heavylutaa18
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Koskee syvälle sieluun tää uusin jakso.
Tottakai myös kysymysten täytyy sopia. Nyt vastaaja oli opiskellut Espanjaa kolme vuotta eikä siltikään tiennyt mikä on Meksikon puhutuin kieli. Eli tässä oli sopiva kysymys, mutta ei siltikään tiennyt.Omalla kohdallani homma menee niin, että joskus pääsisin vaikka kuinka pitkälle, mutta välillä tyssäisi ensimmäisiin kysymyksiin. Joskus suurempien rahasummien kysymykset tuntuvat tavattoman helpoilta, kun taas pienten summien kysymykset kohtuuttoman vaikeilta.
Enimmäkseen tietämistä määrittää silkka sattuma. Jos olen lukenut jonkin aiheeseen liittyvän lehtijutun tai kirjan, niin sitten olen, mutta jos en, niin sitten en. Merkittävästi vaikuttaa myös kouluajalta mieleen jäänyt. Nuorena ei niin opiskelu kiinnostanut, joten paljon jäi oppimatta. Paljon on myös unohtunut.
Minulle helpoimpia ovat olleet luontoon liittyvät kysymykset, joista olen tainnut tietää kaikki. Aihepiiri kiinnostaa. Niin ikään kirjallisuuteen liittyvät kysymykset ovat olleet helppoja. Viihteestä en taas tiedä mitään, vaikka sillä on merkittävä vaikutuksensa nykymaailmaan ja sosiaaliseen todellisuuteen.
Jos joku tässä ohjelmassa menee päätyyn saakka tai lähelle, en usko, että se johtuu siitä, että hän olisi ollut kilpailijoista sivistynein. Mieluummin oletan, että hänelle on satuttu tarjoamaan sopivia kysymyksiä.
Minusta tuntuu, että ihmiset käyttävät ohjelmaa itsetehostukseen. Kun joku kouluja käytämätön tai muuten vain tietämätön ei tiedä vastausta, silloin voi röyhistellä, että kaikkienhan tuo pitäisi tietää. Kun taas kysymys koskee toista todellisuutta kuin jossa itse elää, niin silloin iskevät defenssit ja omaa tietämättömyyttä selitellään sillä, että eihän tuollaista kuulukaan tietää.
Ohjelmasta voisi tehdä tosi-TV version, jossa esikarsinta suoritettaisiin valvotuissa oloissa tietokoneella samaan tapaan kuin Älypäässä. Kilpailijoiden etenemistä voitaisiin seurata kierros kierrokselta. Lopulta parhaiten menestyneet pääsisivät ohjelmaan. Silloin kilpailijoita ei voitaisi ainakaan syyttää siitä, että he eivät tietäisi mitään.
Älypään versioita pelaamalla huomaa muuten hyvin sen, että kun ei tiedä, niin ei tiedä, eikä siihen ole merkitystä sillä, miten hyvin on tiennyt aikaisemmat kysymykset.
Niin eiköhän onnistumisten lisäksi jopa suurempanakin ideana ohjelmassa ole katsojien "onnistumiset". Eli vähintään 50-50 jako pitää olla dorkien ja normaalin yleissivistyksen omaavien kilpailijoiden suhteen. Onko jako katsojissa samansuuntainen en tiedä...Tuotantoyhtiöllä ei ole suurta intressiä etsiä osallistujiksi vain fiksuja ihmisiä. Ohjelman katsojakunta koostuu kuitenkin ihan "tavallisista pulliaisista", joten heillä on paljon samaistumispintaa "arjen sankareihin", jotka eivät tiedä kirjallisuuden kaanonista, poliittisesta historiasta tai taiteesta kuin ne isoimmat nimet. Kun katsoja on samalla tasolla kilpailijan kanssa, syntyy mielenkiintoista draamaa.
Jos haluttaisiin oikeasti seuloa osallistujien joukosta tietoviisaita, pitäisi alkukarsintaa muuttaa radikaalisti. Nythän kyse on aika puhtaasti reaktionopeudesta ja tuurista.
Joo ja siis onhan se katsojan itsetunnon kannalta mukavaa, että välillä voi tuntea itsensä fiksuksi suhteessa muihin.Niin eiköhän onnistumisten lisäksi jopa suurempanakin ideana ohjelmassa ole katsojien "onnistumiset". Eli vähintään 50-50 jako pitää olla dorkien ja normaalin yleissivistyksen omaavien kilpailijoiden suhteen. Onko jako katsojissa samansuuntainen en tiedä...
Eikö naisella ollut kuitenkin aika hyvä tuntipalkka? Voittiko 3000 euroa tmv?Miksi pitää osallistua tällaiseen ohjelmaan jos ei ole edes keskinkertaisen fiksu tai tietäväinen?
No, vastaajahan sanoikin kirjoittaneensa espanjasta improbaturin.Nyt vastaaja oli opiskellut Espanjaa kolme vuotta eikä siltikään tiennyt mikä on Meksikon puhutuin kieli. Eli tässä oli sopiva kysymys, mutta ei siltikään tiennyt.
Surkea yleissivistys jos ei tiedä mitä kieltä kaikissa eteläamerikan maissa puhutaan, paitsi yhdessä....
No, vastaajahan sanoikin kirjoittaneensa espanjasta improbaturin.
Kaksi isoa virhettä tässä väitteessä. Meksiko ei kuulu Etelä-Amerikkaan ja Etelä-Amerikassa puhutaan virallisesti ainakin kolmea eri kieltä. Surinamessa meinaan puhutaan hollantia.Surkea yleissivistys jos ei tiedä mitä kieltä kaikissa eteläamerikan maissa puhutaan, paitsi yhdessä.
Juurikin näin.Kaksi isoa virhettä tässä väitteessä. Meksiko ei kuulu Etelä-Amerikkaan ja Etelä-Amerikassa puhutaan virallisesti ainakin kolmea eri kieltä. Surinamessa meinaan puhutaan hollantia.
Mulla on vielä duunikaveri surinamesta. Hänellä on joku ihme status kun ne sai itsenäisyyden, sen perhe oli jollain saarella minkä asukkaat sai molempien maiden kansalaisuuden. On siis EU kansalainen jolla myös surinamen passi ja puhuu hollantia sekä espanjaa natiivisti.Kaksi isoa virhettä tässä väitteessä. Meksiko ei kuulu Etelä-Amerikkaan ja Etelä-Amerikassa puhutaan virallisesti ainakin kolmea eri kieltä. Surinamessa meinaan puhutaan hollantia.
Tää oli mielenkiintoinen huomio. Ruotsissa on yhdeksän kaveria mennyt päätyyn (15 kysymystä oikein) asti, Suomessa pisimmälle on saanut kai 13 oikein. Onkohan Jaajon aikana 12 oikein paras tulos? Olisi mielenkiintoista tietää syyt tälle rankalle erolle, sillä suomalaisia ja ruotsalaisia pidetään yleisesti melko samanlaisina. Jossain kauempanahan käsittääkseni kilpailijat ovat paljon riskihaluisempia ja siksi pääsevät pidemmälle, kun taas suomalaiset varmistelevat oljenkorsin jos ovat vain 99 % varmoja.Ruotsissa ollut yhdeksän voittajaa ja oheisessa jutussa tuoreimman viiminen kyssäri. Mitenlie aisankannattaja terminä olisi Suomessa hallussa? Suomen kysymyksiin verrattuna tuntuu kovin helpolta, mutta niinhän ne kaikki kyssärit mihin tietää vastauksen.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005644246.html
Ei liene sattumaa, että ihmisiä kiinnostavat kaikenlaiset wt-elämäntapaohjelmat, joihin etsitään mahdollisimman hölmöjä osanottajia, joita katselija sitten voi katsoa tuhahdellen ja kokea olevansa heidän yläpuolella.
Minä pidän viihdekysymyksiä sinällään ihan hyväksyttävinä. Sitä olen aika ajoin kritisoinut, että kysymykset painottuvat liikaa ajankohtaisuuteen, jolloin niitä ei voi tietää muuten kuin seuraamalla juuri sinä hetkenä iltapäivälehtiä. Koen kyllä, että yleissivistykseen kuuluu myös seurata aikaa ja olla tietoinen esim. peleihin ja nykymusiikkiin liittyvistä asioista.Kun seuraa HM:n ja vastaavien ohjelmien kommentointia, niin väistämättä syntyy vaikutelma, että juntit arvostelevat juntteja. Jos itse tietää vastauksen, jota kilpailija ei tiedä, on se peruste nimittää kilpailijaa typeräksi. Ja jos ei itse tiedä vastausta esimerkiksi viihdekysymykseen, on se peruste nimetä kysymys typeräksi.
No nyt on melkoinen mimmi kisaamassa, huh huh. Kai tämä nyt saa jotenkin urpoiltua itsensä sinne paperirahoille...
No nyt on melkoinen mimmi kisaamassa, huh huh. Kai tämä nyt saa jotenkin urpoiltua itsensä sinne paperirahoille...
Ei onneksi saanut mitään muuta kuin itsestään meemin internettiin. Halpaa ohjelmaa kyllä Neloselle, kun otetaan näitä nuijia kisaamaan.