakin tekevät pääosan siitä tunnelmasta, vaikka siellä ehkä kulttuurisista syistä muutkin huutavat enemmän. (Tosin juomapuolen vaikutustakaan ei pidä aina aliarvioida.) Se, että myydään 20 seisomapaikkaa pylväiden taakse ei tunnelmaa luo. Näitä seisomaoja päädyssä ei jostain syystä Suomesta juuri löydy, mutta Ruotsissa niitä on jopa remonteissa lisätty ja täysin uusiinkiin halleihin ne rakennetaan. Tämän osalta Suomessa on taas haluttu olla liiankin moderneja ja niistä on yritetty päästä eroon. Istumapaikasta saa ehkä enemmän rahaa, mutta samalla tapetaan tunnelmaa ja ajetaan pois ne, joilla ei rahaa niin paljon ole, mutta ääntä ja intoa senkin edestä.

Osaltaan tunnelmaa ulkomailla luovat myös ne Kupittaan tasoiset ladot. Ne ovat niin pieniä, että ne on todella usein loppuunmyytyjä, ne ovat ahtaita eli porukka istuu tiivisti ja lähellä peliä. Jos katsojakeskiarvotavoitteetkaan eivät ole yli kymmentätuhatta niin miksi edes pitää useimmissa peleissä niitä paikkoja vapaana. Yläkatsomoista voisi huoletta peittää isot osat, vaikka jollain pressulla tyyliin Manchester Storm EHL:n peleissä. Näin hallli ei näyttäisi ihan niin tyhjältä ja ihmiset olisivat tiiviimmin.

Vähintään yhtä iso tekijä on kuitenkin myös joukkue. Jos se ei edes näytä yrittävän niin miksi katsoa peliäkään, johon liput on kuitenkin aika kalliita+ruoat+juomat+matkat. Tosin TPS:n menestyskään ei koskaan ole tainnut saada keskiarvo miksikään superkorkeaksi koskaan ja se on mielestäni merki myös liian isosta hallista kyseiselle talousaluelle. Eli onko virhe aikoinaan tehty siinäkin, että on haluttu näyttää, että kyllä meillä on varaa näin iso halli tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös