kahden suunnan sentteri
Jäsen
Viime hallituskaudella vain 30% suomalaisista tiesi mitkä puolueet ovat hallituksessa...
Onko yleistiedon määritelmä että valtaosa suomalaisista tietää vastauksen? Mahtaako valtaosa (enemmistö?) tietää edes Helsingin olympiavuotta, Pähkinäsaaren rauhasta puhumattakaan?
Viime hallituskaudella vain 30% suomalaisista tiesi mitkä puolueet ovat hallituksessa...
Jotkut pitivät tuota Isaac Elliotin debyyttialbumikysymystä ilmeisesti helppona, koska Beatles...Pelejä tulee ja menee, Beatles ei kuole koskaan.
Tiedän milloin Suomi itsenäistyi, kuka murhasi Bobrikovin ja milloin Kimmo Kinnunen voitti keihäskultaa, mutta en jostain syystä olisi voinut juuri tällä sekunnilla 100% varmaksi sanoa kuka oli kymmenen markan setelissä. Kyllä tuo kuuluu yleistietoon, mutta tuotakaan ei suurin osa 90-luvulla tai myöhemmin syntyneistä takuulla tiedä. Kymmenen markan setelin henkilön osaisi tuosta viiteryhmästä kertoa arvioni mukaan alle 10%.No politiikka ei kaikkia kiinnosta. 30-40% äänioikeutetuista ei kiinnosta se edes sen vertaa, että menisi äänestämään. Kai yleistietoon kuuluu tietää, esimerkiksi se, että kenen naama oli kymmenen markan setelissä?
Yleistietoon kuuluu myös tietää, että minä vuonna Suomi itsenäistyi, kuka murhasi kenraarikuvernööri Bobrikovin tai minä vuonna Kimmo Kinnunen heitti keihäskultaa.
Miksi ala-asteen opettajan täytyisi tietää, missä maassa sijaitsee Harvard?
Jotta voitaisiin väittää, että täällä käsitelty Call of Duty-kysymys olisi ihan selkeää yleistietoa. Näinhän ei kuitenkaan ole.
Siis eihän hän, oppilaansa tai kukaan muukaan tuolla tiedolla mitään tee, vaan lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että on tietoon törmännyt. Kyseisen kilpailijan kohdalla tuli ilmi myös täydellinen kyvyttömyys lausua englantia ja jos en väärin muista niin oikeastaan vieraskielisten sanojen lukemisen kanssakin oli ongelmia, ja nämä olisi ihan hyödyllisiä taitoja kaikille edellämainituille.Miksi ala-asteen opettajan täytyisi tietää, missä maassa sijaitsee Harvard? Ivy Leaguen ja Oxbridgen tuntemus tuskin kuuluu ala-asteen oppimäärään.
Sadan markan setelin henkilö olisi tullut minulta kuin apteekin hyllyltä, sekä tuhannen markan setelin henkilö, ja sen verran haluan todeta, että tonnin setelissä ei ole Kummelin Heikki Silvennoinen, vaikka joku juniori voisi niinkin vastata.
Tokihan visailussa pitäisi ottaa riskejä, mutta K-marketissa työskentelevällä opiskelijalle (vai oliko näin?) tuo about viissataa lapaan voi olla ihan isokin raha. Mulle se olis noin 300€ enemmän, kuin mitä tänä vuonna olen rahaa saanut. Ja ihan vaan omalta kohdalta tuolla aiemmin kommentoin. Se ei pelaa, joka pelkää jne...
Kai yleistietoon kuuluu tietää, esimerkiksi se, että kenen naama oli kymmenen markan setelissä?
Musiikki ei ole kovinkaan lähellä sydäntäni ja en varmasti osaisi sanoa minkään Cheekin tai vastaavien räppäreiden albumeiden tai biisien nimiä.
lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että on tietoon törmännyt.
Eniten nauratti kyllä kun hän valitsi kenelle soittaa. Teki mieli soittaa jollekin joka ei sitten kai ollut puhelimen ääressä tai jotain ja mietti, että voisiko toi vaihtoehto historianopettaja tietää tämän historiaan liittyvän kysymyksen vastauksen. Sattumalta valitsi opettajan ja sai oikean tiedon.Siis eihän hän, oppilaansa tai kukaan muukaan tuolla tiedolla mitään tee, vaan lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että on tietoon törmännyt.....
Saanen muotoilla uudelleen: lähinnä oli hämmästyttävää miten on voinut elää noinkin pitkään ilman että tieto on tarttunut, ts törmännyt tietoon riittävän usein..... Ymmärsit varmaan.Ei ole törmännyt? Minä olen ainakin unohtanut aivan ylivoimaisen enemmistön niistä tiedoista, joihin olen elämäni aikana törmännyt. Vaikka alkoholillakin on toki vaikutusta asiaan, tämä on mielestäni ihan normaalia.
Itse olen ainakin yrittänyt ajatella, että tämänkaltaiset ominaisuudet eivät ole toisiaan poissulkevia.Mielestäni tämä kikatteleva opettaja oli todella nätti. Se on paljon tärkeämpää kuin joku englannin kielen ääntämisen taito.
Tuli vähän sellainen fiilis, että tuo kohellus, kikatus ja tyhjäpään esittäminen oli joku reaktio jännitykseen/paniikkiin. Joko ihan tahatonta, tai harkittua. Toisaalta putosi tuolilta jo samalla hetkellä kun tiesi pääsevänsä valokeilaan, eli ehkä ei ihan laskelmoitua ainakaan.Eniten nauratti kyllä kun hän valitsi kenelle soittaa. Teki mieli soittaa jollekin joka ei sitten kai ollut puhelimen ääressä tai jotain ja mietti, että voisiko toi vaihtoehto historianopettaja tietää tämän historiaan liittyvän kysymyksen vastauksen. Sattumalta valitsi opettajan ja sai oikean tiedon.
Tuo ei minusta ollut ihan se väite, vaan tämä.Ja voi, saan lukea että CoD ja Beatles olisivat samalla viivalla, mitä yleistietoon tulee.
Miksi ala-asteen opettajan täytyisi tietää, missä maassa sijaitsee Harvard? Ivy Leaguen ja Oxbridgen tuntemus tuskin kuuluu ala-asteen oppimäärään.
Mietin sen opettajan kohdalla, että vetikö tahallaan läskiksi kun kuitenkin arpoi naisena Coco Chanelin kohdalla että viittaako suklaaseen ja kanavaan. Lisäksi englanti tuotti ongelmia, kielellisesti ja maantieteellisesti.
Olen kyllä ihan eri mieltä siitä, mikä on yleistietoa ja mikä ei. Call of Dutyn yksittäisen pelin tai Isac Elliottin yksittäisen levyn tietäminen ei ole yleistietoa koko väestölle.