Välipäivä
Mulla on tänään sellainen päivä, että otan aikalisän HIFKin sopimus/valmentaja/pelaaja -ym. sotkuista ja menen katsomaan Lukko-matsia ihan vain lauantai-ip:n tapahtumana. Jos rouva suostuu heittämään mut hallille, otan ehkä pari bisseä, jos ei, autoilen ja toivon näkeväni jotain samaa, mitä nähtiin torstaina 24 minuutin ajan.
Ika Lehkonen on henkilökohtaisesti luvannut, että Lukko ainakin ajelee. Ja kovaa.
Tässä on olemassa taho, jonka syytä tämä kaikki on kaikken vähiten: pelaajat. Pelaajat tarvitsevat jonkunlaisen työrauhan, jotta he voisivat pelata, valmentajasta huolimatta, HIFKin näköistä kiekkoa. Täältä tulee ensimmäisenä puoltolause, vaikka tulisi turpaankin, jos näin tapahtuu.
masa&tepi tyypitteli joskus HIFKin matsien henkilökohtaisen toivejärjestyksen, joka on minulla aivan sama. Järjestyksessä halutuimmasta ikävimpään, näin itse toivoisin matsien menevän:
1) ryminää ja voitto
2) ryminää ja tasuri
3) ryminää ja tappio
4) neppailua ja voitto
5) neppailua ja tasuri
6) neppailua ja tappio
Viime aikoina olemme olleet kategorioissa 4 ja 6. Ässät-matsi oli jo melkein kategoriassa 1. Sanotaan 1-, viihdyin loistavasti. Blues-matsi vajosi kategoriaan 6 oltuaan 24 minuuttia komeasti kategoriassa 1. Pikku toive jätkille: unohtaa kategoriat 4-6 kokonaan.
Sitä, mitä olen pelaajien kautta kuullut, voi kuvailla sanalla "epätietoisuus". Ensin valmentaja käy kättelemässä ja kiittämässä kuluneesta tappion jälkeen. Ja sitten kuullaan seuraavana päivänä, että kaikki on ok, valmentaja jatkaa. Pelaajien ei pitäisi joutua funtsimaan tällaisia asioita ollenkaan. Toivottavasti eivät enää funtsikaan ja joudu soittelemaan agenteilleen, että "tiedätsä kuka meitä nykyään valmentaa?"
Kiitos, Korak, tuosta legendaarisesta Viinas Iiro -lainauksesta. Jatketaan listaa vähän:
-"Meillä ei koskaan enää pelaa tsekkejä" (Frank Moberg -92)
-"Summasella ei ole enää mitään tulemista Jokereihin" (Hjallis Harkimo -94)
-"Valmennuksemme nauttii täydellistä johdon luottamusta" (Ilveksen tiedote syksyllä -02 viikkoa ennen Selinin potkuja)
-"Timo Tuomi jatkaa sopimuskautensa loppuun valmentajavastuussa, ei ole mitään syytä vaihtaa miestä. Joukkueen on mentävä itseensä"
(Blues 2 viikkoa ennen TT:n potkuja)
-"Jan Caloun ei palaa HIFK:hon" (Frank Moberg keväällä -01 pari viikkoa ennen JC:n paluuta HIFKin pelaajille)
-"Vastustan dopingin käyttöä jyrkästi, se on minulle ihan sydämen asia" (Mika Myllylä talvella 00/01)
-"Emme ole vuokraamassa tai myymässä Machuldaa minnekään" (Ilkka Kaarna allekirjoittaneen haastattelussa joulukuussa -01)
-"Pasi Nielikäinen tulee saamaan tilaisuuden näyttää osaamistaan HIFKin edustusjoukkueessa" (Alpo Suhonen keväällä -02)
-"Ehdoton minimitavoitteemme on kotietu playoffeissa" (Pentti Matikainen syyskuussa -02 kysyttäessä kauden minimitavoitteesta)
-"Kotietu" (Joonas Vihkon vastaus lokakuussa -02 Hockey Nightissa Saukkosen kysyessä joukkueen tavoitetta kuluvalle kaudelle)
jne jne
Meinasi ihan unohtua, että tavoite ja minimitavoitehan ovat täysin eri asioita ainakin suomalaisessa urheilussa. Jokainenhan voi tällöin sanoa esimerkiksi MM-kisoihin lähtiessään, että tavoite on maailmanmestaruus, minimitavoite 24. sija.
Sanon vieläkin, että näillä ei mennä. Ei varsinkaan kaudella 03/04. Ja muutokset alkavat jo tällä kaudella.