Miksi pitää osallistua tällaiseen ohjelmaan jos ei ole edes keskinkertaisen fiksu tai tietäväinen?
Omalla kohdallani homma menee niin, että joskus pääsisin vaikka kuinka pitkälle, mutta välillä tyssäisi ensimmäisiin kysymyksiin. Joskus suurempien rahasummien kysymykset tuntuvat tavattoman helpoilta, kun taas pienten summien kysymykset kohtuuttoman vaikeilta.
Enimmäkseen tietämistä määrittää silkka sattuma. Jos olen lukenut jonkin aiheeseen liittyvän lehtijutun tai kirjan, niin sitten olen, mutta jos en, niin sitten en. Merkittävästi vaikuttaa myös kouluajalta mieleen jäänyt. Nuorena ei niin opiskelu kiinnostanut, joten paljon jäi oppimatta. Paljon on myös unohtunut.
Minulle helpoimpia ovat olleet luontoon liittyvät kysymykset, joista olen tainnut tietää kaikki. Aihepiiri kiinnostaa. Niin ikään kirjallisuuteen liittyvät kysymykset ovat olleet helppoja. Viihteestä en taas tiedä mitään, vaikka sillä on merkittävä vaikutuksensa nykymaailmaan ja sosiaaliseen todellisuuteen.
Jos joku tässä ohjelmassa menee päätyyn saakka tai lähelle, en usko, että se johtuu siitä, että hän olisi ollut kilpailijoista sivistynein. Mieluummin oletan, että hänelle on satuttu tarjoamaan sopivia kysymyksiä.
Minusta tuntuu, että ihmiset käyttävät ohjelmaa itsetehostukseen. Kun joku kouluja käytämätön tai muuten vain tietämätön ei tiedä vastausta, silloin voi röyhistellä, että kaikkienhan tuo pitäisi tietää. Kun taas kysymys koskee toista todellisuutta kuin jossa itse elää, niin silloin iskevät defenssit ja omaa tietämättömyyttä selitellään sillä, että eihän tuollaista kuulukaan tietää.
Ohjelmasta voisi tehdä tosi-TV version, jossa esikarsinta suoritettaisiin valvotuissa oloissa tietokoneella samaan tapaan kuin
Älypäässä. Kilpailijoiden etenemistä voitaisiin seurata kierros kierrokselta. Lopulta parhaiten menestyneet pääsisivät ohjelmaan. Silloin kilpailijoita ei voitaisi ainakaan syyttää siitä, että he eivät tietäisi mitään.
Älypään versioita pelaamalla huomaa muuten hyvin sen, että kun ei tiedä, niin ei tiedä, eikä siihen ole merkitystä sillä, miten hyvin on tiennyt aikaisemmat kysymykset.