Halosen ylivoimaa

• 8 559
  • 109

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Jermu
Mutta jos Halonen on toiminut pelkkänä kumileimasimena, kun 8,5 vuodeksi vankilaan tuomittu armahdetaan 2 vuoden istumisen jälkeen ehdonalaiseen, on tilanne aika huolestuttava.
Ei minusta. Uskon että Halosen työtehtävät ovat aika selvät. Uskon myös että ne työtehtävät, jotka Halosen on todellakin tehtävä itse ovat myös selvät.

Tästä yksi esimerkki.

Meidän johtajamme allekirjoittaa aina kaikki yhteenvedot matkakuluista. Hän ei ole tosin koskaan käynyt yhtään laskua läpi, vaan sihteeri käy ne läpi ja johtaja heittää nimikirjoituksen alle. Hän voisi periaatteessa käydä ne läpi, mikään ei estä häntä tekemästä sitä, mutta kun siihen on muutakin henkilökuntaa.

Sanotaan että näitä armonanomuksia tipahtelee Presidentille joka päivä ja hänen henkilökuntansa pitää niistä huolen. Haluan siis kysyä, mikä tekee juuri tästä tapauksesta niin mielenkiintoisen, että tilanteen pitäisi olla huolestuttava? Ja toiseksi, onko se vain Halonen, jonka pitäisi ratkoa nämä, vai voimmeko me myös hyväksyä Presidentin muun henkilökunnan tarpeeksi pätevänä tehtävään?

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti The Original Jags
Tähän epäinhimilliseen, mutta hyödyttömään kärsimykseen heidät pakotti vankeusrangaistuksen uhalla barbaarivaltiomme.
Noh, ei kai se nyt niin kauheaa ollut..

Olen osittain kanssasi samaa mieltä. Mutta kyllä maassa jonkinlaiset puolustusvoimat täytyy olla. Harmaan massan merkitys on tietenkin muuttunut vuosien varrella, eikä siellä hilluta enää ryssää peläten.

Armeija on voimavara, jos sattuu vaikka valtava metsäpalo, uskomaton tulva tai mielenosoitus, johon virkavalta ei riitä.

Minusta armeija kouluttaa myös miestä. Jokaiselle tekee terää kokea miltä meno maistuu ilman kännykkää ja tietokonetta.

Sinulle olisi ollut ehkä paikka keittiössä, rättivarastolla, autonkuljettajana, venemies tai jotain muuta sellaista. Ettei vaan ollut niin että asenne riitti vain puskaan...

Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti finnishninja
Noh, ei kai se nyt niin kauheaa ollut..

Olen osittain kanssasi samaa mieltä. Mutta kyllä maassa jonkinlaiset puolustusvoimat täytyy olla.

Mutta sivistysvaltio ei kuitenkaan laita niitä, jotka kieltäytyvät armeijaan menemästä, vankeuteen. Tämä kannattaa muistaa.

Harmaan massan merkitys on tietenkin muuttunut vuosien varrella, eikä siellä hilluta enää ryssää peläten.

Niinpä. Jos Venäjä tänne jostakin kumman syystä hyökkäisi, niin en usko että tällä Suomen armeijalla sitä voitaisiin pysäyttää. On näet aseet hieman kehittyneet sitten talvisodan.

Minusta armeija kouluttaa myös miestä. Jokaiselle tekee terää kokea miltä meno maistuu ilman kännykkää ja tietokonetta.

Sorrut taas yhtenä monista puolustelemaan pakkoarmeijaa sen kasvatuksellisilla vaikutuksilla. Peruskoulun tehtävä on antaa Suomen kansalaisille ne tiedot ja taidot, joita hän tarvitsee elämässä. Ne, jotka haluavat oppia lisää armeijassa tehköön sen, mutta ei pakolla.

Itse en oppinut armeijassa mitään hyödyllistä.

Sinulle olisi ollut ehkä paikka keittiössä, rättivarastolla, autonkuljettajana, venemies tai jotain muuta sellaista. Ettei vaan ollut niin että asenne riitti vain puskaan...

Kunnon puolesta minulla ei ollut armeijassa mitään hätää. Pystyn juoksemaan 15 km yhteen menoon ja olen vaeltanut 85 km parissa yössä.

Minua vain harmitti suunnattomasti hengittää tuvan hometta keuhkoihini. Enkä varmasti ollut ainoa. Mutta 19-vuotiaana sitä vain oli liian typerä ymmärtääkseen vaatia ihmisarvoista kohtelua. Siksi alistuin siihen.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän johtajamme allekirjoittaa aina kaikki yhteenvedot matkakuluista. Hän ei ole tosin koskaan käynyt yhtään laskua läpi, vaan sihteeri käy ne läpi ja johtaja heittää nimikirjoituksen alle. Hän voisi periaatteessa käydä ne läpi, mikään ei estä häntä tekemästä sitä, mutta kun siihen on muutakin henkilökuntaa.

Sanotaan että näitä armonanomuksia tipahtelee Presidentille joka päivä ja hänen henkilökuntansa pitää niistä huolen. Haluan siis kysyä, mikä tekee juuri tästä tapauksesta niin mielenkiintoisen, että tilanteen pitäisi olla huolestuttava? Ja toiseksi, onko se vain Halonen, jonka pitäisi ratkoa nämä, vai voimmeko me myös hyväksyä Presidentin muun henkilökunnan tarpeeksi pätevänä tehtävään?

Ymmärrät varmaan itsekin, että matkalaskun ja armahduksen allekirjoituksia on aika vaikea pitää merkitykseltään samanarvoisina.

Oikeusministeriö käsittelee anomukset ensin, ja esittää ne presidentille, joka ei tietenkään ole sidottu esityksiin. Armahduksia vuosittain n. 20. Voisi kuvitella, että ainakin nämä 20 ovat sellaisia, joihin Halonen myös tutustuu jossain määrin itsenäisesti, ennen kuin allekirjoittaa armahduksen.

Juuri tämä tapaus on mielenkiintoinen, kun taposta selviää 2 vuoden istumisella. Mutta kun en tunne armahduksen perusteluja, enkä sitä, mitä OM ja KKO ovat lausuneet asiasta, en lähde sitä tämän tarkemmin puimaan. Lähtökohtaisesti tilanne vain kuulostaa aika uskomattomalta.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Jermu

Juuri tämä tapaus on mielenkiintoinen, kun taposta selviää 2 vuoden istumisella.

Mielenkiintoinen se on myös siksi, että armahdettu on nainen.

Kuinka moni oikeasti uskoo, että feministinä tunnettu Halosen armahtaisi 8.5 vuoden tuomiosta kaksi vuotta istuneen miehen, joka on tuomittu naisen ampumisesta? En minä ainakaan.

On tietysti väärin, että sukupuoli vaikuttaa asiaan näin paljon, mutta mitäpä pieni kansalainen mahtaa presidentille, jolla on valta tehdä tällaisia päätöksiä.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Jermu
Ymmärrät varmaan itsekin, että matkalaskun ja armahduksen allekirjoituksia on aika vaikea pitää merkitykseltään samanarvoisina.
Totta kai, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan, Presidentillä on siis henkilökunta, joka hoitelee tällaisia asioita, samalla tavalla kuin millä johtajalla hyvänsä. Mitä luulet, käsitteleekö USA:n Presidentti näitä anomuksia itse, edes joskus?
Voisi kuvitella, että ainakin nämä 20 ovat sellaisia, joihin Halonen myös tutustuu jossain määrin itsenäisesti, ennen kuin allekirjoittaa armahduksen.
Jos nämä tulevat silloin ja siinä järjestyksessä, että Halosella on mahdollisuus käsitellä näitä. Olisi mukava tietää kuuluuko näiden käsittely edes Presidentin itsensä rutiineihin, vain onko hänen osansa vain nimikirjoitus.
Juuri tämä tapaus on mielenkiintoinen, kun taposta selviää 2 vuoden istumisella.
Miten erikoinen luulisit tämän olevan Presidentin pöydällä, muiden anomuksien seassa?

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mielenkiintoinen se on myös siksi, että armahdettu on nainen.

Kuinka moni oikeasti uskoo, että feministinä tunnettu Halosen armahtaisi 8.5 vuoden tuomiosta kaksi vuotta istuneen miehen, joka on tuomittu naisen ampumisesta? En minä ainakaan.

On tietysti väärin, että sukupuoli vaikuttaa asiaan näin paljon, mutta mitäpä pieni kansalainen mahtaa presidentille, jolla on valta tehdä tällaisia päätöksiä.

Kysymys Sinulle TOJ: luuletko, että Halonen teki tämän päätöksen ilman KKO:n esitystä? Vai tilasiko Halonen tämän armahdusesityksen KKO:lta, pelkästään sukupuolen perusteella?

Vaikka tämä menee aiheen ulkopuolelle: voisit TOJ, jonkin verran rajoittaa tuota feministipaasaustasi. Sinulle on käymässä ne kuuluisat kuten pikkulapselle joka huusi "susi!".

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Sinä siis tiedät että Presidentti teki henkilökohtaisesti armahduspäätöksen? Jos ei, niin onko Presidentin kanslia siinä tapauksessa feministien miehittämä?

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mutta sivistysvaltio ei kuitenkaan laita niitä, jotka kieltäytyvät armeijaan menemästä, vankeuteen. Tämä kannattaa muistaa.
Suomessa se on tällä hetkellä aseistakieltätymisen seuraus. Tämä kannattaa muistaa myös.
Mikään ei tosin estä muuttamasta tätä, mutta niin kauan kun on näin, niin näin myös mennään. Onhan NHL:ssäkin vielä keskiviivan paitsio.
Sorrut taas yhtenä monista puolustelemaan pakkoarmeijaa sen kasvatuksellisilla vaikutuksilla.
Täsmälleen missä kohdassa olen puolustellut pakkoarmeijaa?
Itse en oppinut armeijassa mitään hyödyllistä.
Minä taas sain kokemuksen, jota en unohda koskaan. Opin myös paljon uusia asioita ja tapoja toimia.
Kunnon puolesta minulla ei ollut armeijassa mitään hätää. Pystyn juoksemaan 15 km yhteen menoon ja olen vaeltanut 85 km parissa yössä.
Olit todella hyvässä kunnossa! Itse en olisi tuohon kyennyt.

Minä suoritin asevelvollisuuteni Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentissä, Mäkiluodossa. Saarella kävi aina viima ja se oli tosi kylmä paikka talvella. Kelirikon aikaan ei päässyt edes lomille. 8 kuukauden aikana kävin mantereella 5 kertaa, eikä yhtää ilta-lomaa (ellei nyt halunnut sellaista viettää saarella... ei tullut anottua..).
Siinä oli kuitenkin oma viehätyksensä, kyllä. Olen iloinen että tuli tehtyä se reissu.

msg

Jäsen
Millä perusteella pidät Venäjää riskinä Suomen turvallisuudelle?

Älä nyt trolli vääristele.
Missä minä olen sanonut Venäjän olevan uhka Suomen turvallisuudelle?

Sinä kysyit miksi Suomessa on sellainen asevelvollisuus vankeusrangaistuksineen kuin on ja minä vastasin, että siksi että asiasta päättävät näkevät sen tarpeelliseksi turvaksi Venäjää vastaan.

Toki olen huomannut, että sinua koskee kovasti kaikki Venäjää koskeva arvostelu. Sinun täydellinen kritiikittömyys kaikkea venäjälta tulevaa kohtaa on käynyt ilmi jo aikoja sitten.

Etkä sinä osaltasi täällä ole millään tavalla suomalaisten suhtautumista Venäjään ainakaan yhtään positiivisemmaksi muuttanut. Epäilisin, että vaikutus on ollut toisen suuntainen.

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Re: Re: Re: Halosen ylivoimaa

Kuten sanottu, Halosen tuntien uskon sukupuolen olleen merkittävin tekijä tämän naisen armahduksessa.

En ole mikään Halosen suuri ystävä, mutta heitäppäs tällaiselle väittelle nyt jotain faktaakin. Eli millä perustelet sen, että tässä on kysymys nimenomaan sukupuolesta?

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo

Siinä nyt on vain sellainen juttu, että nuo muut mainitsemasi maat sijaitsevat aika kaukana Suomesta. Lisäksi maiden välillä on "ystävällistä historiaa". Venäjä on AINA ollut Suomen vihollinen ja siihen tullaan suhtautumaan sellaisena niin kauan kun syytä on.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Moni nuorenpi jatkislainen ei ehkä muista, että Halonen oli 70-luvulla varsin kovan juristin maineessa. Eikä pehmoilemalla näissä rautakourien lakkorytinoissä olisi pärjättykään.

Yleisesti Halosen armahduslinjaa on väkivalta- ja talousrikosten kohdalta pidetty tiukenpana kuin Koiviston ja Ahtisaaren linjaa juuri hänen sekä lakihenkilön koulutuksen, että työuran vuoksi.

Muuten Halosta voidaan moittia kaikesta muusta, mutta hänen juridinen kompetenssinsa kestää vertailun kenen hyvänsä poliitikon kanssa.

Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Re: Re: Halosen ylivoimaa

Viestin lähetti Timi
En ole mikään Halosen suuri ystävä, mutta heitäppäs tällaiselle väittelle nyt jotain faktaakin. Eli millä perustelet sen, että tässä on kysymys nimenomaan sukupuolesta?

Kuten lainaamassasi pätkässä luki, uskon armahduksen pääasiallisen syyn olleen armahdetun sukupuoli. Uskon myös, että naisen tappanut mies ei olisi saanut Haloselta armahdusta vastaavassa tilanteessa.

En väittänyt mielipidettäni faktaksi.

Tosin olisin kiitollinen, jos joku kaivaisi esille tiedon, että onko Halonen armahtanut koskaan vastaavassa tilanteessa ollutta miestä. Epäilen, että ei ole, mutta voin olla väärässäkin.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Halosen ylivoimaa

Tosin olisin kiitollinen, jos joku kaivaisi esille tiedon, että onko Halonen armahtanut koskaan vastaavassa tilanteessa ollutta miestä. Epäilen, että ei ole, mutta voin olla väärässäkin.
Olisin kiitollinen jos tekisit tämän itse. Miten kaivaa esiin kysymäsi faktat, kun et itse pysty esittämään mitään edes tästä tapauksesta, josta nyt keskustelemme.

Nostit itse kysymyksen esiin, johon haluat että joku vastaa. Miten olisi jos vastaisit itse, siis faktoin, ei uskon perusteella.

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Halosen ylivoimaa

Kuten lainaamassasi pätkässä luki, uskon armahduksen pääasiallisen syyn olleen armahdetun sukupuoli. Uskon myös, että naisen tappanut mies ei olisi saanut Haloselta armahdusta vastaavassa tilanteessa.

En väittänyt mielipidettäni faktaksi.

Vaikea kuvitella, että tasavallan presidentti tekisi tuontasoisia päätöksiä vedoten sukupuoleen. Mielestäni väitteesi on sen verran kova, että joko sinä kaivat itse faktat esiin tai sitten jätän provosi omaan arvoonsa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
II Maailmansodassa silloinen Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen Saksan muodostaman uhan vuoksi, ei Suomen itsensä tai täällä olevien luonnonvarojen vuoksi.

Ja hah hah...

Tässä oli kyllä sellainen historiantuntijan kommentti, että huh huh. Kuten ranger jo tuossa sanoi, niin kannattaisi tutustua historiaan tarkemmin, eikä lukea vain sitä Raamattua.

Kaikki Saksan ja Neuvostoliiton kesken tehdyn hyökkäämättömyyssopimuksen salaisen lisäpöytäkirjan nojalla N-liiton etupiiriin kuuluneet maat olivat ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa itsenäistyneitä. Oli selvää, että N-liitto tahtoi näitä itselleen - varsinkin, kun missään näistä ei työväenluokka ollut päässyt valtaan (ja valtiot eivät näin ollen itse olleet päättäneet siirtyä sosialististen neuvostotasavaltojen liiton piiriin). Kyseessä oli todellakin vain suurvallan halu laajentua. Saksan uhkaa käytettiin verukkeena, mutta todellista pohjaa sillä ei ollut.

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Sympatiat K-Espoo & Minnesota Wild
Toisaalta lukion historian kurssin aikana tekemieni tutkimuksien mukaan NL:lla ei alun perin ollut mitään intresseja Suomea kohtaan. NL oli suunilleen painostettu tekemään tämä lisäpöytäkirja, sillä muuten Saksa tuskin hyväksyisi koko hyökkäämättömyyssopimusta.

Tiedä sitten.

EDIT: tuntien -> kurssin

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Off topic - yhden ainoan kerran

Heti kärkeen ilmoitusasia.

Kyseessä ei (valitettavasti) ole ensimmäinen kerta, kun tulen johonkin Jatkoajan viestiketjuun puhumaan varsinaisen aiheen vierestä, enkä myöskään ensimmäistä kertaa tee tätä The Original Jagsin näkemyksiä kommentoidakseni. Omalta osaltani lupaan, että mikäli koen tarvetta jatkaa tätä keskustelua mainitun nimimerkin kanssa, teen sen jonkin toisen ja sopivamman otsikon alla.

II Maailmansotaan vetoamalla monet muutkin valtiot voisivat pitää Venäjää, Saksaa, Japania, Yhdysvaltoja, Italiaa, Ranskaa, Iso-Britanniaa jne. riskinä omalle turvallisuudelleen.

Jos taas vetoat siihen, että Venäjä käy sotaa, niin samalla voidaan todeta myös Yhdysvaltojen, Ison Britannian, ja jopa Tanskan käyvän tällä hetkellä sotaa, ja vieläpä omien rajojensa ulkopuolella.

Venäjä – tai sen edeltäjä eli Neuvostoliitto – eroaa minun luokituksessani monella tavalla muista toiseen maailmansotaan osallistuneista valtioista.

Suomen kannalta voidaan sanoa, ettei vaakakupissa suhtautumisessa Venäjään paina pelkästään keskinäinen sota. Siihen voidaan lisätä ensi kädessä ns. voittajan oikeus eli Neuvostoliiton anastamat maa-alueet sekä Suomelle langetetut sotakorvaukset. Pidemmän aikavälin tekijänä on otettava huomioon se, ettei NL (aivan viimeisiä vuosiaan lukuun ottamatta) koskaan aidosti hyväksynyt Suomen puolueettomuutta vaan pyrki koko olemassaolonsa ajan sekaantumaan Suomen asioihin. (Ja listaamistasi maista ainoastaan Venäjä on Suomen naapurivaltio.)

Muun Euroopan kannalta voidaan todeta NL:n olleen ainut II MS:n voittajavaltioista, joka sai sodan tuloksena aluelaajennuksia. Virallisten laajennuksiensa (Karjala ja Baltian maat) NL piti kylmän sodan aikana vaikutusvaltansa alla koko Itä-Eurooppaa. Samaan aikaan Länsi-Euroopan maissa vallitsi, vastakkaiseen sotilasliittoon kuulumisesta huolimatta, aito demokratia, jossa kommunistitkin saivat toimia vapaasti: Italiassa ja Ranskassa kommunistisilla puolueilla olikin merkittävä asema. Itäblokin maiden suhtautumista oman puoliskonsa suurvaltaan taas kuvaa hyvin seuraava kasku:

Neuvostoliiton edustaja kysyi unkarilaiselta, ovatko venäläiset tämän mielestä unkarilaisten veljiä vai ystäviä. ”Veljiä tietysti”, totesi unkarilainen. ”Ystävät voi valita.”

NL olikin ahkerasti veljiensä vartija; mikäli kansan vaatimukset aidosta demokratiasta alkoivat jossain liittolaismaassa uhata kommunistisen puolueen asiaa, isoveli lähetti joukkonsa turvaamaan sosialismia. Työväen oikeuksia käytiin turvaamassa Unkarissa, Tsekkoslovakiassa ja Afganistanissa. 1980-luvun lopulla ei NL:n silloiselta johtajalta eli Gorbatsovilta enää tukea liittolaisjohtajille herunut, minkä tuloksena sosialistinen järjestelmä romahti melkoisen nopeasti.

Muut listaamasi maat ovat olleet viimeistään toisen maailmansodan päättymisestä lähtien vakaita demokratioita. Neuvostoliitto oli diktatuuri, todennäköisesti maailmanhistorian verisin sellainen, enkä itse kykene pitämään nykyistä Venäjääkään demokratiana sanan varsinaisessa merkityksessä. Jeltsinin vuodet olivat lähempänä anarkiaa ja Putin taas on palauttanut perinteisemmän eli autoritaarisemman komennon, jota toki on myös ”demokratian itäiseksi versioksi” kutsuttu.

Putin on muuten muistaakseni todennut olevansa ylpeä KGB-urastaan. Mitenköhän olisi maailmalla reagoitu, jos joku Länsi-Saksan johtajista olisi sodan jälkeen todennut olevansa ylpeä urastaan Natsi-Saksan salaisessa palvelussa?

Venäjän epädemokraattinen kehitys ja maan potentiaalinen epävakaus ei kuitenkaan pelota minua eniten; huolestuttavinta on (kuten olen jo ties kuinka monta kertaa toistanut), ettei tilinteko menneisyyden kanssa on Venäjällä aivan alkutekijöissään. Missään maassa tuskin on tässä asiassa täydellisesti onnistuttu (paitsi ehkä Saksassa, jossa on mielestäni menty vähän ylikin), mutta itäinen naapurimme painii valitettavasti tässäkin kategoriassa aivan omassa sarjassaan. Tunnettu esimerkki on Venäjällä vallitseva virallinen käsitys Baltian maiden liittymisestä Neuvostoliittoon omasta tahdostaan. (Tätä ennen kyseiset maat olivat kuulemma takapajuisia, maataloudesta ja kalastuksesta eläviä valtoita, vaikka todellisuudessa esim. Viron elintaso oli 30-luvun lopulla lähes sama kuin Suomessakin.) Toinen maailmansota on edelleenkin Suuri isänmaallinen sota, jossa venäläiset olivat ensin uhreja ja sitten voittajia; turha yrittää puhua partisaaneista sotarikollisina tai Saksan valtauksen yhteydessä suoritetusta historian suurimmasta joukkoraiskauksesta. Ribbentrop –sopimuksen salainen lisäpöytäkirja ja Katynin upseerisurmat on kai sentään jo tunnustettu ihan virallisestikin.

Toisaalta virallisesti tunnustetut ja/tai tutkimuksen tasolla ilmi tulleet asiat eivät välttämättä vaikuta kansan historiakäsitykseen kovinkaan paljon. Hrustsev kertoi Stalinin puhdistuksista jo 1950-luvun puolivälissä, mutta nykyisten mielipidemittausten mukaan Joe-setä on kansan keskuudessa yksi Venäjän historian suosituimpia hahmoja. (Ainakin itseäni pelottaisi suoraan sanoen ihan vitusti jos Adolf Hitler alkaisi kerätä Saksassa samanlaisia kannatuslukuja.) Muutama vuosi takaperin suoritetussa kyselyssä tsaarinaikaisten rajojen palauttaminen sai Moskovan koululaisten keskuudessa yli 30 prosentin kannatuksen. Nämä ihan vaan ensimmäisinä mieleen tulleina esimerkkeinä.

Mitenkö tämä kaikki sitten liittyy nimenomaan Suomen Venäjä –suhteeseen? No, usko tai älä, kyse ei ole pelkästään Suomen suhtautumisesta. Kannattaa miettiä, miksi entiset itäblokin maat ryntäsivät kommunismin romahdettua Naton siipien suojiin niin pian kuin vain pääsivät. Vaikka Saksaan ja saksalaisiin suhtaudutaan II MS:n tuloksena esim. Puolassa ja Tsekin tasavallassa edelleen karsaasti (mikä tulee jatkuvasti joissakin puheenvuoroissa esiin), niiden ei, saatuaan vallan päättää itse omista asioistaan, juuri tarvinnut miettiä, kumman entisen vihollisen (Saksan vai Venäjän) liittokunnan puoleen niiden kannattaa ulkopuolitiikassaan kääntyä.

Summa summarum: Venäjä koetaan uhaksi niin Suomessa kuin muissakin sen läntisissä naapureissa. Viimeksi mainitut ovat (kuten msg jo totesi) reagoineet uhkaan liittymällä Natoon, Suomi taas pitämällä kiinni yleisestä asevelvollisuudesta. Kyse on erilaisista puolustusratkaisuista, ei sen enempää.

Muista listaamistasi maista voi vielä todeta, että varsinkin Japaniin suhtaudutaan hyvistä kauppasuhteista huolimatta sen naapurivaltioissa edelleenkin varsin epäluuloisesti. Syy tälle on osittain sama kuin Venäjänkin kohdalla, eli historian pimeitä puolien käsittely on jäänyt vajaaksi. Eiväkä epäluulot toista entistä akselivaltiota eli Saksaakaan kohtaan vielä aivan muinaishistoriaa ole, sillä Länsi- ja Itä-Saksan yhdistyessä (tai pikemminkin Itä-Saksan liittyessä Länsi-Saksaan) 1990 Ranska suhtautui asiaan epäilevästi ja ainakin Ison-Britannian silloinen pääministeri Margaret Thatcher esitti pelkonsa historian toistumisesta aivan julkisesti.

Mitä tulee näkemykseesi yleisestä asevelvollisuudesta ihmisoikeuksien ja sivistysvaltion periaatteiden jne. vastaisena, kyseessä on edelleenkin vain ja ainoastaan sinun oma mielipiteesi. Itse en ainakaan tiedä yhtään ihmisoikeusjärjestöä, joka olisi esittänyt yleisen asevelvollisuuden olevan sinällään vastoin ihmisoikeuksia; Amnestyn kritiikkikin koskee siviilipalveluksen kestoa verrattuna lyhyimpään asepalveluksen muotoon (saisi olla muistaakseni korkeintaan kaksinkertainen), ei asevelvollisuutta itsessään. - Oma näkemykseni on, että sivaria voisi aivan hyvin lyhentää sillä vaivaisella kuukaudella. Siitäkin huolimatta, että Amnesty syö jussihermajoita adoptoimalla omaa uskottavuuttaan, ratkaisu olisi kaikesta huolimatta se pienimmän riesan tie: Suomi pääsisi ko. mustalta listalta pois eikä puolustuskyky toisaalta tuollaisesta lyhennyksestä mihinkään romahtaisi. Samalla sivaria voisi kehittää yhteiskunnan kannalta tehokkaampaan suuntaan, sillä nykyisin palveluspaikat ovat käsittääkseni aika kirjavia. En tosin kykene näkemään sivarin nykykestoakaan minään suurena vääryytenä.

Se, että kyseessä on vain oma mielipiteesi, ei toki anna oikeutta vähätellä sanomisiasi. Itse ymmärrän kyllä, mitä ajat perusteluillasi takaa. Oma näkemykseni taas on se, että valtiolla on tiettyyn rajaan asti oikeus rajoittaa kansalaistensa oikeuksia eli asettaa heille velvollisuuksia. Suomessa maanpuolustusvelvollisuuden on perustuslakiin kirjannut kansan valitsema eduskunta.

Itse pidän puolustusratkaisujen ihmisoikeusystävällisyyttä arvoitaessa ydinaseilla varustautumista huomattavasti kyseenalaisempana kuin yleistä asevelvollisuutta. Ydinaseille on vaikea keksiä kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien mukaista, so. yksinomaan sotilallisiin kohteisiin rajoittuvaa, käyttötapaa. Käytännössä ydinaseiden käytössä olisi kysymys vihollisvaltion kaupunkien ja väestön laajamittaisesta tuhoamisesta. Tämä on räikeästi sodan oikeussääntöjen vastaista ja myös käytännössä ihmisoikeuksien kannalta huomattavasti vaarallisempi puolustusvaihtoehto kuin asevelvollisuusarmeija. Jotenkin kuitenkin luulen, että ennemmin saamme nähdä Suomen lakkauttavan yleisen asevelvollisuuden kuin Venäjän, Ranskan, Iso-Britannian ja muiden ydinasevaltioiden luopuvan ydinaseistaan.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Lainaus finnishninjan kirjoituksesta, jossa hän lainaa Jermun laittaman linkin takaa löytyvää kirjoitusta:

"Tapahtuman jälkeen B oli aktiivisella toiminnallaan kieltäytynyt siitä, että hänet olisi toimitettu sairaalaan. Koska B:llä olisi ollut mahdollisuus päästä hoitoon, mutta hän oli tästä kieltäytynyt, B oli itse myötävaikuttanut kuolemaansa."

Tässä on mielenkiintoinen seikka, johon toivoisin jonkun lakiasioista ja oikeuskäytännöstä tietävän (ts. ei kenenkään vitun idarin) ottavan kantaa. Jos henkilö kieltäytyy hoidosta tai hoitoon toimittamisesta, ja siksi menehtyy vammoihin jotka olisivat olleet hoidettavissa, niin voiko vammojen aiheuttajaa tuomita henkirikoksesta? Tällainen tilanne kun herättää mielenkiintoisia kysymyksiä vammojen hoidettavuuteen ja vakavuuteen liittyen.

Noin niinkuin muutoin on mielenkiintoista huomata, että kaikki eivät vieläkään usko, ettei höyrystä saa muokattua mitään konkreettista.

Kaivanto

Jäsen
Mitä vankeuteen totaalikieltäytymisestä tulee, niin kyseessähän on lähes pelkästään funktionaalinen rangaistus asevelvollisuusjärjestelmän toimivuuden takaamiseksi. Lienee selvää, että jos totaalikieltäytymisestä selviäisi esim. ehdollisella, sen houkuttelevuus lisääntyisi ratkaisevasti. Jos ajatellaan, että rangaistusasteikoista voisi lukea hierarkkisessa järjestyksessä eri rikostyyppien paheksuttuuden yhteisössä, niin kyllähän reilun puolen vuoden ehdoton kakku ensikertalaiselle, jonka rikos on moraalisesta päätöksestä juontuva passiivisuus, on todella kummallisessa seurassa. Jehovan todistajien oikeus tehdä vastaava henkilökohtainen päätös ilman rangaistusta on periaatteen tasolla äärimmäisen ongelmallinen, mutta järjestelmä taitaa tässäkin kohden olla vain käytännöllinen.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Designer
Jos henkilö kieltäytyy hoidosta tai hoitoon toimittamisesta, ja siksi menehtyy vammoihin jotka olisivat olleet hoidettavissa, niin voiko vammojen aiheuttajaa tuomita henkirikoksesta? Tällainen tilanne kun herättää mielenkiintoisia kysymyksiä vammojen hoidettavuuteen ja vakavuuteen liittyen.
Tuumailin tätä muuten pitkään eilen. Ensimmäisenä tuli mieleen Ruotsin ulkoministeri Anna Lindhin puukotus. Ensimmäisten raporttien mukaan hänen tilansa oli vakaa, kaikki siis uskoivat että hän tulee selviämään. Hän kuitenkin tuli yllättäen huonompaan kuntoon ja menehtyi. Anna Lindhiä puukotettiin siis vatsaan.

A kertoi B:n kieltäytyneen hoidosta. B oli siis tajuissaan. Hän ei ehkä ensin kokenyt tilannetta vakavana, mutta hänen tilansa huononi ja hän menehtyi ennen kuin pääsi hoitoon.

Totta kai A sanoo että B kieltäytyi. Jos leikitään ja arvaillaan hieman, niin B on ihan hyvin voinut sanoa tavalliseen tapaan: "Äh... tässä mitään vitun lääkäriä tarvita..." Vatsaan osunut laukaus, tai puukoniskuhan ei tunnu välttämättä heti vakavalta, mutta tilanne voi todellakin paheta nopeasti, kuten Anna Lindhille kävi.

Oikeus näki tietenkin tilanteen kristallin kirkkaasti, A ampui, B kuoli ja sillä siisti. Tuomio on siis tietenkin ihan ok.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti msg
Kerro sinä minulle, miksi Venäjä kokee NATO:n ja EU:n laajenemisen uhkana?

Koska Venäjällä ja Yhdysvalloilla on eturistiriitoja sekä Kaukasiassa että Itä-Euroopassa.

En muuten usko, että USA jäisi toimettomana seuraamaan vieressä, jos Venäjä toisi kymmeniä tuhansia sotilaita ja ydinaseita Meksikoon Yhdysvaltojen rajan tuntumaan.

msg

Jäsen
Koska Venäjällä ja Yhdysvalloilla on eturistiriitoja sekä Kaukasiassa että Itä-Euroopassa.

Mitä tällä tarkoitat?
Millaisia eturistiriitoja?
Uskotko Naton hyökkäävän Venäjälle?
Miksi Suomen jäsenyys Natossa olisi Venäjälle uhka?
Pitääkö Suomen olla huolissaan siitä, että Venäjällä on EU:n kanssa ongelmia keskinäisen rajansa vahvistamisessa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy