Mä jatkan vielä kysymystulvaani sen verran, että onkohan pelin ohjeiden liitteitä (Appendix) olemassa jossain saatavilla? Niistä kai selviäisi kunkin arvon merkitys vähän selvemmin, mutta tuolla Yahoon ohjefilussa liitteitä siis ei ole.
Toijala Penguinsin ja Syracuse Bulldogsin filuissa on jotain lisäinfoa. Mutta laitan ne nyt tähän:
18min = peliminuutit
Pelaaja pystyy pelaamaan tietyn minuuttimäärän, jonka jälkeen hänen tasonsa alkaa laskea. Ylipeluutus on mahdollista, muttei yleensä kannattavaa. Alle 14 minuutin pelaajilla oli joku pudotus hyökkäysarvoissa. Näiden pelaajien tapauksessa vaikka olisi Gretzkyn syöttötaidot ja Lemieux'n maalivainu, niin tehoja ei tule kuin pitäisi.
D/C - Defense/Clearing ratings
Eli puolustustaito ja purkaminen. Maksimi molemmissa viisi, huonoin nolla. Pakkien tärkeimpiä arvoja. Hyökkääjällä purkamisarvo aina nolla. Jos pakin, joka pystyy pelaamaan myös hyökkääjänä pistää pelaamaan hyökkääksi, myös hänen purkuarvonsa muuttuu nollaksi.
N - NORMAL even strength shooting percentage
P - POWER PLAY shooting percentage
S - SHORTHANDED shooting percentage
D - POINT shooting percentage when a forward is playing the RD or LD positions
Nämä suht selkeitä laukaisutarkkuuksia eri tilanteissa.
Kiekon kanssa:
SH - (SHOOTING) He takes a shot on goal
PC - (PUCK CONTROL) He doesn't take a shot on goal, but his team retains possession of the puck for the next possession.
IF - (INFRACTION) The puck is frozen and a Face-off is held to determine which team will get the puck to determine the next action.
PN - (PENALTY) The player will get a penalty. This may be a coincidental penalty of some kind (see RT rating below).
IN - (INTERCEPTION) The player turns the puck over to the other team and the opposing team will determine the next action.
Nämä viisi arvoa ovat todennäköisyyksiä siitä, mitä pelaaja tekee saatuaan kiekon. Näiden viiden arvon summa pitäisi olla sata. Esim. kun pelaaja saa kiekon ja hänen SH on 41, hän 41% todennäköisyydellä saa laukauksen aikaan. Tämä on tärkeimpiä arvoja hyökkääjälle laukaisutarkkuuden ohella.
Jos PC on vaikka 17, niin 17% todennäköisyydellä hän pitää kiekon itsellään tai syöttää sen joukkuekaverilleen. Erinomaisilla pelintekijöillä tämä arvo on yleensä 22-17, puukäsillä 6-0.
IF -lukema tarkoittaa sitä todennäköisyyttä, jolla pelaaja saa aikaan pelikatkon. Tämä simuloi ruuhkan rakentamista laidan vieressä tai maalin edustalla. Tietyt puolustavat pelaajat ovat hyviä seisauttamaan pelin/vastustajan pyörityksen.
PN on todennäköisyys, jolla pelaaja ottaa kiekon kanssa jäähyn.
IN on todennäköisyys, jolla pelaaja menettää kiekon. IN arvon pienuus on hyvä asia kelle tahansa pelaajalle ja seuraavassa mainitut muutamat lisäarvot pienentävät tätä lukemaa.
Loput arvot tuovat erikoislisiä edellisten lisäksi.
RT - Penalty Retaliation Rating. This is the percentage chance a player will take another player off the ice with him on a penalty.
Kyky aiheuttaa vastustajalle kostojäähyjä. Tämä lasketaan jotenkin mukaan noihin todennäköisyyksiin, mutta en tiedä tarkasti miten. Ei ehkä niin merkityksellinen arvo, mutta Averyjä aina kaivataan. :)
HI - Home Ice rating. Add this number to the player's SH rating and subtract it from his IN rating when this player is playing at home
Laukaisutodennäköisyyden lisä kotikentälle.
HP - Home Penalty Rating. Add this number to the player's PN rating and subtract it from his IN rating when this player is playing at home.
VP - Visitor Penalty Rating. Add this number to the player's PN rating and subtract it from his IN rating when this player is playing on the road.
Joillakin pelaajilla on erilaiset jäähyherkkyydet kotona ja vieraissa. Nämä vaikuttavat niihin.
PK - Penalty Kill Puck Control. This number REPLACES the player's normal PC rating when he is on the shorthanded team. Forward or Defence on shorthanded team: REPLACE PC with PK rating. Adjust IN by difference in PC and PK.
Alivoimapelaajien tärkein arvo alivoimatähden lisäksi. PC arvo 10 on maksimi hyökkääjälle, pakille 4.
Defence on Power play: Add 4 to PC
Forward on Power play: Add 6 to PC
Puolustajien ja hyökkääjien kiekonkäsittelytaidon lisät ylivoimalla.
+2 = syöttöplussa
Jonkun pelaajan syöttöplussat parantavat ketjun muiden hyökkääjien SH-arvoa tietyn taulukon mukaisesti (Syöttöplussa +1 = +1 lisä SH-arvoon, +2 = +3 SH, +3 = +4 SH, +4 = +5 SH ja +5 = +7 SH) Pakkien syöttöplussat vaikuttavat myös vain hyökkääjien SH-arvoon.
AA = superaloittaja
A = aloituspesialisti
Pelaaja on selkeästi normaalia parempi aloittaja. Mitä tilastoista hatarasti muistan, niin AA pitäisi pystyä yli 60% ja A on 55-60 välissä. Tästä en kuitenkaan varma.
FC = Karvaus
Tämä laski muistaakseni SH-arvoa vastapuolen hyökkääjältä, olisiko ollu -3 verran.
* = alivoima-ekspertti
Alivoimaekspertin tarkkaa merkitystä en tiedä, mutta kummasti tuntuu av toimivan, kun on kaksi sellaista kentällä.
S = Maskinteko
Pelaaja osaa tehdä maskia keskivertopulliaista paremmin. Uskoisin olevan tärkeä arvo ylivoimassa, mutta mitään faktatodisteita ei ole.
B = laukausten blokkaaminen
Vain pakkien arvo ja suomeksi sitä, mistä Anton Volchenkovia hehkutettiin tänä keväänä. Blokissa oli kuitenkin riskinsä, eli ohi menevä blokki saattoi tulla maalivahdille maskin takaa, tai jotain sen tapaista.
I = Peloite
II = Tuplapeloite
Nämä vaikuttivat muistaakseni PC-arvoon laskevasti (olisiko ollu -3 arvon verran I:llä ja -6 verran II:llä). Pelaaja luopuu kiekosta herkemmin pelotteen kohdatessaan tms. Näistä en ole ihan varma, mutta jostain kadonneesta ohjeesta muistan lukeneeni.
Sen ohjeen jos joku saisi kaivettua esiin, niin hienoa.