Minä luin yksi päivä Seitsemän veljestä uudestaan sähkökirjana. Olen lukenut sen koulussa, opinnoissani ja nyt vielä kerran vapaaehtoisesti. Eipä se taaskaan päässäni säkenöintiä aiheuttanut toisin kuin monet muut kirjat.
Eihän tästä olekaan kysymys!Makuasiat ovat ihan toinen juttu kuin kansalliskirjailijamme tunnetuin teos.
Täytyy tietää -asenteesta tulee toisinaan olo, että pässit seuraavat sokeasti auktoriteettia, joka kertoo, että täytyy tietää, vaikka pässit eivät itse pysty perustelemaan, miksi täytyy tietää.
Ai, mitä ylimielisyyttä! Tulee mieleen keisarin uudet vaatteet ja sinä lienet se lapsi, joka uskalsi kertoa totuuden;)Lienetkö sitten edes syntyperäinen suomalainen, kun noin halvalla vedät kölin alta Aleksis Kiveä.
Jos nuori nainen, joka ei tunne Aleksis Kiveä, lukee Sadie Jonesin kirjan Ehkä rakkaus oli totta ja kokee sen avaavan maailmaa itselleen, niin onko hän vähemmän sivistynyt kuin nainen, joka on velvollisuudesta lukenut Seitsemän veljestä mutta ei kirjaa Ehkä rakkaus oli totta?
Jokainen tavallaan, mutta kyllähän Kivi pitäisi silti tietää, ei se paljon vaadi. Jonesin kirja on täysin eri aikakauden tuotos,ulkolainen, eikä sen kieli ruoki suomalaista mielenmaisemaa samalla tavoin kuin Kiven. Tämäkin niitä makuja kuitenkin. En silti sano, että esim. rakkausromaanien lukija olisi muita huonompi, onhan Austenkin arvostettu, vaikkei minuun uppoakaan. SUOMALAISENA on kuitenkin eri asia tunteeko Jonesin vai Kiven, noin periaatteellisesti.
Kuinka paljon yleistiedon puutteen halveksunnasta perustuu auktoriteettiuskoon?
Sitä voi jokainen pohtia kohdallaan. Se on niin yksilöllistä.Itse ainakin olen työssä, jossa pitää sentäs jotain tietää, mutta kun tässä valtavan tietomäärän keskellä yrittää jotenkuten räpeltää pinnalla, niin on ajat sitten jo tajunnut, että ihminen on todella pieni tietomäärineen. Yritän vain itsepintaisesti saada esiin tietoa monelta eri kantilta ja ehdottomasti siten, ettei valtavirran/auktoriteetin paine ratkaise. Kaikilla on oikeus ajatella omilla aivoillaan. Mikä tieto on sitten sitä yleissivistystä, niin tuskinpa koskaan siitä saadaan yhtenevää käsitystä. Vähän kuin veteen piirretty viiva.