Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 637 233
  • 3 455

Fordél

Jäsen
Onko yleistiedon määritelmä että valtaosa suomalaisista tietää vastauksen? Mahtaako valtaosa (enemmistö?) tietää edes Helsingin olympiavuotta, Pähkinäsaaren rauhasta puhumattakaan?

Ei varmastikaan, mutta nuo ovat jo merkitykseltään ihan eri kokoluokan asioita kuin Call of Dutyn yksittäisen pelin tapahtuma-ajankohta tai Isac Elliottin levyn nimi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Viime hallituskaudella vain 30% suomalaisista tiesi mitkä puolueet ovat hallituksessa...

No politiikka ei kaikkia kiinnosta. 30-40% äänioikeutetuista ei kiinnosta se edes sen vertaa, että menisi äänestämään. Kai yleistietoon kuuluu tietää, esimerkiksi se, että kenen naama oli kymmenen markan setelissä?

Yleistietoon kuuluu myös tietää, että minä vuonna Suomi itsenäistyi, kuka murhasi kenraarikuvernööri Bobrikovin tai minä vuonna Kimmo Kinnunen heitti keihäskultaa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Pelejä tulee ja menee, Beatles ei kuole koskaan.
Jotkut pitivät tuota Isaac Elliotin debyyttialbumikysymystä ilmeisesti helppona, koska Beatles...

Jos kysymys olisi ollut

- Mikä on Beatlesin debyyttialbumi
a) Introducing... The Beatles
b) A Hard Day’s Night
c) Please Please Me
d) Help!

Väitän, että alle 15% 90-luvulla tai myöhemmin syntyneistä olisi tiennyt tuon vastauksen ilman vaihtoehtoja ja vaihtoehtojen kanssakin ehkä vain 30%.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
No politiikka ei kaikkia kiinnosta. 30-40% äänioikeutetuista ei kiinnosta se edes sen vertaa, että menisi äänestämään. Kai yleistietoon kuuluu tietää, esimerkiksi se, että kenen naama oli kymmenen markan setelissä?

Yleistietoon kuuluu myös tietää, että minä vuonna Suomi itsenäistyi, kuka murhasi kenraarikuvernööri Bobrikovin tai minä vuonna Kimmo Kinnunen heitti keihäskultaa.
Tiedän milloin Suomi itsenäistyi, kuka murhasi Bobrikovin ja milloin Kimmo Kinnunen voitti keihäskultaa, mutta en jostain syystä olisi voinut juuri tällä sekunnilla 100% varmaksi sanoa kuka oli kymmenen markan setelissä. Kyllä tuo kuuluu yleistietoon, mutta tuotakaan ei suurin osa 90-luvulla tai myöhemmin syntyneistä takuulla tiedä. Kymmenen markan setelin henkilön osaisi tuosta viiteryhmästä kertoa arvioni mukaan alle 10%.

Sadan markan setelin henkilö olisi tullut minulta kuin apteekin hyllyltä, sekä tuhannen markan setelin henkilö, ja sen verran haluan todeta, että tonnin setelissä ei ole Kummelin Heikki Silvennoinen, vaikka joku juniori voisi niinkin vastata.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miksi ala-asteen opettajan täytyisi tietää, missä maassa sijaitsee Harvard?

Niinpä, olen oikeasti tavannut YK:n päämajassa 5 vuotta tulkkina työskennelleen suomalaisen, joka ei tiennyt kumpi on vahvempaa, kolmos- vai nelosolut. Ja luuli, että Ingemar Stenmark pelasi tennistä.
 

Jeffrey

Jäsen
Jotta voitaisiin väittää, että täällä käsitelty Call of Duty-kysymys olisi ihan selkeää yleistietoa. Näinhän ei kuitenkaan ole.

Täällä ei edelleenkään olla väitetty, että tuo kyseinen kysymys olisi ollut yleistietoa. Se väite on ollut se, että Call of Duty pelisarjan tunteminen olisi yleistietoa, joka taas on ollut vastaväite väitteelle jonka mukaan Call of Dutyn tietävät ainoastaan pieni marginaalinen pelaajajonne porukka.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi ala-asteen opettajan täytyisi tietää, missä maassa sijaitsee Harvard? Ivy Leaguen ja Oxbridgen tuntemus tuskin kuuluu ala-asteen oppimäärään.
Siis eihän hän, oppilaansa tai kukaan muukaan tuolla tiedolla mitään tee, vaan lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että on tietoon törmännyt. Kyseisen kilpailijan kohdalla tuli ilmi myös täydellinen kyvyttömyys lausua englantia ja jos en väärin muista niin oikeastaan vieraskielisten sanojen lukemisen kanssakin oli ongelmia, ja nämä olisi ihan hyödyllisiä taitoja kaikille edellämainituille.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sadan markan setelin henkilö olisi tullut minulta kuin apteekin hyllyltä, sekä tuhannen markan setelin henkilö, ja sen verran haluan todeta, että tonnin setelissä ei ole Kummelin Heikki Silvennoinen, vaikka joku juniori voisi niinkin vastata.

Menee jo off-topiciksi, mutta kenen kuva olisi ollut 5000 markan setelissä, jos se olisi ehditty laskea liikkeelle? Paha talouslama 1990-luvun alussa muutti suunnitelmat ja valmiit painolaatat vietiin Suomen Pankin holviin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tokihan visailussa pitäisi ottaa riskejä, mutta K-marketissa työskentelevällä opiskelijalle (vai oliko näin?) tuo about viissataa lapaan voi olla ihan isokin raha. Mulle se olis noin 300€ enemmän, kuin mitä tänä vuonna olen rahaa saanut. Ja ihan vaan omalta kohdalta tuolla aiemmin kommentoin. Se ei pelaa, joka pelkää jne...
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tokihan visailussa pitäisi ottaa riskejä, mutta K-marketissa työskentelevällä opiskelijalle (vai oliko näin?) tuo about viissataa lapaan voi olla ihan isokin raha. Mulle se olis noin 300€ enemmän, kuin mitä tänä vuonna olen rahaa saanut. Ja ihan vaan omalta kohdalta tuolla aiemmin kommentoin. Se ei pelaa, joka pelkää jne...

500e voi olla iso raha tolle jantterille, mutta ei tohon kisaan voi osallistua siten, että on tyytyväinen saadessaan parille kuukaudelle ryyppykassan. Kuitenkin mahdollisuus siihen, että seuraavat pari kysymystä voivat olla todella helppoa ja se 500e olisi moninkertaistunut hetkessä.

Helppo toki täältä huudella, kun en ole itse ohjelmaan osallistunut, enkä tiedä sitä painetilaa, mutta jos osallistuisin niin yrittäisin olla ajattelematta niitä rahoja ollenkaan. Toki en pitkälle pääsisi kun katsoo kysymysten laatua. Musiikki ei ole kovinkaan lähellä sydäntäni ja en varmasti osaisi sanoa minkään Cheekin tai vastaavien räppäreiden albumeiden tai biisien nimiä.
 
Kai yleistietoon kuuluu tietää, esimerkiksi se, että kenen naama oli kymmenen markan setelissä?

Mielestäni tämä on ikäkysymys. Minä muistan sen, että Paavo Nurmi oli kympin setelissä mutta sitä en ennen Wikipedian vilkaisemista tiennyt, että Paasikiven kuvakin oli kympissä. Ei tullut siihen aikaan paljon seteleitä käytettyä. Siksi en näe mitään ihmeellistä tai noloa siinä, jos joku 18-vuotias ei tänä päivänä muista Nurmi-seteliä.

Musiikki ei ole kovinkaan lähellä sydäntäni ja en varmasti osaisi sanoa minkään Cheekin tai vastaavien räppäreiden albumeiden tai biisien nimiä.

Niin, olisihan kovin hölmöä ja jopa junttia kuunnella jotain Cheekkiä, kun se on ihan kaupallista paskaa eikä lainkaan katu-uskottava. Sen sijaan se ei ilmeisesti ole hölmöä, että katselee telkkarista, miten aikuiset äijät sohii mustaa kuminpalasta jossain tuhansien kilometrien ja kymmenen aikavyöhykkeen päässä.

Itse en olisi tiennyt sairaanhoidon uranuurtajaa, tietsikkapelin vuosilukua enkä Isaac Elliotin levyä.

lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että on tietoon törmännyt.

Ei ole törmännyt? Minä olen ainakin unohtanut aivan ylivoimaisen enemmistön niistä tiedoista, joihin olen elämäni aikana törmännyt. Vaikka alkoholillakin on toki vaikutusta asiaan, tämä on mielestäni ihan normaalia.

Mielestäni tämä kikatteleva opettaja oli todella nätti. Se on paljon tärkeämpää kuin joku englannin kielen ääntämisen taito.
 
Viimeksi muokattu:

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Tuliko kenellekään mieleen, että tuo hujoppi on antanut itsestään tuotannolle ennakkotietoja? Voisin väittää, että on maininnut harrastuksina koripallon lisäksi tyyliin tietokoneet/pelit. Ja tiesihän se ne pelit ja sanoi myös niitä pelanneensa. Luki kysymyksen osittain väärin ja meni vastausvaihtoehdoista ihan puihin. Yksinkertaista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole katsonut yhtään kokonaista jaksoa koko ohjelmaa, mutta oli pakko tulla vilkaisemaan jutun juuri, kun ketju on pysynyt pinnalla pari päivää. Ja voi, saan lukea että CoD ja Beatles olisivat samalla viivalla, mitä yleistietoon tulee. No ei ole. Toinen on länsimaisen nuorisokulttuurin selkäranka ja useiden sukupolvien yhdistäjä, toinen harrastaja- ja myyntimääristään huolimatta vielä tässä vaiheessa keskittyy maksimissaan keski-ikäistyviin. Parinkymmenen vuoden päästä voidaan puhua mahdollisesti samankaltaisista ilmiöistä, ei vielä. Tämä ei ole pelikulttuurin vähättelyä, vaan tosiasia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis eihän hän, oppilaansa tai kukaan muukaan tuolla tiedolla mitään tee, vaan lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että on tietoon törmännyt.....
Eniten nauratti kyllä kun hän valitsi kenelle soittaa. Teki mieli soittaa jollekin joka ei sitten kai ollut puhelimen ääressä tai jotain ja mietti, että voisiko toi vaihtoehto historianopettaja tietää tämän historiaan liittyvän kysymyksen vastauksen. Sattumalta valitsi opettajan ja sai oikean tiedon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole törmännyt? Minä olen ainakin unohtanut aivan ylivoimaisen enemmistön niistä tiedoista, joihin olen elämäni aikana törmännyt. Vaikka alkoholillakin on toki vaikutusta asiaan, tämä on mielestäni ihan normaalia.
Saanen muotoilla uudelleen: lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että tieto on tarttunut, ts törmännyt tietoon riittävän usein..... Ymmärsit varmaan.

Mielestäni tämä kikatteleva opettaja oli todella nätti. Se on paljon tärkeämpää kuin joku englannin kielen ääntämisen taito.
Itse olen ainakin yrittänyt ajatella, että tämänkaltaiset ominaisuudet eivät ole toisiaan poissulkevia.

Eniten nauratti kyllä kun hän valitsi kenelle soittaa. Teki mieli soittaa jollekin joka ei sitten kai ollut puhelimen ääressä tai jotain ja mietti, että voisiko toi vaihtoehto historianopettaja tietää tämän historiaan liittyvän kysymyksen vastauksen. Sattumalta valitsi opettajan ja sai oikean tiedon.
Tuli vähän sellainen fiilis, että tuo kohellus, kikatus ja tyhjäpään esittäminen oli joku reaktio jännitykseen/paniikkiin. Joko ihan tahatonta, tai harkittua. Toisaalta putosi tuolilta jo samalla hetkellä kun tiesi pääsevänsä valokeilaan, eli ehkä ei ihan laskelmoitua ainakaan.

Ja voi, saan lukea että CoD ja Beatles olisivat samalla viivalla, mitä yleistietoon tulee.
Tuo ei minusta ollut ihan se väite, vaan tämä.
Myyntimäärät tuotiin esiin varmaankin vain kuvaamaan asian mittasuhteita.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuon COD-kysymyksen olisin itse voinut päätellä, puhtaasti perustuen mainoksiin. Sitä en muista olenko Call of Dutyä koskaan pelannut (joko Call of Duty tai Medal of honor oli joskus pleikkarilla), mutta tuosta on sentään pyörinyt mainoksia. Jos ei telkkaria katso, eikä peliä ole pelannut, niin voi hyvinkin olla erittäin vaikea kysymys. Siitä albumin nimestä ei olisi ollut mitään tietoa.

Eikös muuten Lehtisen aikaan 50/50-oljenkorresta sanottu että "poistaa kaksi etukäteen valittua väärää vastausta"? Vai oliko sekin "kaksi varmasti väärää vastausta"? Jotenkin tuntuu että jos ennen tuon oljenkorren käyttämistä sanoo että se on jompikumpi X tai Y, niin varmasti nuo jäävät. Tai jos sanoo että ei ole ainakaan Z ja W, niin nuo lähtevät.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Miksi ala-asteen opettajan täytyisi tietää, missä maassa sijaitsee Harvard? Ivy Leaguen ja Oxbridgen tuntemus tuskin kuuluu ala-asteen oppimäärään.

Kysymys ei ole, että miksi täytyisi tietää vaan miten on onnistunut elämään tuohon ikään ilman, että on tietämyksen saanut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin sen opettajan kohdalla, että vetikö tahallaan läskiksi kun kuitenkin arpoi naisena Coco Chanelin kohdalla että viittaako suklaaseen ja kanavaan. Lisäksi englanti tuotti ongelmia, kielellisesti ja maantieteellisesti.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Mietin sen opettajan kohdalla, että vetikö tahallaan läskiksi kun kuitenkin arpoi naisena Coco Chanelin kohdalla että viittaako suklaaseen ja kanavaan. Lisäksi englanti tuotti ongelmia, kielellisesti ja maantieteellisesti.

Osa sen arpomisesta oli mielestäni ihan huumoria ja leikkimistä, mutta tuskin tahallaan tippui kuitenkaan. Luulisi että raha maittaisi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Huomasi kyllä tuosta tänne linkitetystä Nigerian "Haluatko miljonääriksi"-voittojaksosta, että tuolla on vähän matalammat kriteerit siinä, kuinka hankalia kysymyksiä esitetään... lieneekö tässä taustalla se, että tuolla keskimäärin jengi on huonommat koulut käynyt ja siten tätä tietoa ei niin paljoa ole hallussa... tosin kyllä tämä voittaja vaikutti aika paljon skarpimmalta (ja enemmän pelurilta!) kuin valtaosa suomalaisista kisaajista.
 

Morgoth

Jäsen
Olen kyllä ihan eri mieltä siitä, mikä on yleistietoa ja mikä ei. Call of Dutyn yksittäisen pelin tai Isac Elliottin yksittäisen levyn tietäminen ei ole yleistietoa koko väestölle.

Olisikohan kilpailija ilmoittanut harrastuksekseen esim. pelaamisen ja kysymys valittu sen perusteella? Eihän ohjelma reilusti yleistietoa mittaa, jos on edes tarkoituskaan. Puhdas viihdeohjelma, joka kaikkine epämääräisyyksineen koukuttaa katsojia. Lisäksi tuo, että kaveri "jäätyy" ja ottaa vain 700 € tuollaisessa tilaisuudessa on myös viihdearvoltaan parempi. Sellaista tylsää kliinistä suorittamista, jossa ei myös itse pääsisi kotisohvalla pätemään ei pitkään jaksaisi katsella.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Koukussa ollaan! Jännittävä ja hyvä ohjelma, mutta yksi asia ärsyttää tässä. Jaajo itse on radiossa paljastanut, että ohjelma kuvattiin kahdessa viikossa (vai oliko peräti yhdessä) niin miksi pitää vetää feikkiä. Sen vielä ymmrrän, että kotikatsomoon toivotetaan hyvät lauantai-illat, mutta siinä vaiheessa tuntuu hivenen typerältä, kun tukijoilta kysytään "miten ovat valmistautuneet loppuvisaan, kun oli viikko välissä" jne. Mun mielestä ei mitenkään vähentäisi ohjelman arvoa, jos se esitettäisiin rehellisesti nauhoitettuna tai yksi vaihtoehto olisi jättää pois kaikki viittaukset ajankohtaan.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Nuo kuvattiin muistaakseni 11.-22. tammikuuta välisenä aikana, mutta tarkkoja päiviä en muista. Saatto olla, että jälkimmäisellä viikolla ei kuvattu torstaina ja perjantaina tms. Muistan nuo vaan siitä, että ohjelmaan hakiessa kysyttiin milloin itselle sopi tulla kuvauksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös